koekepeer Geplaatst: 19 februari 2017 Geplaatst: 19 februari 2017 Goedemorgen, Ik ben nieuw hier op het forum ik zal me even kort voorstellen. Ik ben Melvin woon in de Beemster.Ik ga me tuin doen en wil veel fruit/vruchten in me tuin gaan zetten. De eerste stap is gezet:2x 50 jarige oude perenbomen conferance geplant . Maar nu heb wijze raad nodig:Bij het planten en vervoeren zijn me bomen niet ongeschonde uit de strijd gekomen. 1- Wat kan ik het beste doen met gebroken takken? 2- Is het wijs om nu alle scheuten die recht omhoog groeien af te knippen of is het beter nu de boom beetje te laten "rusten" door alle stress van verplanting? Alle tips en trics zijn welkom.Alvast bedankt,melvin Quote
Bit Geplaatst: 19 februari 2017 Geplaatst: 19 februari 2017 Goedenmorgen en welkom op het forum. Vanzelfsprekend zijn wat foto's bij een dergelijke vraag wel extra handig. Zie daarvoor bv hoe-foto-s-op-het-forum-plaatsen-t324.html als je daar wat moeite ondervindt. Dat zijn fors dure boompjes, of misschien heb je ze wel gratis hoor, van een fruitkweker die ze wegdeed, gaat het hier niet om natuurlijk, om wat iets je gekost heeft, maar wel om een eventueel fout advies op basis van een paar regels tekst. Dus met al dat voorbehoud: Ja die takken, takjes, die met het vervoer zijn gebroken, moeten er nu af, schone scherpe snoeischaar nemen, en nette wonden maken net voor de breuk eventueel net na mooi geplaatste takken en / of knoppen. Neem voor een dikkere tak gerust een takkenschaar.Waarom die foto wel beter is, is vanwege je vraag om de omhoog staande takjes.Zijn dat lange uitschieters ? hoe lang.Zit er nog wel wat jong hout verder verspreid in de boom ? heel andere vraag ( lijkt het ). Hoe was de kluit ? en nee. De boom hoef je nu niet te ontzien kwa stress. Die is nu nog volledig in rust. Quote
koekepeer Geplaatst: 19 februari 2017 Auteur Geplaatst: 19 februari 2017 (aangepast) bedankt voor de reactie.ik had 2 fotos toegevoegt maar is fout gegaan.probeer het nog een keer. De bomen waren prijsig maar niet de hoofdprijs hoor. 19 februari 2017 aangepast door Gast Quote
Bit Geplaatst: 19 februari 2017 Geplaatst: 19 februari 2017 Ja. Heb ik de foto's even op mijn pc gedraaid om wat beter te bekijken ( tip : met je mobiel 'liggend' de foto maken en dán die uploaden, krijg je ze hier wél staand te zien. met je mobiel staand gefotografeerd, krijg je ze hier op hun zij ( althans met mijn Iphone werkt dat zo )) Mooie boom he ? Prachtig. Verwacht niet de wereld van de oogsten, het is vooral de sierwaarde van zo'n boom, maar meerdere lekkere peren zijn ook zeker mogelijk De breukvlakken mooi, netjes recht snoeien. Eventueel zagen, maar doe dat dan wel met echt het juiste , schone, scherpe gereedschap.Heb je zelf nog geen echt goede snoeischaar, vind ik het bezitten van dergelijk fruit wel het hebben van een écht goede schaar waard ( gewoon een mooie nwe Felco NO2 of 11 gaan halen ) Zijn ook topics over hier ( zie zoekfunctie , niet op mobiel ) Ja. Die lange uitschieters kunnen er af, op zeg ongeveer 2 knopen van de basis. Laat er eventueel een paar verspreidt door de boom heen wat langer, die kunnen bij de start straks in maart/april dienen als zuigers ( aanjagers voor de rest van de boom ) Maar eigenlijk best niet onbelangrijk : hoe waren de kluiten ? / kale wortel ? ( dat laatste zal toch niet ). mooie compacte kluit ? Ingepakt in jute ? in stalen draad ? Forse kluit ? Quote
koekepeer Geplaatst: 19 februari 2017 Auteur Geplaatst: 19 februari 2017 Ze kwamen met volle kluit uit de grond (klei achtig).Maar met naar de kar rijden en op de kar zetten werd het hard minder. Nee er zat geen jute om heen ze stonden in volle grond bij de boer.Die deed fruit een beetje er bij als extratje. Hier een kuil gemaakt met potgrond/zand/oude tuin grond. Quote
Bit Geplaatst: 19 februari 2017 Geplaatst: 19 februari 2017 Oei ja. Je er bij geplaatste 1e twee foto's laten al heel wat meer zien. Ga ik weer terug naar mijn eerdere reactie. Mooie bomen, maar echt verdomd lastig zo op afstand echt goed advies te geven.De boom bij drogend weer in april, behoorlijk water geven. Velen zullen gelijk zeggen : dat mos moet er gelijk af ! Zelf denk ik dat je dat in dit geval juist net beter niet kunt doen. Zo laten. Vooral die eerste foto toont een lastige plek. Daar zit al een oudere snoei / zaag wond, waar die vorig jaar fors op is ingenomen. Daar zit een grote hoeveelheid loos jong hout. Alle lichtbruine jonge takjes helemaal wegnemen. Daar keuze maken een paar van de diksten te laten staan; 2 of 3. ook van die 3 er 2 innemen op 2 knopen. Verder het jongste hout ( lichtbruinst ) in de boom, deels wegnemen,vooral daar waar het bosjes zijn: 1 laten, eventueel gehalveerd. Welke takken wat dikker zijn op 2 knopen terugnemen. Ik zie ook nog jong gezond vruchthout, dus dat is wel hoopgevend. Knip de boom vooral niet helemaal kaal ! ook takken onberoerd laten. best stap ik in de auto en rij ik even heen en weer. maja. zit een vrij hevige bronchitus uit te zieken en het is nou bepaald niet naast de deur ( normaal geen probleem hoor ) Je hebt overigens geen haast. Voor 1 april wel doen. laatste : vind je het toch allemaal té tricky, dan er een kenner voor laten komen en het hem/haar laten doen, waarbij hij het je ook uitlegt voor later. Quote
Bit Geplaatst: 19 februari 2017 Geplaatst: 19 februari 2017 Mij baart de kluit toch eigenlijk de meeste zorgen en is vrij cruciaal voor het slagen of niet, van zo'n onderneming. Het zijn wel dikke ouwetjes hoor. Quote
koekepeer Geplaatst: 19 februari 2017 Auteur Geplaatst: 19 februari 2017 De kluit/wortens dat baart mijn eigelijk ook het meeste zorgen.Maar daar kan ik weinig meer aan doen alleen maar hopen dat het pakt en niet kapot is gegaan. Het snoeien ga ik zelf wel proberen veel fout ken er niet gaan toch.Als de bomen het gaan doen laat ik volgend jaar een kenner komen die me het voor doet en uitleg geeft. Denk dat dat het beste is? Quote
Bit Geplaatst: 19 februari 2017 Geplaatst: 19 februari 2017 Lijkt me prima. Leuk voor ons hier als je de moeite zou willen nemen dit topic met enige regelmaat dit komende seizoen te updaten, ook met foto's. Leren we allemaal wat van en je kan altijd om nadere raad vragen. Quote
koekepeer Geplaatst: 12 maart 2017 Auteur Geplaatst: 12 maart 2017 Kleine update..Boompies zijn gesnoeit. hoop volgend weekend de toplaag qua grond er op gaan gooien Quote
koekepeer Geplaatst: 23 maart 2017 Auteur Geplaatst: 23 maart 2017 de knoppen beginnen te groeien dus ik krijg goeie hoop dat me boompies het gaan doen. Quote
weknow Geplaatst: 23 maart 2017 Geplaatst: 23 maart 2017 Het heeft wel wat, zulke oude bomen Eigenlijk komt nu de meest kritische periode. De wortels zijn waarschijnlijk flink beschadigd en die heeft de boom echt nodig om het goed te doen. Het gaat dan niet zozeer om de dikke/grote wortels, maar vooral de fijne haarworteltjes die zich snel moeten vormen of hergroeien zodat door de hele grote boom alle delen van de nodige eiwitten en vocht worden voorzien. Veel bomen, ook een peer, hebben de gewoonte om reservevoedsel op te slaan in stam en takken...voldoende om uit te lopen en nog wat te groeien. Het lijkt goed te gaan.....maar de problemen komen dan later in het seizoen. Bit merkte dit terloops ook al op.....essentieel om de boom de komende maanden...zeg maar het hele jaar zo een beetje...te helpen door geregeld flink te gieten. Bijvoorbeeld eens per week a 14 dagen, zelfs bij regenweer maar zeker bij droogte, een paar honderd liter rondom de stam de bodem in laten trekken. Heel veel succes met deze prachtige monumenten! P.s. Zelf verleden jaar een soortgelijke ervaring opgedaan met een oude (ik schat 25 a 30 jaar) mispel van een meter of 7 hoog en zeker zo breed, die - vrij grof - is uitgegraven met een kraan in juni (!) en 10 km. door de kraan is gebracht naar de bostuin...waar ze meteen weer in de grond is gezet....ik had net een half uur de tijd om de lang verwaarloosde boom liggend op de grond wat bij te snoeien. Het was een droge zomer en wanneer mogelijk heb ik de tuinslang laten lopen. Pas nu is het duidelijk dat de boom er redelijk goed is doorgekomen...wat dode plekken, maar aan alle kanten loopt ze uit. Ik heb verleden week zo proberen te snoeien dat ze een fraaie en gezonde vorm terugkrijgt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
koekepeer Geplaatst: 24 maart 2017 Auteur Geplaatst: 24 maart 2017 bedankt voor de reactie. de bomen krijgen zins gister 2x snachts water zo een 30 liter per x.dit moet ik nog beetje aftasten of het meer of minder moet worden qua plassen op de grond en straks aan de bladerren zien. Oke dus je heb wel succes gehad dat is goed om te horen. Quote
Bit Geplaatst: 24 maart 2017 Geplaatst: 24 maart 2017 Nú water geven is echter echt nog niet nodig hoor, eerder het tegenovergestelde. Er is weinig verdamping nu, straks ná de bloei begint dat op gang te komen.( en 100 liter straks als ie vol in het blad staat, vind ik trouwens wel een beetje veel hoor, 2x in de week een emmer van 10 liter is al heel aardig ), de grond es een keer droger laten worden is ook wel belangrijk. Straks in een een warme periode es wat meer geven. Quote
windindewilgen Geplaatst: 25 maart 2017 Geplaatst: 25 maart 2017 Hij heeft waarschijnlijk nog geen nieuwe haarworteltjes, en dan kan hij geen water opnemen. En inderdaad wat bit al heeft gezegd, later in het voorjaar evt pas beginnen. Teveel is ook niet goed. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
weknow Geplaatst: 25 maart 2017 Geplaatst: 25 maart 2017 Misschien een klein misverstand. Zolang de grond wat vochtig blijft, prima nu. Maar kijk eens naar die aanhoudende oostenwind van al een aantal dagen die nog wel even aanhoudt....het droogt als een gek...niet eens door verbruik van water door de plant. Zonder een wat vochtige en luchtige grond kan en zal de boom geen nieuwe fijne wortels kunnen maken. Hou het in de gaten, kan ik alleen maar hard roepen! Ik ben bepaald geen vaak/veel gieten-type-tuinier...integendeel...maar mijn ervaring is wel dat bij de verhuizing van een grote boom dit het verschil maakt tussen succes of helaas. De hoeveelheden van pakweg 100 liter of meer gieten per 1 a 2 weken in drogere periodes...niet nu, maar wel zo gauw die boom blad begint te maken later in het seizoen is geen overdreven hoeveelheid! 10 liter is voor een boom van dit formaat gelijk aan "niks" in de droge tijden die we de laatste jaren gewend zijn is die hulp gedurende een jaar essentieel. (Sorry Bit, je adviezen zijn meestal uitstekend! Maar hier ben ik het volstrekt niet met je eens! ) De vrees dat je daarmee de bodem te nat zou maken....alsof het een pot was waar het water in blijft staan...vind ik raar. In elke normale/gezonde bodem zal het water zich verdelen over een groter gebied en ook wegzakken en is er normaal geen probleem dat wortels zouden gaan rotten of te weinig lucht krijgen om te groeien. Deze zeer grote bomen hebben door verplanting een serieuze "operatie" ondergaan en verlangen toch een periode van "intensive care" om daar zo goed mogelijk doorheen te komen. Enfin....dat we de situatie verschillend beoordelen maakt niet zo veel uit op zich. Daardoor zal het voor lezers van dit topic in ieder geval beter zelf te overwegen zijn, wat er van belang is bij een grote verplantte boom om succes te hebben. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
windindewilgen Geplaatst: 25 maart 2017 Geplaatst: 25 maart 2017 Ik ken de beemster een klein beetje en volgens mij is dat van nature behoorlijk vochtig en met een hoge grondwaterstand.Of is er zand opgebracht.? Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Bit Geplaatst: 25 maart 2017 Geplaatst: 25 maart 2017 De foto's geven aan dat ie aan een sloot/ vaart zit. En op behoorlijk zware klei. Tuurlijk; water geven is absoluut van belang, met een week zitten de eerste blaadjes er aan, week daarna zit ie een beetje in het blad. De bloei zou ik zelf er dan volgende week of de week eróp sowieso uit breken eenmaal los hanteerbaar. Blad laten zitten natuurlijk. Daarna in de gaten houden. Inderdaad kan april forse oostenwind geven die erg drogend is. Nú niet erg ( grond is echt nog kletsnat vandaag ) maar wel in de gaten houden ja. We zijn het niet zo oneens hoor Weknow ( en wat dan nog ) , maar 100 liter elke 2 weken vind ik dus wat erg veel ja, zeker op klei, zo langs een vaart. En vooral, omdat té veel ook behoorlijk schadelijk kan zijn zeg tot half mei. Na half mei in de echt droge warme periodes wel extra alert zijn. Maar dan nog he ? Geen enkele garantie dat deze boom de verplanting goed door komt. Maar aan de andere kant : wie weet. Die bloei wegbreken met een week of 2 vind ik ook wel vrij essentieel. Quote
koekepeer Geplaatst: 26 maart 2017 Auteur Geplaatst: 26 maart 2017 Ik heb voor beide bomen ong 1kuub uit gegraven en daar een mengesel van aarde/potgrond en zand terug in gegooit en daar de boom ingeplant. Het grond water staat vrij laag ik denk een halfe meter dieper dan dat de boom staat. De grond rondom de boom is vochtig as we speak. Ik heb geen idee wat de grond gaat doen hier er zijn stukken tot 30cm uit gegraven en aarde in gegaan en stuk wat oud grasveld is geweest.het is voor de hele tuin aftasten hoeveel water het nodig heb. Quote
koekepeer Geplaatst: 3 mei 2017 Auteur Geplaatst: 3 mei 2017 Zo als meer mensen hier al melden over vorstschade.. Ook is dat lot denk ik bij mijn toe geslagenondanks dat de boom dit jaar geplant is en het 2 nachten onder 0 is geweest.is de bloesem zo goed als er helemaal uit.de blaadjes zijn nog groen en flexibel. we hopen maar op betere tijden. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.