angela († maart 2025) Geplaatst: 1 februari 2018 Geplaatst: 1 februari 2018 Op zich zal inteelt wel meevallen als het eenmalig is.Combinatie broer zus word over het algemeen wel afgeraden omdat je dezelfde genen met elkaar kruist.Dat dit meteen zwakkere dieren worden hoeft niet zo te zijn. Het word wel zo als de ouder dieren al een aandoening hebben die erfelijk is? Quote
kenbeimer Geplaatst: 2 februari 2018 Geplaatst: 2 februari 2018 Moeder is uit een pleziernestjeBroer en zus komen weer uit die pleziermoeder. Broer heette Witje, die naam is ineens niet zo schattig meer. Ik blijf het een lastige keuze vinden. Als er inderdaad gezonde konijntjes uit kunnen komen, dan zoek ik er liever een goed huisje voor. Maar nog liever heb ik dat de hele kraam niet doorgaat. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
tuinLB Geplaatst: 3 februari 2018 Geplaatst: 3 februari 2018 Zoals hierboven al gezegd. 1 generatie inteelt is nog wel te overzien. Maar voorkomen is natuurlijk beter als genezen. Mocht je het nog niet gedaan hebben zorg er dan voor dat het mannetjeskonijn niet meer bij de vrouwtjes kan komen. Want bij de minste of geringste mogelijkheid kan een konijn drachtig zijn. Er wordt niet voor niks gezegd " fokken als konijnen" Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 3 februari 2018 Geplaatst: 3 februari 2018 Je zult toch moeten wachten tot ze geboren zijn. Mocht er echt iets mis mee zijn heb je kans dat de moeder de zaak wel regelt.Bij echte ras konijnen is vaak bewust sprake van inteeld al is de achtergrond dan over het algemeen wel bekend van de konijnen.Dus gewoon afwachten en op tijd de rammen van de voedsters scheiden! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 3 februari 2018 Geplaatst: 3 februari 2018 En het is echt niet iets wat alleen konijnen doen hoor. Dus neem het die beestjes niet kwalijk. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
kenbeimer Geplaatst: 5 februari 2018 Geplaatst: 5 februari 2018 Ik neem het vooral mezelf kwalijk. In augustus een nestje gehad met 4 konijnen, vermoedelijk 4 mannetjes. Op 9 januari is het laatste mannetje weggegaan en afgelopen donderdag wilde ik het jonkie dat ik zelf wilde houden castreren, maar deze bleek een vrouwtje te zijn, dus daar kan niets meer mis gaan. Ben alleen bang dat 9 januari te laat is geweest. De andere twee waren al geruime tijd weg. Met een beetje pech heeft het laatste mannetje beide konijntjes bevrucht. Ik heb het even uitgerekend en als er 14 februari geen jonge konijntjes zijn, heb ik geluk. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
buitenvogel Geplaatst: 14 februari 2018 Geplaatst: 14 februari 2018 Ik heb momenteel 4 voedsters: 2 vlinders en twee kruising vlinder/ bourgondier/ Belgisch zilver. 1 ervan heeft nu jongen van twee weken. Die was gedekt ook met zo'n kruising. En de twee andere vlinders zijn gedekt door mijn witte nieuw zeelander ram. Ben benieuwd wat het rapste groeid. Mijn vriend slacht ze. Vroeger hielp ik ook. Nu geen tijd voor Quote
Nasuada Geplaatst: 14 februari 2018 Auteur Geplaatst: 14 februari 2018 Vlinder?? Bedoel je dan lotharing?Ik heb mengelmoes en ben mij aan het voorbereiden om zelf te gaan slachten ze zijn 8 mnd nu. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Martijn Geplaatst: 15 april 2020 Geplaatst: 15 april 2020 Konijnenhok voor de voedsters is bijna klaar. Quote
Mellie Geplaatst: 5 november 2020 Geplaatst: 5 november 2020 Wow wat een knapperd zeg! Goh bijna zonde, vind het een erg mooi konijn. Quote
Martijn Geplaatst: 5 november 2020 Geplaatst: 5 november 2020 (aangepast) Deze knapperd is niet bestemd voor de pot. Zij mag als ze oud genoeg is zorgen voor de volgende generatie. Haar moeder krijgt als alles goed gaat volgende week nog jonkies. 5 november 2020 aangepast door Martijn 1 Quote
Nasuada Geplaatst: 5 november 2020 Auteur Geplaatst: 5 november 2020 Mooi hok, en mooi konijn, de volgende generatie wel voor de slacht? Het is een vrij slank ras toch? zou daar wel voldoende vlees aan zitten? Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Martijn Geplaatst: 5 november 2020 Geplaatst: 5 november 2020 (aangepast) Twee weken geleden de rammen geslacht. Zijn echt mooie vleeskonijnen. 9 november 2020 aangepast door Martijn Quote
Jane Doe Geplaatst: 16 december 2020 Geplaatst: 16 december 2020 In Nederland naar een poulier voor slachten van gevogelte, konijnen en wild. Duitsland is er geen poulier alleen slager, maar bedenk wel aan de boekhouding en nr en co ... Nederland of Duitsland heel EU, vanaf begin tot eind komt alles op papier en wordt gekeurd. Quote
flappie Geplaatst: 23 december 2021 Geplaatst: 23 december 2021 ik heb mijn hele leven konijnen gefokt nu kan je als je niet afgelegen woont niet gouw meer een konijn slachten ik stam uit een slagers familie dus bij ons nooit een punt ik snap heel goed dat als je een konijn houd je die niet wil eten als je er 500 op jaar basis hebt is het punt anders ik wens ieder een mooie kerst en veel geluk met alle konijnen Quote
Jane Doe Geplaatst: 23 december 2021 Geplaatst: 23 december 2021 Flappie welke rassen vindt jij de beste konijnen voor vlees? 500 per jaar zijn er best wat, hmmm krijg nu al trek en al die recepten mjammie. Zou wel graag meer info van je willen lezen, met alle ervaring die je hebt. Quote
Jane Doe Geplaatst: 16 oktober 2022 Geplaatst: 16 oktober 2022 Nasuada heb je nog konijnen voor vlees? Je hebt het wel volgens plan aangepakt zo te zien. Die kooien zijn mooi van die konijnenboer, waren er maar zulke te koop. Liefst heb ik voor in de schuur zo een konijnenflat of hoe noem je dat, van metaal met een lade er onder, om goed schoon te houden en de mest op te kunnen vangen. Voor in de winter in de schuur. Voor voorjaar t/m herfst een verplaatsbaar hok met ren, zodat ze in de tuin zelf hun groen kunnen plukken. Ieder konijn apart en dus hun eigen hok, 2 vroedsters en 1 rammelaar. De vroedsters worden dan bij de rammelaar gezet, als er jongen gewenst zijn. Wil er niet op los fokken, bescheiden voor vlees fokken. Hoe bereken je per persoon hoeveel jongen per hoe lange periode, of hoe kan ik deze vraag het beste formulieren. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.