Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ja ik ben zo iemand die het niet durft. Ik heb ze al een paar jaar en ze doen het op zich prima maar vooral de ene heeft een rare vorm en ze zijn wat te dicht.

Wie kan mij wat tips geven?2017031410272123551489484385.jpg2017031410270913831489484390.jpg2017031410265733441489484397.jpg

Geplaatst:

Het is een beetje wat je wilt met je struik. Je kunt hem op 1-2 stammen snoeien, maar ook het 1-2 jarige hout alleen laten staan. Twee compleet verschillende methodes, met dus ook verschillende snoeitechnieken.

Houd er in ieder geval met het snoeien rekening mee dat er een streng van zo'n 10cm aan komt te hangen. Hangt daar een andere tak, knip je die weg. Selecteer zo het hout dat je wilt houden en zorg ervoor dat er goed licht bij kan komen. Met die principes kun je met een beetje logisch nadenken een heel end komen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb ze vorig jaar ook 'flink' gesnoeid en veel oud hout weg gehaald volgens richtlijnen maar zulke adviezen zijn gebaseerd op struiken die al regelmatig gesnoeid zijn en ik heb deze als oudere struiken gekregen en in het begin liepen ze ook weinig uit vanuit de grond.

Geplaatst:

Na het snoeien van vorig jaar zijn er wel wat nieuwe grondscheuten gekomen dus die zul je wel zien. Ik durfde toen nog niet de oude takken weg te halen omdat dat bij de ene 75% van de struik is. Kan ik dan nu de oude de takken wel in zijn geheel weghalen? Moet ik de rest ook toppen of alleen de zijtakken? En bv scheuten die recht omhoog gaan en maar heel weinig knopjes voor zijtakken hebben, moeten die ook weg? Hoe kies ik wat blijft staan?

Geplaatst:

Je vindt het erg moeilijk, he.

Tip. Maak nog eens een foto van een of evt. elke struik die je wilt snoeien apart in vooraanzicht. Zet eventueel nummertjes bij de verschillende takken...dan kunnen mensen met ervaring op dit forum je beter aanwijzingen geven hoe precies. Als je dan het principe een keer gezien hebt, kun/durf je het een volgende keer zelf wel.

Overigens kan er niet zo veel erg mis gaan, hoor. Misschien ook niet te zwaar aan tillen, dat het "fout" zou zijn...zal echt wel loslopen. Door het te doen/proberen ga je vanzelf zien wat er gebeurt. Sterke dingen, die aalbessen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ja maar het zou toch zonde zijn als ik dan een jaar of 2 geen opbrengst heb. Het gaat me vooral om die dikke oude takken, die zou ik weg willen halen maar volgens die 1/3e regel zou dat misschien niet kunnen...

Geplaatst:

Als je een betere foto plaatst per struik apart, dan zeggen mensen hier waar je mag knippen

Nu is het gesprek te vaag voor een goed advies

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Dat snap ik maar duidelijker dan hierboven zal niet lukken omdat het nogal dichte struiken zijn en er zit nu ook al aardig blad aan.

Ik heb net in een fanatieke poging 2 oude taken uit de rechtse struik geknipt waar ik meteen spijt van heb omdat de ene helemaal vol hing met bloemetjes en ik daarmee meer dan de helft van de aanwezige bloemen heb weggehaald. De andere taken zijn nog te jong om bloemen te maken?

De overige takken; knip ik daarvan de recht omhoog gaande takken af of juist niet? En een lange tak met veel ruimte tussen ogen/knoppen is dat goed of moet die juist weg? En hoe zorg ik dat ze zijtakken maken?

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb net in een fanatieke poging 2 oude taken uit de rechtse struik geknipt waar ik meteen spijt van heb omdat de ene helemaal vol hing met bloemetjes en ik daarmee meer dan de helft van de aanwezige bloemen heb weggehaald. De andere taken zijn nog te jong om bloemen te maken?

De overige takken; knip ik daarvan de recht omhoog gaande takken af of juist niet? En een lange tak met veel ruimte tussen ogen/knoppen is dat goed of moet die juist weg? En hoe zorg ik dat ze zijtakken maken?

Kan iemand hier nog iets van zeggen?

Geplaatst:

Denk als ik nu deze struik had, zou ik verder eerst de oogst afwachten, en gelijk met het oogsten de struik verder wat uitdunnen. Er ontstaan sowieso straks door de huidige snoei lange jonge takken van onderaf. Een paar daarvan door laten groeien voor toekomstige oogst. Een aantal ( het zullen er best veel zijn ) neem je ook weer weg.

Je doel wordt een wat open struik. De langste takken neem je niet in nee, die dragen dit jaar al een beetje neem ik aan en volgend jaar meer, ze maken dit jaar zijtakjes. Zijn die zijtakken erg lang, neem je die ook in later op een oog of 4-5.

Zo maak je een stelsel van een struik met meerjarige takken die zijtakken maken die dan dragen en elk jaar rijker. Een jaar of 3-4 achter elkaar en dan gaat zo'n tak helemaal diep in de struik weg ( wegsnoeien heel laag ) en heb je al weer een vervanger in de groei. En zo gaat dat door.

Leg ik het begrijpelijk uit ?

Een dragende hoofdtak met zijtakjes, is bij Rode bes op z'n vruchtbaarst een jaar of 3 à 4 achtereen. Daarna neemt de oogst/ vruchtzetting sterk af.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...