Ga naar inhoud

Hoe ik uien zaai en zaaiui uitplant

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bij mij uitstekend, veel opbrengst op weinig oppervlakte. Had veel uien van gemiddelde grootte. Maatje tennisbal.

De reuzeuien en wedstrijd uien had ik wel apart uitgeplant.

Dit seizoen ga ik weer zo doen en dan ook met reuzeuien, kijken hoe dat gaat...

Geplaatst:

Dat is wel een leuk idee van dat uitdunnen! Sturon of Rijnsburger maakt niet echt uit hoor. Ik heb beiden. En ik denk dat Rijnsburger 5 gewoon de verbeterde versie is van de rijsburger. Dat zie je soms nog met bepaalde variëteiten.

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Kan ik in perskluitjes dus meerdere zaadjes stoppen, deze dunnen tot 3 uitjes en zo uitplanten?

Zitten ze dan niet te dicht op elkaar dan?

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Met perspotjes? Dat lijkt me een hoop extra gedoe, zeker met dat heel kleine zaad. Denk ik, want zelf nooit zo gedaan.

Makkelijker is zaaien in een platte bak van voldoende diepte (balkonbloembak of zo), en als ze groot genoeg zijn: de mooisten selecteren en uitplanten. Of je dat uitplanten per stuk of per drie doet, dat is aan jou.

Net zoals prei dus. Bij prei is een wat grotere bak (of bloembak XL) aan te bevelen.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Inderdaad prei n een bloembak, uien heb ik daar trouwens ook in gedaan..in die bak van jou Henk van twee jaar terug, erg handig ding De prei staat in de koude kas en dat gaat al prima.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
@robn: probeer er dit jaar eens een paar. Benieuwd naar je ervaringen!
Ga ik zeker doen als de potten pers binnen is

Alle zaadjes in 1 gaatje of verspreid op het blokje zaaien?

Onkruidmanager 1.0

• 1 year later...
Geplaatst: (aangepast)

Kan ik de bakjes met voorgezaaide uien in een koude bak op het zuiden ongeveer 50 cm  hoog plaatsen, of beter binnenshuis houden?  Ik heb geen kas.

aangepast door annaelizabeth
aanvulling en spelling
Geplaatst:

Ik heb met mijn nieuwe tuin ook geen kas meer. In jouw geval zou ik ze eerst binnen zaaien en na een maandje, zo rond februari naar de koude bak verplaatsen. Binnen wel zo licht mogelijk wegzetten uiteraard, want met de hoge binnen temperatuur groeien ze hard.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb vorige week pas uien direct gezaaid in een zaaibed en een rijtje plantuitjes gezet. Daar stond op de verpakking bij dat deze in april nog steeds gezaaid zouden kunnen worden. Met wat ik hier lees vraag ik me wel af of ik enig resultaat mag verwachten van de zaaiuien die pas half april gezaaid zijn? :)

Geplaatst:

Wel resultaat hoor, verwacht ik. Plantuitjes zeker, vroeg genoeg. Mochten de zaaiuien niet groot worden dan kun je ze als pootuien oogsten en bewaren om volgend seizoen te poten.

• Thanks 1
  • 1 maand later ...
  • 1 maand later ...
  • 6 maanden later ...
Geplaatst:
10 minuten geleden, Jorieke123 zei:

En wie weet is dit ook een goeie reminder voor anderen. 

Inderdaad, Jorieke. 😋

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik heb pootuitjes geplant afgelopen november, maar niet alles is goed opgekomen. Dacht dat zaaien altijd een 2-jarig traject was, maar dat klopt dus niet. Ga dus wat uienzaadgoed bijkopen en kijken of dat goed lukt. Bedankt voor de tip en de reminder!

• 6 maanden later ...
  • 5 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...