boomknuffelaar Geplaatst: 27 maart 2017 Share Geplaatst: 27 maart 2017 En als ze eenmaal opgekomen zijn, is er dan nog kand op verbranding? Of geldt dat alleen voor de zaden? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 27 maart 2017 Share Geplaatst: 27 maart 2017 Ik zaai nooit in "zaai en stekgrond", geloof ook niet dat de "meeste mensen" dat doen trouwens. Ooit een zakje gekocht en hier bleek echt heel veel groot materiaal in te zitten, moest ik het nóg zeven en kon een groot deel dus niet gebruiken. Doe het altijd gewoon in potgrond, Fleurella. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
paddestoelengek Geplaatst: 27 maart 2017 Share Geplaatst: 27 maart 2017 Ook ik zaai in potgrondvan alles geprobeerd (zaai en stekgrond, deno-methode, vermiculiet) en geen verschil kunnen ontdekken Twijfel ik aan de kiemkracht, of staan de zaden er om bekend moeilijk te kiemen dan gebruik ik de deno-methode gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
boomknuffelaar Geplaatst: 27 maart 2017 Share Geplaatst: 27 maart 2017 Heren, dames dank voor jullie reacties. Ik heb de volgende tomaten gezaaid en zal proberen verslag over te doen: OKE PINGPONGTOMAAT 'Negro Azteca'PINGPONGTOMAAT 'Gardener's Delight'KERSTOMAAT 'Sungold' F1 / 'OrangeVLEESTOMAAT 'Zwarte Krim' / 'NeroMIDDENMAAT TOMAAT 'Bloody Butcher'VLEESTOMAAT 'Brandywine Pink-Red'plein de naples pompoensupermarkt puntpaprika Jammer dat er niets op de verpakkingen staat over de oogsttijd e.d. Hebben jullie ook nog wat te melden over de ziektegevoeligheid/resistentie van bovenstaande soorten? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Krikke83 Geplaatst: 27 maart 2017 Share Geplaatst: 27 maart 2017 Oogsttijd...wanneer ze rijp zijn Gemiddeld genomen rijpen de eerste tomaten Juli en kan je oogsten tot de eerste vrieskou (oktober). Hele vroege variëteiten kan je al in juni iets verwachten. De piek ligt sowieso eind augustus. Dan zal je niet weten wat te doen met al die tomaten, tenzij de tomatenziekte roet in het eten gooit. Veel succes Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Cheela1982 Geplaatst: 27 maart 2017 Share Geplaatst: 27 maart 2017 Heren, dames dank voor jullie reacties. Ik heb de volgende tomaten gezaaid en zal proberen verslag over te doen: OKE PINGPONGTOMAAT 'Negro Azteca'PINGPONGTOMAAT 'Gardener's Delight'KERSTOMAAT 'Sungold' F1 / 'OrangeVLEESTOMAAT 'Zwarte Krim' / 'NeroMIDDENMAAT TOMAAT 'Bloody Butcher'VLEESTOMAAT 'Brandywine Pink-Red'plein de naples pompoensupermarkt puntpaprika Jammer dat er niets op de verpakkingen staat over de oogsttijd e.d. Hebben jullie ook nog wat te melden over de ziektegevoeligheid/resistentie van bovenstaande soorten? De Black cherry is ook aardig ziekte resistent Quote https://www.cheelaschiliseeds.be/ Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”https://www.facebook.com/groups/1761232384178475 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nedlets Geplaatst: 27 maart 2017 Share Geplaatst: 27 maart 2017 Hier twee soorten niet opgekomen, de Green Cherry en de Honeydrop. Deze opnieuw gezaaid. Samen met de Gardners Delight en de Crimee de noir. Van beide maar 1 opgekomen en dat is wel heel krap. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Roland Geplaatst: 28 maart 2017 Share Geplaatst: 28 maart 2017 Vandaag gezaai voor buitenteelt:6 zaden mouten magic (phytophthora resistent)6 zaden jasper (phytophthora resistent)5 zaden jujube chery (niet resistent) Ze staan voor het raam in een afgedekt doorzichtig potje (waar je in de supermarkt tomaatjes in koopt). hoe kan ik de zaden welke over zijn het beste bewaren voor volgend jaar? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 28 maart 2017 Share Geplaatst: 28 maart 2017 Je bedoelt waarschijnlijk de Mountain Magic? Zaden in zipzakjes in zipzakje goed gedroogd in de vriezer leggen tot volgende zaaibeurt. En wil je je ervaringen met deze phythophtora resistente rassen met ons delen in de loop van het seizoen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Anilas Geplaatst: 30 maart 2017 Share Geplaatst: 30 maart 2017 M'n tomaten komen langzaam aan boven de grond! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Delochting Geplaatst: 30 maart 2017 Share Geplaatst: 30 maart 2017 Kan iemand me helpen? Ik heb eind februari tomaten gezaaid. Deze zijn nu al zo'n 15cm groot. Deze ochtend zag ik dat 1 van mijn planten bloemen begint te vormen. Is dit niet veel te vroeg? Moet ik deze verwijderen? Help.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nedlets Geplaatst: 30 maart 2017 Share Geplaatst: 30 maart 2017 Staan ze nog binnen? Je zou ze kunnen verwijderen. Maja bij tomaten doe je normaal in buitenteelt 3-4 trossen laten hangen en in de kas 5-6 trossen (en dus ook bloemtrossen). Als jij de plant zijn gang laat gaan maakt hij theoretisch gezien nonstop bloemtrossen. Meestal top je hem na het gewenst aantal trossen (zodat je meer kans hebt op afrijping ipv heel veel half rijpe trossen). Je kan dus die tros gewoon verwijderen. Maar of het het beste is om te doen? Dat durf ik je niet te zeggen, wacht even op een andere reactie. Ik zou ze persoonlijk wel verwijderen. Je hebt je planten wel echt te vroeg gezaaid waardoor je dit soort problemen krijgt, volgend jaar dus iets later. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Krikke83 Geplaatst: 30 maart 2017 Share Geplaatst: 30 maart 2017 Geen stress delochting. De duurtijd van bloemetjes naar rijpe vruchten is 6à8 weken. Tegen dan zijn ze uitgeplant. In principe als je de bloemetjes verwijdert, zal de plant zijn energie terug meer steken in de plant zelf=groeien. En dat zal jouw grootste uitdaging worden. Je planten gaan redelijk groot worden binnen. Zet er alvast saté stokjes tegen en span ze zachtjes aan met een touwtje (niet te vast want de stam wordt nog breder). Ook zal je P9 potje mogelijks te klein worden voor de wortels van de plant. Dus je moet ze mogelijks in een grotere pot nog zetten. Wil je de groei een beetje remmen. Zeker geen meststoffen geven, tenzij de kleur van het blad verandert. En zet de plant vooral koeler (maar wel nog steeds zo licht mogelijk). Dus bijvoorbeeld op je slaapkamer ipv in de woonkamer. Ohja vergeet zeker niet dagelijks/tweedagelijks de bloemen zachtjes te tikken, zoniet zal er geen of nauwelijks een bevruchting zijn. Buiten gebeurt de bevruchting door de wind en/of insecten. Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Delochting Geplaatst: 30 maart 2017 Share Geplaatst: 30 maart 2017 Ze staan binnen voor een groot raam die naar het zuiden gericht is. Alle plantjes zien er zéér gezond uit. Niet lang en smal. In mijn enthousiasme heb ik inderdaad wat te vroeg gezaaid. Bedankt voor de tip Krikke! Ik zal de bloemetjes laten hangen en hopen op het beste. Ik heb ze nu al verplaatst naar een koelere kamer. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Roland Geplaatst: 30 maart 2017 Share Geplaatst: 30 maart 2017 Je bedoelt waarschijnlijk de Mountain Magic? Zaden in zipzakjes in zipzakje goed gedroogd in de vriezer leggen tot volgende zaaibeurt. En wil je je ervaringen met deze phythophtora resistente rassen met ons delen in de loop van het seizoen? natuurlijk Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
boomknuffelaar Geplaatst: 31 maart 2017 Share Geplaatst: 31 maart 2017 De negro azteca is bij mij de allereerste die is opgekomen(vandaag) van alle 6 soorten tomaten. Nu zie ik wat vocht op deksel van mijn kiembakje en een druppel op bladje van de negro. Is dit erg ivm met phytophtora en voor de latere ontwikkeling van de plant? Ik zie ook een groene laag aan de rand van plastic beker waarin ik de paprika heb gezaaid. Kan dit mos zijn of iets anders? Is het niet heeeeel snel trouwens dat ik 5 dagen na zaaien een opgekomen plantje heb? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 31 maart 2017 Share Geplaatst: 31 maart 2017 Nee hoor. Is niet speciaal snel. 4 dagen kan ook. Misschien 3 ook wel ( weet ik niet, bij mij niet ) Maar 6 of 8 dagen enz. is ook normaal. Spelen vele factoren een rol. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
boomknuffelaar Geplaatst: 31 maart 2017 Share Geplaatst: 31 maart 2017 Ontkiemen tomaten sneller dan paprika's? Want mijn paparika deed er zeker een week langer over. En mijn vraag mbt phytoptora @bit ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 31 maart 2017 Share Geplaatst: 31 maart 2017 peper/paprika's zijn niet mijn ding. phytoptora: nú vocht op de plant is geen drama. nu geen kans op phytoptora. Later in de teelt pas. Hoewel ik wel eens heb meegekregen dat het heel vroeg ook wel eens opduikt, in mei al, maar met binnen zaaien is dat echt kans zero nu. Buiten moet je toch ook eerder denken aan zomer en vooral late zomer. Voor veel mensen is zelf tomaten zaaien een heel getuttel en gefruttel. En ook niet onterecht, er kán heus ook wel wat mis gaan. Ze zijn vorstgevoelig bv ( na ja : ze gaan gewoon dood bij vorst ) en ze zijn zeer lichtgevoelig ook. Maar verder zijn het hele sterke planten hoor, je moet ze echt mishandelen, willen ze het loodje leggen. Zeker als jonge plant. Eigenlijk een hele makkelijke teelt. Heel dankbaar ook. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
boomknuffelaar Geplaatst: 1 april 2017 Share Geplaatst: 1 april 2017 @bit De kans op phytophtra kan je wel fors doen afnemen met een dakje of kas. Is dit een degelijke kas daarvoor? http://tuinzaden.eu/nl/kweekproducten-buitenshuis-foliekassen-folietunnels/920233-foliekassen-folietunnels-tomatenkas-groot-tasty-tomato-5-8718226337405.html Heb begrepen dat het dakje het liefst schuin aflopend moet zijn....klopt dat? Misschien dat jullie nog aanraders hebben, heb max rond de 50 euro over voor zoiets. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 1 april 2017 Share Geplaatst: 1 april 2017 Och. daar zijn zóveel topics over ( heb je die al es bekeken en doorgenomen ? ) Ja. Later in het seizoen, is het zeker zo dat de ziekte eerder kan toeslaan op tomaten die gewoon open en bloot buiten geteeld worden. Dat heeft dus inderdaad met droog / nat te maken. De doe het zelf - afdeling hier staat dan weer vol topics over zelf tomaten-afdakjes maken, al dan niet tijdelijk. Het is helemaal wat je zelf handig lijkt. Er zijn zelfs topics die de 'kasjes' beoordelen die jij op het oog hebt.Misschien es rondkijken hier ? Velen hebben er hun ervaringen er mee hier gedeeld. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
boomknuffelaar Geplaatst: 1 april 2017 Share Geplaatst: 1 april 2017 Ik zal even een paar van die topics doornemen. Misschien dat ik zelf wel iets ga bouwen... Maar over de beginfase: ik lees dat 'licht' ook belangrijk is. Nu heb ik mijn bakje bij het raam. Is het raadzaam om de lichten aan te houden in de avond? Is 'licht' onafhankelijk van 'warmte' belangrijk, of zijn het meer synoniemen van elkaar in deze? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nedlets Geplaatst: 2 april 2017 Share Geplaatst: 2 april 2017 Het belangrijkste is licht. Het normale kamerlicht gaat niet veel doen. De intensiteit is te laag, de planten moeten daar heel dicht onder staan (enkele cm). Hier staan ze op een westen zolderraam (schuin). Meest ideale is een raam op het zuiden. Warmte is ondergeschikt maar net zo belangrijk. Te warm en te weinig licht gaan je planten strekken (worden ze lang en iel, groeien naar het licht). Te koud en de groei vertraagd, de ene plant meer dan de andere. Ook al staan ze hier heel dicht onder een schuin raam, toch zie je dat de planten naar het raam kan groeien en niet recht naar boven, ik draai dus de planten om de zoveel tijd (dag - enkele dagen). Zodat ze weer de andere kant op groeien. Ik heb ook een groeikastje van TL lampen. Twee TL lampen waardoor niet iedere plant altijd precies er recht onder staat, en zelfs dan zie je duidelijk dat de planten richting het licht groeien (en dan hebben we het over lampen die er nog geen 5cm boven hangen). Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
boomknuffelaar Geplaatst: 3 april 2017 Share Geplaatst: 3 april 2017 Dank voor de toelichting NedLets.Heb je ook een soort van dag/nacht schema dat je de verlichting x uur per dag uitzet? --------- De black krim is mijn enige tomaat die niet opgekomen is, van de 6 tomaten. Opnieuw zaaien? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
boomknuffelaar Geplaatst: 3 april 2017 Share Geplaatst: 3 april 2017 Een paar uur later, en ja hoor..Ook een black krim die nu opgekomen is! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.