Juna Geplaatst: 25 april 2017 Geplaatst: 25 april 2017 Hallo! Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen met een vraag.Ik heb vannacht (haha) besloten dat ik twee courgetteplanten wil, en ze komen op het dak omdat er in de tuin toch te weinig ruimte is, maar we eten ze wel erg graag.Ik zou ze het liefst in de volle grond zetten als ik ruimte had, maar op het dak word het dus in een flinke bak. Ik heb altijd 'long green trailing' gehad, 'tondo di piacenza' en 'black beauty', waarvan ik de black beauty het lekkerst vond en de long green erg mooi om te zien. De ronde is ook grappig.Ik ben heel nieuwsgierig naar welke soorten jullie allemaal geprobeerd hebben.En natuurlijk, welke courgettes vind je lekker? Ik zou het op zich wel grappig vinden om een gele en een groene te doen, gewoon voor de leuke kleuren in het avondeten. Zijn er lekkere gele courgettes? (nog nooit gehad) Quote
Ann123 Geplaatst: 25 april 2017 Geplaatst: 25 april 2017 Lebanese white. Heeft een heel dunne, zachte schil en is dus fragiel. Maar heerlijk en een veel aangenamere textuur dan 'gewone' courgettes. Quote
Juna Geplaatst: 25 april 2017 Auteur Geplaatst: 25 april 2017 Hoi Ann,Dat klinkt heel interessant! Ik heb al wat info opgezocht, het ziet er uit als een leuke soort om te proberen. Kun je hem zowel rauw als gebakken eten? Dit is wel een grote kanshebber denk ik, bedankt voor de tip Quote
Flup Geplaatst: 25 april 2017 Geplaatst: 25 april 2017 Ronde de Nice en dan wel de variant die lichtgroen is. Heerlijk zacht! Quote
Erny Geplaatst: 25 april 2017 Geplaatst: 25 april 2017 Lebanese White inderdaad heerlijke zachte smaak. Helaas ook dun huidje en kwetsbaar en kort te bewaren. Sun Gold (of andere gele soort), jong en klein geplukt verrukkelijk, ook rauw. Groter gegroeid krijgt deze een stevige schil en is dus behoorlijk lang te bewaren. Quote
Ann123 Geplaatst: 25 april 2017 Geplaatst: 25 april 2017 Ja hoor, ook rauw lekker. Dat hij fragiel en dus moeilijk transporteerbaar is is wel een nadeel voor winkels maar toch niet voor moestuiniers, vind ik. Gezien ze hier in Turkse en Marokkaanse winkeltjes als kleine courgettes verkocht worden oogst ik ze altijd klein. Vorig jaar zat er eentje onder een blad. Pas gezien toen hij al een joekel was. Grote verrassing want die smaakte nog steeds goed. Geen zaden, niet moesachtig zoals bij meeste courgettes. Dat gezegd zijnde, dit jaar vond ik ze niet in mijn tuinwinkelen zal ik ze dus niet kweken Ik heb de blanche de Virginie gekocht. Ik hoop dat die courgette uit Virginia even lekker is als die uit Libanon. Het uiterlijk is al hetzelfde. Quote
loes Geplaatst: 25 april 2017 Geplaatst: 25 april 2017 als ik de ruimte had gehad dan was de Lebanese White zeker een van de rassen die ik zou zaaien. ik selecteer het ras nu op het formaat van de plant. Quote
Raquette Geplaatst: 25 april 2017 Geplaatst: 25 april 2017 Op de afgelopen MTFD heb ik zaad van deze courgette gekregen: https://www.mijntuin.org/plants/14786-courgette-genovese en ik ga die begin mei zaaien. Zelf nog nooit eerder geteeld maar het was een tip, schijnt ook erg lekker te zijn. Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Juna Geplaatst: 26 april 2017 Auteur Geplaatst: 26 april 2017 Bedankt voor alle ideeen!Ik ben al een stukje verder met kiezen.Normaal koop ik zaden bij Vreecken, maar ik las dat mensen enorm lang op hun bestellingen moeten wachten, dus toch maar op zoek gegaan naar andere websites.Intussen heb ik bij Zaden en zo "Courgette White Bush Lebanese" zaden gevonden en gekocht. Ik ben er erg enthousiast over door jullie reacties .Ze waren daar maar 75 cent, Goedkoop! Dat verraste me een beetje. Ik heb daar ook een gele uitgekozen "Courgette yellow golden", al vind ik het onduidelijk welke het nu 'precies' is. Nu wil ik graag nog een donkere courgette uitzoeken, ik overweeg de "Bush baby", omdat die geschikt schijnt te zijn voor in een pot. Is Bush Baby een goede/lekkere optie? En anders een donkere andere soort. Verder kon ik het niet helpen en heb ik ook bieten zaden gekocht, wortel en rucola. Quote
Jan Lokman Geplaatst: 26 april 2017 Geplaatst: 26 april 2017 Courgette ( welke dan ook ) jong plukken dan zijn ze het lekkerst ( in pasta's , salades ) en de plant geeft dan de meeste vruchten ook .. 1 of 2 plant nemen om grotere Courgette's te kweken voor soepen , chutneys e.d. Quote "Natura non nisi parendo vincitur "
SuusP Geplaatst: 26 april 2017 Geplaatst: 26 april 2017 Heb het idee dat je de gele en de ronde ook nog wat eerder moet plukken, oftewel dat die sneller minder lekker worden als je ze te groot laat worden. Bij de Ronde de Nice had ik sneller problemen met "zweetplekken" op de onderkant van de vrucht, zeker bij vochtig weer (en dus een vochtige ondergrond). Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Claudia69 Geplaatst: 26 april 2017 Geplaatst: 26 april 2017 Ik zet na wat experimenteren alleen nog black beauty. Is productief, lekker, heeft niet te snel last van droogte, is niet overdreven gevoelig voor meeldauw, geeft courgettes die volgroeid ook goed bewaren. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.