Nedlets Geplaatst: 1 maart 2017 Geplaatst: 1 maart 2017 Daar ik een automatisch irrigatiesysteem heb van Gardena die aangesloten staat op tapwater ben ik al langere tijd op zoek naar een manier hoe ik automatisch kan bemesten met dit systeem. Gardena verkoopt een 'mestbijmengapparaat', maar kan ik hier alle meststoffen voor gebruiken? Ik heb het apparaat niet gezien maar ik geloof dat het apparaat niet heel efficient is. Dus ik ben gaan zoeken naar andere alternatieven en ben daarin het Venturi systeem tegen gekomen. Je kan systemen kant en klaar kopen, of voor een prikkie zelf maken. Wat mij opvalt is dat ik hier geen ervaringen over kan vinden op het forum of andere (vooral Nederlandse) fora. Is hier een reden voor? De 'adapters' zelf koop je voor 2 dollar op ebay, of je maakt ze zelf. Quote
RobO Geplaatst: 2 maart 2017 Geplaatst: 2 maart 2017 ik denk dat de meesten organisch bemesten, mest, korrels, compost(mi is dat een mooie manier om je grond gezond te houden, het schimmel-bacteriecomplex goed, er komen er meer voedingsmineralen vrij als de planten ook meer nodig hebben, bij hogere temperatuur bijvoorbeeld; planten groeien stabieler, smaak en structuur worden denk ik ook beter) ik vind het technisch een heel mooi systeem maar de dosering instellen lijkt me niet makkelijk Quote
Bit Geplaatst: 2 maart 2017 Geplaatst: 2 maart 2017 weet het niet zeker, maar misschien heb je wat aan dit topic : gardena-micro-drip-system-t7869.html , daar komt ook de automatische bemesting aan de orde, ik geloof in verband met aardbeienteelt in bato-bakken. Je vertelt er niet bij voor wat je je irrigatie-systeem wilt inzetten. Je gaat verschillende zone's aanleggen of heb je al aangelegd ?per zone is dan een bemesting aan te sluiten ja. Maar heb je in totaal maar 1 zone, lijkt me een bemesting toevoegen redelijk ongewenst toch ? Quote
Nedlets Geplaatst: 2 maart 2017 Auteur Geplaatst: 2 maart 2017 Bedankt voor jullie reacties! Ik kweek voornamelijk in potten. Het is in de siertuin bij huis. In de tuinkas heb ik tegels liggen. Deze is maar klein en ik kan niet voldoende aan teeltwissel doen. Dus ik kweek in potten en daar ben ik dus wel genoodzaakt bij te mesten. Ik wil tenminste twee zones maken als het even kan, 1 in de tuinkas (tomaten + paprika) en 1 voor de aardbeistelling buiten. Alles in bakken dus. Omdat de aanvoer tapwater is kan ik nergens de voeding in het reservoir doen en moet ik het dus ergens tussendoor bijvoegen. Vorig jaar had ik alleen druppelaars. Dit werkte goed maar toch kon ik wekelijks met de gieter bemesten. Dit moet beter kunnen. Ik heb een gardena set liggen, en ik vind het leuk om bezig te zijn dus ik wil ook automatisch bewateren. Gewoon omdat het kan (en handig als je er niet bent), maar voornamelijk ben ik dus wel in de buurt om te controleren. Ik heb via ebay twee van die dingen besteld, je kan ze ook zelf maken maar voor 2 dollar per stuk wil ik het wel eens proberen. Plantgoed in de volle grond wil ik gewoon organisch bemesten ieder jaar. Bit, Ik snap je opmerking niet echt om bij 1 zone bemesting toevoegen redelijk ongewenst lijkt? Zoals ik hierboven schrijf heb ik geen waterreservoir. Dat topic had ik al gezien Bit, thx! Ik heb het dus wel al draaiende gehad en werkt erg betrouwbaar. Echter bemesting is nog een issue, helaas wordt dat daar niet besproken. Ik loop inderdaad ook tegen een paar problemen zoals het instellen. Maar zodra ik ze heb zal ik kijken of ik hier wat info over kan plaatsen. Lijkt me sowieso een erg interessant projectje. Quote
Bit Geplaatst: 2 maart 2017 Geplaatst: 2 maart 2017 Nu ja, als je met die Gardena set werkt, kun je dus met 1 zone werken ( alles krijgt dan evenveel water ) of met meer zone's toch ?1 zone lijkt mij ongewenst, in die zin, dat je ene zone ( teelt ) een ándere bemesting zal wensen dan de volgende zone ? Ik kan me een automatisch watergeef systeem prima voorstellen bij die Bato-bakken aardbeien teelt en daar ook de bemesting op zetten. Maar ja, de tomaten willen hetzelfde als de aardbeien ? ( aan vocht en bemesting ) Of tomaten dan weer hetzelfde willen als pepers/paprika's, dat weet ik dan niet, die kweek ik nauwelijks, maar je zal nog wel wat anders kweken ook ?Bedoel ik dus: kun je dat automatiseren ? verschillende teelten met onderscheiden behoeftes. ? De aardbeien in de Batobakken, is een erg intensieve teelt en vergt inderdaad veel water en ook regelmatig bijmesten.Maar de tomaten / pepers zijn zó intensief toch niet ? Zelf geef ik mijn tomaten ( dat deel wat in potten staat ) toch echt niet elke week mest. Laat dat eens in de 3 weken pietsje bijmesten zijn in de periode juni tm aug, zeg 3 maanden dus , 5 à 6x ? Wél pot ik de tomaten op als ze in hun uiteindelijke potmaat komen in potgrond waar ik 'osmocote' achtige mestkorrels aan toevoeg : langwerkende mestkorrels. en mest ik dus hoogseizoen ietsje bij. Quote
Nedlets Geplaatst: 2 maart 2017 Auteur Geplaatst: 2 maart 2017 Thx voor je uitgebreide reactie! Ik heb een timer op de waterkraan staan. En een drukverlager naar ongeveer 1,5bar (zat allemaal bij de gardena set die ik voor een prikke gekocht heb). Dus ik heb ongeveer 1,5bar op mijn hoofdleiding, vanuit daar kan ik heel veel vertakkingen maken met weer verschillende spuitkopjes. Ik kan dus op die hoofdleiding meerdere zones instellen. Wel is het dan zo dat inderdaad alle zones tegelijk water krijgen via de hoofdleiding. Alleen kan ik na de aftakking de bemesting monteren en die dus alleen naar die zone gaat. De verschillende spuitkopjes hebben dus ook verschillende snelheden van de hoeveelheid water wat doorgelaten wordt. Ik gebruik voornamelijk de spuitmondjes die 2liter per uur water geven. En dan naar gelang in de ochtend en in de avond een paar min laten lopen. Ik heb dit vorig jaar uitvoerig getest met maatbekers. Vooraan of achteraan in het circuit, overal komt nagenoeg evenveel water uit. Je hebt ook verstelbare spuitmondjes tot 20l per uur geloof ik. En ik kan natuurlijk ook per bak 2 spuitmondjes zetten om daar specifiek 2x zoveel water te geven. Het systeem is voornamelijk voor de aardbeien in bato ja! Maja waarom pak je dan de tomaten niet ook mee? (Na de 'aftakking' de Venturi). Testen zal het worden. Quote
Bit Geplaatst: 2 maart 2017 Geplaatst: 2 maart 2017 Nee helder. Ik begreep dat allemaal niet uit je openingspost. Er is nogal wat verschillends op de markt he ? Je hebt al de uitgebreide, die diverse toepassingen aan kan. Wij leggen dit soort systemen ook aan, maar het is me nu duidelijk hoe je het georganiseerd hebt.Kan ik verder geen tips geven, die Venturi ken ik niet. Ik lees verder wel mee. thnx. Quote
Nedlets Geplaatst: 3 maart 2017 Auteur Geplaatst: 3 maart 2017 Ik was ook veel te summier in mijn openingspost, hopende dat iemand wel ervaring had. Maar helaas. Ik geloof dat dit systeem veel gebruikt wordt in Amerika waar ze allemaal sprinklersystemen hebben ingebouwd in het gazon. Op deze manier kunnen ze makkelijk bemesten via het bestaande systeem. Ze zijn besteld, uit china dus dit duurt wel even voordat ze er zijn. Ik update dit topic met mijn ervaringen. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 3 maart 2017 Geplaatst: 3 maart 2017 Ik heb er zo een paar uit China en ik moet zeggen dat het niet te best lukt als er niet genoeg debiet is in de hoofdleiding want dan werkt de venturi onvoldoende om de voeding op te zuigen.Dus bij een druppelsysteem werkt het niet bij mij. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Nedlets Geplaatst: 3 maart 2017 Auteur Geplaatst: 3 maart 2017 Ahh fijn om je ervaring te delen Willy! Gebruik je tapwater uit de kraan of water vanuit een vat? Hier zit natuurlijk wel een groot verschil in waterdruk. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.