Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik zit vreselijk in de stress wan mijn tomatenplantjes lijken maar niet te groeien. Ik heb ze op 1maart binnen gezaaid en in een warme zonnige vensterbank gezet. De temperatuur waar ze in verkeren varieert tussen de 20 en 25 graden. Op de foto is ook te zien dat ze een beetje rood lijken te kleuren. Het zijn allemaal verschillende soorten. Heeft iemand enig idee waarom ze maar niet groeien, en nog veel belangrijker: wat kan ik er aan doen?! Graag hoor ik jullie gedachten en ideeën hier over.

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes Nikki

tomaten91581493300409.jpg

Geplaatst:

Wat voor grond heb je gebruikt?

En geef je voldoende water? Ik zie geen onderbak. Niet uit laten drogen.

Staan ze voor een zuidraam? Het kan ook nog té heet worden.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Heel erg bedankt voor de reactie. Ik heb gewone potgrond gebruikt en ze staan inderdaad op het zuid-oosten. Dagelijks geef ik ze water. Is het beter om ze meer water te geven zodat de grond constant vochtig is? Vorig jaar heb ik exact hetzelfde ritueel gedaan zaaien in potgrand-zonnig en warm plekje-15mei de kas in. Toen groeiden ze allemaal veel beter, ik snap er niks van.

Geplaatst:

Volgens mij staan ze inderdaad te droog! Zorg voor een onderschotel/ bak zodat ze het vocht kunnen opnemen en zorg dat ze naast voldoende warmte zeker ook voldoende licht krijgen, anders zullen je zaailingen opschieten en daar ben je ook weer niets mee! Veel succes

Geplaatst:

Tomaten zijn waterplanten, dus vanonder water en voeding geven, bovenaf zonlicht.

Voor sterk wortelstelsel te krijgen moet men dus de plant zelf laten werken, door zelff op zoek te gaan naar voeding en vocht.

Gr Mat

Geplaatst:

In je openingspost zeg je dat je deze plantjes op de foto op 1 maart gezaaid hebt. Maar is dat echt zo ? Ik bedoel : 1 maart, en de zaailingen hebben alleen nog zaadlobben ? Hoe lang deden ze er dan over om boven te komen ?

De temperatuur. Waar meet je die ? Ter plekke voor het raam, dus de thermometer tegen het raam gezet ? De zon schijnt niet alle dagen he ? Hoe warm is het daar ? Bij kieming en 1e fase opgroeien toch wel graag 20gr, of wat hoger.

Water. Wat ik op de foto zie, is het als het gewone potgrond is, toch niks te droog ? Ik houdt mijn tomaten best wel aan de droge kant hoor. Niks mis mee. Zelf zou ik zulke zaailingen zeker niet dagelijks water geven nee. wél van onderaf.

Licht. Het belangrijkste wel denk ik. Het zijn best hoge zaailingen, die staan zo licht niet. Staan die daar vanaf het moment van ontkiemen ? Zo ja, dan staan ze dus wat te donker.

Paars. mwaa. heel veel tomaten hebben zulke paarse stengels / achterkant bladeren. Ook een beetje soort bepaald. Maar goed, kán ook kou zijn ja.

Ik zou eerst eens goed ter plekke meten. En niet op je thermostaat aangave afgaan.

Potgrond. Wat versta je onder 'normale' potgrond ? Heb je een merk / verkooppunt ? ( dan kunnen we dát uitsluiten, dat het potgrond is met groeiremmers er in opgenomen : echt 1 maart ? )

Geplaatst:

Ter bevordering van de vorming van adventiefwortels uit het hypocotyl (deel onder de kiemblaadjes) wordt aangeraden om bij het verspenen/verplanten de tomatenplant lekker diep te zetten en dat werkt prima. Het verbaast me dat enkelen van jullie aangeven dat je de tomatenplant vanaf onder water moet geven. Van onderaf water geven bevordert de vorming van adventiefwortels juist niet.

Bij planten als basilicum moet je juist niet bovenop water geven. Kwetsbare kiemplanten of jonge basilicumplanten krijgen bij te vochtige topgrond dan last van omvalziekte (Pythium .

Bij tomaat heb ik dat nog nooit waargenomen. En ik geef altijd bovenop lauw water. Ook in de kas, maar dan heb ik geen keus, want dan staan ze in de volle grond

Geplaatst:

van onderaf is vooral makkelijker. de grond zuigt zelf op zoveel als nodig. het is geen enkele belemmering voor de extra wortelgroei, ook de grond bovenin wordt gewoon vochtig.

met van bovenaf water gegeven spoel je de voedingsstoffen weg met het water wat er aan de onderkant weer uit stroomt. of je moet heel secuur water geven en elk potje precies genoeg water, niet te weinig en niet teveel.

er zijn vast nog meer redenen om van onderaf water te geven maar ik vind alleen het gemak al voldoende rede om het zo te doen.

Geplaatst:

Wat oscardevos zegt klopt wel, maar is in dit topic ook eigenlijk helemaal niet aan de orde, de zaailingen zijn niet hier in verspeend, maar gezaaid toch ?

Droog / nat is denk ik voor topicstarter wel een vraag, omdat we op zoek zijn naar de oorzaken waarom deze zaailingen al 2 maanden stil staan. Het hoe van het water geven, zijn aparte topics over, ook mbt de wortelvorming onder de kiemblaadjes of ook op de stam ( later nóg dieper zetten / schuin / gebogen etc )

Geplaatst:

Ik kan het niet zo goed zien op de foto, maar het lijkt alsof dat de planten voeding en/of licht te kort komen. Je planten hadden al veel groter en groener moeten zijn. Hoeveel zonlicht krijgen ze elke dag? En in welk merk potgrond heb je gezaaid want daar kan het ook aan liggen. Is het hetzelfde merk als vorig jaar? En heb je verder nog iets anders gedaan dan vorig jaar? Dagelijks je planten water geven lijkt me trouwens niet nodig, zeker niet als je planten nog maar zo klein zijn. Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel water je geeft, maar mijn tomatenplanten zijn ongeveer 20cm groot en krijgen elke 2-3 dagen water.

Geplaatst:

Ik zou ze verspenen in andere grond. Misschien was de zak die je gebruikte van mindere kwaliteit. Heb het ook al gehad dat een zak potgrond slechte resultaten gaf. Dus plantjes voorzichtig uit de potjes halen, overtollige grond verwijderen en tot de kiemblaadjes in nieuwe potgrond zetten. Intussen kan je ook even kijken hoe het met de worteltjes gesteld is.

Geplaatst:

Ik zou liever helemaal overnieuw beginnen.

Deze plantjes hebben al zoveel narigheid meegemaakt dat het maar de vraag is in hoeverre ze daar nog overheen komen

Als je ze goed warm laat ontkiemen (20-25 graden) en daarna flink veel (groeilamp)licht geeft, heb je de schade al snel ingehaald.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Op 1 maart gezaaid? Dan is dit wel heel bijzonder. Ze leven in ieder geval nog.

Je schrijft niet wanneer ze opgekomen zijn, in erg droge grond zou het erg lang kunnen duren.

Normaal gesproken zouden ze binnen een week boven moeten staan (binnen, bij 20 a 24 graden).

Watergeven eens per dag? Er is geen tijd-regel voor watergeven. Watergeven doe je als planten het nodig hebben. Bij bewolkt weer misschien eens in de twee dagen, later, bij warm zonnig weer misschien wel 2x a 3x per dag. Niet te nat, maar ook niet laten uitdrogen.

Als de grond per ongeluk kurkdroog geworden is (die neemt dan heel slecht water op) dan zou je eenmalig de potjes kunnen dopen: in niet te koud water een kwartiertje volledig onder laten staan. De grond, niet de plant. Daarna goed laten uitlekken.

Potgrond. Zeker weten dat het gewone potgrond is? Daar zit mest in, ruim genoeg voor een aantal weken. Kijk eens op de zak naar de samenstelling, als je die zak nog hebt.

Oude potgrond gebruikt waar misschien beestjes in gekomen zijn, die de wortels opvreten?

Eens met Speets: opnieuw zaaien (uiteraard alleen als je nog zaden hebt). Voor de zekerheid wel in andere / nieuwe gewone universele potgrond.

Het is en blijft heel bijzonder: in bijna 2 maanden vrijwel niet gegroeid, en toch niet dood.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Toen ik mijn tomaten en pepers/paprika's verspeende was op een gegeven moment de potgrond op. Voor de laatste plantjes heb ik toen een andere zak van een ander merk gebruikt. De plantjes die hierin verpot zijn deden het een stuk slechter dan hun eerder verpotte soortgenoten. De pepers groeiden bijna niet, waren lichtgroen van kleur en de tomaten zagen eruit als op jouw foto. Klein, licht van kleur met rood blad. Zon en warmte kregen ze genoeg dus daar kon het niet aan liggen. Ik heb toen bij het gietwater een vloeibare meststof gevoegd en ze gaan nu erg goed. Misschien dat jij dit ook nog kan proberen?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...