Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Daar gebruik ik altijd een brandnetelgier voor, deze werkt nog weer beter als smeerwortel.

Tevens wordt daar ook veel Heermoes voor gebruikt.

Gebruik dit ook wel eens als mengsel, dus brandnetel, smeerwortel en/of heermoes.

Heermoes is soms moeilijk aan te komen omdat dit bij ons in de buurt niet veel voorkomt op een schone plek, Weet wel plekken langs autowegen, maar wil dit niet gebruiken.

Groetjes

Jos

Geplaatst:

Ja die driedubbele mix maak ik ook wel.

Ik kan wel veel heermoes plukken bij ons in de buurt.Vroeger dacht ik ook dat het nergens bij ons groeide, maar toen ik er aktief naar op zoek ging vond ik het op meerdere plekken.

Je zult het bij jou in de buurt ook vast wel vinden, vooral langs weilandranden en waar het wat vochtig is.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb sinds vorig jaar ook een smeerwortel bocking 14 stekje. Wat een groeier Van een klein plantje in een maand tijd naar een flinke plant.

In een boek staat dit over de werking van gier:

Lijst planten voor vloeibare voeding

Plant -- voedingswaarde - werkzaam

Brandnetel - stikstof - groei

Smeerwortel - kali - kracht

Zeewier - sporenelementen - versterkend

Geplaatst:

Jos

Bedankt voor de tips. Een vraagje nog:

3. Vul een grote ton met smeerwortelbladeren, sluit hem af met een deksel (zit wel een luchtgaatje in) en laat deze enkele maanden staan, tap hierna de vloeistof af en gebruik deze verdunt. Voordeel van deze methode is dat je er niet te veel tijd mee kwijt ben en je kan een voorraadje aanleggen voor het volgend voorjaar omdat je de vloeistof na zeven geruime tijd kan bewaren.

Dus de gier is beter te bewaren dan het concentraat? Ik had het juist andersom begrepen, wat is jou ervaring?
Geplaatst:

Ik bedoel dat je net als met een regenpijp de ton alleen vult met smeerwortel, dus geen water toevoegen.

Doordat je geen druk uitoefend duurt het alleen wat langer dan met de regenpijp methode maar je krijgt wel hetzelfde concentraat.

Dit is dus wel lang houdbaar.

Dit heb ik dus uit het boekje wat ik je adviseerde.

Groetjes

Jos

Geplaatst:

Erg interessant topic, dit. Ik wil ook smeerwortel gaan aanplanten, vooral om daar kalimeststof van te maken volgens één van de methoden die hier beschreven worden. Het groeit bij ons in de buurt ook 'van nature', vooral in de natuurgebieden langs de nieuwe Merwede. Maar om in een natuurgebied nou planten te gaan 'oogsten', dat gaat me wat te ver. Dus ik heb bij die bekende winkel hier in Dordrecht wat zaad aangeschaft.

Volgens de zaaibeschrijving trouwens niet zó'n makkelijk te zaaien plant, moet een koudeperiode hebben in de koelkast (óf nu buiten zetten, misschien ). Ik laat jullie wel weten hoe het gaat met het zaaien en planten.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Vandaag de eerste ton voor de helft gevuld met smeerwortel-blad. Reed gisteren in de polder naar huis en kwam een hele strook smeerwortel tegen. Ben toen maar even gestopt om een zak met smeerwortel bladeren te vullen (plant zelf laten staan, zitten nu veel bloemen voor de bijen in). Wou eigenlijk het concentraat maken maar had geen ton of iets soortgelijks meer voor handen waar ik een gaatje in wou boren. Het wordt dus gier ben benieuwd...

Geplaatst:

Volgens mij mag je in bermen ook gewoon plukken hoor, denk niet in natuurgebied maar voor de rest

kan dat prima wordt tenslotte ook steeds gemaaid.

Ik pluk elke dag tijdens honden wandelen van alles zowel voor huisdieren als mulchen/gier enzv.

rugzak mee en komt altijd vol terug.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ja tuurlijk mag je vrij plukken in de berm, maar de arme bijtjes he hans Wat neem jij allemaal mee naar huis dan hans?

Geplaatst:

Paardebloem, alle soorten weegbree, kleefkruid, alle klaver en alle zuring zijn de belangrijkste

daarnaast nog margrietjes, grashalmen/graszaden, brandnetel, koolzaad en wilgenblad en straks in zomer/herfst komen er nog wilde bessen bij vlier, braam en rozenbottel,

Heel relaxed om te plukken tijdens wandeling doe ik elke dag meestal 2x,

al vragen wel regelmatig mensen wat ik er mee doe maar dat boeid me niet, en die zijn dat nu wel gewend

Geplaatst:

Meeste is dierenvoer, en van sommige maak ik gieren door in water te zetten, klaver droog ik als lekkere hooi in winter,meeste groen gaat in kippen hok deze pikken en scheuren alles aan flarden zitten er hele tijd in te krabelen hebben ze minder tijd om elkaar te pesten, na 2 weken heb ik heel veel zwarte smurrie deze gaat onder in de plantpotten/plantgaten en ik mulch ermee.

Wilgenblad gaat op mijn bladcomposthoekje, persoonlijk vindt ik blad compost meest fijne compost om te gebruiken

nooit genoeg daarvan maar kan dat nooit zo goed vinden, vandaar dat ik o.a snel verterende wilgen blad gebruik

Smeerwortel heb ik nog niet genoemd die knip ik fijn om mee te mulchen en ook op bladcomposthoekje, niks geen theorie erachter of maar een beetje theorie meest is gewoon uitproberen en ik hou van rommelen/knoeien, bv de grond onder de meeste mulchen blijft lekker vochtig en dat bevalt me al gelijk, verder hoop ik op voeding en struktuur verbetering van de grond.

Ook hoop en zie ik meer bodemleven.

Minder onkruid groeid er ook als je dikke laag gebruikt, krijgt onkruid minder kans.

Nu ga ik ook nog die plantenresten met kippenpoep drogen in de zon, even kijken of het dan fijner wordt

Dan kan ik het nog beter door potgrond en zaaibedden mengen.

Geplaatst:

ik heb die smeerwortel (heel vervelend!) in mijn tuin...nu weet ik eindelijk een goede toepassing!

ik ga lekker een smeerwortel/brandnetel/heermoes mengsel maken...dan kan ik niet fout gaan!

Geplaatst:

ik las ergens (ben ff kwijt waar ook al weer) dat als je krulwilgentakken in water laat staan, dat er wortelhormoon in het water komt, waardoor je stekken snel aanslaan bij toepassing van het spul... ook een leuk expiriment aangezien ze hier in de tuin staan...

Smeerwortel niet wenselijk in de tuin Eva? ze groeien bij ons vlakbij in de berm zag ik nadat ik zaad had geoogst...

Geplaatst:
ik las ergens (ben ff kwijt waar ook al weer) dat als je krulwilgentakken in water laat staan, dat er wortelhormoon in het water komt, waardoor je stekken snel aanslaan bij toepassing van het spul... ook een leuk expiriment aangezien ze hier in de tuin staan...

Smeerwortel niet wenselijk in de tuin Eva? ze groeien bij ons vlakbij in de berm zag ik nadat ik zaad had geoogst...

Edit: Hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Plantengier las ik t stukje over de hormonenwilg...

Geplaatst:

smeerwortel is zo'n plant waarvan je maar een cm wortel nodig hebt om een nieuw exemplaar te maken...

dus als de frees over een plant heengaat heb ik meteen minstens 200 nieuwe smeerwortelplanten... en daarbij zaait het kreng zich ook nog rijkelijk uit!

nee, dan zijn ze niet wenselijk meer...

ik heb twee plaatsen waar ze mogen groeien. onder de bomen en in mijn wilde gedeelte. maar dat zijn dan ook meteen de mooie lichtblauwe soorten!

• 3 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Ik maak smeerwortelgier op de gewone manier ( enkele flinke handen bladbloemwortel in een grote emmer, water erop en klaar) en verdun dat 1:10 Ik geef dat een paar keer per seizoen aan tomaten en andere vruchtgroente.

Nu viel het me vorig jaar op de de blauwe tomaat OSU moeite had met de gier..de bladeren werden slap en erg donker. Dat duurde een dag of twee.

Tot mijn verbazing heb ik ditzelfde dit jaar met de andere blauwe tomaat..de Bleuberry..die was bijna het hoekje om na het geven van een scheut gier. Waar de andere planten in de kas alleen maar blij hun bladeren strekten werd de Blueberry helemaal slap en het kostte me 4 dagen met overmatig veel water geven om de plant weer gewoon te krijgen( hij is nog niet zo groot..twee trossen). Nu is de plant gelukkig weer boven Jan.

Heeft iemand een soortgelijke ervaring gehad?

Edit: sorry ik zie dat dit topic over het concentraat gaat..even niet opgelet. is er en topic over de smeerwortelgier?

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Interessant Yet, ik heb ook altijd blauwe tomaat en gebruik de gier ook dus zal het de blauwe niet geven,

mij is nooit wat opgevallen maar waarschijnlijk mazzel gehad ik verdun ook eerder veels te veel dan te weinig.

• 1 year later...
Geplaatst:

omdat ik zocht naar brandnetel en ander [on]kruid als voeding, kwam ik op dit topic uit en wel interessant voor sommige om eens door te lezen

wordt dus veel thee drinken in de tuin samen met de plantjes deze zomer

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb net enkele uplandicums gekocht bij ecoflora in Halle. Ze staan nog in de potjes, maar zelfs daar lijken ze te groeien als kolen de brandnetelgier staat te trekken, en nu ben ik ook overtuigd om die smeerwortel gier ook te maken, eventueel als cocktail zoals anderen hier zeggen

Daarnaast ben ik ook benieuwd naar die mulchingcapaciteiten. Het regent hier verschrikkelijk weinig de laatste twee maand :/ ik moet dringend eens de grond gaan mulchen met de grassen uit de weide of met wat stro overschotten om het vocht erin te houden.

Nieuw stukje grond, tijd om te bloggen! http://jansmoestuin.wordpress.com

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Bedankt voor alle info! Erg interessant om dit te lezen. Vorig jaar had ik al brandnetelgier gemaakt en dat is goed bevallen.

Ben vandaag gelijk op zoek gegaan naar smeerwortel en heb een mix gemaakt van brandnetel en smeerwortel. Rondom de volkstuinvereniging volop smeerwortel te vinden dus dat was snel gevonden!

Heeft iemand wel eens uitgeprobeerd om wat gist en of suiker hieraan toe te voegen? Dan zal het gistingsproces waarschijnlijk versnellen?

2014-04-29-1558431398796285.02

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...