Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hi Sharon,

Er kwaken er nu 3. De witte met donkere vlekjes veruit het hardste. Dan de zwarte en de bruine met het meeste wit. De bruine met het minste wit kwaakt af en toe ook, maar nog steeds vrij hees. En de helemaal witte maakt nog nauwelijks geluid. Ze zijn nu 12.5 week, dus nog even kijken hoe de veren ontwikkelen en het gekwaak verder opbouwt.

Verblijf is nog niet af, want daarvoor moet eerst de kas af zijn. Heb nu niet zo'n goede gezondheid, maar ik doe mijn best.

Ze zitten prima waar ze nu zitten. Beschutting en schaduw genoeg.

Gwen

Geplaatst:

Ha,

Dank Charly. Ja ik was ook verrast dat de chef het vroeg, want ik had vragen over het dry aging proces omdat ik dat mogelijk met mijn eigen eenden wilde doen. Maar dat ze naar hen gaan en het dan goed verloopt en een mooie plaats in een gerecht gaan krijgen is natuurlijk super.

Verder ga ik nog op zoek voor hen naar een goede leverancier in Nederland want daar hebben ze nood aan. De eenden die bij mij vandaan komen krijgen dan een bijzondere plaats. Heel tof.

Meestal heb ik niet zoveel last van regen en trekt het meeste rondom waar ik woon voorbij. Maar we merken het vanzelf. Ze vreten heel graag slakken en weten al precies hoe laat het is als ik ze in hun verblijfje gooi .

Gwen

Geplaatst:

Ha Appelvrouw,

Zijn het nazaten van eenden die bij jou vandaan komen?

De prijzen ga ik niet openbaar zetten. Dat is ook ondergeschikt aan het leven wat ze hebben en wat het eindstation is. Belangrijkste is dat ze een goed leven hebben en later goed smaken

Gwen

Geplaatst:

Ha,

Gisterochtend voerde ik in de ochtend de eendjes. In de avond was ik weer thuis en bekeek ik ze nog eens goed. Ineens hadden de buine met veel wit en de zwart- witte een groene gloed over hun kop, onder een semi donslaagje en werden de veren bij de staart groenig en lijken de veren wat op te krullen. Dus volgens mij zijn die twee kwakers toch mannen. Als het verder zo blijft als nu dan wordt de eindstand 4 heren en Roeptoeter als dame. Want die schalt zonder twijfel overal bovenuit.

Er komen zo snel mogelijk foto's. Als het echt in een paar uur zo kan veranderen dan ga ik proberen om dagelijks foto's te maken om de ontwikkeling goed vast te leggen.

Gwen

Geplaatst:

Ha,

Filmpje van de eendjes. De zwart- witte en bruine met het meeste wit kwaken al een tijdje op deze manier en worden nu dus groenig op de kop en bij de staart. De bruine met het minste wit kwaakt sinds vandaag. De witte met donkere vlekjes komt overal bovenuit en reageert al op de naam Roeptoeter. Die hoor je dus pas als ik Roeptoeter zeg . En die is denk ik sowieso een vrouw. De witte maakt nog geen geluid. Hooguit zoms iets zacht hesigs.

Nou, wat zeggen jullie. Dame of heer?

Beheer: de knop 'youtube' rechts boven het tekstveld werkt kennelijk niet.

Foto's van de veranderingen in het verenkleed:

BILD857689471498810149.JPGBILD857858061498810158.JPGBILD858069411498810168.JPGBILD858127031498810185.JPGBILD859346361498810205.JPGBILD859589331498810213.JPGBILD859762511498810220.JPGBILD859991751498810223.JPG

Geplaatst:

Wat zijn ze groot geworden zeg! Je ziet idd al steeds meer verschil qua verenkleed. Ik zie sowieso al een eend met een kleine krul in de staat (de bruin-wit gevlekte met de donkere kop).

Merk jij ook ander gedrag onder de eenden? Dat ze bijv. happiger zijn? Of dat ze een soort van "iehoeh" geluid maken?

Mijn mannen maken dat geluid inmiddels beide. Mijn jongste is nu wel ontzettend aan het bijten (de blauwe plekken staan op m'n arm...). Net een puber zo hahaha!

Geplaatst:

Hi Sharon,

Het geluid dat ze maken kun je op het filmpje goed horen. De krul in de staarten verdwijnt ook weer. Het is wat wisselvallig.

Waar vind je het geluid van de 3 het meeste op lijken? En van de eend die het hardste geluid maakt als laatste?

Mag ik foto/filmpje van jouw eendjes zien?

Gwen

Geplaatst:

Ik vind het geluid van de drie denk ik toch meer op het geluid van een woerd lijken. (Al kan ik het ook volledig mis hebben hoor!!) Het klinkt wat hees ten opzichte van het geluid van een dame.

Roeptoerer heeft heel duidelijk een ander geluid.

Hier kun je het geluid van de wilde eend horen. De balts klinkt alleen een klein beetje anders als wat die van mij doen, die maken er op het eind nog een soort "Oeh" geluid achteraan.

https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/?vogel=244

Wat betreft de krul die weer verdwijnt, die van mij zijn in de rui, helemaal de oudste lijkt momenteel al zijn slagpennen kwijt te zijn. Dus wie weet kan de rui er mee te maken hebben?

Ik zal eens kijken of ik een filmpje/ foto kan uploaden van mijn donders.

Geplaatst:

IMG054544161499153942.JPG

Dit is Flip, de foto is zo'n 5 a 6 weken geleden gemaakt gok ik. Hier had hij de pleisters nog om zijn vleugels. Hij is momenteel heel happerig (bijt ook ontzettend hard!!). Wilt absoluut niet meer geaaid worden, terwijl hij als uk helemaal in paniek raakte als hij me kwijt was!

IMG060521491499153821.JPG

IMG092475361499153823.JPG

Dit is Sjaak. Op de laatste foto zie je ook duidelijk dat hij hele korte vleugeltjes heeft (de slagpennen zijn allemaal uitgevallen tijdens de rui). Ook is hij de krullen in zijn staart kwijt. We hebben meneer nu een jaar. In het begin was hij ontzettend bang voor ons, inmiddels is hij zo tam dat hij rustig gaat liggen slapen als ik 'm over z'n koppie kroel.

En nog een vrij recente foto waarop beide te zien is.

IMG093671521499153824.JPG

Geplaatst:

Ha Sharon,

Wat een leuke eenden! Ook al zo'n gave metallic kleur. Zijn de vleugels helemaal goed hersteld en uitgegroeid?

Morgen komen er drie witte bij als het goed is. Hopelijk zitten daar dames bij.

Gwen

Geplaatst:

Dankje! Klopt, Flip heeft die metallic kleur ook, Sjaak heeft een heel iniemienie klein metallic groen plekje op zijn kop.

De vleugels van Flip zijn gelukkig volledig hersteld.

Inmiddels heb ik het geluid waar ik het eerder over had op kunnen nemen!! Hier maakt Sjaak het geluid. Maar Flip doet dit ook regelmatig.

Geplaatst:

Ha,

Wat een gekke fluittoon. Het lijkt net of die van een vis schrikt . Dat heb ik mijn eenden nooit horen doen nog.

Het kwaken van de ander is net zoals het bij de meeste van mijn eenden klinkt. Roeptoeter maakt heel ander geluid. De witte is nog steeds heel stil.

Fijn dat de vleugels zijn hersteld. Goede actie geweest om naar de dierenarts te gaan.

Mijn eenden hebben de winde/pispotje mooi kaalgevreten. Dat is een enorme woekeraar die ik niet in mijn tuin wil hebben.

Morgen ga ik 3 witte eendjes van april halen. Ben benieuwd of er vrouwen bijzitten en of er een mannetje bijzit die goed met Roeptoeter kan als liefdeskoppel

Heel misschien, -ik hoop dat ik haar zover krijg,- krijg ik ook 4 jonge kuikens mee. Dan hoef ik geen andere eenden er meer bij om voor komend voorjaar genoeg dames te hebben (hoop ik) .

Gwen

Geplaatst:

Ha,

En toen had ik er negen . Een hele mooie bruine dame van 1 jaar is erbij gekomen en 3 witte kuikens die ongeveer net zo oud zijn als mijn eendjes, maar wel veel kleiner zijn. Het geslacht kan ik nog niet zien.

En, waar ik ze vandaan heb hebben de mensen Pekingeenden en aan mij zijn eieren en/of kuikens beloofd Zo leuk!

Het wennen gaat redelijk. Het bruine mannetje greep wel meteen de bruine nieuwe dame, maar echt fel gaat het er niet aantoe. De drie kleine witte hebben vooral heel veel honger dus die kunnen zich lekker volstoppen.

Bij de mensen waar ze vandaan komen gingen vorig jaar jongen van april op een gegeven moment vanaf augustus eitjes meeleggen met de moeder. Dus het kan zijn dat Roeptoeter mee gaat leggen met de bruine dame van een jaar die nieuw is. Daarom ga ik een leghokje voor ze maken zodat ze rustig hun ei kwijt kunnen. Spannend

Als dat zo is dan kan het ook zijn dat mijn mannen van april al vruchtbaar worden. Dan ga ik in augustus eitjes van de bruine eend verzamelen en kijken of er kuikens uit komen. Dan neem ik er 2 om in de broedmachine te leggen.

Nieuw feit geleerd over Indische Loopeenden: Ze eten uit mest het ongedierte op en zijn daardoor supergoede bestrijders van met name Leverbot. De boeren in de omgeving van waar de nieuwe eenden vandaan komen hebben Loopeenden tussen de geiten en schapen lopen in de wei zodat de eenden het ongedierte opeten en de schapen daardoor niet ziek worden.

Binnenkort filmpje en foto's van de nieuwelingen

Gwen

Geplaatst:

Mooie beestjes hoor Gwen! Hopelijk zijn het allemaal dames. Gewoon even afwachten.

Ik ben ook een tijdje op zoek geweest naar een witte loopeend. Maar ik wilde dan graag een handtamme dame. Dat zijn dan weer lastige eisen hahaha!

Geplaatst:

Ha,

Ja, dat is lastig. Bij mij gaan alleen de witte heren weg, dus daar heb je nog weinig aan, lol.

Bij de kleintjes is het nu nog hees wat eruit komt, dus even kijken hoe het zich gaat ontwikkelen.

Van de 9 is nu al zeker dat 2 heer en 2 dame zijn. De rest is even afwachten, maar ik vrees het ergste. Daarom gaat mijn zoektocht nog even door.

Gwen

Geplaatst:

Gwen, ik denk dat je straks echt teveel eenden hebt op een klein stukje, als je doorgaat met zoeken naar nog meer eenden. Ze zijn dan misschien klein van stuk, maar hebben echt veel ruimte nodig om te rennen en zoeken en slakken te eten. Zeker in de maanden dat alle poep en modder en zooi nat blijft en ze keihard gaan kwaken omdat ze zich vervelen....? Ik zou echt even afwachten hoe ze dan bevallen.

Geplaatst:

Hi Jorieke,

In mijn berichten zet ik steeds neer dat de mannen weggaan om inteelt te voorkomen. Dat zijn er nu al zeker 2, waarschijnlijk zelfs meer. In het totaal heb ik voor het winter wordt niet meer dan 10 dieren lopen. Het definitieve verblijf wordt 2x zo groot en dan ook zovaak mogelijk in de hele tuin. Het is nu kuikentjestijd en dan zoek ik naar dames om met een goed aantal te kunnen starten.

Het zou fijn zijn als er goed wordt gelezen voor oordelen worden gegeven. Dierenwelzijn vind ik super belangrijk.

Gwen

Geplaatst:

Tuurlijk lees ik goed, maar je bent zo druk op zoek naar nog meer dames dat ook dat een grote groep gaat worden. Ik zeg ook niets over dierenwelzijn, meer over dat het nog best tegen kan vallen hoeveel ruimte ze nodig hebben om slakken te zoeken, en rond te rennen, en dat eenden er nou eenmaal snel een gore bende van maken. Nu in de zomer valt dat nog mee, straks in de natte koude maanden is dat vervelender.

Wij hebben 3 dames en worden in de winter al gek van het gekwaak de hele dag. In deze maanden hoor je ze amper, dan hebben ze veel te doen en ook veel slakken nodig. In de winter niet, en dan worden ze luidruchtig. Nou ja, die van ons dan iig...

Geplaatst:

Haha nou ik moet zeggen ik heb me neergelegd bij de zoektocht. Ik vind twee eenden voldoende. Voor mij zijn het leuke gezelschapsdieren en daarnaast handige opruimers. Ik heb wel even getwijfeld of ik mijn laatste eend wil ruilen voor een dame. Maar dat is iets waar ik nog goed over na moet denken.

Gwen, volgens mij bedoelt Jorieke het goed en wil ze jou alleen maar helpen door advies te geven. Ik geloof dat we allemaal het beste voor hebben met deze beestjes! Misschien kun je de heren een goed plekje geven, en daarna die plekjes weer opvullen met dames (Dat scheelt dan toch weer qua aantal). Soms worden er ook dieren in groepsverband aangeboden (1 heer, twee dames). Misschien is dat iets om aan een paar dames te komen?

Weet je inmiddels al een beetje welke dames zijn en welke eenden heren?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...