iwan500 Geplaatst: 7 mei 2017 Geplaatst: 7 mei 2017 je ziet overal dat grijs/groene gras dat eraf is gehaald liggen op velden kun je dat gebruiken als mulch? Quote
weknow Geplaatst: 7 mei 2017 Geplaatst: 7 mei 2017 Tuurlijk. Heeft voordelen en nadelen. Houdt bodem er onder wat langer vochtiger. Onkruid tegenhouden is zeer matig, dan moet laag erg dik zijn. Is walhalla voor slakken. Verteert ook vrij snel bij nat weer. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Jorieke123 Geplaatst: 8 mei 2017 Geplaatst: 8 mei 2017 Op velden? Weilanden bedoel je? Of in de berm? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Ann123 Geplaatst: 8 mei 2017 Geplaatst: 8 mei 2017 Op velden? Dat is dan hooi dat ligt te drogen. Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 8 mei 2017 Geplaatst: 8 mei 2017 Ik ben er niet echt fan van. Ik heb het een jaar gedaan en omdat het groen afval is wordt het een perfecte plek voor bacteriën en gaan zachte groenten snel rotten. Wortelonkruiden komen er gewoon door op. De bodem blijft wel veel beter vochtig. Verder krijg je meer miljoenpoten, pissebedden en slakken die bijvoorbeeld wortelgewassen aanvallen. Het klinkt heel geweldig, maar ik denk dat bladeren en stro dan beter werken. Stro ben ikzelf geen fan van vanwege het vergif... wat in de planten zit. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 9 mei 2017 Geplaatst: 9 mei 2017 Stro ben ikzelf geen fan van vanwege het vergif... wat in de planten zit. Gif in stro?Stro is het bijproduct van granen en daar zit toch geen gif in..?ik denk dat de bakker op de hoek dan een groot probleem heeft maar verklaar je nader over het gif in stro, ik ben benieuwd Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
TomP Geplaatst: 9 mei 2017 Geplaatst: 9 mei 2017 Hallo, ik persoonlijk gebruik gras al vele jaren en ben er wel héél tevreden over ... Zo zie je maar, geen 2 tuinen zijn hetzelfde en wat bij de één negatief of minder goed is is bij iemand anders wel goed en positief. Ik heb véél (+/- 3000 m²) gras te verwerken, composteren in de compostbakken gaat maar moeizaam en ik heb er geen goede ervaringen mee, hoeveelheden zijn gewoon te groot. Tsn de groenten en het fruit leggen is voor mij dus ideaal. Ik combineer wel met compost, in het voorjaar na het opwarmen van de grond breng ik een laag aan van +/- 3 à 5 cm, de laag compost bedek ik dan op haar beurt met gras.Het gras breng ik aan in dunne lagen van +/- 5 cm die ik in de loop van het seizoen verder aanvul. Slakken en ander ongedierte zijn niet buitensporig aanwezig bij mij, het al dan niet gebruiken van gras heeft er weinig of geen invloed op.De bodem onder het gras blijft idd mooi vochtig, het gras zelf composteert traag, grond elk jaar betere 'samenstelling' ook mede dankzij (of vooral?) de compost.Onkruid is beperkt in opkomen en wat wel opkomt is makkelijk te verwijderen. Overgebleven gras na de winter wordt weggehaald en composteert dan wel goed in de bakken.Tijdens de winter zorgt het 'deken' ook voor een goede bescherming tegen regen ed Kortom,voor mij héél positief. Groeten, Tom Quote
Jorieke123 Geplaatst: 9 mei 2017 Geplaatst: 9 mei 2017 Wij gebruiken ook veel (vers)gemaaid gras tussen planten, rond boompjes, etc. Niet echt tussen de kleinere gewassen in de moestuin, maar wel bij de aardappels en maïs enz. Er gaan dikke pakken op En rond jonge boompjes zorgt het er voor dat het onkruid niet te hoog wordt, en er een mooie vochtige grond ontstaat. Onze loopeenden zoeken de slakken er wel uit/onder vandaan Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
simonvb Geplaatst: 9 mei 2017 Geplaatst: 9 mei 2017 Tussen de bessenstruiken vind ik het heel goed werken. Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 9 mei 2017 Geplaatst: 9 mei 2017 Ik vind het raar dat het bij sommige zoveel beter werkt. Ik ben wel bang dat mijn hooi een stuk zadenrijker is, dus misschien moet ik gras uitzoeken die minder zaden bevat. Verder had ik misschien in mijn mulchlaag meer beestjes die aan de groenten begonnen, of ik heb het te dik gelegd waardoor het voor de beestjes heel geschikt werd. Ik had op sommige plekken 15 cm liggen. De groenten zagen er overigens heel gezond uit, totdat er vraatschade kwam. De aardappels werden bij mij bijvoorbeeld aangevallen door de duizendpoten. Verder heb ik op dit moment weinig schade, omdat blijkbaar mijn grasland lekkerder is dan de groenten in de moestuin en ik ben bang dat ik mijn moestuin aantrekkelijker voor de schadelijke diertjes maak. Ik heb dit jaar ook een stuk minder aardvlooien. Ik heb meer dan 4000m2 grasland en het composteren ervan is inderdaad een groot probleem, hoewel varkens een hoop kunnen verwerken en ik het als ondergrond in de wilgentunnel en -hut gebruik. Misschien ga ik hier en daar toch wat proberen, om te kijken of het in Beek wel werkt. De vergiffen die ze tegenwoordig in de teelt van granen en de meeste groenten gebruiken worden inwendig in de planten opgeslagen. Veel van de vergiffen breken niet af of breken in twee andere stoffen af waar je ook niet echt blij mee kunt zijn. Als je duizenden planten naast elkaar wilt kweken dan heb je altijd het één of ander vergif nodig. Dus zelfs de biologische teelt gebruikt verschillende middelen. Je hebt het alleen al nodig tegen moederkoren. Het kan overigens ook zijn dat het bescherming product niet schadelijk is in die concentratie op dat perceel op de plant, maar als je het als mulchlaag gaat leggen kan het ook accumuleren en dan hopen zich ook de stoffen op die in de plant aanwezig zijn. Wellicht kan dit wel problemen opleveren (theorie). Schimmels breken wel heel veel stoffen af (bv. olieverbindingen), dus als je een schimmeldominante bodem hebt, dan kunnen zij in ieder geval heel veel onschadelijk maken. Quote
iwan500 Geplaatst: 9 mei 2017 Auteur Geplaatst: 9 mei 2017 ik vind dat je te angstig overkomt het kan allemaal niet zo heel veel kwaad Quote
Bit Geplaatst: 9 mei 2017 Geplaatst: 9 mei 2017 Mwa. Ik noem dat niet zo zeer 'angstig', maar eerder weloverwogen of 'bewust'. Het is maar wat je belangrijk vindt en het is aan iedereen zelf om je wikken en wegen te interpreteren of toe te passen he ? Vrijheid blijheid Op mijn tuin hier gebruik ik af en toe wel een dun laagje vers en zo mogelijk 'zaadloos' gras om wat te mulchen. Ik ben de 'maaier' van ons complex en dat al vanaf dag 1 dat ik daar kwam. Heimelijk met dát als reden. Ze versleten me al als gek toen ik me aanbood Maar is het gras langer, en vol paardenbloemen en weet ik wat niet allemaal, gaat dat niet op mn tuin nee. In Frankrijk heb ik nogal wat fruit staan. Maak ik boomspiegels van het hooi wat ik heb. Daar is geen spraken van wekelijks maaien ofzo. Dat is echt hooien ( bosmaaier ). De ervaring daar is toch echt wel, dat de laag ook weer niet te dik mag zijn; dat gaat broeien, en aan de stam van een fruitboom schimmelen enzo. Niet doen, of de stam vrijhouden, ook bij struiken.Verteert het goed en vul je de laag niet weer aan, groeit het gras er ónder er juist harder van en er komen brandnetels ( voedselrijkdom daar ) Maar goed. Ja ik mulch graag met gras. Met mate en niet té dik ( natte vaste koek ) Quote
Waaslander Geplaatst: 18 mei 2017 Geplaatst: 18 mei 2017 Is bedoeling van mulchen laag niet grond juist af te dekken zodat onkruid er moeilijk door geraakt en de grond langer vochtig blijft . Dus gemaaid gras door dichte structuur ideaal voor dunne lagen . Wil je zelfde effect bereiken met stro vermoed 10 maal zo dik of zo door veel grovere structuur om zelfde effect te bereiken ? Wat mij ook een voordeel lijkt met gemaaid gras dat het dunner kan aangebracht worden en ook niet weg waait met hevige wind . Insecten die hier beschreven worden als nadeel is het niet een teken dat grond goed afgedekt is zodat grond zuiver blijft van ongewenste gewassen en dat vocht ook goed vast gehouden word. Hout haksel lijkt me ook redelijk goed af te dichten wel niet aan te raden tussen de groenten en daar vind je ook de insecten terug. Is het eigen gemaaid gras dan weet je ook herkomst (behandelingen met produkten) dat bij stro niet het geval is . En biologisch produkten heb ik toch mijn bedenkingen . Zoals slakken korrel die toegepast mogen worden in de biologisch teelt maar wel enkel als ze ergens inloggen dus niet gewoon ergens op Quote
bio-fee Geplaatst: 19 mei 2017 Geplaatst: 19 mei 2017 Stro waait ook niet weg hoor. Ik gebruik het op mijn paden en het blijft prima liggen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.