AttiC Geplaatst: 27 maart 2017 Geplaatst: 27 maart 2017 Ik ben sinds vorig jaar begonnen met het kweken van pepers. Op de vensterbank, op het zuidoosten. Vorig jaar had ik vooral veel moeite met het kiemen van de zaden, later viel ook de opbrengst van de gekiemde zaden tegen (Hungarian Hot Wax). Dit jaar het wat "professioneler" aangepakt. Een propagator, warmtemat, thermostaat en een kweekbak met LED-groei verlichting. Van de vijf soorten peperzaden die ik geplant heb zijn er vier ontkiemd, te weten: Jalapeno (alles ontkiemd), Habanero Super F1 (alles ontkiemd), Hungarian Hot Wax (helft ontkiemd), Numex Twilight (slechts 1 zaadje heel laat ontkiemd), Sante Fe Grande (niets ontkiemd). Voor het ontkiemen heb ik de temperatuur constant rond de 25-30 gehouden. Ik heb zowel de DENO methode als het kiemen in vermiculiet geprobeerd. Toch vreemd dat nu na zeker 6 weken lang niet alles ontkiemd is. De zaden zijn trouwens afkomstig van peperzaden.nl. Om na dit lange verhaal bij mijn vraag uit te komen, bij de plantjes die nu goed aan het groeien zijn onder LED licht lijkt het wel alsof ze al uitgegroeid zijn en aan het vertakken zijn. Ook hebben twee soorten (Jalapeno en Hungarian Hot Wax) al een aantal bloemknoppen. Ze staan allemaal nog per 3 in P9 potjes en gaan deze week naar grote potten met potgrond. Gaat het nu "te" goed met ze? Is het niet veeel te vroeg voor bloemvorming? Wat kan ik hier het beste mee of aan doen? Ik zou deze planten graag meerdere jaren willen gebruiken. Is het handig om ze binnen voor het raam op het zuidoosten te laten staan, of kan ik ze beter afharden en in de tuin zetten gelegen op het noordwesten? Ik heb een aantal foto's bijgevoegd. Alvast bedankt voor jullie reacties! Quote
Erny Geplaatst: 27 maart 2017 Geplaatst: 27 maart 2017 Die planten groeien gewoon door hoor, ook al zijn ze vertakt. Je kan de bloemetjes/knopjes weg knijpen als je wilt zodat de energie nog naar het groeien van het plantje gaat en niet naar het groeien van de pepers. Zelf doe ik dat eigenlijk nooit. Geef je ook voeding? Zo niet, dan zijn ze na 6 weken wel aan een verpot beurtje toe. En we hebben een Peper en Paprika Topic 2017 waar je alles met betrekking tot je peperkweek kwijt kunt. Verhalen, foto's vragen en kennis. paprika-peper-topic-2017-t21626-180.html Voor ervaringen over het overwinteren van pepers zijn er diverse topics te vinden. Gewoon "pepers overwinteren" invullen in het zoekvak rechtsboven. Maar niet elk soort is geschikt en het lukt ook zeker niet altijd. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.