Raquette Geplaatst: 12 april 2017 Geplaatst: 12 april 2017 Sorry als dit al een keer behandeld is op het forum, ik heb gezocht maar kan het niet vinden. Mijn blauwe bessen in pot staan goed in het blad, is nu een beetje roodachtig verkleurd maar ik las dat dat normaal is. Ze staan in 80% turf met onderaan een laagje tuingrond, in een grote pan ( ) van 40-50 liter. Afgelopen jaar heeft er een laagje mulch van dennennaalden op de turf gelegen. Ik heb een heeeeel ietsje bijgemest met wat koemestkorrels dit voorjaar (echt weinig) en de turf aangevuld. Nou zitten er nog helemaal geen bloemknoppen in de struikjes. Betekent dat een 'loos' jaar? En hoe komt dat/wat kan ik eraan doen? Vorig jaar kreeg ik de blauwe bessen van Goldfish als beginnende struikjes, en een ervan hing toen helemaal vol knoppen. In de tussentijd zijn de struiken zeker 2x zo groot geworden, hebben ook allemaal mooie nieuwe groei en zien er gewoon gezond uit. Iemand enig idee wat ik niet goed doe? Ik geef ook geen kraanwater trouwens. Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
SuusP Geplaatst: 12 april 2017 Geplaatst: 12 april 2017 Ook bij mij (nog?) geen bloemknoppen en veel blad. Hier in de volle grond met een plantgat met turf, een mulchlaag uit het naaldbos en geen leidingwater. Plantjes staan er nu voor tweede jaar. Dus, geen idee?? Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
harms1 Geplaatst: 12 april 2017 Geplaatst: 12 april 2017 Krijgen de bessenstruiken wel voldoende zonlicht? Quote
Raquette Geplaatst: 12 april 2017 Auteur Geplaatst: 12 april 2017 Ja, zeker 8 uur per dag denk ik. Staan luw tegen de schutting op het zuiden. Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
boomknuffelaar Geplaatst: 12 april 2017 Geplaatst: 12 april 2017 Ook bij mij (nog?) geen bloemknoppen en veel blad. Hier in de volle grond met een plantgat met turf, een mulchlaag uit het naaldbos en geen leidingwater. Plantjes staan er nu voor tweede jaar. Dus, geen idee?? Gebruik je alleen turf? Quote
SuusP Geplaatst: 12 april 2017 Geplaatst: 12 april 2017 Turf gemengd met wat zandgrond (hier is het van nature licht zuur), that's it. Had geen idee dat meer in de eerste jaren nodig is. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
boomknuffelaar Geplaatst: 12 april 2017 Geplaatst: 12 april 2017 (aangepast) Maar hoeveel is 'wat'? Ik heb vorig jaar een 'jersey' variëteit gekocht en deze staat nu vol met bloemen. 50% tuinaarde 50% turf in pot. Ik lees nu dat de topicopener 80% turf gebruikt. Ik vrees dat daar het probleem ligt. 12 april 2017 aangepast door Gast Quote
Raquette Geplaatst: 12 april 2017 Auteur Geplaatst: 12 april 2017 Want? Teveel? Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
boomknuffelaar Geplaatst: 12 april 2017 Geplaatst: 12 april 2017 Ja, turf heeft geen voedingsstoffen. Quote
Raquette Geplaatst: 12 april 2017 Auteur Geplaatst: 12 april 2017 Maar daarom heb ik dus een beetje bijgemest met koemestkorrels. En de struikjes zien er verder alleszins gezond uit. Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
weknow Geplaatst: 12 april 2017 Geplaatst: 12 april 2017 Blauwe bes houdt van vrij arme grond. Dus aan voedingstekort zal het niet echt liggen. 8 uur zon op een zuidmuur is behoorlijk veel. Hier krijgen ze beduidend minder en dat gaat goed. Hier is het beginstadium van de bloemknopjes nog maar net te zien.....nog heel klein en echt nog niet echt ontwikkeld. Niet alle rassen bloeien precies gelijk.....dus misschien moet je nog even geduld hebben...wordt het komende weken duidelijker. Wel vraag ik me af of een bodem met overwegend turf wel nodig is, misschien te veel van het zeer zure spul. Dat is geen echte verklaring overigens voor misschien niet bloeien? Een PH van 5.0 a 5.5 is voor blauwe bessen prima.....ze hebben duidelijk minder extreem-zuur behoefte en zijn aanzienlijk toleranter in afwijkingen dan echte bosbessen of veenbessen e.d. Als er inderdaad geen bloei komt, zou je nog eens naar de manier van snoeien kunnen kijken. Jaarlijks verjongen is zeer gewenst...op ouder hout wordt opbrengst minder en bessen klein. Maar dan nog zou je toch wel enige bloei moeten krijgen. http://www.houtwal.be/vakartikels/kleinfruit_houtig/vaccinium/snoeien_blauwbessen.htm edit: Een verklaring voor slechte bloei, als dat zo blijkt te zijn, kan ook nog zijn dat de plant te droog of op een andere manier in de stress heeft gestaan in de periode dat de bloeiaanleg moest worden aangemaakt. Bij het meeste (klein-)fruit is dat in de maanden na de oogst...dus ergens tussen zeg augustus en oktober. Ik veronderstel even dat dat ook bij blauwe bes zo is, maar ben daarvan niet zeker....moet ik eens opzoeken. Ook het ontbreken van kou (binnen overhouden) tijdens de winter zou maken dat een noodzakelijke kouperiode om te kunnen bloeien heeft ontbroken. Maar dit is allemaal gissen natuurlijk. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
harms1 Geplaatst: 13 april 2017 Geplaatst: 13 april 2017 Ik snap het eigenlijk ook niet...De mijne hebben wel bloemetjes, en ik heb ook voor het grootste deel turf gebruikt... Verder strooi ik af en toe koffieprut, of een restje oude koffie 's morgens, van de vorige dag... Quote
Bit Geplaatst: 13 april 2017 Geplaatst: 13 april 2017 De oorzaak van geen bloemen of bijna geen bloemen kun je ook ergens anders zoeken. Ook blauwe bessen maken hun bloemknoppen aan in de nazomer, herfst van het vorige jaar. Topicstarter heeft kleine struikjes gekregen en zijn dat jaar hard aan de groei gegaan wordt gezegd. Waarschijnlijk ook doordat ze 'vrijkwamen' in een stuk grotere pot dus, met verse grond enzo. Hard groeien = vegetatieve groei. De plant heeft het vorige seizoen dus daar alles in gestoken en is misschien ook lang doorgegroeid. Geen bloemen aangemaakt dus.Komt dit jaar allemaal weer goed. voor 80% , 50% of 100% turf als medium, is er dat grote en zeer uitvoerige topic teelt blauwe bessen in potten, maar vooral deze : tip-voor-het-planten-van-blauwe-bessen-t3777.html Quote
henkg Geplaatst: 13 april 2017 Geplaatst: 13 april 2017 Zonet even buiten gekeken. Twee kleintjes (gekregen, ras onbekend) die tot oktober 2016 in een erg kleine pot stonden. Geen bloemen: Twee stuks (Blue Jay en Blue Crop), gekocht als mooie maar nog kleine struikjes, staan nu voor het derde jaar bij mij (in ruime bakken). Hier de Blue Crop, heel veel bloemen: De verklaring van Bit lijkt mij als BB leek de meest logische.Daarnaast kunnen de onbekende kleintjes ook van een erg late soort zijn, die bloeien misschien pas later. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Raquette Geplaatst: 13 april 2017 Auteur Geplaatst: 13 april 2017 Er is nog hoop, dus Mocht ik toch nog bloemen zien, dan update ik hier. In elk geval is het een opluchting dat ik geen grote dingen fout lijk te hebben gedaan. Dat topic dat Bit aanhaalt had ik ook gelezen (waarin de originele poster aangeeft dat turf alleen te arm is), daarom heb ik een klein beetje bijgemest. Mocht er niets meer komen, dan ga ik uit van de verklaring van Bit en gun ik ze maar gewoon dit 'beurt-/groeijaar'. Dank! Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
simonvb Geplaatst: 13 april 2017 Geplaatst: 13 april 2017 Ik moet zeggen dat ze bij mij sinds ze in volle grond staan veel minder geven.Ik had eerst twee struiken (1 Reka en 1 Elisabeth) 2 jaren in pot staan met alleen turf en toen gaven ze bessen maar vond dat ik te veel water moest geven. Nu staan ze voor het tweede jaar in volle grond (zandgrond dus in principe aan de zure kant) en alleen de Reka bloeit, nochtans is de Elisabeth de grootste plant en in pot gaf deze het meeste. Vorig jaar van beide struiken in totaal maar enkele bessen gehad en dacht ook dat dit kwam door het verplanten naar volle grond. Heb wel nog een kleinblijvende soort erbij gezet (naam ontglipt me momenteel), deze bloeit momenteel ook dus hoop ik toch op oogst op deze en de Reka. Zal in het oog houden of de Elisabeth nog in bloei komt.Ik gok dat het bij mij de droogte dan is want mijn pure zandgrond staat redelijk vlug droog ondanks de mulch. Ze krijgen ook wel minder zon (5 uren nu) dan vroeger in potten (8uren). Quote
Pieter16 Geplaatst: 13 april 2017 Geplaatst: 13 april 2017 ik heb dus ook een soort die niet bloeit. Ik vind dat eigenlijk niet erg, maar nu denk ik wel te weten waarom. Quote Regenwormen graven gangen, en veel!
balkontuinder Geplaatst: 13 april 2017 Geplaatst: 13 april 2017 Oh deze stress herken ik! Ik heb dat ieder jaar. Een van de struiken bloeit dan bijna en bij de ander is nog niks te zien. Nu ook nog niet dus. Maar dat is een latere soort. Ze staan hier allebei in een bak met rodondendronaarde met daarop houtsnippers die ik ieder jaar bijvul. Voeding krijgen ze eigenlijk niet, dat moet maar van die snippers komen. Quote
Raquette Geplaatst: 13 april 2017 Auteur Geplaatst: 13 april 2017 Misschien te vroeg gepanikeerd. (ik hoop het!!) Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Frans D Geplaatst: 13 april 2017 Geplaatst: 13 april 2017 Hier staat er een plant tussen de fambozen in een oude gedempte vijver waar toen van alles en nog wat qua grond is in gegaan.Heeft het de laatste twee jaar niet zo goed gedaan, omdat hij wat weggedrukt werd door de frambozen.Dit jaar wat meer ruimte gegeven en laat dan ook gelijk meer bloemen zien voorheen.Op die standplaats krijgt hij 's ochtends en 's avonds het meeste zon, midden van de dag wordt veel zon weggenomen door een kronkelwilg. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.