gitanoiwan Geplaatst: 27 maart 2017 Share Geplaatst: 27 maart 2017 Hallo iedereen, Ik heb een Kaki tipo in mijn moestuin gezet en ik vroeg me af of iemand ervaring hiermee heeft ?? Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
windindewilgen Geplaatst: 27 maart 2017 Share Geplaatst: 27 maart 2017 Leuk als sierboom, maar de vruchten worden onvoldoende rijp. Zelfs in de kas is het niet altijd zeker of ze voldoende smaaakvol worden.Maar het is een prachtig gezicht in de late herfst, bladloze boom met oranje lampionnetjes. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
gitanoiwan Geplaatst: 27 maart 2017 Auteur Share Geplaatst: 27 maart 2017 Oke volgens de kweker moet het gewoon goed gaan in NL en hoor toh hier en daar wel wat goede berichten !!!Was benieuwd of mensen het ook in de tuin hebben staan Heb hem trouwens in de luwte en vol in de zon staan ..... Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
windindewilgen Geplaatst: 27 maart 2017 Share Geplaatst: 27 maart 2017 Dat is juist het moeilijke. Wat is goed gaan? Voor mij moet het qua smaak gelijkwaardig of beter zijn dan in de winkel.Maar als je zelf gekweekte kaki belangrijk vind en of heel leuk vind en je neemt een mindere smaak op de koop toe.... dat is dan een heel ander uitgangspunt voor de beoordeling.In midden italie ligt de rijptijd voor tipo eind november tot begin december. Het seizoen duurt daar toch ettelijke maanden langer, en met veel hogere temperaturen, dan in nederland. En kaki bloeit pas eind mei begin juni. Dat is de grote moeilijkheid, ons seizoen is voor tipo te kort. In mijn kas was het vandaag 42 graden. Het is al dik een week min 35 graden. En de kaki begint nu pas flink uit te lopen. Terwijl de abrikozen al volledig in vruchtjes staan. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
gitanoiwan Geplaatst: 27 maart 2017 Auteur Share Geplaatst: 27 maart 2017 We gaan het meemaken ....Heb ook een chineesche dadel Die moet het sowieso wel doen .En van die Loquat die ik er heb staan weet ik haast zeker dat er geen vrucht in komt of het rijpt niet Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 27 maart 2017 Share Geplaatst: 27 maart 2017 In mijn kas was het vandaag 42 graden. Het is al dik een week min 35 graden. schreef Windindewilgen.Hier kon ik je niet meer volgen........ Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
gitanoiwan Geplaatst: 27 maart 2017 Auteur Share Geplaatst: 27 maart 2017 Ik denk dat ie bedoelt minimaal 35 °C hahaha in mijn kas was het een heerlijk 25 °C !!!!is iets beter dan dat hele warme Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
windindewilgen Geplaatst: 27 maart 2017 Share Geplaatst: 27 maart 2017 Als ik het terug lees kan ik mezelf ook niet meer volgen. Mischien komt het door de icepeach die sinds kort in de kas staat. Ik verwacht binnenkort ook de eerste ijsbeer. Is al bij barthlehiem gesignaleerd door de elfsteden commissie. Of heb ik vandaag te lang in kas gewerkt?????????? Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
gitanoiwan Geplaatst: 27 maart 2017 Auteur Share Geplaatst: 27 maart 2017 Denk ut wel hahaha met 40 °C is slecht werken .... Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
windindewilgen Geplaatst: 27 maart 2017 Share Geplaatst: 27 maart 2017 Op advies van de dokter moet ik veel drinken als ik in de kas werk. Is wel duur, vandaag toch maar even 3 flessen koele rose vewerkt. Tja, als de dokter het zegt, volg je die raad op. Nu ga ik naar bed, ben een beeetje draaaijerig in de kop. Waarschijnlijk toch nog te weinig gedronken. Sucses met de tipo, is in iedergeval een mooie boom. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
gitanoiwan Geplaatst: 27 maart 2017 Auteur Share Geplaatst: 27 maart 2017 Hahahaha slaap.lekker Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Goldfish Geplaatst: 27 maart 2017 Share Geplaatst: 27 maart 2017 Tipo en Chocolatino: zomer 1 : (daarvoor overwintert in warme kas): enige eetbare vruchtenzomer 2 : 1 eetbare vrucht Jujube ras "Lang" (Chinese dadel). zomer 1, 2 : nada.. pas bloei in september. Staat nu in de kas. Standplaatsen: volle zon, maar onbeschut...... Wanneer ik ruimte tekort kom op enig moment zouden de kaki's het kind van de rekening kunnen worden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
permanatuurtuin Geplaatst: 28 maart 2017 Share Geplaatst: 28 maart 2017 (aangepast) Ik heb ook Tipo staan, maar je krijgt er inderdaad geen lekkere vruchten van. Ik laat ze binnen narijpen en ze zijn wel zoet, maar niet echt lekker. Ik denk dat er betere rassen zijn. Ik laat hem maar staan, omdat hij wel mooi bloeit. Abrikozen en perzikken zou ik ook gewoon buiten laten staan, want die rijpen buiten goed genoeg af. Het kan dan wel zijn dat je bloemen schade oplopen en ik woon wel iets zuidelijker dan de meesten op het forum. In de kas worden perzikken wel iets zoeter dan buiten, maar er zijn goede rassen voor in de vollegrond. Loquat is helaas helemaal niet geschikt in ons klimaat. Hij bloeit rond januari! Hij is ook te vorstgevoelig. Ik heb ook Chinese dadels (jujubes), maar ik moet nog wachten op de eerste vruchten. Ze doen het redelijk tot slecht. Maar ik moet dit jaar even afwachten, want ik heb het ze ook wel moeilijk gemaakt. Ik zou kaki's zelf geen plaats in de kas geven (tenzij ik meer kassen zou hebben), omdat ik de vruchten daar niet goed genoeg voor vind en er rassen zijn die het wel redelijk goed buiten doen. Ze bloeien overigens prachtig en ze ruiken ook lekker. Ik heb in de kas wel Pistacia vera, che fruit (misschien ook niet de moeite waard), granaatappels (3 rassen / weet nog niet of deze de moeite waard zijn), moerbei Pakistan (heerlijk en zeker de moeite waard), vijg (Rouge de Bordeaux), 3 kleine olijfboompjes (waarschijnlijk niet de moeite waard / wel al olijven gehad) en een druif (Muskaat van Alexandrie). 28 maart 2017 aangepast door Gast Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
gitanoiwan Geplaatst: 28 maart 2017 Auteur Share Geplaatst: 28 maart 2017 Overal staat inderdaad dat je ze wel moet laten narijpen binnen en het beste met met een rijpe appel of banaan erbij !En er staat trouwens ook dat een graadje vorst meehelpt om de vrucht te laten smaken , wat daar van waar is, is maar de vraag Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
gitanoiwan Geplaatst: 28 maart 2017 Auteur Share Geplaatst: 28 maart 2017 Volgens de bronnen zal 1 of 2 nachtvorstjes in december het looizuur (tannine) wat dus die wrange smaak geeft een flink deel afbreken .... En na laten rijpen met ee rijpe appel of banaan doet wonderen Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
prettig gestoord Geplaatst: 28 maart 2017 Share Geplaatst: 28 maart 2017 Ook ik heb nog geen redelijk eetbare vruchten gehad. Super wrang, eigenlijk ronduit smerig helaas Erg jammer daar ze tot mijn favorieten behoren Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
gitanoiwan Geplaatst: 28 maart 2017 Auteur Share Geplaatst: 28 maart 2017 En wanneer oogst je dan ? Laat je er een nachtvorst overheen komen of niet ? En laat je hem na rijpen samen met een rijpe banaan of appel ? Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sluipwesp Geplaatst: 29 maart 2017 Share Geplaatst: 29 maart 2017 (aangepast) Een maand geleden een Tipo bij Bakker gekocht. Ik werd enthousiast over de omschrijving van de Kaki tipo op hun website. Zo staat er te lezen: "Sharon fruit ‘Tipo’ (Diospyros kaki) is een veredelde Kakisoort zonder pitten en tannine en is daarom ook lekker als de vrucht nog niet rijp is en het vruchtvlees nog stevig is. Sharon fruit smaakt enigszins naar abrikozen. In september-november kunnen de vruchten geplukt worden. Leveringshoogte 40-50 cm." Nu is mijn vertrouwen in Bakker niet zo groot maar ik kon het niet weerstaan om het toch eens uit te proberen. 29 maart 2017 aangepast door Gast Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
gitanoiwan Geplaatst: 29 maart 2017 Auteur Share Geplaatst: 29 maart 2017 Gewoon aankijken ik laat er een nachtvorst overheen komen en zo eens kijken wat ie doet .... ben in ieder geval erg benieuwd !!!! Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
windindewilgen Geplaatst: 29 maart 2017 Share Geplaatst: 29 maart 2017 Helaas sluipwesp, bakker maakt er zoals altijd bijna een lyrische omschrijving van die bijna altijd niet klopt Hier haalt hij 2 rassen door elkaar heen, sharon en tipo. sharon is een van de slechts smakende rassen en dan de rijptijd. Als ze bij jouw eind september/oktober eetrijp zijn kom ik persoonlijk bij jouw mijn hoed opeten en heet ik geen wim meer maar herman. ps: ik heb ook ooit ook een sharon gekocht bij bakker. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
gitanoiwan Geplaatst: 29 maart 2017 Auteur Share Geplaatst: 29 maart 2017 Whahahaha tja bij Bakker koop ik echt nooit iets ......En ik eet bij Sluipwesp de Sharon op en Wim zijn hoed heeft iedereen iets te eten hahaha Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
windindewilgen Geplaatst: 29 maart 2017 Share Geplaatst: 29 maart 2017 Dat graadje vorst klopt, het versneld afbraak van tanine, de wrangheid verdwijnt voor een groot gedeelte, maar om nauw te zeggen, hallaluja. Nee helaas. Vorig jaar bij de eerste vorst aanval in november tot min 5, werden ze zacht en eetbaar. Tijdens de tweede vorst aanval in december hadden ze het helemaal gehad met mij en zakten de vruchten in elkaar. En dat in de kas. Kun je nagaan wat het buiten wordt. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
gitanoiwan Geplaatst: 29 maart 2017 Auteur Share Geplaatst: 29 maart 2017 Tja we zien wel , het was natuurlijk wel heel vroeg dat de nachtvorst inviel toen !!! Snap ook heel goed dat het hier geen Valencia is ...... Sommige jaren zijn trouwens slechter andere jaren beter is maar aanzien wat het jaar wordt , anders verdwijnt ie in de kas, wil toch een grotere kas neerzetten +/- 24 M2 Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ann123 Geplaatst: 29 maart 2017 Share Geplaatst: 29 maart 2017 Ik heb geen kaki in de tuin, maar ik koop de vruchten soms wel eens. Als ze te traag rijpen (duurt soms wekenlang) dan stop ik ze wel eens een dagje in de vriezer. Maakt ze inderdaad zachter en minder bitter. Nachtvorst uit de vriezer dus. Maar het is niet zo dat ze ineens gesuikerd smaken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sluipwesp Geplaatst: 29 maart 2017 Share Geplaatst: 29 maart 2017 Het "struikje" begint nu uit te lopen en dat ziet er veelbelovend uit. Herman, nee ik bedoel Wim je kan alvast aan de veer van je hoed beginnen want dat het een kaki is staat nu al vast. Mocht je te zijner tijd de rest op komen knagen dan krijg je van mij een bak koffie om het weg te spoelen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.