Ga naar inhoud

Teeltlaag vervangen voor potgrond?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

goedendag,

ik ben van plan voor het eerst een moestuin te maken en heb dus vragen waar ik mee zit.

ik heb in de tuin al ruimte gemaakt waar de moestuin komt, 2,5 meter lang en 1 meter breed. ik heb hier al 30 cm zand/klei uitgehaald en ben van plan hier aarde en potgrond in te doen als ik het goed heb? en hoe diep moet de laag potgrond?

ik wil hier graag andijvie/sla/sperziebonen boerenkool en wortels kweken.

ik wil eerst stekken binnen gaan kweken in turf bakjes zodat ik ze hierna buiten kan planten. wat voor grond moet ik gebruiken voor de turf bakjes en moet hier ook een deksel over? hoevaak moeten ze water krijgen?

kan dit op dezelfde hoogte als de grond of moet ik hier pallet randen voor gebruiken en moet hier dan ook een glasplaat over of is dat niet nodig?

vanaf wanneer mag ik beginnen om de groenten binnen te kweken en wanneer zouden ze dan naar buiten mogen?

alvast heel erg bedankt.

groeten Richard

Geplaatst:

Welkom Richard,

Mijn advies zou zijn om de zand en klei niet weg te halen en niet te vervangen voor alleen potgrond. Alleen een laag potgrond droogt bijvoorbeeld erg snel uit. Wat je wel kunt doen is de klei / zand mengen met de potgrond om zo een goede toplaag te krijgen. Als je dat de eerste 10cm doet (en dus niet 30cm diep) ben je al een eindje op weg en scheelt je ook heel veel geld. Ik ga hierbij uit dat het zand geen puur zand is wat je onder de tegels aantreft, maar zelfs dan zou je het prima kunnen mengen met de klei en de potgrond.

Voor het zaaien kun je zaai-en stekgrond of gewone potgrond gebruiken. Het deksel houdt in het begin de luchtvochtigheid in de kweekbak hoog en zorgt dat de toplaag van het zaaibakje niet uitdroogt. Dus die zou je zeker kunnen gebruiken, totdat de zaden gekiemd zijn, dan haal je hem er af. De grond mag nooit te nat zijn. Water geven is een beetje gevoel wat je moet krijgen, maar als het goed is zie je dat vrij snel. Het zaaisel moet licht vochtig zijn, zeker niet nat en doorweekt. Licht vochtig in combinatie met het deksel is bijna een garantie tot succes. Te nat en zaden gaan rotten en schimmelen.

Als de zaden gekiemd zijn laat je ze eerst nog wat verder groeien op een lichte en niet te warme plaats (wel binnen, zeker in deze periode). Daarna hard je ze af (zoeken op afharden op google) en plant je ze uit. Ze hebben dan verder geen extra bescherming nodig. Als je de zaden direct in de tuingrond zaait in de juiste periode (dus niet te vroeg of wanneer het koud of erg droog is) dan heb je geen extra hulpmiddelen nodig.

Voor zaaitijden en advies: wat-zaaien-planten-in-februari-t12021.html (en andere datums)

Tenslotte: als je serieus aan de slag wilt kan het helpen om een boek te kopen met teeltbeschrijvingen, bijvoorbeeld de Groente- en fruitencyclopedie van Luc Dedeene Guy De Kinder

Geplaatst:

Zand en klei zijn wel twee heel verschillende grondsoorten. Ik zou de originele bodem terugplaatsen en er rijpe compost onder mengen. Veel beter dan potgrond. Dat bevat turf en is slecht vochtregulerend (eenmaal uitgedroogd moeilijk nog vochtig te krijgen), zuur, arm aan voedingsstoffen en ecologisch niet echt verantwoord.

Geplaatst:

bedankt voor jullie reacties.

dus als ik het goedbegrijp ga ik de grond waar ik nu 30 cm uit heb gehaald een laag compost plaatsen en hier weer de klei/zand grond terug plaatsen gemengd met potgrond of normale aarde? en hier kan ik dan de stekjes in plaatsen?

ook zit ik eraan te denken om een ophoog rand neer te zetten van 20cm is dit nodig of hoeft dit niet?

als ik het goed heb gezien kan ik in febuari al beginnen met het zaaien van de turfbakjes voor andijvie/sla en sperzie bonen? gaat er in elke turfbakje gewoon 1 zaadja of moeten er hier meerdere in?

en wat planten jullie nu al en wat in de volle zomer?

groeten Richard

Geplaatst:

Je weet al wat je wilt zaaien. Maar wanneer en hoe?

Een naslagwerk als de groente- en fruitencyclopedie is inderdaad aan te raden, is echter niet goedkoop (wel het geld dubbel en dwars waard).

Kijk eerst eens bij Diana's mooie moestuin.

Bij bijna alles staat een zaai- en oogsttabel, met plantafstanden. Merk op dat er grote verschillen tussen de diverse gewassen zijn.

B.v. sperziebonen: http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/peulgewassen/boontjes/

Boontjes zaai ("leg") je zeker niet te vroeg. Bij binnen voorzaaien b.v. half mei. Ze kunnen dan begin juni naar buiten, vóór die tijd is het buiten te koud voor boontjes.

Je zou wel -alleen als oefening- een paar zaadjes (van wat dan ook) veel eerder kunnen zaaien. Je ziet dan hoe lang het kiemen duurt, hoe vochtig de aarde moet zijn (te nat: boontjes rotten dan snel) en hoe ze (binnen) opgroeien. Alleen als oefening, daarna gooi je ze weg, want ze zullen snel te groot worden om binnen te houden, en buiten is het nog veel te koud voor boontjes.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ha Richard,

Ik denk dat je is moet gaan kijken op charlesdowding.co.uk voor je iets gaat doen

Ik volg zijn methode ook en ik haal hele goede resultaten. Het motto is dat jij als tuinder voor de grond zorgt, en de grond zorgt vervolgens voor de planten. In jouw geval komt het er op neer dat je de zand en kleigrond weer terug stopt, en dat je daar overheen de compost gooit, als een mulch laag. Zorg wel dat de compost die je krijgt rijp is en enkel bestaat uit groen en bruin materiaal.

Klei is trouwens prima materiaal, bevat veel voeding, als je dan bovenop compost gooit en dit de koude maanden erop laat liggen, heb je eigenlijk geen last van onkruid en je hebt op het moment dat je gaat zaaien hele bewerkbare grond wat voor het wortelen van je planten natuurlijk ook prettg is.

Compost eronder gooien lijkt mij vrij zinloos maar wellicht mis ik wat. Ook je compost vermengen met het zand en klei geeft minder goede resultaten.

Geplaatst:

Dag Richard_90

Je hebt al heel wat tips gehad wat je allemaal kan nazoeken, inzetten, gebruiken, bij je voorbereidingen.

Wat wij natuurlijk niet kunnen inschatten, is jouw situatie ter plekke. Je gaat een stukje maken van 2.5 x 1.

Kies allereerst dat stukje tuin, waar je dat wil maken, waar de grond het meeste licht vangt; zon wanneer de zon schijnt. We weten dus wel dat je klei hebt en alle tips hierboven zijn juist; je gaat er vast een mooi grondje van maken. Maar een prachtig grondje zonder véél licht, daar ga je geen succes hebben met bv kolen. Bouw niet van te voren al een grote teleurstelling in ! Zou mijn tip zijn. Neem je meest gunstige plek.

We weten ook niet hoe nat of droog jouw situatie is. Je bed verhogen kan best zinvol zijn ( kant-planken ) en zulke planken geven ook een lekkere afscheiding met bv een grasmat; kwestie van onderhoud later in het seizoen.

tips wanneer dingen te zaaien kun je natuurlijk overal vinden op het internet, maar ook zeker hier op het forum en dan gelijk met alle tips en ervaringen gelijk erbij ( daar is dit forum voor ( zie ook de zoekfunctie rechtsboven ). Je zoekt bv alles rondom de teelt van je kolen: tig topics over.

Een goed basisboek voor het maken van je moestuin en de teelt, is natuurlijk altijd handig. Zelf schaf ik nog wel eens een boek aan op een deelgebied van iets. Maar verder alles valt eigenlijk wel via internet te vinden ( wij zijn daar deel van ), als je maar kritisch zoekt.

Geplaatst:

heel erg bedankt voor alle reacties.

op de site van intratuin lees ik dit:

Maak voordat je begint de grond vlak en spit de aarde van de moestuin goed om. Verwijder zoveel mogelijk begroeiing/onkruid.

Als je dat gedaan hebt, bedek je de bovenste 10 centimeter van de moestuin met Intratuin biologische moestuingrond.

is dit per se nodig?

ik ben er uit dat ik brocoli/andijvie en spinazie wil gaan kweken.

ik zou hier volgende week mee kunnen beginnen om dit binnen in turf bakjes op te kweken kan dit?

groeten

Geplaatst:

Nee. Is niet nodig ( en onnodig duur ) en volgens velen zelfs het tegenovergestelde : slecht. Zie eerdere reacties.

Broccoli zaai je nú nog niet voor ( zie die topcis, gebruik zoekfunctie rechtsboven ) nee. Spnazie kan je al spoedig buiten ter plekke zaaien, laat zich niet verpoten ) Zeg ong. maart, misschien al iets eerder zelfs. Andijvie laat zich wel voorzaaien. maart.

Geplaatst:

Mijn advies: Niet op de site van Intratuin kijken en hun adviezen niet serieus nemen (of de info moet van onze eigen Dennis komen).... Intratuin wil zijn producten verkopen.

Kijk op de genoemde site van Diana voor wat je wannéér en wáár kunt zaaien (nu al lijkt me rijkelijk vroeg, waar wil je met de plantjes heen als ze eenmaal gekiemd zijn? ), je kunt per groente zoeken op haar site, en volg de adviezen op die je hierboven gekregen hebt over je grond.

Bijvoorbeeld over spinazie:

http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/bladgewassen/spinazie/

En als je openstaat voor meerdere meningen en methodes kun je ook het forum doorpluizen waar alle informatie te vinden is.

En dit topic is ook erg leerzaam en nuttig om door te nemen:

licht-lichtbehoefte-t12172.html

Geplaatst:

deze site ga ik eens goed bestuderen, dankjewel.

ik wil graag dit jaar andijvie/sperziebonen/wortels/brocolie/ en bloemkool gaan kweken.

zelf zit ik met de vraag wat ongeveer tegelijk kan en wat weer later moet en wat moet de indeling zijn?

met bijvoorbeeld brocoli moet er een afstand tussen zitten van 60 cm tussen de planten. dan neemt dat heel veel ruimte in op mijn tuin van 240cm bij 100cm

om ruimte te besparen ga ik geen palletranden neerzetten maar gewoon planten in de lage grond.

sorry voor de beginners vragen

Geplaatst:

Lees je nou eerst eens in op die site over die 5 groentesoorten, maak eventueel aantekeningen.

Dan heb je die informatie toch te pakken?

Bij elke groentesoort staat: wanneer te zaaien, wanneer buiten te planten, hoe ver van elkaar en eventuele mestbehoefte... Ook staat er aangegeven wanneer je oogst kan verwachten (na x weken naar zaaitijd).

Dus snap niet zo goed waarom je deze vragen nu alwéér stelt? (Vragen stellen is helemaal niet erg hoor, snap alleen niet waarom je, naar mijn gevoel, steeds dezelfde vragen stelt?)

Als Broccoliplanten voor jou te groot worden in je tuin, dan schrap je die toch? Dicht bij elkaar zetten heeft weinig zin, daar krijg je zwakke en ziektegevoelige planten van, die snel doorschieten met weinig kans op broccoli als oogst.

Als alternatief zou ik dan Stengelbroccoli/Broccolini/Bimi voorstellen. Is een kruising tussen Broccoli en Kailan (Chinese Broccoli).

https://www.vreeken.nl/145300-stengelbroccoli-creamy-broccy-tri-509-atlantis-f1-zara-brocette-f1

.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...