Fieke Geplaatst: 23 mei 2017 Share Geplaatst: 23 mei 2017 Jullie tomaten staan precies toch allemaal een stuk voor op die van mij . Ik heb ergens midden april gezaaid en vorige week heb ik ze, na ze goed te hebben afgehard, naar buiten verplaatst. Ze zijn ongeveer een 30 tot 40cm groot maar ik heb de indruk dat ze toch een beetje een groeistilstand doormaken nu ze naar buiten verhuisd zijn.Bloemmetjes zijn er al helemaal nog niet te zien. Hopelijk zetten ze weldra een spurtje in!! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Tikketim Geplaatst: 23 mei 2017 Share Geplaatst: 23 mei 2017 Fieke, tomaten groeien snel hoor. Die van mij heb ik begin april gezaaid en vorig weekend heb ik ze geplant , toen waren ze max 15 cm hoog , na 1 week in de serre is dat al 25-30 cm. Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobN Geplaatst: 23 mei 2017 Share Geplaatst: 23 mei 2017 Ik ben beginner met tomaten , heb nu veel planten die ik de moestuin in wil zetten. Een kasje daar is geen optie, reglementen. Zoveel ruimte heb ik ook niet echt. Zijn de tomatenhoezen echt zo slecht als ik overal lees, of zou ik daar mee uit de voeten kunnen? Ze kunnen daar aardig van de zon genieten maar ook van wind en regen. Ik wil spiralen kopen om te laten klimmen. Desnoods wat stukken uit de zakken halen voor extra beluchting? Quote Onkruidmanager 1.0 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
speets Geplaatst: 23 mei 2017 Share Geplaatst: 23 mei 2017 Dat is vragen om Phytophthora.Mag je ook geen (lage) tunnel zetten?Anders volgend jaar phyto-resistent zaad kopen. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Fieke Geplaatst: 23 mei 2017 Share Geplaatst: 23 mei 2017 Fieke, tomaten groeien snel hoor. Die van mij heb ik begin april gezaaid en vorig weekend heb ik ze geplant , toen waren ze max 15 cm hoog , na 1 week in de serre is dat al 25-30 cm. :Â Ik hoop het! Zou graag mijn eerste tomaatjes kunnen proeven voor oktober zou het hen helpen mocht ik ze dit weekend wat bijmesten? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobN Geplaatst: 23 mei 2017 Share Geplaatst: 23 mei 2017 Dat is vragen om Phytophthora.Mag je ook geen (lage) tunnel zetten?Anders volgend jaar phyto-resistent zaad kopen.Maar bij een lage tunnel, kunnen ze niet zo hoog worden toch? Ik heb cherry tomaten maar ook gewone. Geen idee of ze resistent zijn dus ik ga er niet van uit. Ik kan ook nog 3 stokken een wigwam maken met plastic eromheen maar niet tot op de bodem, en iets van een opening om de planten te kunnen verzorgen... Quote Onkruidmanager 1.0 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
speets Geplaatst: 24 mei 2017 Share Geplaatst: 24 mei 2017 Nee, dan kunnen ze niet hoger worden dan de tunnel nee  Je kunt natuurlijk ook een hoge tunnel maken, of afdak, afhankelijk van de regels op jouw tuin. Heb je het tomatenafdakdraadje al gevonden? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aalterse-willy Geplaatst: 24 mei 2017 Share Geplaatst: 24 mei 2017 Als je steeds alle bladeren verwijdert onder de onderste tomaten dan kunt ge de stammen naar onder plooien zoals ze in de professionele kwekerijen doen. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Waaslander Geplaatst: 25 mei 2017 Share Geplaatst: 25 mei 2017 Als je steeds alle bladeren verwijdert onder de onderste tomaten dan kunt ge de stammen naar onder plooien zoals ze in de professionele kwekerijen doen iemand ervaring mee? Ik heb het 2 jaargeleden geprobeerd met 2 planten en ging zeker niet vlot zelf 1 plant die een barst had in de stam (een groot deel af volgens mij) . Terwijl ik bij mij meer mogelijk moet zijn aan de kettingen dan bij iemand die zijn planten aan tomatenspiralen of stokken zet volgens mij.  Toen info gezocht over hoe te doen maar niet echt info gevonden op het net . Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aalterse-willy Geplaatst: 25 mei 2017 Share Geplaatst: 25 mei 2017 De mijne hangen met koorden vast. Uitbuigen is niet makkelijk maar als je de planten de tijd gunt lukt het wel. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
oscardevos Geplaatst: 25 mei 2017 Share Geplaatst: 25 mei 2017 Deze week een wind/schaduwdoek óver de kas gelegd. Ik heb het er los overheen gelegd en in beide (ronde) regengoten geborgd door hier houten gereedschapsstelen in te leggen. Samen met de vliesdoeken aan de binnenzijde die langdurig direct zonlicht op de planten voorkomen was het straks in de flinke hitte om 13.00 uur op planthoogte toch nog 29 graden Celsius. Maar mooie temperatuur voor de tomatenplanten zo midden op deze zomerse dag. Er zal vast wel een mindere periode komen in juni en dan zijn het schaduwdoek en vliesdoek er zo af. In de kas kweek ik tomaten:Amazon ChocolateDankoPaul RobesonBeauty Queen Marizol MagicPyrosDancing with SmurfsZückertraubeBlack EarlyBychokGardeners Delight Coeur de Boeuf en paprika's:KaboutermutsChocolate Beauty De tomaten in potten (gisteren overgezet vanuit P9) gaan met dit mooie weer naar buiten (op de foto staan ze op de kist voor de kas):Delice d'OrAmber Coloureden ook weer Danko/Amazon Chocolate Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aalterse-willy Geplaatst: 25 mei 2017 Share Geplaatst: 25 mei 2017 Hier zonder schaduwdoek en met alles open 38C Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Waaslander Geplaatst: 26 mei 2017 Share Geplaatst: 26 mei 2017 Mijn tomaten maken nogal erg veel groen aan (dieven???)aan de trossen komt er bij sommige soorten blad .Vorige jaren nog gehad maar lijkt me nogal veel voor te komen hier dit jaarWat ik nog nooit gezien had "dieven" op het blad Dit enkel met dancing with smurfs. Ja rare wezens he (ja weet dat deze niks met elkaar te maken hebben maar Gargamel sta hier ook voor het eerste jaar tussen de tomaten ) Vorig jaar hadden ze dit niet ,stonden toen in zelf samengestelde grond nu in gekochte potgrond en deze heeft ook meer last van krulbladeren dan de andere soorten . Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Steven_dungen Geplaatst: 26 mei 2017 Share Geplaatst: 26 mei 2017 Gaat lekker hier in de kas een mooie temperatuur van 27 graden. Alles groeit boven verwachting zelfs de blue smurfs Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Steven_dungen Geplaatst: 26 mei 2017 Share Geplaatst: 26 mei 2017 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 26 mei 2017 Share Geplaatst: 26 mei 2017 och jee. Zijn jouw tomaten van onderen al hun blad verloren ? Of lijkt dat maar zo. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Steven_dungen Geplaatst: 26 mei 2017 Share Geplaatst: 26 mei 2017 Nee hoor Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
pippi Geplaatst: 26 mei 2017 Share Geplaatst: 26 mei 2017 Ik zag vandaag het eerste beginnetje van een tomaatje, hoera! (Struiktomaat Yellow Taxi.) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Akita Geplaatst: 26 mei 2017 Share Geplaatst: 26 mei 2017 Na diverse pogingen met tunnelkasjes en in de buitenlucht dit jaar het laatste zaad dat ik van bit had gekregen van de "rode oekrainer" gezaaid en uitgeplant in een zelfbouwkas.Deze staan links op de foto. Langs de achterkant staan coeur du boeuf.Blijft ontzettend spannend of wij dit jaar weer tomaten van 1kg+ kunnen oogsten. Quote Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 26 mei 2017 Share Geplaatst: 26 mei 2017 Yellow Taxi was bij mij toch echt een heuse stamtomaat (en erg lekker). Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
pippi Geplaatst: 27 mei 2017 Share Geplaatst: 27 mei 2017 Erny, . Ik heb blijkbaar niet goed opgelet. Ik heb ze van Diana, en die zegt struiktomaat, maar ik lees nu pas dat het wel een Hele Grote struiktomaat wordt. Â http://www.mooiemoestuin.nl/tomaat2/yellow-taxi/Â Nou dan staan ze op een niet handige plek in de kas, want ik ging er dus vanuit dat ze klein zouden blijven. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 27 mei 2017 Share Geplaatst: 27 mei 2017 Ok, das maf... mijn zaden kwamen destijds ook van Diana en werden echt stam.Ben benieuwd hoe die van jou dan gaat groeien. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Wortel Geplaatst: 27 mei 2017 Share Geplaatst: 27 mei 2017 De eerste in wording van de supersweet Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobN Geplaatst: 27 mei 2017 Share Geplaatst: 27 mei 2017 Ik krijg binnen kort een foliekas van 200x77cm en 170 hoog, deze ga ik in de moestuin plaatsen en verankeren. Kan ik het beste de planten die nu nog in kweekpotten staan in de volle grond zetten of in grotere potten? En het is dikke klei grond, misschien gaten graven en vullen met potgrond en afdekken met laagje klei grond, om het wat losser te houden? Moet er nog gemulcht worden en zoja waar mee? Voor het eerst dat ik een tuin, kas en tomaten heb. Zowel cherry 2 soorten en gewone tros. Hoe ver moeten ze van elkaar af? Quote Onkruidmanager 1.0 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kim97 Geplaatst: 27 mei 2017 Share Geplaatst: 27 mei 2017 Hebben jullie bij de planten die buiten ( onder een afdak) staan ook zo last van afbrekende takken door de wind? Hier breekt er ieder dag wel minimaal eentje af. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.