Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten 2017

detnol

Aanbevolen berichten

Ik zit te twijfelen welk tomatensoort ik moet kiezen dit jaar. Ik wil graag middelgrote tot grote tomaten en ze komen buiten te staan, ik zou dit jaar graag willen experimenteren met tomatenspiralen dus liever geen struiktomaat. Ik dacht zelf aan moneymaker of st pierre, heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de buitenteelt zou ik zeker ook de kruisbestomaat (Solanum spontaneum) aanraden. Ik wil ze volgend seizoen eigenlijk niet hebben, want ik vond het afgrijselijk agressieve planten en de opbrengst was enorm maar ook enorm teveel, en met die kleine bestomaatjes kost het heel veel tijd aan plukken. Maar ere wie ere toekomt: ze hebben vlekken en plekjes gehad, maar niks kon ze vellen, ze hebben ook eigenhandig geprobeerd om mijn achtertuin te veranderen in een tomatenbos, en het zijn absoluut lekkere tomaatjes.

Mijn dochter zeurt mijn kop gek dat ik ze weer moet zetten want ze waren zo lekker (makkelijk praten, zij kreeg af en toe een kilo mee naar huis waar moeders uren voor had staan plukken), maar misschien dat ik dit jaar 1 of 2 kruisbestomatenplanten zet. Zeker niet meer, ik heb verder een paar brave andere tomatenrassen. Maar als je gegarandeerd tomatensucces wil, is dat loeder dus wel een aanrader.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ik snap je helemaal wat betreft die kruisbes tomaat! Had hem afgelopen seizoen voor het eerst in de volle grond...en ja....voor je weet groeit ie je halve tuin door. Had ook zoiets van, hmm..misschien maar een seizoen niet. Maar dan lees ik er weer over en denk ik, hij is wél heel leuk...en lekker...en staat zo gezellig in de sla!

Misschien dat ik hem maar weer in pot doe....dan gedraagt hij zich nog een beetje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ann123. De uiteindelijke maat staat er bij he ? 130 x 130 cm. Groot en breed dus ( maar altijd afhankelijk wat je er mee doet natuurlijk. Doe je niks, zoals Pippi, wordt het een oerwoud ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ben ik daar wel heel benieuwd naar geworden, die kruisbestomaat. Ik ben niet zo van het bedelen om zaadjes, maar mocht iemand er 1 of 2 hebben?

On-topic: ik ga weer voor wat klassiekers, voor mij dan. Ida gold voor de vroege oogst, en dit jaar misschien ook voor de latere oogst als ik nog een late ronde ga zaaien.

En ook weer Rose de Bern, Cherokee purple, en zoiets onduidelijks als de 'red cherry large'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ann123. De uiteindelijke maat staat er bij he ? 130 x 130 cm. Groot en breed dus ( maar altijd afhankelijk wat je er mee doet natuurlijk. Doe je niks, zoals Pippi, wordt het een oerwoud ja.

Bij mij werd hij veel en veel hoger dan die 130 cm, ik ben veel te laat begonnen met dieven en toppen (want dat hoefde niet volgens Diana ,)nou, ik kon wel blijven toppen en hij ging met gemak over de schutting van 1m80 naar de buren toe. Ook in de breedte groeit hij zonder ingrijpen wel meer dan die 130 cm. Hij maakte bij mij heel sneaky takken over de grond tussen de aardbeien door en ging dan op 2 meter afstand weer tomaatjes maken. Aan de ene kant wel gaaf, maar als je beperkte ruimte hebt moet je hem echt vanaf het begin onder de duim houden.

Hier staat hij naast zijn grote bonenvriend:

2-juli-2016-01374081467491100.JPG

Foto is van 2 juli 2016, je ziet dat hij toen al bijna even hoog was als de schutting, daarna is hij alleen maar gegroeid en gegroeid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ben ik daar wel heel benieuwd naar geworden, die kruisbestomaat. Ik ben niet zo van het bedelen om zaadjes, maar mocht iemand er 1 of 2 hebben?

Ik heb zelf nog maar een paar zaadjes, en die had ik beloofd aan een tuinbuurvrouw, dus daar moet ik al van pikken als ik hem dit jaar toch weer neer wil zetten, maar ik heb ze ook in de bio-zadenenvelop gedaan. Wellicht kan iemand even kijken of daar nog wat in zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft er iemand een idee in welke tuincentra er zaden te koop zijn van het type Liguria (coeur d'albanga). In het dichtstbijzijnde centrum vind ik deze niet.

Of kent iemand een soort die hier qua smaak op trekt. Dan kan ik eens zoeken of ze die wel hebben.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Online goed te verkrijgen he ? Google maar eens op Coeur d'albanga zaad. Zijn er tig varianten van overigens, net als van de Coeur de Boeuf.

Iemand , een paar posts terug, had het er over, dat er wel 2000 rassen zouden zijn. Dat is nog aan de voorzichtige kant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook met de tomaten (net als met pepers/paprika's) wil ik het simpel houden en eenvoudig vier soorten kweken:

- roma tomaat > san marzano, mooie, heerlijke droog- en inmaak tomaat

- een saptomaat > moneymaker altijd heerlijk voor dagelijks gebruik

- vleestomaat > beefmaster voor op de weegschaal...

- tros/kerstomaat > cerise om te snoepen

Ook één kleur, simpelweg rood.

Zelfde tijd zaaien en uitplanten als Roland hierboven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog geen tomatenlijstje en laat me dit jaar wat verrassen door wat ik kan ruilen op de MTFD en op de plantenbeurs in ons dorp. Ook mijn buurvrouw zaait tomaten en wil me nog wel eens verrassen met een plantje of wat. Zij zaait altijd standaard: Moonglow als gele tomaat, Coeur de Boeuf als rode tomaat, Green Zebra als groene tomaat en Black cherry. Daar doet ze het mee en ze is altijd heel erg tevreden

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kruisbestomatenplant is prima binnen de perken te houden door gericht wat takken weg te knippen.

Het is nou eenmaal geen standaard stamtomaat maar heeft een wat meer uitgespreide groei.

Maar gaat erg lang door met het geven van de kleine gele tomaatjes, waarin je als je ze tegen het licht houdt de kenmerkende kruisbesstreepjes kunt herkennen. Afgelopen jaar hielden ze het vol tot de eerste vorst.

Dus je laten afschrikken is echt niet nodig. Is gewoon een leuk minitomaatje om er bij te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...