brownie Geplaatst: 13 maart 2017 Geplaatst: 13 maart 2017 Net als elk jaar, kon ik ook dit jaar de koorts niet weerstaan en heb ik begin februari mijn tomatenplantjes al gezaaid. Door mijn nieuwe Ikea lichtkastje doen ze het al hartstikke goed en staan ze al 15 cm groot te wezen. Jaja ik weet het, ik was weer te vroeg Maar nu ik ze toch heb, vanaf wanneer kunnen de tomatenplantjes eigenlijk de koude kas in? Vorig jaar heb ik keurig tot mei gewacht, maar dat werd binnen toch wel een oerwoud. Klopt het dat tomatenplantjes toch wel een beetje kou kunnen weerstaan en dat ze daar eigenlijk alleen maar sterker van worden?Als ik ze in een piepschuim bak op ongeveer een meter hoog zet, zouden ze dan een licht nachtvorstje kunnen overleven? Quote
Ann123 Geplaatst: 13 maart 2017 Geplaatst: 13 maart 2017 Kou wel (als ze afgehard zijn), vorst niet. Wanneer het vriest zou ik ze gewoon die nacht binnen nemen. Maar dan kan je ze dus nog niet uitplanten.Lees dit eens: cold treatment tomatoes: http://www.tomatoville.com/showthread.php?t=13171The cold treatment should be started just as the first true leaves emerge, whether the seedlings are still in seed rows or pricked-off. Air and soil temperatures should be lowered to 52 to 56 deg F for ten days to three weeks. A ten to twelve day cold treatment is adequate during periods of good sunlight. Three weeks are usually necessary in the fall and early winter when most of the days are cloudy and plant growth is slow. The amount of cold during the ten-day to three week period is more important than the time of day in which it is given. Cold exposure during either the day or night, or both, is effective. Night temperatures of 52 to 56 deg F are recommended when the days are sunny and partly cloudy.Following the cold treatment, night temperatures should be raised to 58 to 62 deg F. Cool daytime temperatures (60 to 62 deg F) should be maintained in cloudy dull weather. On bright sunny or partly cloudy days, temperatures of 65 to 75 deg F accompanied by good ventilation are suggested.Tomato plants properly exposed to a cold treatment develop large cotyledons and thick stems, with fewer leaves formed before the first flower cluster, up to double the number of flowers in the first, and often the second clusters, and higher early and total yields. De temperatuursschommelingen zijn nogal complex in dat schema maar wat ik zou doen: ze in de serre zetten (na afharden), met een deur open, zodat het er niet te warm wordt en bij echt koude nachttemperaturen binnen nemen. Quote
Bit Geplaatst: 13 maart 2017 Geplaatst: 13 maart 2017 Ja. Is het alleen lang niet bij iedereen zo, dat je ze bij een verwachte nachtvorstje even binnen kunt nemen he ? Ikzelf bv, zit op een half uurtje rijden van de kas.Voor iemand die niet gelijk elke dag bij de tuin/kas is, is het natuurlijk elk voorjaar een hoop afwegen en het jezelf afvragen wat nou handig en verstandig is. Sowieso neem je vaak al een soort van risico; iets wat nét goed gaat, of anders nét fout. Later zaaien is dus de zaak. 2 jaar terug stonden mijn tomaten al best groot ( 20 cm + ) en best in grote aantallen in de koude kas. Half april. Dagen zijn dan natuurlijk al best langer ( vroege zon warmt de koude kas op ). Nachten en het afkoelen zijn al wat korter. Toch wordt het in een koude kas bijna net zo koud als buiten hoor.Ik dek ze op zo'n dag ( toch maar snel even langsrijden uit mn werk ) af met een vlies. Dat scheelt echt weer wat. Ik zet ze dan ook wat hoger ja. Maar laat ze wel in de kas. Tja. Het is dan wel een gok. Maar tot nu toe altijd goed gegaan.Echt vorst kunnen ze niet hebben nee, maar er net tegen aan dus wél Quote
brownie Geplaatst: 13 maart 2017 Auteur Geplaatst: 13 maart 2017 Da's bij mij inderdaad ook beetje het probleem, mijn moestuin ligt ook niet zo dichtbij dat ik ze voor een nachtvorstje nog even naar binnen kan halen. Quote
Ann123 Geplaatst: 13 maart 2017 Geplaatst: 13 maart 2017 Daar had ik inderdaad niet bij stilgestaan. Quote
RobO Geplaatst: 14 maart 2017 Geplaatst: 14 maart 2017 met een flinke kaars od waxinelicht ga je een paar graden omhoog, dat werkte hier goedtest in 2014: buiten -6 graden, in de kas van 25 kubieke meter lucht werd het -4 graden , mét een tweetal grote kaarsen 0 graden Quote
Waaslander Geplaatst: 15 maart 2017 Geplaatst: 15 maart 2017 Het is prachtig weer en men krijgt lentekriebels en wilt de planten naar de kas overplaatsen terwijl dit volgens mij niet het moment is . Vanaf vrijdag middag voorspellen ze bewolkt en kans op regen zaterdag en zondag ook bewolkt en regen . Lijkt me meer het moment om de planten te verhuizen naar de serre.- Kunnen de planten langzaam wennen aan het zonlicht zonder veel gezeul met de planten .- Omdat het bewolkt is word het wel minder warm in de serre maar het belangrijkste door de bewolking koelt het in de nacht minder af ook in de serre. Dus stabielere temperatuur . Quote
Cheela1982 Geplaatst: 17 maart 2017 Geplaatst: 17 maart 2017 Hier word het voorlopig ook geen zonnetje meer vr 17-03Plaatselijk bewolkt11°/7° za 18-03Buien13°/9° zo 19-03Bewolkt12°/9° ma 20-03Verspreide regenbuien12°/7° di 21-03Buien11°/3° wo 22-03Buien12°/3° do 23-03-Verspreide regenbuien12°/3° vr 24/03Plaatselijk bewolkt11°/3° Quote https://www.cheelaschiliseeds.be/ Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”https://www.facebook.com/groups/1761232384178475
Freya Geplaatst: 17 maart 2017 Geplaatst: 17 maart 2017 Als ik de Engelse instructies zo lees komt het er dus gewoon op neer dat tomaten de kas in kunnen (permanent) zodra de nacht temperatuur boven de 11 graden blijft. Maar dat is pas eind Mei denk ik... Quote
Bit Geplaatst: 17 maart 2017 Geplaatst: 17 maart 2017 sorry Freya, dan heb je voorgaande reacties niet doorgekeken. Quote
pirke64 Geplaatst: 17 maart 2017 Geplaatst: 17 maart 2017 Bij mij staan ze nu al in de kas, zondag gezaaid. De eerste staan er al mooi op Kas is onverwamd maar ze zijn gezaaid in een verwarmde propagator. De kap blijft er op tot ze er tegen aan groeien, daarna blijft de bak verwarmd maar hebben ze dus alleen warme voeten.... eens kijken hoe dat uitpakt. Bij erge kou kan ik met zibro kacheltje verwarmen maar is diet direct de bedoeling. Voor de zekerheid een zelfde tray van 104 plantjes (20 soorten) binnen gezaaid. Dus altijd plantjes maar misschien wel veel te veel Quote
brownie Geplaatst: 30 maart 2017 Auteur Geplaatst: 30 maart 2017 Ik heb uiteindelijk al mijn plantjes in een piepschuim bak gezet en afgedekt met vlies. Dat heb ik in de tuin in de schaduw gezet, dag en nacht buiten. Ik woon in het westen, dus daar vriest het sowieso niet zo snel als in het oosten. Maar als er echt vorst wordt verwacht kan ik ze dan binnenhalen. Ik denk dat ik ze over een week of twee dan echt in de kas ga zetten, dan zijn ze volgens mij goed aan de kou gewend. En dan maar hopen dat de vorst dan wegblijft. Anders inderdaad maar een paar kaarsen erbij.Pirke64, dat is best veel 104 plantjes! Ik ben niet zo goed in plantjes weggooien dus ik heb dit jaar alleen gezaaid wat ik denk nodig te hebben. Nu maar hopen dat alles overleeft Quote
Krikke83 Geplaatst: 30 maart 2017 Geplaatst: 30 maart 2017 Ik plant ze meestal uit rond eind april (afhankelijk van de weersvoorspellingen). Maar mijn schoonvader is steeds vroeger. Hij heeft dit jaar zijn tomatenplanten gekocht (dus vermoedelijk in een verwarmde serre gekweekt) en geplant vorig weekend. Het waren wel al grote planten van ongeveer 20 cm. Ze zijn uitgepland in een folieserre . Ik ben benieuwd. Ik heb alvast reserve planten voor hem Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.