bio-fee Geplaatst: 26 januari 2017 Geplaatst: 26 januari 2017 Hebben jullie ervaring met het meten van de PH van je bodem?Wat is daar de beste manier voor?Ik kwam deze PH-meter tegen: https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/kleingereedschap_gieters_drukspuiten_diversen/sub,2/pid,801/phmeter, zou dat wat zijn?Ze hebben ook een testsetje https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/kleingereedschap_gieters_drukspuiten_diversen/sub,2/pid,6944/ecostyle__phtest maar dat is maar 8 x te gebruiken en zo'n meter eindeloos, dus ik zie het voordeel van zo'n testsetje niet erg, of zou het betrouwbaarder zijn...? Quote
smiley Geplaatst: 26 januari 2017 Geplaatst: 26 januari 2017 Zoiezo niet betrouwbaar.Meten ze via pH KCL.Staal verzenden voor bodemonderzoek.kost wel iets maar direct een goed resultaat.Meting via pH KCL verschilt 0.2 tot een 1.1 in pH van een gewone meter.Stalen worden ook eerst gedroogt enzovoort.Komt omdat wortels zuren afgeven die de H ionen opgeslagen in de bodemdeeltjes vrij doen komen. Waardoor dus zuurder is.Verder geven ze je grondsoort en tekorten.Papier zeker niet gebruiken de grond zal de kleur aantasten en is alles behalve realistisch.Test mee gedaan in labo en verschil van 2pH.Omdat elke +1ph een verschil van 10 keer zuurder of minder zuur is.. dus gigantisch.Voor water werken deze meters maar niet voor grond.Ook andere methodes getest in labo, verschil is en blijft gigantisch.In die labo's gebruiken ze zeer dure pH naaldmeters ook niet zomaar aan te kopen, kosten over de 1000 euro. Quote
Jeroen76 Geplaatst: 27 januari 2017 Geplaatst: 27 januari 2017 Dus die van Ecostyle is ook niks? Heb die namelijk pas gekregen en wilde hem gaan gebruiken. Quote
Yuras Geplaatst: 27 januari 2017 Geplaatst: 27 januari 2017 @bio-feeDe eerste tester is .. helemaal niet betrouwbaar, gewoon geld weg, de tweede kan wel zicht geven op jouw grond zuurtegraad. Is niet nauwkeurig, maar wel meer betrouwbaar. Quote
smiley Geplaatst: 27 januari 2017 Geplaatst: 27 januari 2017 Geldverspilling zijn allemaal onbetrouwbaar... goed voor pH van water daar stopt het. Als je weet wat er bij kijken komt begrijp je waarom het onbetrouwbaar is. Allemaal onbetrouwbaar met verschillen van 2-3 pH in totaal. Werken ook met gedestileerd water en die naalden moeten ge-eikt worden. Met speciale vloeistof... Grond moet geschud worden heele dag...Eerst in een droogstoof...Enzovoort... Quote
paddestoelengek Geplaatst: 27 januari 2017 Geplaatst: 27 januari 2017 dus dit soort apparatuur is ook onbetrouwbaar? https://www.conrad.nl/nl/x4-life-4-in-1-bodemtester-zwart-geel-1195354.html?WT.mc_id=gshop&insert=8J&gclid=Cj0KEQiA_KvEBRCtzNil4-KR-LIBEiQAmgekF60WTBHvqqj9g27oUC2_hQsloetobTopbaQvrDEc7AwaAmrf8P8HAQ&tid=211354628_37258601348_pla-235952555588_pla-1195354&WT.srch=1 gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
bio-fee Geplaatst: 27 januari 2017 Auteur Geplaatst: 27 januari 2017 Oké duidelijk, niet kopen dus. Begrijp ik nu dan goed dat het nauwkeurig meten van de PH eigenlijk niet zelf te doen is? Quote
Yuras Geplaatst: 27 januari 2017 Geplaatst: 27 januari 2017 dus dit soort apparatuur is ook onbetrouwbaar? gr AdriaanZelfde verhaal als eerste van @bio-fee, alleen digitale weergave Begrijp ik nu dan goed dat het nauwkeurig meten van de PH eigenlijk niet zelf te doen is?Echt nauwkeurig pH meten kan of in de laboratorium, of met apparaten boven (uit mijn hoofd) 500E. Wel, indicatie van pH krijg je van beide meters, beter van tweede, met streepjes. Quote
smiley Geplaatst: 27 januari 2017 Geplaatst: 27 januari 2017 Dat heb jij heel goed begrepen. Tenzij jij gedestileerd water hebt... een droogstoof..een schudtafel..1mol per l kcl oplossing mengt in glaswerk... en over eik vloeistof beschikt en een naald pH meter voor grond... dan wel natuurlijk... Normaal pak je ook meerdere stalen die je dan mengt ...niet zo simpel dus... nauwkeuriger maakt ook niet uit als je de stappen ervoor niet toepast en mengt met kraantjeswater wat een ph 8-9 ofzo heeft en veel kalk inzit.. grondwater (regenwater) pH 5,3 -5,7 dus ook groot verschil in grond logicka zelve...gedestileerd water 6,7-6,9 is stabiel en kan dus wel gebruikt worden als vloeistof en om oplossingen in te maken en je machine te eiken. Quote
bio-fee Geplaatst: 27 januari 2017 Auteur Geplaatst: 27 januari 2017 Oké oké smiley, ik geef het op. Hoe kan ik dan weten of mijn grond te zuur is? Naar indicatorplanten kijken? Quote
smiley Geplaatst: 27 januari 2017 Geplaatst: 27 januari 2017 Zet er blauwe bessen op als ze goed groeien, te zuur haha Gewoon bodemstaal laten nemen dan weet je ineens alles over jou grond in kwestie en krijg je vaak nog eens een bemestings / kalkadvies.Heb al een leembodem moeten analyseren en die had pH 4,14..... die zat er zwaar onder zeker voor leem.Je kan er echt van verschieten. Staal opsturen en laten analyseren dus dan weet je het voor meerdere jaren kun je kalkbemesting in de juiste mate toevoegen ook. Van die indicatorplanten dat is allemaal leuke propaganda maar het werkt niet.Zoals je vast al weet heeft elk grondtype een andere pH range. Quote
oscardevos Geplaatst: 27 januari 2017 Geplaatst: 27 januari 2017 pH meten van grond is in het laboratorium t.b.v. wetenschappelijk onderzoek en publicaties in gerenomeerde tijdschriften in protocollen vastgelegd. Wat smiley aangeeft is juist. Natuurlijk heb je voor dit doel een geijkte pH-meter nodig. In het laboratorium wordt grond gezeefd (zeef 2 mm) om takjes en steentjes te verwijderen. Zo kun je reproduceerbare resultaten krijgen. Dit geldt ook voor het droogproces (40 graden Celsius). Als je in de tijd de zuurgraad van je bodem wilt volgen, dan zul je het effect van de vochtigheid van de bodem op het moment van monsteren moeten uitsluiten. pH-H2O vs. pH-KCL pH-H20 wordt bepaald door 1 volumedeel grond te mengen met 2.5 volumedelen water; het pH-resultaat hiervan geeft de actuele zuurgraad van de bodem weer; pH-KCl wordt bepaald met 2.5 volumedelen KCl-oplossing; met deze bepaling meet je wat de potentiële pH van je bodem is, eigenlijk wat de pH wordt als alle H+ ionen van je klei- en humusdeeltjes in de KCl oplossing komen. Op basis van bovenstaande informatie kun je zelf wellicht begrijpen, dat de pH meter van zaadhandel van der Wal en de 4-in-1 Bodentester von X4-life niet betrouwbaar kan zijn, omdat aanwezigheid van het bodemvocht teveel invloed heeft. Daarentegen ben ik ervan overtuigd dat de test van Ecostyle goed dienst kan doen voor de hobbytuinder. Quote
smiley Geplaatst: 27 januari 2017 Geplaatst: 27 januari 2017 Voor het grootste deel correct Oscar.Knap dat je dat weet (alhoewel ik denk dat je het ge copy paste hebt haha, zo een beetje een vermoeden)Kunnen veel mensen nog iets van leren Met een bodemstaal zit je wel safer, kan je tekorten aan voedingsstoffen ook te weten komen.Zoals de Heer Liebig ooit zij.... Een plant groeit maar zo snel als het element dat het minst in de bodem voorkomt (de 'Wet van het minimum' ) Quote
oscardevos Geplaatst: 27 januari 2017 Geplaatst: 27 januari 2017 Smiley, werk jij bij een commercieel bodemonderzoek laboratorium? Quote
smiley Geplaatst: 27 januari 2017 Geplaatst: 27 januari 2017 Nee, Toevallig opgekomen zo hoor.Ineens sloeg me dat te binnen.Iedereen heeft zo van die momenten he. Quote
oscardevos Geplaatst: 27 januari 2017 Geplaatst: 27 januari 2017 (alhoewel ik denk dat je het ge copy paste hebt haha, zo een beetje een vermoeden) Plagiaat mag op het forum niet, smiley! Dus een hoop vanuit eigen labervaring (24 jaar) en een beetje van mijn directe collega, chemisch analist plant & bodem.Ik hoop en denk dat ik het mooi heb opgeschreven. Bedankt voor je pluim Quote
rorror Geplaatst: 14 januari 2020 Geplaatst: 14 januari 2020 Om op dit onderwerp verder te gaan, vroeg ik mij af nu we een aantal jaar verder zijn. En misschien betere ph tests beschrikbaar zijn. Voor tuinieren in potten en bakken. Zou ik dus alle van alle containers eens een ph test willen doen.Om die tests naar het lab te sturen, is dan een beetje gekken werk. Maar zou graag de grond willen testen, maar wel op een naukeurige manier. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
DirkDW Geplaatst: 27 maart 2021 Geplaatst: 27 maart 2021 Weer een jaartje later. Ik neem aan dat de goedkope zuurtemeters op bol.com en dergelijke niets uithalen Quote
Kruidje Geplaatst: 29 maart 2021 Geplaatst: 29 maart 2021 Als je vanuit het perspectief van bodemleven en plant en hun samenwerking kijkt dan zegt de pH van de bodem niet zo veel. Dan meet je namelijk 1) normale bodemgesteldheid van de bodemsoort die je hebt (zit er van nature veel of weinig calcium en andere positief geladen mineralen in) 2) wat de bodemorganismen in het verleden gepresteerd hebben (anaerobe bacteriën kunnen het pH laten zakken tot onder 5,5 (wat onder normale omstandigheden de ondergrens is wat schimmels in een bos bewerkstelligen 3) een gemiddelde van wat de organismen en planten in het wortelsysteem van de plant met elkaar uitspoken. De plant voedt namelijk bepaalde bacteriën en indien aanwezig goedaardige schimmels op een manier waardoor juist degenen zich vermenigvuldigen die de mineralen vrij kunnen maken uit de bodem die de plant op dat moment nodig heeft. De aerobe bacteriën drijven met hun slijm het pH op en de schimmels laten door de zuren die ze gebruiken om mineralen uit zand, silt, klei en stenen te halen, het pH zakken. Wat je dus meet is een of ander gemiddelde waar de plant niet zo vreselijk veel aan heeft omdat binnen het wortelsysteem van de plant de situatie per mm3 kan verschillen. Belangrijker is het om een divers microscopisch bodemleven te hebben en dus niet alleen bacteriën maar ook schimmels, nematoden, protozoa en kleine geleedpotigen, die de plant op elke seconde van de dag van de benodigde nutriënten voorzien. Wat ook belangrijk is om verdichte bodemlagen te doorbreken zodat je niet zuurstofarme situaties krijgt waarin de onwenselijke organismen gedijen. Het komt goed uit dat de wenselijke organismen (en hierbij vooral de schimmels) er ook voor zorgen dat de structuur in de bodem zo wordt dat er minder kans op bodemverdichting ontstaat. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.