Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Iemand die mij kan vertellen wat er aan de hand is? Ik heb pas aardbei sinds dit jaar in bato (eigenlijk de uitlopers van vorig jaar in het najaar de bak in en toen overwinterd) Is dit teveel mest of te weinig? Of te weinig water? Dit is allemaal blad van dit jaar, ik heb in het begin van het seizoen grotendeels het oude blad verwijderd, enkele erg mooie bladeren laten zitten.

Ik heb nog geen bedruppeling aangelegd ivm mogelijke vorst en tijdsgebrek, dus kan te weinig vocht zijn.

verbrand181081493133372.JPG

verbrand293701493133440.JPG

verbrand329551493133452.JPG

Geplaatst:

Te weinig mest en water in ieder geval niet, naar mijn mening.

Van te weinig water gaan ze normaal als eerste slaphangen.

De mijne hebben alleen nog maar regen gezien en geen mest gehad en zien er gewoon goed uit.

Heb je dan zelf al gemest en hoeveel planten staan er in een bak?

Ik vind het er nu al druk uit zien en normaal komen daar nog veel bladeren bij.

Geplaatst:

Ik heb bij het schoonmaken van de bakken en dus oud blad heb ik 25gr mest per bak gemalen en gegeven (slow release). Maand later 1gr kristalon oranje per liter water, en dan schat ik een halve liter per bak dus 0,5gr per bak. Dit heb ik deze week voor de tweede keer gedaan. Nu dus 3x gemest, met ongeveer maand ertussen. Maar goed als jij al zegt nog niet gemest te hebben zal ik wel al teveel gemest hebben misschien?

Ik heb 6 planten per bak staan.

Blad heeft soms wel wat slap gehangen maar dan geef ik direct water en dan trekt het blad weer bij.

Ik heb soms met een vochtigheidsmeter in de grond geprikt om te kijken hoe droog of nat ze stonden, hierdoor wel door wortel geprikt. Maar dit mag toch niet dit veroorzaken?

Geplaatst:

Als ik het goed begrijp dan ben je al in Februari gaan bemesten?

Zelf laat ik ze eerst uit rust komen en pas als ik veel bladeren en de eerste bloemen (bij de doordragers) zie, dan mest ik.

Het ontwaken gaat betrekkelijk langzaam en de plant heeft op dat moment nog niet veel nodig.

Het lijkt mij dus dat je teveel voeding hebt gegeven.

Zonnebrand wil ook nog wel eens het effect geven, zoals bij jou te zien is, maar daar is het het weer nog niet voor geweest.

En mag ik vragen wat voor een grondmengsel je hebt gebruikt?

Geplaatst:

Eind februari ja. Wat me trouwens opvalt is dat de nieuwe planten die ik sinds dit jaar heb, sinds begin maart hebben dezelfde behandeling gehad. Lang niet zoveel blad, maar wel mooi in het blad (Misschien 4 grote stengels). De oude bakken hebben wel volop bloesem en sommige al aardbeivorming.

De substraat zoals hier op het forum.

20 % tuinturf 13,2 liter

50 % turfstrooisel 33 liter

30% cocospeat 20 liter

Ik heb ook een heel bemestingsschema uit het bato topic, maar het gaat me beetje ver om een hele waslijst van verschillende producten toe te voegen. Dus ik dacht kristalon toe te voegen. Maar doe je dit bij iedere watergift? Of ook een keer per maand?

Geplaatst:

Hmm, maar dan weet ik nog niet echt wat er nu met mijn planten gebeurt. Dan hou ik het toch op te weinig water en miss wel overbemesting. Echter staat er op die link ook bij kasteelt in potten om de dag met kristalon. Nu zit ik buiten maar wel in potten onder een afdak. Lijkt me toch niet echt een overbemesting dan?

Geplaatst:

aardbeiteveelmest35651493179990.png

(Bron: http://www.dpi.nsw.gov.au/__data/assets/pdf_file/0020/333362/Strawberry-fertiliser-guide.pdf )

Ik dacht al, en nu temeer: overbemesting.

Misschien kun je een bak spoelen, met regenwater of leidingwater. B.v. elke 10 minuten flink wat, zodat er in totaal een aantal liters onder uit loopt.

Als die planten bijtrekken, en de rest niet, dan weet je genoeg.

(Persoonlijk zou ik gelijk alle bakken spoelen, maar dat is misschien geen goed advies)

Verder vraag ik me af of het geven van alleen Kristalon tijdens de groeifase wel een goed idee is. Dat bevat verhoudingsgewijs wel erg veel Kalium.

Ik doe -eens per week, pas sinds vorige week, daarvóór helemaal niks- 50% Kristalon, 50% gewone vloeibare terrasplantenvoeding (waarvan 5g Kristalon per 10 liter). Pas als de vruchten beginnen te dikken, dan verhoudingsgewijs wat meer Kristalon.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik heb het ook bij een aantal aardbei planten. Bij mij viel het op na die erge nacht vorst, dus ik ben er vanuit gegaan dat het door de vorst komt. Overbemesting lijkt het bij mij niet te zijn aangezien ik nog niet bemest heb.

Geplaatst:

Ahh kijk eens, bedankt Henk! Dan ga ik toch ook uit van overbemesting. Ik dacht dat kristalon oranje wel voldoet, Erwin van Duivenvoorden schrijft dit op de website:

In de kasteelt is voeding nog belangrijker, vooral in de pottenteelt. Hier dient men een kristalon/pokon oplossing te gebruiken en wel om de dag. Kristalon met de verhouding 6N-12P-36K + 3MgO is dan de beste.

Zoals jij schrijft zou hij het ook bedoeld hebben dus, zo had ik het in eerste instantie niet begrepen. Alleen in welke verhouding? Je zegt dat je 5gr per 10l water doet. Maar hoeveel water krijgt een bak cq plant?

Het vreemde is dat hij overbemest is, echter dan is dit geweest. Ik heb deze week bemest met een halve liter water (0,5gr kristalon) en daarvoor was het een maand geleden, en daarvoor ook. Terwijl overal per week staat aangegeven. De planten lijden er verder niet onder, dit is ook niet van heel kort, het is me al vaker opgevallen. Toch wil ik ze gaan uitspoelen en dan wekelijks gaan mesten.

Welke pokon gebruik je? Ik heb die toevallig van kamerplanten nog staan, maja die zal wel niet de goede verhouding hebben?

Geplaatst:

Mijn reacties gisteren waren wat beknopt, omdat ik midden in een film zat.

Door het gebrek aan reacties heb ik je doorverwezen naar de betreffende site in de hoop, dat ik je wat richting kon geven.

Mij ging het er voornamelijk om, dat je wat betreft de groeifase waarin je planten zaten, je te vroeg en teveel voeding bent gaan geven.

Ik ben zelf daar ook mee op mijn snufferd gegaan bij mijn allereerste kweek in bakken.

Daar had ik ook te vroeg en teveel bemest, waardoor uiteindelijk een groot deel van de planten verloren zijn gegaan doordat tevens de wortels schade op hadden gelopen. Ik was daarbij teveel van standaard regeltjes uitgegaan, die eigenlijk alleen bedoeld waren voor planten die volop in de groei en bloei zijn.

Bij het bemesten en water geven is het heel belangrijk om te kijken in welke groeifase een plant zit.

Wanneer je een plant die nog moet ontwaken moet, voeding en water geeft alsof hij al in een verder groeistadium zit, dan kan het daardoor behoorlijk fout gaan.

• 3 weeks later...
Geplaatst:
aardbeiteveelmest35651493179990.png

(Bron: http://www.dpi.nsw.gov.au/__data/assets/pdf_file/0020/333362/Strawberry-fertiliser-guide.pdf )

Ik dacht al, en nu temeer: overbemesting.

Misschien kun je een bak spoelen, met regenwater of leidingwater. B.v. elke 10 minuten flink wat, zodat er in totaal een aantal liters onder uit loopt.

Als die planten bijtrekken, en de rest niet, dan weet je genoeg.

(Persoonlijk zou ik gelijk alle bakken spoelen, maar dat is misschien geen goed advies)

Verder vraag ik me af of het geven van alleen Kristalon tijdens de groeifase wel een goed idee is. Dat bevat verhoudingsgewijs wel erg veel Kalium.

Ik doe -eens per week, pas sinds vorige week, daarvóór helemaal niks- 50% Kristalon, 50% gewone vloeibare terrasplantenvoeding (waarvan 5g Kristalon per 10 liter). Pas als de vruchten beginnen te dikken, dan verhoudingsgewijs wat meer Kristalon.

Even een kickje, na vorige reacties heb ik de bakken goed doorgespoeld met flink wat water. Sindsdien niet meer bemest. Wel wil ik zo rond het weekend weer gaan bemesten. Er zitten al veel vruchtbeginsels in die niet verder groeien. Ik wil deze week de terrasplantenvoeding gaan geven samen met kristalon. Dit is gewoon de halve dosering voor 10l? En dan ook een halve dosering kristalon.

Geplaatst:

Mijn vraag: heeft dat spoelen geholpen? (en was het daarom zeer waarschijnlijk overbemesting?). Heb je misschien één bak niet gespoeld: zo ja, doet die het anders (slechter / beter)?

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik heb zes bakken staan, twee bakken met aanplant van dit jaar en vier bakken met aanplant van vorig jaar. Alle zes de bakken maar vooral de vier oude bakken vertoonden dit. De nieuwe bakken minimaal. Ik heb ze goed gespoeld en het beschadigde blad veel weg geknipt. Op dit moment staan de planten er goed bij en op het oog geen bruine bladranden erbij gekregen. Dus of het spoelen heeft gewerkt, of het was geen overbemesting.

Planten hebben het in ieder geval wel overleefd gelukkig! Goed mogelijk dat het overbemesting is maar de nieuwe planten hier geen last van hadden daar ze niet wortels door de hele bak hebben.

Precies zal ik het nooit weten, al ga ik wel uit van overbemesting en zal ik sowieso wat gematigder bijmesten.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Nou we zijn twee weken verder, de oogst is volle bak aanwezig. Een kleine update.

Ik denk toch dat de planten een flinke tik hebben gehad, de aardbeien die aangemaakt worden zijn klein (of had ik moeten dunnen?) en zijn niet heel zoet, sommige eerder zuur. Ik heb het dan voornamelijk over de Korona. Al is die ook niet echt geschikt voor potten. De planten zien er ook niet meer zo goed uit, een enkele plant ligt plat. Water krijgen ze voldoende. Voeding nu 2x 50% kristalon + 50% Pokon terrasvoeding gegeven.

Ik heb ook nog Dar Select staan, apart in een bloempot. Die zijn heel erg lekker, wel ook dezelfde voeding gekregen. Ook al erg vroeg dus.

Nu was ik sowieso van plan uitlopers op te vangen van de Evie en Elianny en daar de bakken met Korona mee te vullen. Maar is dit het probleem? Of doe ik toch iets fout in de teelt?

Als ik de planten van vorig jaar vergelijk met de frigo planten van dit jaar zit er een gigantisch verschil in hoe mooi ze erbij staan.

Geplaatst:

Wat mij hier op valt is dat je de eerste messtoffen, slow release, gemalen hebt!

Het principe van de slow release is dat het omhulsel de voedingsstoffen langzaam door laat maar nu hebt ge die vermalen hebt is alles ineens vrij gekomen met verbranding als gevolg.

De meststoffen voor drie of zes maanden in een keer geven is wel veel vind ik.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Op zich zou dat zeker een idee zijn, alleen heb ik 6 planten per bak staan, wat misschien wat krap is. Maar goed, ze staan er al sinds de herfst in, Die bakken zijn helemaal doorwortelt. Ik ga die nooit fatsoenlijk eruit kunnen halen helaas.

Geplaatst:

Hier is het ras dat de dikste en lekkerste aardbeien geeft net de korona. Ze staan in bakken en hebben enkel wat slowjuicer release gekregen tijdens de aanplant. Ik geef ze geen meststof meer.

Zouden de wortels niet verbrand zijn door al die meststoffen?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...