cedricm Geplaatst: 5 mei 2017 Share Geplaatst: 5 mei 2017 Hallo, Daarjuist begonnen met planten in de serre. Afstanden bepalen vind ik soms moeilijk...Dit jaar had ik het idee om in de serre eens af te wisselen met een rij gewone tomaten, gele paprika's, een rij gewone tomaten, een rij pepers, een rij coeur de boef.Eerste twee rijen zijn gezet: eens afgemeten en de afstand tussen de rij tomaten en rij paprika op de foto is 45-50 cm. Is dit wel voldoende? Of is dit te dicht met als gevolg een groter risico op plagen en ziektes? Alvast bedankt! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
boomknuffelaar Geplaatst: 6 mei 2017 Share Geplaatst: 6 mei 2017 Heb ze nog binnen staan op de vensterbank. Plantjes van 40 cm. Maar bladeren raken het raam en gordijn. Is dat schadelijk voor de groei? Ik zie bijvoorbeeld dat het raam vochtig wordt door blad. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Toto Geplaatst: 6 mei 2017 Share Geplaatst: 6 mei 2017 Eerste twee rijen zijn gezet: eens afgemeten en de afstand tussen de rij tomaten en rij paprika op de foto is 45-50 cm. Is dit wel voldoende?Normaal is dit wel voldoende, gewoon wat blad weghalen als de plantjes groot zijn. Maar bladeren raken het raam en gordijn. Is dat schadelijk voor de groei? Ik zie bijvoorbeeld dat het raam vochtig wordt door blad.Volgens mij kan dit hoogstens wat brandvlekken op het blad veroorzaken. Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
boomknuffelaar Geplaatst: 7 mei 2017 Share Geplaatst: 7 mei 2017 Dit jaar doe ik voor het eerst aan tomaten. Midden maart gezaaid, zonder extra licht:- Negro azteca- black krim- Sungold- Brandywine pink- bloody butcher- Gardeners delight Ze zijn nu zo een 40 cm. En bij de bloody butcher en sungold zie ik al bloemknopjes. De Negro azteca groeit het hardst. Op foto zijn ze aan het afharden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
SuusP Geplaatst: 8 mei 2017 Share Geplaatst: 8 mei 2017 Hier bloeien de tomaten al een week Ze stonden nog op de vensterbank en dat paste, voornamelijk omdat ik veel struiktypes heb gezaaid. Alsnog wel zo'n 35 cm hoog. Tot nu toe twee keer verpot: p7 -> p9 -> 13x13 vierkantige potten (dank, Bit! Ze zijn echt fijn). Verpotten gaf eerder ruimteproblemen dan de hoogte van de plantjes. Sinds ze dit weekend naar de grootste maat zijn omgepot, staan ze (weer) in het kasje / de koude bak buiten om wat af te harden (evt. met kaars 's nachts) en na de koudedip woensdag/donderdag gaan ze definitief hun tunneltje of terraspot in. Gezien de ervaringen van Henkg denk ik dat ik volgend jaar een maandje later zaai (1 april). Ik ben benieuwd wat uiteindelijk beste (of zelfde) resultaat geeft. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
boomknuffelaar Geplaatst: 9 mei 2017 Share Geplaatst: 9 mei 2017 Ik las in het noire de crimee topic dat de bloemen nu weggehaald worden. Is dat bij alle varieteiten op dit moment verstandig? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ann123 Geplaatst: 9 mei 2017 Share Geplaatst: 9 mei 2017 Vandaag was er eindelijk zon. Wellicht heb ik ze iets te lang in de zon gelaten. Is dit zonnebrand? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Anilas Geplaatst: 10 mei 2017 Share Geplaatst: 10 mei 2017 Sinds vandaag staan de tomaten bij mij in de grond, ik ben benieuwd! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ann123 Geplaatst: 10 mei 2017 Share Geplaatst: 10 mei 2017 Echt maar enkele uurtjes in de zon laten staan en meestal in de schaduw. Toch liepen mijn plantjes nog meer zonnebrand op. Ik ga dus maar rustig aan afharden. Uitplanten is nog niet direct aan de orde. De bestomaatjes hebben echter geen last van de zon. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Waaslander Geplaatst: 10 mei 2017 Share Geplaatst: 10 mei 2017 Ik las in het noire de crimee topic dat de bloemen nu weggehaald worden. Is dat bij alle varieteiten op dit moment verstandig?Hier worden er 0,0 bloemen verwijderd uit de tomaten op de hoofdstam. Van de 4 vroege gezaaide planten zijn er al 2 die begonnen zijn aan de derde tros . Bij paprika's worden de eerste bloemen verwijderd om een krachtige goed vertakte struik te krijgen dat we niet willen bij stamtomaten waarom we ook de zijscheuten (dieven) verwijderen . De Noire de crimée is een wedstrijd om ter zwaarste tomaat , naast de verzorgen voor een zware tomaat kunt je hier het aantal tomaten beperken . Laat je vb 1/5 van de tomaten uitgroeien heb je kans dat deze dat uitgroeien iets zwaarder word dan als je deze allen laat uitgroeien omdat plant maar 1/5 van het aantal tomaten moet voeden . Maar zeker volgens mij niet 1/5 laten groeien is gewicht maal 5 voor de uitgegroeide zelf niet x2 volgens mij. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
pippi Geplaatst: 10 mei 2017 Share Geplaatst: 10 mei 2017 Ik zag ook wat lichte zonnebrandschade op de tomaten die sinds dit weekend in de kas zijn uitgeplant, terwijl ze al een tijdje in hun potjes aan de andere kant van de kas (meer schaduw) hadden gestaan. Ik maak me er niet druk over, ze staan er verder goed bij en ik zie overal het begin van bloemetjes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nadi Geplaatst: 11 mei 2017 Share Geplaatst: 11 mei 2017 De meeste tomaten heb ik pas begin april gezaaid maar een paar ergens in feb. Dat waren dan struik tomaten. En er komt al een tomaatje aan! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ann123 Geplaatst: 11 mei 2017 Share Geplaatst: 11 mei 2017 Ooooh, wat leuk! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
boomknuffelaar Geplaatst: 15 mei 2017 Share Geplaatst: 15 mei 2017 Hoi allemaal Dit hier is een bloodybutcher. Het heeft nu twee stammen, maar welke is de hoofdstam? De linker is wat dikker, maar de rechter heeft bloemknopjes. Het kan zijn dat ik van de linker al een paar bloemknopjes heb weggehaald. Welke van de twee zou ik moeten 'dieven' Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
boomknuffelaar Geplaatst: 15 mei 2017 Share Geplaatst: 15 mei 2017 Deze dus: Heb wat problemen met foto's plaatsen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
speets Geplaatst: 15 mei 2017 Share Geplaatst: 15 mei 2017 Dat zijn geen dieven meer, maar inderdaad twee complete (hoofd)stammen.Ik zou ze allebei laten staan anders maak je een grote wond. En waarom haal e er bloempjes uit?? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
den elias Geplaatst: 15 mei 2017 Share Geplaatst: 15 mei 2017 Ik zag ook wat lichte zonnebrandschade op de tomaten die sinds dit weekend in de kas zijn uitgeplant, terwijl ze al een tijdje in hun potjes aan de andere kant van de kas (meer schaduw) hadden gestaan. Ik maak me er niet druk over, ze staan er verder goed bij en ik zie overal het begin van bloemetjes. Hoe zie je dat aan tomatenplanten? Beginner hier. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
boomknuffelaar Geplaatst: 15 mei 2017 Share Geplaatst: 15 mei 2017 Dat zijn geen dieven meer, maar inderdaad twee complete (hoofd)stammen.Ik zou ze allebei laten staan anders maak je een grote wond. En waarom haal e er bloempjes uit??Bloempjes heb ik er 2 weken geleden uithehaald omdat het te vroeg zou zijn. Is een diepe wond erg als ik het weer naar binnen haal? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ann123 Geplaatst: 15 mei 2017 Share Geplaatst: 15 mei 2017 Kijk eens op 'Diana's mooie moestuin'. Enkele dagen geleden heeft ze geschreven wat te doen bij twee stammen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
speets Geplaatst: 15 mei 2017 Share Geplaatst: 15 mei 2017 @den elias: even zoekmachine gebruiken, rechts bovenaan, dan zie je o.a. dit. @ boomknuffelaar: Een wond is altijd een entree voor schimmel en andere narigheid.Maar als je hem er toch persé af wilt halen, steek dan de stek weer in vochtige grond, dan heb je een reserve Wel jammer van die bloempjes hoor Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 15 mei 2017 Share Geplaatst: 15 mei 2017 Kijk eens op 'Diana's mooie moestuin'. Enkele dagen geleden heeft ze geschreven wat te doen bij twee stammen. Vanzelfsprekend. Of op een héleboel andere plekken op het internet Je kunt ook dit forum gebruiken. Hier worden door zéér veel mensen al jaren en jaren tomaten gekweekt. En ook dát onderwerp heeft al een aantal topics hier. Echt zóveel ervaring aanwezig hier. Gebruik eens de zoekfunctie. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Waaslander Geplaatst: 16 mei 2017 Share Geplaatst: 16 mei 2017 Overzicht serreDe eerst grote tomaten een deel van de nog wachtende tomaten Maar zijn oogst rijp Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
boomknuffelaar Geplaatst: 22 mei 2017 Share Geplaatst: 22 mei 2017 Kijk eens op 'Diana's mooie moestuin'. Enkele dagen geleden heeft ze geschreven wat te doen bij twee stammen.Dir blog gelezen. En uiteindelijk de stam zonder bloemen weggehaald. En nu heb ik hier de black krim, een ander varieteit. Bloemen in het midden. Wat is hoofdstam, wat is dief? Helemaal door de war nu:) En zou het zonde vinden om middelste stam(?) met bloemen weg te halen. Helemaal omdat de black krim een latere oogst zou hebben. Wat te doen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
boomknuffelaar Geplaatst: 22 mei 2017 Share Geplaatst: 22 mei 2017 Als antwoord op mijn eigen vraag Tot slot nog 1 voorbeeld, deze kom je bij ‘gewone’ tomaten niet zo vaak tegen maar de heirlooms en oudere zaadvaste rassen kennen nogal wat ‘rare snijbonen’ . En op de foto hierboven zie je er zo één. Ineens weet de plant het blijkbaar zelf ook niet meer, maakt een bloemtros, geen hoofdstengel meer maar 2 takjes die allebei lijken op dieven. Een soort zelf toppen maar wel een dubbele dief maken dus. Uiteraard laat je de bloemtros zitten, en welke van de 2 dieven je weghaalt doet er niet zoveel toe, want ze zijn beiden identiek. Ik zou zelf de linkse laten zitten omdat die iets groter/dikker = sterker lijkt. De rechtse zou ik dus weghalen en de linkse dief verder laten groeien als hoofdstam en opbinden als ze wat groter is. Controleer in zo’n geval wel altijd nog even of het wel echt een top is en niet alleen maar een tak met blaadje http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/tomaat/tomaten-teeltzorgen/ Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kim97 Geplaatst: 22 mei 2017 Share Geplaatst: 22 mei 2017 Vandaag heeft helaas de hele dag de zon op de tomaten gestaan en hierdoor zijn ze allemaal verbrand. Hopelijk herstellen ze snel en dan zet ik er morgen een parasol naast voordat ik ga werken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.