Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bier

Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik kwam dit tegen, over blikbrouwen, zeer informatief, ook als je iets anders dan zo'n blik gebruikt:

http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen"

Van de genoemde benodigdheden kun je -in het begin- veel weglaten. Absolute minimum: grote fles, waterslot + goed sluitende bevestiging op fles, hydrometer, slangetje om te hevelen. En natuurlijk gist, en de ingredienten voor jouw bierrecept. Daarnaast schoon en precies werken, je wilt geen bedorven bier of ontploffende Grolsch-flesjes.

(Mijn 9 liter tripel is nu vrijwel uitgegist. Nog een aantal dagen nagisten, dan bottelen. En dan nog 4 - 8 weken wachten ...)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...

Mijn allereerste bierbrouwsel (9 liter tripel) is inmiddels gebotteld, uitgerijpt, en zelfs alweer op. Ik en alle andere testers (visite) vonden het lekker.

Het tweede brouwsel (Brewferm Gallia) zit nu op fles, het derde (weer een tripel) staat nu te gisten.

En nu weer een keer een heel recept gevolgd, met hop, mout, etc. etc.

En, is dat lekker geworden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, vergeten te posten hier De gisting op de fles is wat te hard gegaan bij dat bier. Je moet de flesjes dus openen boven een kom, en het dan in een glas schenken

Maar volgens de maker, en drinker, van het bier (niet ik, maar Joep), is het goed gelukt. Ook hebben we al 2 van de 3 recensies terug van familie/vrienden. Ook positief.

Volgende keer dus iets minder suiker bij de nagisting, en liever in de lente/zomer gisteren dan als het zo koud is. Dat lijkt toch minder goed te gaan (ook al staat het brouwsel wel in de kamer).

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gisting op de fles is wat te hard gegaan bij dat bier. Je moet de flesjes dus openen boven een kom, en het dan in een glas schenken ...

Volgende keer dus iets minder suiker bij de nagisting ...

Bier moet volledig uitgegist zijn. en daarna tussen de 6 a 8 gram bottelsuiker per liter bij het bottelen, voor de hergisting op fles. Bierbommetjes kunnen gevaarlijk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later ...

Ik maak ook wel eens een biertje en weet heel zeker dat het legaal is zolang je het maar maakt voor eigen gebruik.

net als met wijn.

destilleren van alcohol is wel verboden en kun je beter niet aan beginnen.

Ik brouw mijn bier van ingekochte mouten welke te koop zijn in Jubbega.

zelf mouten van zelf gekweekte gerst heb ik ook eens gedaan maar bleek wel erg veel werk,

morgen brouw ik een bier met mais van eigen tuin de oogst van 2011 was ruim 10 kilo waarvan morgen 1250gr in het bier verdwijnt

hop koop ik ook in Jubbega maar ik heb ook 5 verschillende soorten hop op de moestuin staan , hier ga ik aan het einde van het jaar een keer mee brouwen, of drogen vacumeren en in de vriezer bewaren voor een goed recept idee

Over een maand of zo ga ik een bier brouwen zonder de gebruikelijke hop, en probeer dan de bitterheid en en houdbaarheid te krijgen door gebruik van kruiden, zoals rozemarijn, duizendblad en gagel

trouwens bierflessen welke ontploffen na het bottelen zijn meestal te vroeg gebotteld of te veel suiker bij het bottelen of waren niet goed schoon

groet bildtker

Link naar reactie
Delen op andere sites

de hopsoorten zijn Saaz voor bv pils

2 Amerikaanse hoppen chinook en sentanial voor bv een IPA

halletau merkur voor bittering in duitse bieren

perle voor Belgische bieeren

Wanneer de hop plukklaar is in eind september of begin oktober,

kan ik ze gebruiken als verse hop binnen een aantal uren of de hop drogen en vacuum trekken en invriezen voor later gebruik

Hop kook je mee vanaf aanvang koken voor de bittering van het bier en vanaf 20 - 5 tot einde koken voor het aroma

het koken duurt 60 - 90 minuten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant!

We hebben een hele tijd geleden brandnetelbier gemaakt. Al mag dat vast geen bier heten, want er missen wat typische bier-ingrediënten.

Het smaakte een tijd terug echt erg naar citroen. Niet zo lekker. Maar vorige week hebben we nog een flesje geopend, en die was al stukken beter! Echt een fris witbiertje! Lekker op een zonnige dag, na hard werken

Dus daar gaan we meer van maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

We hebben net weer 2 kg brandneteltoppen geplukt, en er 22 liter kokend water overheen gegooid. Nu staat dat af te koelen, en zitten er nog wat paardenbloem wortels bij.

Morgen moet ik de boel zeven, en dan weer verhitten (nog geen idee waarin, 22 liter is teveel voor mijn 2 grootste pannen ) met suiker, citroensap, sinaasappelsap (beide van 2 stuks fruit) en wijnsteenzuur. En dan na afkoelen moet de gist er bij en moet het een tijd staan. Appeltje-eitje.

Dit recept komt ui 'Booze for free'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bier wordt gemaakt van gerst. Wijn wordt gemaakt van druiven.

Punt. Uit.

De meeste andere / vervangende ingredienten geven alleen een smaakje, en de toegevoegde suiker moet voor de alcohol zorgen.

Maar goed, suikerbieten-suiker; margarine was eerst ook alleen maar Ersatz, en nu volledig ingeburgerd (hoewel ze geen cursus gevolgd hebben).

Ik ben toch wel erg benieuwd hoe het gaat smaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Engeland noemen ze het dan Ale volgens mij. Wat daar de precieze definitie van is, weet ik niet. In het Nederlands is daar niet echt een woord voor, toch?

ale is ook gewoon een biertype

en inderdaad bier is gerstemout , of een andere mout, met water hop en gist, kan een biergist zon maar mag ook een andere gistsoort zijn.

Ik denk dat jou brouwsel gewoon bij de wijnen hoort ondanks de biergist

Een wijngist zou ook gemakkelijk kunnen in dit recept

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn, ik weet al dat ik het geen bier mag noemen, net als kruidenthee wat eigenlijk geen thee is. Punt.

Bij gebrek aan een beter woord, en doelend op de manier waarop we het drinken/verpakken/maken, blijf ik het lekker bier noemen

Op de moestuindag mag er geproefd worden (die van vorig jaar dan, die is nu eindelijk op smaak)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 year later...

Hm... we hebben uiteindelijk niet geproefd? Was ook een hectische dag

We hebben in ieder geval weer dik 2 kilo topjes geplukt gisteren, en die staan nu te trekken in water. We zijn dit jaar wat later dan normaal, de brandnetels waren nu (ondanks het rare voorjaar) al hoger dan die van vorig jaar.

Vandaag zeven, en dan de rest van de ingrediënten er bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 5 maanden later ...

Ai... lastig Henk weet dat vast... Joep heeft wel eens zo'n compleet blik gehad, dat is gehopt. Dan maak je van 1,5 kilo (plus suiker) zo'n 15-20 liter bier. Zie bijvoorbeeld hier: http://www.brouwmarkt.nl/brewferm-pils-1220-liter-p-770.html

http://www.brouwmarkt.nl/brewferm-tarwebier-15-liter-p-775.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...