cedricm Geplaatst: 26 april 2017 Geplaatst: 26 april 2017 Hallo,Zou er iemand weten wat er met onze buxussen aan de hand is? Ziet er volgens mij niet normaal uit... Bedankt! Quote
Demier Geplaatst: 26 april 2017 Geplaatst: 26 april 2017 https://m.facebook.com/groups/431793786951741?view=permalink&id=1013894772074970 alom een bekend probleem.Hier in het zuiden geen en buxus die het overleeft, komt door een mot, geimporteerd uit China, die zet rupsen in de buxus en die vreten je plant kaal en dood en het narige is dat je er niks tegen kunt doen, niks helpt.Gemeentes Maastricht en omstreken kunnen het bijna niet aan om de geruimde planten te vernietigen.Ikzelf heb nog een 20 tal grote bollen van een 50 cm en nog 7 van meer dan een meter, alles aangetast, dus die moeten ook uit.Kijk eens in de struik, daar kom je witte pluis tegen, trek de blaadjes in de pluis uit elkaar,,daar zit een groene rups in.In iedere struik zitten er wel een honderdtal.gMat Quote
Thijs206 Geplaatst: 26 april 2017 Geplaatst: 26 april 2017 Inderdaad buxusmot . Hij is anderhalf jaar geleden bij ons in de wijk aangekomen en er staat hier geen buxus meer overeind Ilex crinata is een plant die sterk lijkt op buxus en niet door de buxusmot wordt aangetast. Pogingen om je huidige buxus te redden zijn denk ik weinig kansrijk, als je iets soortgelijks terug wil, zou je eens naar Ilex kunnen kijken Quote
Jeroen76 Geplaatst: 27 april 2017 Geplaatst: 27 april 2017 Zit er ook niet wat vorstschade tussen? Quote
Glenn1ap Geplaatst: 27 april 2017 Geplaatst: 27 april 2017 (aangepast) euonymus japonicus green spire 27 april 2017 aangepast door Gast Quote
loes Geplaatst: 27 april 2017 Geplaatst: 27 april 2017 glenn waarom gebruik je niet de smilies van het forum? die hebben we niet voor niets.de emoticons die je nu gebruikt (van je telefoon?) zien we als een stuk tekst. Quote
cedricm Geplaatst: 27 april 2017 Auteur Geplaatst: 27 april 2017 Amai ! Zijn dit goede producten voor de buxusmot? zou ze toch nog te redden zijn?https://www.bol.com/nl/p/bio-insecticide-tegen-buxusmot/9200000057747746 https://www.bol.com/nl/p/topbuxus-xentari-rupsenbestrijding-stopt-voorkomt-schade-door-buxus-rups-buxus-mot/9200000073552737 Quote
Demier Geplaatst: 27 april 2017 Geplaatst: 27 april 2017 Het probleem is dat het vergift contact moet maken met de rups, maar die zit ingekapseld tussen 2 blaadjes en daarom heen nog een soort watten.Wat ik zoal hier zie in het zuiden! Eenieder ruimt ze toch op.Gemeente heeft het er druk mee, om wel 4a5 keer per dag een aaanhangwagen tegen met buxus richting gemeente.Bij mij is het ook hommelis, heb hier een 25 tal bollen staan, helemaal vol met die klere beesten, wel schieten er nieuwe blaadjes uit voornamelijk aan de noordkant, zuidand is helemaal kaal.Geloof ook dat die geruimd meten worden,maar zolang er nog kleur is blijven ze staan.gr Mat Quote
Bit Geplaatst: 27 april 2017 Geplaatst: 27 april 2017 Ik durf niet echt duidelijk te reageren. Kan best Buxusmot zijn. Maar kan ook heel goed Buxusschimmel zijn ( onderste 2 foto's lijken dat te laten zien ) en nog erger : het kan ook nog beiden zijn. Maar 1 van de 2 is al erg genoeg.Vergevorderd allemaal. Niet veel meer aan te doen. en inderdaad, de 1e foto deed me aan vorstschade denken. Vrees dat je het beste voor opruimen kunt kiezen. Vervangen voor een ander haagje of het haagjes-idee verlaten. Quote
nodewu Geplaatst: 24 mei 2021 Geplaatst: 24 mei 2021 Op de zijkanten kan verbruining ook pissende katten als oorzaak hebben. Daar heb ik menig voorbeeld van. Ze lopen langs de perken en ik aan de hoek nog snel even markeren dan maar. Quote
Charly Geplaatst: 24 mei 2021 Geplaatst: 24 mei 2021 Hier in de buurt (rond Lisse) zijn ook alle buxussen kapot. Niemand heeft ze weten te redden. Alhoewel sommigen dat de afgelopen 2 jaar wel geprobeerd hebben. Wij hebben ook bol, na bol verloren. (We zijn geen buxus-mensen. Maar ze stonden er nog en niet in de weg) Nu is er werkelijk geen een meer over. Veel mensen hebben nu taxus of lavendel als bossig hegje. Afijn. Zag er idd net zo uit als op jouw foto’s. Heel triest. Hoop dat je toch nog wat vindt. Zo niet kun je es googelen op buxus-vervangers. Worden heel veel aardige alternatieven aangeboden, zag ik net. Sterkte! Quote wees bevriend met kleine dingen
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 Als Buxus vervanger worden vaak soorten van Ilex crenata (Japanse hulst) aanbevolen. Ilex crenata werkt echter alleen als de bodem niet al te nat is. Ze zijn namelijk gevoelig op de wortel. Ook is Ilex crenata licht gevoelig voor taksterfte (schimmelziekte). Ik heb Taxus media 'Hillii' als buxus vervanger (moet NIET verward worden met Taxus media 'Hicksii' want dat is een totaal andere soort en niet geschikt voor haagjes). Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.