Jeroen76 Geplaatst: 22 april 2017 Geplaatst: 22 april 2017 Hallo allemaal, Ik heb besloten om mijn tomatenplanten in 20 liter potten te planten en die in de kas te zetten. Nou ben ik nogal actief gaan zaaien en heb prachtige planten. In eerste instantie had ik bedacht om 1 plant per pot te zetten maar met zo veel planten zou ik nu graag 2 planten per pot zetten. Is dit slim? Ik heb vorig jaar in mijn tuin 3 planten in een forse 30 liter pot geplant en dat ging ook perfect. Ik weet dat de kans op schimmels en ziektes wel groter wordt maar toch... Mijn pepers en paprika's heb ik wel verspeend per 3 in P9 potjes en die gaan ook prima. Heb ook paar losse plantjes om het verschil te ervaren. Hoor graag welke adviezen jullie mij kunnen geven aangaande 2 tomaten per pot. Gr. Jeroen Quote
Gwen Geplaatst: 22 april 2017 Geplaatst: 22 april 2017 Ha, Zelf kies ik altijd voor ongeveer 3 planten in een 10- 20 liter pot. Wat ik doe is ze eerst onderin in een klein laagje aarde zetten en steeds aanaarden zodat ze door de gehele pot heen wortels aanmaken vanuit de stengel. Doordat je er meerderen in een pot zet krijg je een soort tomatenstruikjes die veel beter bestand zijn tegen wind e.d. De opbrengst is niet minder, ik denk eerder meer omdat de plant langer meegaat en bestuiven makkelijker. Gwen Quote
Jeroen76 Geplaatst: 27 april 2017 Auteur Geplaatst: 27 april 2017 Dank je Gwen voor je reactie! Ik ga ook 3 planten in een pot planten nu. Eerst een weekje op vakantie en daarna alles in de potten zo rond 8 mei en de kas in. Heb 20 liter emmers van de Hornbach gekocht en die graaf ik in de grond. Quote
simonvb Geplaatst: 27 april 2017 Geplaatst: 27 april 2017 Ik ga eerder de andere richting uit. Vorig jaar had ik 11 liter en 18 liter potten met 1 tomaat in. Deze in de 18 liter gaven meer en zijn gemakkelijker in de warmte, veel minder risico op uitdroging. Denk er zelf aan om te kijken of nog groter nog beter werkt. De potten van 18 liter waren ook volledig doorgroeid met wortels, dus niet te groot denk ik dan. Quote
Ann123 Geplaatst: 27 april 2017 Geplaatst: 27 april 2017 Ik kan me amper 1 tomatenplant voorstellen on een pot van 20 liter, laat staan meerdere. Een klein struikje, zoals een red Robin, ja, maar toch geen stamtomaat? Quote
Bit Geplaatst: 27 april 2017 Geplaatst: 27 april 2017 Eerlijk gezegd kan ik helemaal niks met de vraag van de topicstarter. Nergens wordt gezegd om wat voor tomaten het gaat. Iemand heeft het over stamtomaten ( zijn er nogal wat van, om nog maar niet te spreken over hoe groot je zelf verkiest ze te laten worden en de teeltwijze daarbij ) maar daar zegt topicstarter niks over. Kunnen wel balkon-baby-minikers-tomaatjes zijn Gwen reageert dat ze 10 tot 20 liter-potten gebruikte ( wat ik nogal een verschil vind ) en er daar 3 in zet, maar niks over wát voor tomaten.Tomaten en tomaten. Té grote verschillen. Quote
Jeroen76 Geplaatst: 27 april 2017 Auteur Geplaatst: 27 april 2017 Mee eens Bit, ik zal me wat verduidelijken... Het gaat om de volgende soorten: - Super Marmande- Bonny Best - Artasian Pink Bumble Bee - Alicante- Black Cherry Dus toch maar 1 plant per 20 liter pot? Quote
Bit Geplaatst: 27 april 2017 Geplaatst: 27 april 2017 Die ( wat grotere kers ) Kers-tomaat is ook best een grote groeier he ? De rest sowieso. Dan heb je je teeltwijze die je zelf verkiest wat natuurlijk veel uitmaakt. De ( ook wat grotere ) Kers-tomaat Black Cherry werd bij mij wel 2m.Sja. Ik ben hier zeker niet de tomaten expert, maar ik vind zelf voor deze tomaten 20L wel een soort van minimum per plant. Het kán vast wel met minder, afhankelijk hoe je de rest ( bemesting en water en plant afstanden / licht ) voor elkaar hebt. Gewoon maar uitproberen ? zet je er ook een paar potten met 2 ?Voor deze soortjes zeg ik zelf 1 per pot. Probeer ook es 2 ( lijkt me niet ) maar 3 toch zeker niet hoor. Snap ik dat je vraag geboren is uit het feit dat je gewoon té veel zaailingen hebt he ? Ja. wie eigenlijk niet Er wordt bij ons op het moestuincomplex heel wat afgeruild en weggegeven. Quote
Jeroen76 Geplaatst: 27 april 2017 Auteur Geplaatst: 27 april 2017 Dan ga ik voor het veilige en zet 1 plant per pot, en een paar 2 om het verschil te ervaren. En ja m'n vraag is ontstaan uit een enthousiaste zaai- en opkweekperiode maar ook een veels te kleine kas voor al m'n plannen. Heb ook nog pepers die ik zeker een kans wil geven en 2 aparte eetbare passiebloemen die ik al wat langer heb. Quote
loes Geplaatst: 27 april 2017 Geplaatst: 27 april 2017 Ik kan me amper 1 tomatenplant voorstellen on een pot van 20 liter, laat staan meerdere. Een klein struikje, zoals een red Robin, ja, maar toch geen stamtomaat?mijn tomaten staan in 11liter kweekpotten. de potten zijn wel ingegraven maar de afgelopen jaren groeiden er geen wortels buiten de pot. maar... ik heb de potten wel een eindje uit elkaar staan want de planten hebben bovengronds ook ruimte nodig om te groeien maar ook om te luchten/drogen. met kasteelt heb ik geen ervaring maar lijkt het me ook niet wenselijk wanneer planten te dicht op elkaar staan. je kan de planten natuurlijk beide een eigen kant op leiden maar gezien de vraag is daar vast geen ruimte voor, dan hadden beide planten immers een eigen pot kunnen krijgen. Quote
Ann123 Geplaatst: 27 april 2017 Geplaatst: 27 april 2017 Net dat wat ik bedoel, het wordt een serieus woud. Niet enkel qua wortels maar ook bovengronds met bladeren en vruchten. Hoe kunnen er dan meerdere in een pot passen? Quote
Gwen Geplaatst: 27 april 2017 Geplaatst: 27 april 2017 Ha, Ik had verschillnde rassen door elkaar heen staan en gaf regelmatig voeding. Ik vond het heel leuk om een tomatenbos te hebben waar ik iedere dag weer andere rijpe vruchten uit haalde. Goed dieven is wel belangrijk en bladeren tot aan de eerste vruchttros verwijderen ook. Daarnaast had ik ze wel gesteund met stokken en tegen de kaswand gebonden tegen het omvallen. In november had ik nog oogst. Voor zo'n 40 planten had ik een kleine vierkante meter in gebruik. Gwen Quote
Ann123 Geplaatst: 27 april 2017 Geplaatst: 27 april 2017 Wow, da's om de 15cm een plant. Intensieve teelt, zeg. Quote
Gwen Geplaatst: 27 april 2017 Geplaatst: 27 april 2017 Ha, Wel allemaal biologisch. In de jungle waar ze in het wild leven zitten ze nog dichter op elkaar met prima oogsten. Vooral de smaak van mijn tomaten is echt super. Gwen Quote
Jeroen76 Geplaatst: 27 april 2017 Auteur Geplaatst: 27 april 2017 40 planten op een vierkante meter vinkwelveel hahahaha! Ik ga toch maar voor de veilige weg in m'n 2.5x2.0m kasje met 1 plant per pot. Maak ik wel wat mensen blij met m'n restantplanten en zet er wat onder m'n nog te maken afdak. Quote
Bit Geplaatst: 28 april 2017 Geplaatst: 28 april 2017 Wel allemaal biologisch. In de jungle waar ze in het wild leven zitten ze nog dichter op elkaar met prima oogsten. Omdat we in een 'Bodem en bemesting' topic zitten, dus allereerst de vraag : waar mest jij ze mee ? Het begrip 'Jungle' is natuurlijk erg breed, maar in een vochtig oerwoud groeien de tomaten oorspronkelijk zeker niet he ? Droge open hellingbossen zijjn de vindplaatsen van de meeste soortjes, die nauwelijks behoorlijke oogst geven overigens : wel véél, maar mini mini tomaatjes; rode bes formaat. 40 planten op een kleine vierkante meter. Tja. Ben ik toch wel benieuwd om welke tomaat het oa gaat. Meerdere rassen zeg je, maar ook stamtomaten ? En dan ook nog kunnen dieven en af en toe aanbinden of wat blad verwijderen onderaan de plant ? Dat vraagt echt om foto's. Ik kan me er echt helemaal niks bij voorstellen.40 Balkon-mini-mini tomatenplanten ( hoezo biologisch, die moet je dan toch als planten kopen ? ) afgewisseld met grotere soorten, moet nét passen op 1 m2 denk ik. En in november nog oogst. Hier had ik in de 2e week van oktober de 1e sneeuw en best serieuze vorst, na die waanzinnig mooie september en begin oktober. Echt hoor, je maakt me heel nieuwsgierig. Quote
Gwen Geplaatst: 28 april 2017 Geplaatst: 28 april 2017 Ha, Was bij het TV- programma 3 op reis dat het langskwam. Iemand woonde in een huis in de jungle en daar groeide tomaten in het wild. Was voor hen onkruid. De foto's van de tomaten van vorig jaar staan nog ergens op een SD- kaartje en ik ben nu in huis aan het verbouwen. Hoop dat ik het snel vind. Met biologisch bedoel ik geen kunstmest. Ik had koeienmestkorrels en oplosbare mest uit een fles van de action. Verder was de grond zelf gemulched met potgrond, brekerzand, strokorrel en cocopeat. Het waren allerlei rassen door elkaar. Weet echt niet meer welke. Van cherrytomaten tot grote tot allerlei kleuren en ook ovaal vormige. Gwen Quote
aalterse-willy Geplaatst: 5 mei 2017 Geplaatst: 5 mei 2017 In mijn 5 gallon grow-bags heb ik maar een plant staan. Als soorten heb ik:Apero kerstomaatjes en die worden gemakkelijk tot drie meter hoog. Homestaed die een vleestomaat is. Marmande dat zijn gewone tomaten. De bekende coeur de boeuf vleestomaat. En dan de fameuze Noir de Crimee wedstrijdtomaat. Het grondmengsel heb ik gemaakt van een deel potgrond, een deel gecomposteerde koemest, en tuinaarde. Daar een snuifje zeewierkalk bij een EL patentkali en Epsomtop .Als ik iets verkeerd gedaan heb hoor ik het graag. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.