annaelizabeth Geplaatst: 7 januari 2019 Geplaatst: 7 januari 2019 Hoe zijn de experimenten met de in groepjes geplante uien afgelopen? Ik ga binnenkort voorzaaien en ben nieuwsgierig wat de actuele inzichten zijn! Quote
Ciska Geplaatst: 7 januari 2019 Geplaatst: 7 januari 2019 Bij mij uitstekend, veel opbrengst op weinig oppervlakte. Had veel uien van gemiddelde grootte. Maatje tennisbal. De reuzeuien en wedstrijd uien had ik wel apart uitgeplant. Dit seizoen ga ik weer zo doen en dan ook met reuzeuien, kijken hoe dat gaat... Quote
Krikke83 Geplaatst: 8 januari 2019 Geplaatst: 8 januari 2019 Dat is wel een leuk idee van dat uitdunnen! Sturon of Rijnsburger maakt niet echt uit hoor. Ik heb beiden. En ik denk dat Rijnsburger 5 gewoon de verbeterde versie is van de rijsburger. Dat zie je soms nog met bepaalde variëteiten. Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
RobN Geplaatst: 5 februari 2019 Geplaatst: 5 februari 2019 Kan ik in perskluitjes dus meerdere zaadjes stoppen, deze dunnen tot 3 uitjes en zo uitplanten?Zitten ze dan niet te dicht op elkaar dan? Quote Onkruidmanager 1.0
henkg Geplaatst: 5 februari 2019 Geplaatst: 5 februari 2019 Met perspotjes? Dat lijkt me een hoop extra gedoe, zeker met dat heel kleine zaad. Denk ik, want zelf nooit zo gedaan.Makkelijker is zaaien in een platte bak van voldoende diepte (balkonbloembak of zo), en als ze groot genoeg zijn: de mooisten selecteren en uitplanten. Of je dat uitplanten per stuk of per drie doet, dat is aan jou.Net zoals prei dus. Bij prei is een wat grotere bak (of bloembak XL) aan te bevelen. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Jorg Geplaatst: 5 februari 2019 Auteur Geplaatst: 5 februari 2019 @robn: probeer er dit jaar eens een paar. Benieuwd naar je ervaringen! Quote
buitenvogel Geplaatst: 5 februari 2019 Geplaatst: 5 februari 2019 Hoe diep moet de bak zijn waarin je zaait? En je kan ze nu al in een plastiek serre in bak zaaien dus? Ook als het nachts nog vriest? Quote
appelvrouw Geplaatst: 13 februari 2019 Geplaatst: 13 februari 2019 Inderdaad prei n een bloembak, uien heb ik daar trouwens ook in gedaan..in die bak van jou Henk van twee jaar terug, erg handig ding De prei staat in de koude kas en dat gaat al prima. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobN Geplaatst: 13 februari 2019 Geplaatst: 13 februari 2019 @robn: probeer er dit jaar eens een paar. Benieuwd naar je ervaringen!Ga ik zeker doen als de potten pers binnen isAlle zaadjes in 1 gaatje of verspreid op het blokje zaaien? Quote Onkruidmanager 1.0
annaelizabeth Geplaatst: 17 januari 2021 Geplaatst: 17 januari 2021 (aangepast) Kan ik de bakjes met voorgezaaide uien in een koude bak op het zuiden ongeveer 50 cm hoog plaatsen, of beter binnenshuis houden? Ik heb geen kas. 17 januari 2021 aangepast door annaelizabeth aanvulling en spelling Quote
Jorg Geplaatst: 17 januari 2021 Auteur Geplaatst: 17 januari 2021 Ik heb met mijn nieuwe tuin ook geen kas meer. In jouw geval zou ik ze eerst binnen zaaien en na een maandje, zo rond februari naar de koude bak verplaatsen. Binnen wel zo licht mogelijk wegzetten uiteraard, want met de hoge binnen temperatuur groeien ze hard. Quote
MSDG Geplaatst: 20 april 2021 Geplaatst: 20 april 2021 Ik heb vorige week pas uien direct gezaaid in een zaaibed en een rijtje plantuitjes gezet. Daar stond op de verpakking bij dat deze in april nog steeds gezaaid zouden kunnen worden. Met wat ik hier lees vraag ik me wel af of ik enig resultaat mag verwachten van de zaaiuien die pas half april gezaaid zijn? Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
HuubvG Geplaatst: 20 april 2021 Geplaatst: 20 april 2021 Wel resultaat hoor, verwacht ik. Plantuitjes zeker, vroeg genoeg. Mochten de zaaiuien niet groot worden dan kun je ze als pootuien oogsten en bewaren om volgend seizoen te poten. 1 Quote
MSDG Geplaatst: 20 april 2021 Geplaatst: 20 april 2021 Dat biedt hoop voor de beginnende uienteler. 😊 Heb ze ook vooral voor de combinatie met de wortels gezaaid, dus iedere oogst is mooi meegenomen. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
MSDG Geplaatst: 9 juni 2021 Geplaatst: 9 juni 2021 Uitjes staan er nu zo bij, sommige wat dikker dan andere en soms best dik gezaaid. Wat is slim om te doen, nog wat uitdunnen en beetje uit de rij planten? Vermoed dat die sprietjes dit jaar geen echte uien meer worden. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Jorieke123 Geplaatst: 15 juli 2021 Geplaatst: 15 juli 2021 Mijn uien worden mooi van formaat, ik zal eens een paar foto's maken. En nog geen 1 doorgeschoten! 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 17 juli 2021 Geplaatst: 17 juli 2021 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Patrijs Geplaatst: 17 juli 2021 Geplaatst: 17 juli 2021 Ze staan er mooi bij @Jorieke123, maar ik denk dat ik een beginstadium van fusarium zie. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Jorieke123 Geplaatst: 18 juli 2021 Geplaatst: 18 juli 2021 Zucht, moet ik me daar in gaan verdiepen Bedankt Patrijs, ik ga me inlezen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 5 februari 2022 Geplaatst: 5 februari 2022 Oh! Ik moet uien zaaien! Ik roep steeds dat ik nog niets (pepers, paprika, enz.) zaai, maar ineens bedenk ik me dat dit topic er was en dat ik mooie uien kon oogsten afgelopen jaar Ik ga het morgen meteen doen. En wie weet is dit ook een goeie reminder voor anderen. 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
weknow Geplaatst: 5 februari 2022 Geplaatst: 5 februari 2022 10 minuten geleden, Jorieke123 zei: En wie weet is dit ook een goeie reminder voor anderen. Inderdaad, Jorieke. 😋 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Flup Geplaatst: 5 februari 2022 Geplaatst: 5 februari 2022 Ik heb pootuitjes geplant afgelopen november, maar niet alles is goed opgekomen. Dacht dat zaaien altijd een 2-jarig traject was, maar dat klopt dus niet. Ga dus wat uienzaadgoed bijkopen en kijken of dat goed lukt. Bedankt voor de tip en de reminder! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 10 augustus 2022 Geplaatst: 10 augustus 2022 9 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 3 februari 2023 Geplaatst: 3 februari 2023 Ik heb ze vandaag gezaaid. Vorig jaar kwamen de rode uien niet op, alleen de roze langwerpige en de 'highlander' deden het toen. Ik heb nu dus nieuw zaad gekocht van de rode, en extra gezaaid. Ik kom straks vast om in de zaailingen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.