speets Geplaatst: 6 juli 2017 Share Geplaatst: 6 juli 2017 Hoefblad klein"In bijlage 1 van het warenwetbesluit kruidenpreparaten is vastgelegd welke plantensoorten mogelijk giftige PA’s* bevatten. Hierbij valt te denken aan klein hoefblad, smeerwortel of kruiskruid. Thee van deze planten bevatten eigenlijk altijd te veel PA’s." * pyrrolizidine alkaloïden Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 7 maart 2018 Auteur Share Geplaatst: 7 maart 2018 Binnenkort ga ik weer thee vers uit de tuin maken..mijn lentemix:PaardenbloemFrambozenbladEen berkenblaadjeDuizendbladBrandnetelLongkruidVraag me niet naar de verhoudingen..ik neem van alles een beetje Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 7 maart 2018 Share Geplaatst: 7 maart 2018 Van alles wel ongeveer gelijke delen? Of zijn er kruiden waar echt veel minder of juist veel meer van in de pot gaan? Quote Giga-gaas.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 7 maart 2018 Auteur Share Geplaatst: 7 maart 2018 Longkruid en berkenblad neem ik wat minder van en van de brandnetel meestal wat meer. Maar net wat ik tegenkom op mijn plukronde. Frambozenblad groeit nu nog niet...dan neem ik soms een aardbeiblaadje, en als het blad vd zwarte bes groeit neem ik dat vaak. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Anna3 Geplaatst: 15 maart 2018 Share Geplaatst: 15 maart 2018 Appelvrouw, gebruik je longkruidbloemen of het blad? Moet toch ook eens paardenbloemen gaan kweken ergens, die in het openbare gras vertrouw ik niet Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 15 maart 2018 Auteur Share Geplaatst: 15 maart 2018 Bloemen Anna. Voor de paardenbloem, zelf kweken is een eitje. Pluk enkele pluizen en zaai ze, of kom er hier een stelletje uitsteken.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 23 april 2018 Auteur Share Geplaatst: 23 april 2018 Vandaag geplukt voor de theevoorraad bloeiende witte dovenetel, blad van de vrouwenmantel, bloem van madeliefjes en hondsdraf bloeiende stengels. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Charly Geplaatst: 23 april 2018 Share Geplaatst: 23 april 2018 Oh dat is fijn, zo’n reminder @Appelvrouw! Ik zet ze voor morgen op mijn lijstje! Quote wees bevriend met kleine dingen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Indy Geplaatst: 24 april 2018 Share Geplaatst: 24 april 2018 Ik heb bloeiende gele dovenetel,ook leuk. En vanmiddag even braamblad scoren. Framboos begint nu uit te lopen, en is al wat blaadjes kwijt. Net 2 paardenbloemen uit de tuin geplukt die mooi open stonden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Charly Geplaatst: 24 april 2018 Share Geplaatst: 24 april 2018 Ja zeg, @Indy, wil ik net vol trots mijn score laten zien, kom jij nog met aanvullende mogelijkheden. Nou ja. Morgen of later vandaag voeg ik nog wel bramenblad en frambozenblad toe. Anders nog? (Geen paardenbloemen hoor. Die heb ik wel even genoeg gezien ) Enfin, score dus: En nu op keukenpapiertjes ergens in huis laten drogen? Of andere tips? Die hondsdraf ruikt trouwens echt prettig kruidig. Leuke ontdekkingen allemaal zo. Tnx Quote wees bevriend met kleine dingen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Indy Geplaatst: 24 april 2018 Share Geplaatst: 24 april 2018 O, en bij jou zie ik weer mogelijkheden. De hondsdraf kan ik van de week ook nog wel even halen. Paardenbloemen heb ik ook meegenomen, voor de gelei. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ann123 Geplaatst: 8 mei 2018 Share Geplaatst: 8 mei 2018 Net samengesteld de ochtendmix 2014:9 gramframbozenblad4 gram zwarte besblad12 gram pepermuntblad12 gram citroenverbena 12 gram brandnetel11 gram citroenmelisse5 gramvenkelzaad5 gram driekleurig viooltje5 gram goudsbloembloem$ gram Jiagolanblad2 gram lievevrouwebedstro2 gram anijszaad4 gram agastache blad en bloem Binnenkort ook een avondtheetje maken.. Dit bericht werd vermeld in het topic over Agastache. Klinkt lekker! Ik neem aan dat je het blad in een dehydrator moet drogen? Neem je van viooltjes de bloemen? En van lievevrouwbedstro ook? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 8 mei 2018 Auteur Share Geplaatst: 8 mei 2018 Van beide neem ik het gehele gedroogde plantje..mét bloemetjes zonder wortel. Veel droog ik hangend..fijn spul idd in de voedseldroger of op een truiendroogrek. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 9 mei 2018 Auteur Share Geplaatst: 9 mei 2018 Bossen brandnetel geplukt vanmorgen, daar gebruik ik toch veel van in de meng theeën en soms ook puur. Van de week naar het bos voor de Onze lieve vrouwe bedstro..ik heb het wel in de tuin maar niet genoeg nog. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Cupcakeje Geplaatst: 17 juni 2018 Share Geplaatst: 17 juni 2018 Kan je ook de wijnbes bladeren gebruiken in de thee ? Krijgt het dan ook een fruitige smaak zoals bij braam en frambozen blad ? Ik moet mijn struik snoeien en als je de blaadjes in de thee kan gebruiken haal ik alle jongen blaadjes er nog even af Er hangt/ ligt nu al het een en ander te drogen voor de thee Voor in de thee ligt / hangt er : TijmMuntSalieFrambozenbladBramenbladAardbeienbladLieve vrouwe bed stro bloemenViooltjes Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nasuada Geplaatst: 17 juni 2018 Share Geplaatst: 17 juni 2018 Zijn alle viooltejs eetbaar? Quote https://www.deblijehoeve.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mikki Geplaatst: 17 juni 2018 Share Geplaatst: 17 juni 2018 Volgens mij wel, ik zaai ze zelf dan weet je zeker dat ze niet bespoten zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 17 juni 2018 Auteur Share Geplaatst: 17 juni 2018 Wijnbesblad heb ik nooit geprobeerd. Op google kwam ik wel een document tegen van iemand die zegt dat t kan...http://dezelfvoorzieningsbijbel.blogspot.com/2016/07/japanse-wijnbes-moestuin-portret-en.html Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nasuada Geplaatst: 17 juni 2018 Share Geplaatst: 17 juni 2018 Bramenblad en brandnetel geplukt voor de thee en ook gelijk voor zeep. Quote https://www.deblijehoeve.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 18 juni 2018 Auteur Share Geplaatst: 18 juni 2018 Dat ziet er goed uit! Heb je de bramen van eigen landje? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nasuada Geplaatst: 18 juni 2018 Share Geplaatst: 18 juni 2018 Haha jaa en de brandnetels ook Quote https://www.deblijehoeve.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Cupcakeje Geplaatst: 18 juni 2018 Share Geplaatst: 18 juni 2018 Bedankt appelvrouw ,Ik ga het gewoon proberen. Nashueda gebruik jij alle bladeren van de brandnetel? Ik dacht namelijk dat je alleen de topjes in thee kon gebruiken ? want als je alle blaadjes kan gebruiken heb ik hier toch misschien net genoeg staan Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 18 juni 2018 Auteur Share Geplaatst: 18 juni 2018 Ik doe als Nas, pluk de brandnetels voor de bloei, het liefst ruim voor de bloei maar ik droog wel gewoon de hele tak en na het drogen rits ik het blad eraf... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Cupcakeje Geplaatst: 23 juli 2018 Share Geplaatst: 23 juli 2018 Nog even de citroen verbena en citroenmelisse drogen en dan is mijn eerste theemix aan de hand van het recept van de eerste pagina klaar Ik heb het recept een beetje aangepast want ik had niet alles. Dit is wat ik heb gemixt.3 theelepels aardbeiblad2,5 theelepels braamblad 2 theelepels munt 2theelepels citroen verbena 3 theelepels citroen Melissa1theelepel venkel1,5 astache bloem1 theelepel viooltjes 1theelepel frambozenblad1theelepel goudsbloem0,5 theelepel lievevrouwebedstro Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 23 juli 2018 Auteur Share Geplaatst: 23 juli 2018 Lijkt me heerlijk! Ik mis ook vaak een ingrediënt of gooi er nog eens bij wat ik zelf denk nodig te hebben zoals bv onsterfelijkheidskruid.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.