Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben op zoek naar een goede kweker voor 3 a 4 fruitstruiken. Ik heb een mooi plekje achter mijn kruidentuin over. Dit is gelegen tegen een schutting, aan de zuidwestkant van de schutting. Helaas is mijn tuin gelegen op het noordwesten, er is dus niet heel de dag zon. Ik wil de struiken graag tegen de schutting laten klimmen (met wat hulp). Heeft iemand een idee welke fruitsoorten (of combinaties) het meest geschikt zijn voor een goede, gespreide oogst? En waar kan ik deze het beste kopen? Ik woon zelf in de buurt van Dordrecht.

Geplaatst:

Dat framboos en braam niet samengaan had ik nog niet van gehoord

wat is hiervoor de verklaring?

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst: (aangepast)

Haha, ik bedoelde niet bij "u". Ik bedoelde dat ik langs ga bij fruitbomen.net in Boskoop. De telers waarvan u de informatie doorstuurde.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Waarom bramen en Frambozen niet goed samengaan, hoor ik ook graag. staan bij mij in hetzelfde vak toch. Wat gaat fout ?

Geplaatst:
Framboos en braam gaan niet goed saam, om maar wat te noemen...

nu nog even antwoord op de vraag

waarom zouden deze niet samengaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Heb ik al eens vaker beantwoord in het verleden...omdat frambozen de voorkeur hebben voor een zurige grond als turf, en bramen houden meer van een kalkrijke grond als klei of potgrond.

Geplaatst: (aangepast)

Ik snap dat dit geldt als je echt voor de meeste opbrengst gaat, maar zijn bramen en frambozen niet bijna onkruid? Daarmee bedoel ik dat ze zo makkelijk groeien.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Mijn conclusie is dus dat ze best wel samengaan, maar ga je voor een goede (hoge) opbrengst en een goede kwaliteit dan zul je enige aanpassingen moeten doen aan de grond waarop ze groeien.

Mijn moestuin heeft een stevige rivierkleibodem en naast de bramen komen er ook frambozen te staan. Met het aanpassen in het plantgat en wat ruimer rondom, door de toevoeging van turf, zou het geen problemen moeten opleveren .

Nu ik er verder over nadenk is het trouwens verwonderlijk dat er op het complex heel veel frambozen worden gekweekt zonder dat er aanpassingen worden gedaan.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...