Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik ben een beginnende tuinder, ik ben mij aan het inlezen over het bestrijden van ongedierte. Ik heb een biologische volkstuin waar alleen volgens biologische wijze mag worden getuinierd. Nu vroeg ik me af of het geen optie is om een tunnel over de jonge planten te zetten met gaas daaroverheen, zodat de jonge planten niet kunnen worden aangetast door bijv. slakken. Alleen wilde ik vragen of hier nadelen aan verbonden zijn. Zoals bijv. te weinig zonlicht? Ik kan natuurlijk ook biologische slakken korrels verdelen over de moestuin, of biervallen, maar mij leek tunnel gaas een biologische manier waarmee je veel ongedierte kan tegenhouden en niet per se hoeft te doden.

Bedankt voor het lezen en ik zie uw antwoorden graag tegemoet!

Geplaatst: (aangepast)

Als er al nadelen op te sommen door het gebruik van insectengaas, wegen deze niet op tegen de voordelen.

Bereikbaarheid met water geven en wieden is zo'n nadeel, maar te weinig zonlicht zou ik me geen zorgen om maken.

Als je zorgt voor een goede aansluiting op de grond (of stukje ingraven), dan ben je een hoop plaagdiertjes kwijt waaronder preimot, koolvlieg, witte vlieg, wortelvlieg, uienvlieg, koolwitje en natuurlijk ook slakken.

Let wel op de maaswijdte, voor de preimineervlieg lees ik dat je een maaswijdte nodig hebt kleiner dan 0.8 mm.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Bedankt voor de reactie! Ik heb ook veel recepten gevonden om ongedierte te bestrijden op biologische manier. Ik zal moeten kijken wat het meest effectief is voor mijn tuin, en waar ze bij mijn volkstuin het meest last van hebben op het gebied van ongedierte..

Geplaatst:

Ik gebruik dit soort dingen tegen vogels die aardbeien pikken: (die rasters hebben we ooit gemaakt als onderdelen voor verplaatsbare kippenrennen)

IMG450930931466008092.JPG

En die gebruik ik (platgelegd) ook tegen vogels die mijn gezaaide rijtjes overhoop wippen (merels)

IMG366498431461218614.JPG

Op bovenstaande foto zie je dan ook nog het tunneltje tegen wortelvlieg en uienvlieg.

Dit tegen konijnen bij jonge boompjes en jonge pompoenen die we verderop ons landje telen:

IMG435036901465208220.JPG

En deze heel plaatselijk tegen allerhande tuig, waaronder ook slakken:

IMG376581141461592900.JPG

Geplaatst:

Bj het inzetten van zeer fijn gaas, of vitrage-gordijnen tegen slakken, zou ik zeker ook de tip willen toevoegen om, als je dat gaas aanbrengt, dat te doen nadat je je er van verzekerd hebt, dat je geen slakken insluit, ook na een tijdje weer es checken ( slakkeneitjes die uitkomen )

edit : Het feit dat je op een moestuincomplex zit waar je biologisch moet tuinieren, heeft denk ik overigens niet zó veel te maken met je keuze van willen beschermen van je teelt. Wél misschien tegen het leggen van eitjes van allerlei insecten, omdat je dat daar wel redelijk mee kan voorkomen ( heel fijn gaas nemen, want sommige soorten vlinders laten hun eitjes gewoon van boven de plant vallen en als je gaas dan te wijd is, komen de eitjes nog op de plant terecht )

Maar veel teelten komen bij veel tuiniers sowieso onder gaas of netten of vitrage terecht, alleen al vanwege de vraat van ándere dingen he ? Slakken, maar ook vooral vogels.

Geplaatst:

Die rasters van Jorieke dat is wel wat voor mijn tuin.

Ik maak nu constructies met gaas en goedkope groene netten tegen vogels, konijnen, etc.

We zitten in een natuurgebied dus er zit van alles.

Maar het ziet er natuurlijk niet uit.

Maar een aantal van die 'kooien' maken voor mijn bedden dat is wel een mooi idee voor dit jaar.

Geplaatst:

Misschien dat ik over een paar maanden ook fanatiek bezig ben met kooien om alle planten, hoor. Als alles opgevroten wordt ga ik er misschien heel anders tegenaan kijken. Maar op dit moment heb ik nog iets van dat ik dat niet wil, geen gaas over de wortels en geen netten over de fruitstruiken en geen doek over de kolen. Eerst maar eens kijken of de boel inderdaad opgegeten wordt.

Ik heb vliesdoek over mijn eerste rijtje doperwten staan, en dat ga ik morgen weghalen. (Dus hoogstwaarschijnlijk heb ik overmorgen geen doperwten meer, maar dan weet ik tenminste wat en hoe de schade is. )

Geplaatst:
Volgens mij zijn er geen nadelen aan insectengaas buiten de prijs.

Bij mij raakte er vorig jaar toch witte vlieg onder het gaas op mijn kolen en die bleef daar dan ook gezellig onder zitten. Het houdt ingesloten instecten ook bij je planten dus.

Geplaatst:
Volgens mij zijn er geen nadelen aan insectengaas buiten de prijs.

Bij mij raakte er vorig jaar toch witte vlieg onder het gaas op mijn kolen en die bleef daar dan ook gezellig onder zitten. Het houdt ingesloten instecten ook bij je planten dus.

Witte vlieg heeft een lichaamslengte van 1 tot 3 mm. Misschien was je gaas te groot ? Eens er iets binnen het net zit , gaat het inderdaad niet meer weg want de natuurlijke vijanden kunnen waarschijnlijk niet onder het net

Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/

• 1 year later...
Geplaatst:

Hier wordt al jaren tot volle tevredenheid gebruik gemaakt van insectengaas. Ook gebruik ik klamboes uit de kringloop - kost bijna niks en het is ook insectengaas. Dat kun je op maat knippen voor kleine stukjes die je wilt beschermen, zoals voor radijs. Werkt uitstekend. Maar al die witte tunnels zijn zo verschrikkelijk lelijk. En ik wil de moestuin ook graag mooi houden met bloemen. Weet iemand of er een alternatief is (te maken) voor die witte tunnels - in bij voorkeur camouflagekleuren? Alle ideeën welkom.

Geplaatst:

Ik ben het met je eens dat insectengaas erg lelijk is, misschien een verven van een idee? Maar het is misschien niet voor niks wit..ivm het licht bijvoorbeeld?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Okee Appelvrouw: het plan om insectengaas te verven had ik al ongeveer uit mijn hoofd gezet, omdat de kunststofvezels van insectengaas nauwelijks kleurstof duurzaam kunnen opnemen. Maar je maakt een goede opmerking dat wit gaas niet voor niet wit is Maar is er geen tussenkleur: licht camouflage? Wie heeft er een subliem idee?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...