Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hieronder mijn definitieve testplan:

Mijn keuze is bepaald door de zaden die ik nog in voldoende hoeveelheid heb en dat wat ik nog wel zou willen zaaien. Courgette, pompoen en komkommer kan nog goed en de tomaat en de peper laat zich ook binnenshuis kweken. Dat is dan misschien nog niet echt te laat. Aangezien ik al veel gezaaid heb was de keuze beperkt. Ik heb allemaal nieuwe zaden gebruikt. Van de courgette, de peper en de tomaat weet ik dat ze gaan kiemen. Van de pompoen en de komkommer weet ik dat niet. Ik heb mijn twijfels omdat het de eerste keer niet lukte. Maar omdat ik het nog een keer wilde proberen heb ik ze meegenomen in de test. Mocht het niet lukken met de pompoen en de komkommers dan doe ik in elk geval nog met 3 series mee.

pompoen sweet dumpling 2 x 3 maal, 1 zaadje per potje

tomaat Ruby Red 2 x 3 maal, 2 zaadjes per potje

komkommer lemon 2 x 3 maal, 1 zaadje per potje

komkommer Beth Alpha 2 x 3 maal, 1 zaadje per potje

peper 5 color 2 x 3 maal 2 zaadjes per potje

courgette bolognese 2 x 3 maal, 1 zaadje per potje

IMG622140081471494612916.jpg

IMG622740055461494681903.jpg

Wat ik wil weten is of Rootbooster en de potgrond van Cellmax waarin ik zaai in de testsituatie een meerwaarde oplevert ten opzichte van de methode die ik gewend ben om te gebruiken en dat is zaaien in biologische potgrond van Van Egmond. De eerste 60 dagen werk ik daarin niet met toevoegingen.

Cellmax heeft een geel label en Van Egmond een wit label.

Ik ben benieuwd hoe het uitpakt en zal regelmatig de voortgang laten zien. Eerst maar wachten tot alles is gekiemd. De zaaipotjes staan onder lampjes bij 20-24 graden en onder LED lampjes bij 20-25 graden.

Een eerste bevinding bij het zaaien is, dat zaaien in potgrond van Van Egmond wat gemakkelijker is omdat de grond wat losser is. Je kunt de zaden gemakkelijker "plaatsen". Cellmax heeft wat meer vezels in de potgrond en dat is wat lastiger. Maar het is wel gelukt.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

Hier ook de test begonnen. De kandidaten zijn de al gezaaide Courgette endurance en de Komkommer improved telegraph.

Van beide soorten waten er 2 opgekomen die prima te vegelijken zijn. De kandidaten voor het over potten.

2017-05-13-1789941494691974.07

De wortels

2017-05-13-1770921494692024.05

2017-05-13-1747361494692041.04

De bovenstaande planten zijn overgepot in p13 potten met de potgrond van cellmax. Die potgrond is behoorlijk vezelachtig, maar voor het overpotten prima geschikt.

De planten hebben na het overpotten uiterraard water gekregen. Diegene op de blauwe bordjes 125ml puur regenwater, die op de oranje bordjes 124,5 regenwater met 0,5 ml rootbooster. (Klaargemaakt door 1ml rootbooster in de maatbeker te doen en vervolgens 249 ml regenwater toe te voegen. Dit verdelen tussen de 2 planten. Komt mij laboratorium achtergond toch nog van pas )

Dit zullen ze zo iedere keer krijgen als ze water nodig hebben.

2017-05-13-1787341494692314.04

Geplaatst:

Deze week een groot pakket ontvangen. Zelfs een handig maatbekertje om de vloeibare meststoffen af te meten zat erbij.

Voor tomaten, paprika's e.d. is het wat laat...die zijn al te groot en moeten nodig uitgeplant worden.

Pompoen, courgette, komkommer heb ik verleden week gezaaid....beginnen boven te komen. Vandaag nog augurken gezaaid. Loop daarmee wat...ca. 2 weken....achter op het schema dat Marco voorstelde...ze zijn nog te klein om naar andere potten te zetten. Zal enkele van deze soorten per 3 vergelijken. Rootbooster met potgrond, potgrond met beetje zand gemengd en potgrond met zand en goede compost (ca. 10%). Ook van het 2x verspenen zal ik afwijken....zet ze meteen over naar een pot van ca. 2 liter en dan volle grond.

Daarnaast ben ik toch ook benieuwd naar het effect op zaailingen van fruitbomen. Een aantal zaailingen van zuilappels die ik van Yuras kreeg zou kunnen, die zijn bijna aan een grotere pot toe...maar genetisch kunnen verschillen zijn (mogelijk meerdere en dus onbekende bestuivers)...dus lijkt me minder geschikt. Het beste vergelijkingsmateriaal is dan de zaailingen van enkele rassen Diospyros virginiana, waarvan ik moederras ken en die allemaal dezelfde bestuiver hebben gehad, namelijk de tweeslachtige "Szukis". (Ik kreeg de zaden van een medeforumlid, die diverse vrouwelijke rassen heeft en alleen deze met ook mannelijke bloei). Daarvan heb ik ook voldoende planten om ze naast elkaar en vergelijkend met/zonder rootbooster op te kweken. Groei is echter langzaam, waardoor het langer zal duren voordat eventuele effecten/verschillen duidelijker worden.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik heb een 'speedtest' lopen met tuinkers, geen idee of het op kleine snel groeiende planten ook werkt maar we zullen zien:

IMAG147945581494838722.jpgIMAG147840361494838723.jpg

Daarnaast zijn alle tomaten, pepers en parikas al uitgeplant in de kas maar ik had nog een paar potjes cayenne gevonden, het zijn geen mooie planten maar beter iets dan niets. Deze stonden met zijn 3e in en P9 potje dus ik heb ze uit elkaar gehaald en apart in een klein potje gezet zodat we snel wortels zullen gaan zien. Degene met het ´RB´ kaartje hebben uiteraard rootbooster gehad.

IMAG148275011494838720.jpg

Ik heb ook een paar wonderboom zaden gezaaid met water en respectievelijk rootbooster.

IMAG148349841494838717.jpg

Als laatste wil ik nog courgette of mais gaan vergelijken maar helaas hebben muizen alle zaden in de kas uit de potjes opgegeten dus ik heb zojuist nieuwe besteld..

wordt vervolgd.

Geplaatst:

Goedemorgen iedereen,

Wat leuk om alle test planten te zien!

Dan nog even een vraag Marco. Ik wil in een 5 liter jerrycan een voorraadje rootboostermix klaar maken. Zoiets is in de praktijk handiger dan om iedere keer een beetje van de mix aan te moeten maken. Ik neem aan dat dat geen bezwaar is ? Ik vraag dit maar voor de zekerheid omdat het zou kunnen dat het aangemaakte spul door 'veroudering' misschien minder werkzaam wordt.

Dit kan zeker Frans. let er wel op dat je het lichtdicht en onder niet al te warme temperaturen bewaard. Wanneer de producten verdunt worden kan er sneller schimmel ontstaan (wat niet perse erg is) maximale bewaartijd in een jerrycan of reservoir is 10-14 dagen.

@freya zijn dat al planten die je in een eerder stadium al Rootbooster had gegeven?

Groetjes

Geplaatst:

Marco, ook ik heb het grote pakket in goede orde ontvangen waarvoor dank! Ik was een paar dagen weg dus had hem nu pas gezien. Zoals wel meer mensen heb ik de paprika's, tomaten, meloenen en komkommers al een tijd geleden gezaaid en staat nu zo goed als alles in de kas. Zijn er buiten die soorten nog andere die je getest zou willen hebben?

Ik kan natuurlijk ook in de kas rootbooster toedienen maar dan is het misschien wat minder duidelijk gezien de planten allemaal een andere plek hebben (qua lichtinval etc.).

Geplaatst: (aangepast)

Hallo iedereen,

Bij mij doet volgende mee:

- Tomaten: Brandy Wine Black, Black & Red Boar, White Currant

- Courgettes: All Green Bush, Black Beauty Superba, Gold Rush F1

- Meloenen: Sugar Baby (watermeloen), Charentais, Asian Golden Crispy

- Komkommers: La Diva, Telegraph Improved, Beth Alpha

- Pompoenen: Uchiki Kuri, Small Sugar, Waltham Butternut

Momenteel staat alles nog in P7 potjes, ze kregen nog geen extra voeding bij, enkel water.

Uiteraard kregen ze allemaal dezelfde grond.

Morgen begin ik alles over te planten naar P9 potjes en dan start ook de proef, eerste bijvoeding.

De plantjes die ik voor de test reserveerde zijn op zelfde dag gezaaid, zijn allemaal ongeveer even groot en hebben zoals Marco vroeg 2 à 4 echte bladeren. Fase 1 = OK

Ging ook meedoen met paprika's,.. Is geen optie meer, planten zijn nu gemiddeld al zo'n 45 cm hoog...

Idem tomaten, planten gewoon al te groot.... Nam dus stekjes/dieven/okselscheuten (14/05) die nu ook nog in P7 potjes staan.

Courgettes: Black Beauty en Gold Rush F1 vandaag (17/05) opnieuw gezaaid

Pompoenen: Uchiki Kuri (15/05) opnieuw gezaaid.

Van elke soort 3 rassen, van elk ras 3 plantjes.

Bedoeling is volgende:

Plantje 1 zal enkel water krijgen en moet het doen met de voeding uit de potgrond

Plantje 2 krijgt gewone vloeibare voeding

Plantje 3 krijgt de rootbooster

Ze worden verder 'groot' gebracht in de serre, krijgen op hetzelfde moment voeding en water, staan op hetzelfde schap ifv lichtinval etc. ...

Benieuwd of er een verschil gaat zijn tsn de plantjes met de gewone vloeibare voeding en de plantjes met de rootbooster.

Ik ben net als meerdere andere forumleden vrij kritisch ingesteld maar zonder test geen vergelijk mogelijk dus ... Ik sta er alvast voor open en ga de test volledig volgens de instructies uitvoeren.

Foto's van de plantjes heb ik al.

Morgen bij het overplanten naar P9 potjes maak ik nog extra foto's van de actuele beworteling.

Alle foto's worden morgen tesamen op het forum gepost.

Groeten,

Tom

aangepast door Gast
Geplaatst: (aangepast)

Hallo,

zoals gisteren beloofd ... de foto's

Meloenen: Sugar Baby, Charentais en Asian Golden Crispy

Meloen-Sugar-Baby99241495145002.jpg

Meloen-Charentais48091495145032.jpg

test-155371495143395.jpg

Komkommers: La Diva, Telegraph Improved en Beth Alpha

Komkommer-La-Diva44791495145532.jpgKomkommer-Telegraph-Improved62221495145535.jpgKomkommer-Beth-Alpha67031495145528.jpg

Pompoenen: Small Sugar, Waltham Butternut en Uchiki Kuri

Pompoen-Small-Sugar53671495145891.jpg

Pompoen-Waltham-Butternut91271495146004.jpg

De Uchiki Kuri werd gezaaid op 15/05, foto's van beworteling volgen dus nog later

Pompoen-Uchiki-Kuri75911495145999.jpg

Courgettes: All Green Bush, Black Beauty Superba en Gold Rush F1

Courgette-All-Green-Bush63441495146473.jpg

De Black Beauty en de Gold Rush werden gezaaid op 17/05, foto's van beworteling volgen dus nog later

Courgette-Black-Beauty-Superba37021495146476.jpg

Courgette-Gold-Rush-F175201495146479.jpg

Tomaten: Brandy Wine Black, Black & Red Boar en White Currant

Het zijn stekjes (dieven, okselscheuten), in potgrond in P6 gestopt op 14/05, foto's van beworteling bij overplanten in P9 en net voor eerste toegift rootbooster etc volgen op 21/05

Tomaat-Brandy-Wine-Black69981495146841.jpg

Tomaat-Black--Red-Boar22581495146837.jpg

Tomaat-White-Currant21661495146844.jpg

Zoals in vorig bericht gezegd,

3 proefopstellingen: 1° krijgt enkel water, 2° krijgt vloeibare voeding bij (tomatenvoeding van bekend merk ...), 3° krijgt Root Booster toegediend.

Om fouten uit te sluiten zijn er 3 bakken voorzien welke elk werden gelabeld.

Enkel-water74511495147477.jpg

Vloeibare-voeding66901495147487.jpg

Rootbooster76031495147484.jpg

Staan opgesteld in serre op dezelfde hoogte, op dezelfde plaats zodat de lichtinval voor de 3 bakken identiek is.

Opstelling-serre25871495147481.jpg

Vandaag (18/05) de eerste maal hun toegift gegeven, de test is nu echt gestart.

Wordt vervolgd.

Groeten,

Tom

aangepast door Gast
Geplaatst:

Vandaag met enige vertraging het pakket opgehaald bij een ophaalpunt. Om een of andere reden was er wat mis gegaan tijdens het transport en is mijn pakket uitgeweken (op eigen verzoek) naar een punt bij mij in de buurt. Prima opgelost!

Mooi pakket en ik ga komende dagen eens even kijken en vergelijken!

Thanks Marco en Cellmax

Gr. Jeroen

Geplaatst:

Super Tom,

Mooie test opstelling lijkt me zo! en super duidelijke foto's!

Voor de duidelijkheid is Rootbooster geen NPK voeding zoals de tomaten voeding die je gebruikt.

Alsnog een mooie test om te kijken hoe de tomaten voeding werkt;) ten opzichte van Rootbooster

@ jeroen

Fijn dat je ook je pakket hebt! alles onbeschadigd?

Groeten,

Geplaatst:

Ik ga toch met acht paprikaplanten mee doen aan de test i.p.v. zes. In totaal heb ik acht planten van dit ras dus ik kan ze net zo goed allemaal voor de test gebruiken. De bedoeling is nu dat straks vier paprika's de vollegrond in gaan , twee komen in pot in de kas te staan en twee in pot buiten.

Ik heb inmiddels twee keer rootbooster gegeven en wel op 13-05 en 18-05 . Gisteren wilde ik eens zien hoe het wortelstelsel er uit ziet en de tomaten waren sowieso toch toe aan een grotere pot. Iedere kluit is gefotografeerd met zijn beste kant. Dat wil zeggen daar waar de meeste en best ontwikkelde wortels te zien zijn.

Hier de tomaten met op de eerste foto de planten die om de vijf dagen rootbooster kregen. De planten op de foto er onder kregen regenwater . Wel hebben alle tomaten een week geleden een keer een vloeibare meststof gehad.

rt392701495322886.JPG

rt483191495322896.JPG

Dan de paprikaplanten. De eerste twee foto's zijn van planten die twee keer rootbooster hebben gehad. De twee foto's eronder zijn van de planten die alleen maar regenwater kregen. Ook alle paprika's hebben een week geleden een kleine hoeveelheid vloeibare meststof gehad.

rp342701495323035.JPG

rp497511495323043.JPG

rp547451495323051.JPG

rp672511495323060.JPG

De paprikaplanten werden weer teruggezet in hun oorspronkelijke potjes. De tomatenplanten zijn overgezet naar grotere potten.

rp779561495323170.JPG

rt575901495323180.JPG

Als ik de foto's bekijk denk ik niet dat er wat de test betreft al conclusies kunnen worden getrokken.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Hoi Frans,

Bedankt voor de duidelijke foto's!

Het lijkt allemaal nog erg veel op elkaar! Erg gezonde en ontwikkelde wortels zo te zien!

In hoeveel liter potten worden de planten over gepot?

Groeten

Geplaatst:

@Marco

De tomaten zijn nu overgepot in 3.2 liter potten (afgevuld met ongeveer 2.2 liter potgrond). De testplanten die niet de vollegrond ingaan , zowel tomaten als paprika's , komen uiteindelijk in potten te staan met een inhoud van ongeveer 20 liter.

Gisteren heb ik voor de derde keer rootbooster toegediend.

Geplaatst:

Vandaag voor de vierde keer rootbooster toegediend aan de daarvoor bestemde planten. De rest kreeg zoals gewoonlijk regenwater. Tevens foto's gemaakt en de paprikaplanten verpot naar grotere potten. Ik had helaas niet 8 stuks dezelfde dus de paprika's staan nu in 2 verschillende maten potten die echter niet veel verschillen in inhoud. Door ze evenredig over de testexemplaren te verdelen heeft het voor de test (wat het visueel beoordelen van de wortelkluit betreft) geen invloed.

De wortelkluiten van de paprika's die rootbooster krijgen. Geen meststoffen meer toegediend.

rp5r38841496006136.JPG

De wortelkluiten van de paprika's die regenwater krijgen. Geen meststoffen meer toegediend.

rp5z31951496006144.JPG

Ik neig er naar het gemiddelde wortelstelsel van de paprika's die alleen regenwater kregen iets beter te beoordelen dan de 'rootboosters'. Het zal toeval zijn en echt duidelijk is het ook niet. 100% zeker is in ieder geval dat er geen vergissingen (verwisselingen) zijn gemaakt. Bij het maken van foto's zorg ik er altijd voor dat de planten van beide series nooit gelijk uit hun potjes zijn . Pas als na het maken van foto's van bijvoorbeeld de kluiten van de 'rootboosterplanten' de planten weer in hun oorspronkelijke potjes zijn teruggezet is de andere serie aan de beurt.

Dan de tomaten. Ze zijn explosief gegroeid .

De wortelkluiten van de tomaten die rootbooster krijgen.

rt6r52331496006252.JPG

De wortelkluiten van de tomaten die alleen regenwater krijgen.

rt6z95561496006260.JPG

Ook de tomaten hebben geen meststoffen gehad want in de verse potgrond die ze de vorige keer bij het verpotten kregen zit genoeg. Liever had ik ze nu al op hun definitieve plekjes , in 20 liter potten buiten en in de volle grond , gezet. Eerst nog een keer een grotere tijdelijke pot maakt ze kwetsbaar omdat ze door hun groei steeds moeilijker hanteerbaar worden met kans op ongelukjes bij het de laatste keer uit pot halen. Vanwege de test verpot ik ze toch nog maar een keer en dat gaat morgen gebeuren. Vandaag had ik er geen tijd meer voor.

Nog even een foto hoe de paprika's er nu bij staan. De planten met stikker op de pot krijgen rootbooster.

rt7r44171496006446.JPG

rt7z17011496006455.JPG

Geplaatst:

Vanmorgen nu ook de tomaten verpot. M.b.v. een maatbeker , een lege pot en potgrond heb ik gemeten hoe groot het volume grond moet zijn waar ze nu in staan. Dat is met ongeveer vier en een halve liter iets meer dan het dubbele van de vorige potten. De planten zelf heb ik ook eens gemeten.Hun lengte is momenteel ongeveer 45 cm .

rt817521496050925.JPG

De 2 tomaten die rootbooster krijgen hebben gisteren hun vijfdaagse portie gehad . De nieuw aangevulde potgrond van deze planten heb ik vandaag na het overpotten nog eens ingewaterd met een rootbooster oplossing. Iedere plant ongeveer 250 cc . De potgrond van beide andere planten is ingewaterd met zuiver regenwater.

Geplaatst:

He Freya,

Bedankt voor de fotos van de tuinkers.

De wortels met Rootbooster lijken wel wat meer geclusterd.

Op de foto kan ik niet goed zien of de ene tuinkers hoger is dan de andere.

Bedankt voor de mooie foto's

@Frans wat hebben jou planten mooie wortelkluiten zeg! ze zien er ook allemaal gezond en sterk uit!

Ik ben erg benieuwd wat de planten in een later stadium gaan doen!

Ik ben benieuwd of je ook een close up kan maken van de tomaten wortels. misschien kunnen we zo ook zien of de ene plant meer haarwortels en vertakkingen heeft dan de andere.

Ben erg benieuwd naar de resultaten van de rest. En ben ook reuze benieuwd hoe de planten straks boven de grond door ontwikkelen.

Groeten,

Marco

Geplaatst:

@Marco

Ik zal de volgende keer een close up van de wortels maken . Voorlopig kan dat even niet omdat de planten pas verpot zijn. In het huidige groeitempo verwacht ik dat de tomaten vanaf hun verpotting ongeveer een week nodig hebben om weer een mooie wortelkluit te laten zien. Voor de paprika's zal dat , vergeleken met de tomaten zijn het nu eenmaal langzame groeiers , wel wat langer duren.

Geplaatst:

Dag iedereen,

tussenstand ...

Tomaten: Brandy Wine Black, Black&Red Boar en White Currant.

Stekjes zijn ondertsn voldoende gegroeid en beworteld dus test kan starten, vandaag in P9 potjes gestopt en eerste maal 'bewaterd'

De opstelling is hetzelfde als bij de andere planten:

1 plantje krijgt enkel water = 1T/2T/3T

1 water en vloeibare voeding (tomaten voeding van bekend merk) = 1 VT/2VT/3VT

1 krijgt rootbooster = 1CVT/2CVT/3CVT

Tomaat-Brandy-Wine-Black32041496420877.jpg

Tomaat-BlackRed-Boar19231496420896.jpg

Tomaat-White-Currant57611496421046.jpg

Geplaatst:

Stand van zaken van de planten die al 3 (om de 5 dagen) toegiften kregen.

Courgettes: All Green Bush

Courgette-All-Green-Bush28271496421423.jpg

De test kan enkel doorgaan met bovenstaande soort, wat er mis ging met de Black Beauty en de Gold Rush weet ik niet, nog nooit zo een slechte en onregelmatige kieming gehad. Werd er moedeloos van en gooide alles in de composthoop, er zitten voldoende planten in de volle grond.

Meloenen:

Sugar Baby (1M, 1 VM en 1 CVM) - is een watermeloen

Meloen-Sugar-Baby80671496421535.jpg

Charentais (2M, 2 VM en 2 CVM)

Meloen-Charentais77941496422035.jpg

Asian Golden Crispy (3M, 3 VM en 3 CVM)

Meloen-Asian-Golden-Crispy98431496422077.jpg

Komkommers:

La Diva (1K, 1 VK en 1 CVK)

Komkommer-La-Diva81231496422137.jpg

Telegraph Improved (2K, 2 VK en 2 CVK)

Komkommer-Telegraph-Improved89461496422190.jpg

Beth Alpha (3K, 3 VK en 3CVK)

Komkommer-Beth-Alpha72721496422267.jpg

Pompoenen:

Small Sugar (2 PO, 2 PO V en 2 PO CV)

Pompoen-Small-Sugar73911496422342.jpg

Butternut Waltham (3 PO, 3 PO V en 3 PO CV)

Pompoen-Butternut-Waltham91511496422389.jpg

Test enkel met 2 bovenstaande soorten. De Uchiki Kuri kreeg dankzij het warme weer een nooit geziene enorme groeispurt, was verplicht om ze in volle grond te steken of ze waren verloren gegaan en aangezien ik enkel deze 3 had...

Eerste vaststellingen:

echt veel verschil is er niet tsn de hoeveelheid wortels van de planten die vloeibare voeding kregen en deze die rootbooster kregen.

Natuurlijk wel met de planten die enkel water kregen.

Wel is het, moet daar eerlijk in zijn, duidelijk (mss niet zo op de foto's...) dat de planten met rootbooster 'gezondere' wortels hebben, ze zijn dikker en vooral witter met meer vertakkingen. Ook zie je dat de ruimte in het potje meer wordt benut.

De planten die vloeibare voeding krijgen hebben wel minstens, soms meer, evenveel wortels maar ze zijn dunner, hebben minder vertakkingen en zijn vooral ook minder wit.

Wat je ook ziet, ze zitten meer onderaan de potjes, ruimte wordt minder benut.

Anderzijds,

de planten met vloeibare voeding zijn bovengronds merkbaar groter, de bladeren zijn ook groener,

>> Marco haalde al aan dat rootbooster geen NPK voeding is zoals de vloeibare voeding, de planten met de rootbooster moeten het dus doen met de voeding die aanwezig is in de potgrond.

Spreekt voor zich dat de planten die enkel water kregen het kleinste zijn, normaal zou ik die ook vlugger overplanten naar een grotere pot maar de test schrijft nu eenmaal 3 * 5 dagen voor dus...

Vandaag alles overgezet naar 2 liter potten (Marco stelde 5 liter potten voor maar da's voor slechts 15 dagen niet echt nodig en is een beetje verspilling van potgrond) en opnieuw een eerste toegift gegeven, 2e toegift volgt dus op 07/06, 3e op 12/06 en de evaluatie volgt op 17/06.

Ga vanaf nu de planten die rootbooster krijgen ook extra bijvoeden met NPK (Organic Grow van Cellmax - zat mee in het ontvangen pakket) voeding.

Na de evaluatie op 17/06 ga ik alles in 20 liter potten zetten.

Enkel de planten die geen extra toegiften kregen en het moesten redden met de potgrond en water gaan in de volle grond, benieuwd of deze hun achterstand nog kunnen bijbenen...

Verder ook benieuwd wat het verschil in oogst gaat zijn tsn de 3 opstellingen.

Als rootbooster blijft verder doen zoals tot nog toe dan doet het echt wel wat het beloofd.

Gaan de extra wortels ook een grotere oogst opbrengen?? Benieuwd.

@ Marco!

mag ik de rootbooster en de organic grow combineren en samen toedienen of is het beter om ze apart toe te dienen bij bvb een volgende bewatering?

De opstelling in de serre blijft dezelfde, neemt natuurlijk nu meer plaats in, zelfde hoogte, evenveel zon, warmte, water etc.

Totaal opstelling

serre-opstelling-totaal15261496425705.jpg

Enkel water

enkel-water18731496425744.jpg

Water en vloeibare voeding

vloeibare-voeding62151496425772.jpg

Water, rootbooster en Organic Grow van Cellmax

cellmax-rootbooster-en-organic-grow72771496425804.jpg

Groeten,

Tom

Geplaatst:

Overpot sessie van 30 mei. De planten met het blauwe bordje krijgen alleen water. De planten met het oranje potje water met rootbooster. Ze staan allemaal in potgrond van Cellmax.

De Courgette:

2017-06-03-0869871496470444.02

2017-06-03-0823331496470462.03

Deze zijn hierna de volle grond in gegaan.

De komkommer:

2017-06-03-0877661496470511.03

2017-06-03-0834491496470538.04

En overgepot

2017-06-03-0874971496470568.04

Geplaatst:

Ik kan ook beginnen met de rootboostertest.

Hieronder de courgettes, 13 mei heb ik er 6 gezaaid.

3 in potgrond van Cellmax en 3 in biologische potgrond van Van Egmond.

Hier het resultaat:

DSC0883822281496481234.jpg

Er zijn 2 zaden, gezaaid in de potgrond van Cellmax niet opgekomen. Dus drie planten uit de potgrond van Van Egmond en eentje uit de potgrond van Cellmax. De plant geheel rechts met het gele label is uit de potgrond van Cellmax. De plant is wat kleiner.

Hieronder de vergelijking van de beworteling:

DSC0884425981496481244.jpg

de plant links, met het gele label komt uit de potgrond van Cellmax en de plant rechts, met het witte label komt uit potgrond van Van Egmond.

Ik ga nu verder met 4 planten. Ik heb er 2 overgezet in potgrond van Cellmax en 2 in potgrond van Van Egmond. 2 planten geef ik om de drie dagen rootbooster en de andere 2 alleen water.

DSC0885844581496481261.jpg

Het is geen zuivere test meer omdat een van de planten wat kleiner is. Maar ik ga kijken of de plant het verschil misschien inhaalt.

wordt vervolgd

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

Uit de diverse potgrond testen van de Cellmax grond zou ik gaan denken dat de drainage wellicht niet goed is voor ontkiemen (omdat het zo vezelig is) en het dus beter opgemengd kan worden met wat brekerzand. Dat het in zijn pure vorm dus waarschijnlijk wel goede potgrond is maar geen goede zaaigrond.

Of het is te rijk waardoor de beginnende kiemen verbranden oid? ook dan is opmengen een goed idee.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...