diesel4666 Geplaatst: 28 april 2017 Geplaatst: 28 april 2017 Vorig jaar heb ik wat problemen gehad met de tomaten in de serre. Nu beslist om ze in ingegraven bakken te zetten. De grond kan ik elk jaar vervangen door verse.De 90L bakken zijn 72x40cm en 30cm diep. Hier zet ik 2 planten in. Ik dacht 2L flessen met gaten in de grond te steken langs elke plant om water te geven. - Ik weet niet goed of ik best nog gaten in de bodem zou boren. Zou dit nodig zijn? Gaan de wortels niet door die gaten groeien en in contact komen met de "besmette" grond? - Is pure compost een goed idee om de bakken te vullen? Of potgrond? Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk Quote
gitanoiwan Geplaatst: 28 april 2017 Geplaatst: 28 april 2017 Sowieso kunnen gaatjes geen kwaad voordat je tomaat er ineens uitdrijven zou helemaal wat zijn !!!! En qua grond pffff zou niet weten wat goed is eigenlijk ...... Quote
Bit Geplaatst: 28 april 2017 Geplaatst: 28 april 2017 Gaten ja. En ja, bij mij gaan de wortels er doorheen ook wel. Helaas dan. Gaat tot nu toe ( 5 jaar ) goed. Potgrond kan. Wordt wat begrotelijk misschien, ik gebruik bij mn grootste bakken ook een deel grond van de tuin, gemengd met die potgrond.Alleen compost is niet de juiste structuur voor de planten, er moet echt ook wel een deel grond / zand / klei of potgrond zijn voor de nodige 'vastigheid', Compost zou ik dan mee mulchen of toppen. Of in het geheel mengen. Quote
diesel4666 Geplaatst: 29 april 2017 Auteur Geplaatst: 29 april 2017 Bedankt Bit. Wat doe je elk jaar met de gebruikte grond? Quote
Bit Geplaatst: 1 mei 2017 Geplaatst: 1 mei 2017 was een paar dagen weg, vandaar niet gereageerd. Zijn topics over : gebruikte potgrond en nog wel andere. Zelf gebruik ik de grond op de tuin, waar dat kan worden gebruikt. Niet bij de aardappelen, maar bv op de knoflookbedden. Quote
boomknuffelaar Geplaatst: 7 mei 2017 Geplaatst: 7 mei 2017 Is grond van tomaten het volgende jaar dan echt totaal onbruikbaar? Ivm phytopthora enz.. Quote
Nedlets Geplaatst: 7 mei 2017 Geplaatst: 7 mei 2017 Boomknuffelaar, dit gaat meer om de teeltwissel. In een kleine serre kan je niet aan teeltwissel doen, dus teelt in bakken. Quote
Ann123 Geplaatst: 8 mei 2017 Geplaatst: 8 mei 2017 Gaat niet om phytoptora want die overleeft niet in de grond. Quote
Frans Geplaatst: 8 mei 2017 Geplaatst: 8 mei 2017 Was dat maar waar Ann. De aardappelziekte (Phytophthora infestans) overwintert gewoonlijk in besmette knollen die achterblijven op het land. Uit de geïnfecteerde knollen ontwikkelen zich planten die de ongeslachtelijke sporen (sporangia en zoösporen) opleveren. Uit deze sporen kunnen nieuwe infecties ontstaan als het gewas ten minste gedurende vier à acht uur nat blijft, de zogenaamde bladnat-periode, bij een relatieve luchtvochtigheid van meer dan 95%. Na infectie ontstaan bij een temperatuur van 12-24 graden Celsius binnen enkele dagen met het oog waarneembare symptomen op bladeren en stengels. Na binnendringing van de oömyceet in de plant duurt het 3 tot 5 dagen voordat er nieuwe sporen gevormd worden.Tot de jaren tachtig was in Europa alleen het zogenaamde A1 type aanwezig. Door de introductie van nieuwe A1 en A2 paringstypen in Europa is nu ook de geslachtelijke fase met oösporen aanwezig, die in tegenstelling tot de sporangia en zoösporen gedurende een lange periode buiten de waardplant in leven blijven en minstens drie jaar in de grond overleven. De zoösporen spelen waarschijnlijk pas later in het seizoen (eind juni - begin juli) een rol. Bij de paring van een hyfe van het type A1 met een hyfe van het type A2 worden een oögonium en een antheridium gevormd, waaruit de oöspore ontstaat. Deze eicel wordt binnen een gametangium door een spermatozoïde bevrucht. Uit de oösporen ontstaan sporangia en zoösporangia. De zoösporangia vormen ten slotte de zoösporen. Bron: Wikipedia Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Ann123 Geplaatst: 8 mei 2017 Geplaatst: 8 mei 2017 Er stonden tomaten in. Die zijn nu allemaal weg en dood. Voor aardappelen is het verhaal natuurlijk anders. Spijtig genoeg. Quote
loes Geplaatst: 8 mei 2017 Geplaatst: 8 mei 2017 waarom is dat een ander verhaal? het gaat om dezelfde ziekte.Door de introductie van nieuwe A1 en A2 paringstypen in Europa is nu ook de geslachtelijke fase met oösporen aanwezig, die in tegenstelling tot de sporangia en zoösporen gedurende een lange periode buiten de waardplant in leven blijven en minstens drie jaar in de grond overleven. Quote
Ann123 Geplaatst: 8 mei 2017 Geplaatst: 8 mei 2017 dat wist ik niet. Hier gelijkaardig bericht:It's not generally a good idea to compost infected tomato or potato debris though Phytophthora infestans (Late Blight) actually needs a living host to survive and the asexually produced zoospores are fragile, easily killed by freezing temperatures or high temperatures.If there are both A1 and A2 mating types present, there is a chance of them reproducing sexually, the oospores from that mating have a very thick protective wall that allows them to survive in soil for years. That has happened in some parts of Europe. Ik heb hier nochtans vaak het tegendeel gelezen. Moest ik ooit phytoptora hebben gaat het loof dus niet meer op de compost. Quote
loes Geplaatst: 8 mei 2017 Geplaatst: 8 mei 2017 dat kopieer ik letterlijk uit de post van Frans waar je op reageerde Quote
Ann123 Geplaatst: 8 mei 2017 Geplaatst: 8 mei 2017 bij deze beloof ik in het vervolg voorgaande posts volledig door te lezen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.