Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Sla wordt bruin aan de bladranden

Eduard

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

tijdens een rondje moestuin zag ik tot me schrik dat er bruine randjes aan het blad komt

vooral in het midden ze staan in pot, die in de bakken staan staan er mooi bij .

Staan ze te droog of te nat ,weinig of te veel mest.wie weet wat ik fout doe ?

54dm3881421368724028.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is meestal een teken dat ze een tijdje te droog hebben gestaan, dan verkleuren de bladranden.

Omdat ze in potten staan is dat heel goed mogelijk omdat de grond daar sneller uitdroogt.

Zou het Jorg ??

ik geef je elke dag water ook als het regent ( want de sla bedekt de pot ) en van de 5 kroppen

zijn het er maar 2 die verkleuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk in ieder geval niet aan een ziekte of schimmel. Het heeft iets te maken met verdamping en als het potje dan onvoldoende vocht bevat krijg je bruine randen. Ik weet niet precies meer hoe het zit maar dit staat me nog bij, ik kan het morgen wel even nazoeken voor je als ik thuis ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eduard,

Goed dat je me even helpt herinneren dat ik je nog het exacte verhaaltje zou laten weten. Ik heb toevallig het handboek van Velt hier liggen voor de moestuindag. Daar noemen ze het verschijnsel van bruine bladranden: rand

" 2. Rand

Het verschijnsel rand komt vooral voor bij sterk wisselnde weersomstandigheden, bijvoorbeeld als betrokken weer gevolgd wordt door felle zon of omgekeerd. Dan ontstaat een onevenwicht tussen de wateraanvoer en de verdamping via de bladeren: Uit het blad verdampt plotseling zoveel water dat de wortels niet voldoende wter kunnen aanvoeren. Het gevolg is dat de randen van het slablad verdrogen en bruin worden. In een later stadium gaat de bladrand, en vaak de hele krop rotten.

Andere factoren die rand in de hand werken zijn:

• een zwak wortelstelsel;
  • te lage bodemtemperaturen
  • te droge grond,
  • te veel stikstof
  • een hoge zoutconcentratie

Preventie

Bemest matig en giet regelmatig. In een vroegstadium kan je de rand van de bladeren snijden voor de bereiding. VOoral bij kropsla, ijsbergsla en bindsla."

Bron: Handboek ecologisch tuinieren, Velt, negende druk 2002: Pagina 413

In het boek worden nog allerlei andere ziekten, gebreken en plagen genoemd maar geen van deze sluit ook maar een klein beetje aan bij de beschrijving en foto van jou problemen. Grote kans dat het dus toch rand is en dat het verschil tussen de potjes toch verklaart kan worden aan het vochtgehalte of de in het verhaaltje genoemde andere factoren die rand in de hand werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...