Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Moestuinmix

Quatannens

Aanbevolen berichten

Goede middag,

Ik ben helemaal nieuw en ik vraag mij af wat voor grond ik nodig heb. Ik woon in Duffel (België) en de natuurlijke grond hier is zandleem. Nu ga ik een kleine moestuin zetten in enkele verhoogde bedden (dat ziet er properder uit voor de vriendin ). Nu zijn er pakken moestuinmix die je kan kopen. Is dit dan goed om zo een verhoogd bed te creëren, of moet ik dat eerst mengen met gewone aarde?

Zakken zoals deze:

https://www.tuincentrum.nl/pokon-bio-moestuin-grond

Dus momenteel zou ik dit doen:

Alle grond proper en gelijk maken, dan verhoogde bedden en die vullen met dit soort grond (moet daar ook nog compost bij?).

Vervolgens na 3 maanden bijmesten als het nodig is, afhankelijk van de soort plant die er groeit.

Als er andere/betere/gemakkelijkere/goedkopere manier zijn, laat het gerust weten. Ik heb echter nog geen gratis grond gevonden die ik ergens kan ophalen en het is ook moeilijk om die tot in mijn tuintje te krijgen. Het is een rijhuis, dus ik moet dan van op straat met een kruiwagen door het huis...

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Quatannes,

Grond uit zakken opbrengen is prima. Je hebt dan in ieder geval een mooie schone en rulle laag zonder onkruid. Ikzelf heb alleen ervaring met gewone goedkope tuingrond, nog geen 2 euro per 40L zak. Daar hebben mijn planten het uitstekend op gedaan. Of die bio-grond nu zoveel beter is betwijfel ik. Ik zou het prijsverschil er niet voor over hebben. En bijmesten is ook niet nodig, tenzij je zeer voedingminnende planten gaat kweken (zoals bv. prei).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het antwoord! Het maakt dus niet zo erg veel uit. Ik zal zien wat ik in de winkel kan vinden zonder dat het te duur wordt. Het voorbeeld was inderdaad aan de dure kant, maar ik vond niet meteen iets anders online. Ik heb gewoon een beetje schrik dat met tuinaarde de grond niet luchtig genoeg blijft. Maar als het bij jou lukt, zal het bij mij ook geen probleem zijn zeker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die, toch wat dure, moestuinmix is dacht ik vooral bedoeld voor echt kleine moestuin-bakken van een vierkante meter enzo.

Ik lees bij jou geen maten van je toekomstige verhoogde bakken. Geen oppervlaktemaat en geen hoogte. Waar gaat het om ?

Zit je met bestaande grond waar je met een opstaande rand een soort van 'bak' wilt creëren zou ik de nieuwe, op te brengen, grond zeker mengen met de bestaande ondergrond. Zeker als deze grond wat lemig is, anders krijg je voor de planten wel een heel erg zware overgang op geringe diepte.

Ligt aan de oppervlaktematen en de hoogte van je 'bakken' of ik dat met zakken zou doen. Misschien gewoon een kuubje laten komen ? Is veel goedkoper ook.

Maar misschien de beste tip is : Ga eens lekker rondneuzen op dit forum. Járen en jarenlange ervaring is hier samengebracht door velen mensen. Rechtsboven zie je een zoekfunctie. Dat is weliswaar via google, maar je krijgt gelijk alle topics op dit forum te zien waar je wat mee kan, als je de juiste zoektermen invult. 'verhoogde bakken' is er zo eentje. 'aanleg moestuin' is er zo een. Er zijn hónderden topics van voorbije tijd. Veel bestaande topics sluiten aan bij jouw vraagstelling trouwens. Simpel de pagina's van alle topics langsgaan kan ook.

succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad al heel wat interessante topics gevonden in mijn zoektocht.

Het gaat om heel kleine verhoogde bakken (90cmx90cmx15cm). De bodem komt in contact met de ondergrond, geen klei maar zand/zandleem. Ik zou inderdaad het liefst van al een kuub laten komen van iets, maar ik woon in een rijhuis en de tuin is niet bereikbaar langs de andere zijde. Als de kuub vooraan op het voetpad komt, staat/ligt deze ook deels op straat. Daarom dus de noodzaak om (dure) zakken te zoeken. Na veel rond te lezen is dit mijn huidige plan:

1: meng alles met compost (2.50 euro/40l)

2: meng de nieuwe grond (potgrond/moestuinmix) er ook onder

Door de compost verrijk ik de grond al een beetje (deel stond gras op, deel planten zoals hortensias) en met de potgrond/moestuinmix zal ik dan kunnen ophogen.

Door de compost bespaar ik toch al een pak en slecht kan het niet zijn volgens mij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben helemaal nieuw en ik vraag mij af wat voor grond ik nodig heb. Ik woon in Duffel (België) en de natuurlijke grond hier is zandleem.

Eerst en vooral: ik weet vrijwel niets van grondsoorten en verbeteren ervan. Volgens sommigen zou zandleem (enigszins vergelijkbaar met zavel = iets zandige zeeklei) ideaal voor de moestuin zijn.

Kijk eens hier: http://www.velt.be/moestuinvragen

Met name (maar zeker niet alleen) naar: Hoe verbeter je klei- zandleem.

Begin heel simpel: eventueel een paar cm dikke laag compost van het recyclepark (2,50 per zak) of potgrond. Eén zak van 40 liter is –bij 4 cm dik- voldoende voor 1 m2. Hark dat door alleen de bovenlaag. Laat ook een paar m2 zonder enige toevoeging, en zet daar ook het een en ander aan plantjes neer. Misschien heb je al een bruikbare moestuingrond, en anders krijg je een idee wat er in het volgende jaar verbeterd kan.

Kijk ook even op Google Maps, satelliet view. Wellicht zie je in jouw directe omgeving iets moestuin-achtigs in een achtertuin.

Daar op een goed moment aanbellen, met je verhaal en een handje van je grond, en advies vragen. Grote kans dat je overstelpt wordt met –al dan niet nuttige- adviezen, weinig kans dat er een Mechelse herder of Groenendaler op je afgestuurd wordt en aan je broek hangt. Denk ik …

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...