Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Klimop kent 2 vormen. (1) Eerst de liggende, bodembedekkende en later (2) als de planten ouder worden na een aantal jaren en als ze gaat klimmen, wordt het blad anders, maakt ze stronken en gaat ook bloeien.

Voor vorm 1 (Liggende groei)

1a. Liggende....zeer grote vlakken in een zeer dicht tapijt, pak ik zo aan (Is een keer een stevig werk)

- Maak (doorsteken met een spa of door een gangetje ertussen vrij te maken) stroken vrij van ongeveer 1,5 a 2 m2. Die begin je vanaf een zijde langzaam op te rollen terwijl je alle wortels uit de grond lostrekt (handschoenen!)....heel af en toe bij een dikke wortel met een snoeitang zo diep mogelijk afknippen. Als je het hele stuk zo hebt losgemaakt en opgerold, til je het makkelijk in zijn geheel op. Eigenlijk hoef ik hierna niets meer te doen...het stuk is klimop-vrij.....heel soms komt er nog een - vergeten - stukje wortel opnieuw uit, maar dat even wegdoen is peanuts.

1b.. Klimop is een zeer harde groeier en verspreidt zich (naast uit zaad) vooral doordat de soms meterslange jonge scheuten die op de grond liggen weer gaan wortelen. In een gebeid dat de plant aan het innemen is, kun je met een hark o.i.d. makkelijk de nieuwe scheuten losmaken tussen gras en andere planten....je volgt ze terug naar waar de moederplanten staan en trekt de scheuten zo ver mogelijk los.

1c. Wat vooral erg lastig is, is als er andere planten bovenop klimop zijn gaan groeien. Dan zit de klimop met wortel er echt tussen....dat is een kwestie van steeds zo veel mogelijk alles weghalen en dit blijven doen.

Voor vorm 2, (oudere planten die zijn gaan klimmen.)

Rond bomen en struiken en hekken e.d. zo dicht mogelijk bij de grond alle scheuten en dikkere stronken lostrekken, losknippen en/of doorzagen. Alles hierboven sterft nu af. Dan zoveel mogelijk terug naar de bodem, zoals in 1a is beschreven, alles weghalen rond de boom. Stronken die blijven staan, zullen zeker snel opnieuw gaan uitlopen...zaag/snoei...(desnoods hak) ze zoveel mogelijk weg.

Klimop die tegen een muur groeit met haar hechtwortels kun je makkelijk verwijderen met een oud plamuurmes....wegsteken zoals behang.

Als de oudere vorm gaat klimmen, zal ze vaak ook gaan bloeien en zich uitzaaien. De zaailingen zijn erg mooi en sierlijk en kiemen tussen december en maart...vaak tussen rottende bladeren e.d.....schoffelen gaat heel makkelijk en werkt afdoende

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...