angela († maart 2025) Geplaatst: 30 december 2016 Geplaatst: 30 december 2016 Ik vind het altijd lastig om te onthouden wanneer je het beste bepaalde planten kunt planten wanneer je ze het beste kunt verplaatsen en wanneer je kunt snoeien.En ik weet de info is hier te vinden maar soms moet je echt goed zoeken dus leek het me makkelijk om een lijstje te maken.ABC is van Wiki en van sommige dingen heb ik nog nooit gehoord maar laat het gewoon staan. Aaalbes:aardbei:aardbeiboom (Arbutus): aardbeiguave:abrikoos:acerola: Afrikaanse baobab:aki:alibertia, ambarella, Amerikaanse mammi-appel, Amerikaanse persimmon, ananas, appel, appelbanaan, aprium, arazá, atemoya, aubergine, avocado, awarra, azarole. Bbabaco (chamburo), banaan, bauno (binjai), bergamot, bergpapaja, bergzuurzak, bes, biribá, blauwe bes, blauwe bosbes, blimbing, bloedsinaasappel, braam, broodvrucht Ccactusvijg (woestijnvijg), cainito, calamondin, canistel, cantaloupe, carambola (stervrucht), cashew-appel, cassabanana, cherimoya, chilipeper, chinapeer, Chinese kumquat, citroen, citrusvrucht, clementine, coronilla, Costa Rica-guave, courgette, cranberry (grote veenbes), curuba (bananenpassievrucht, tacso)custardappel (ossenhart) Ddadel, djamboe aer, djamboe aer mawar, djamboe bol, djamboe semarang, doerian, druif Fframboos, feijoa Ggandaria, gatenplantvrucht, gele mombinpruim, genipapo, goudbes (ananaskers, Kaapse kruisbes), granaatappel, grapefruit, grosella, guave (djamboe kloetoek) Hhandsinaasappel, honingmeloen Iikakopruim Jjaboticaba, jackfruit (nangka), jakhalsbes, jambolan, Japanse wijnbes, jujube Kkaki, kapoelasan, kei-appel, kepel, kers, ketembilla, kiwano, kiwi, knippa, kokosnoot, komkommer, korlan, kruisbes, kumquat, kweepeer, kwini Llangsat, lijsterbes, limoen (lime, lemmetje), longan, loquat, lotusvrucht, lulo, lychee Mmabolo, mamey sapota, mandarijn, mangistan, mango, marang, meloen, Mexicaanse aardkers, mini-kiwi, mispel, moendoe, moerbei, moriche Nnance, nashipeer, natalpruim, nectarine, noni Oolifantsappel, olijf, orinoco-appel Ppapaja, papeda, paprika, passievrucht (maracuja, granadilla), pawpaw, peer, pepino (meloenpeer), pereskie, perzik, perzikpalm, pitaya, pitomba I, pitomba II, plumcot, pluot, pomelo, pompelmoes, prachtframboos, prachtige mango, pruim Rramboetan, rijsbes, rode bes, rode bosbes, rode moerbei, rode mombinpruim, rozenbottel Ssalak, santol, sapodilla, satsuma, schroefpalm, sharonfruit, sinaasappel, slijmappel, soncoya, stervrucht, stinkende mango, stranddruif, Surinaamse kers, sweetie, switbonki Ttamarillo (boomtomaat), tjampedak, tomaat, tomatillo Uugli Vvijg, vlierbes Wwampi, witte bes, witte moerbei, witte zapote, watermeloen Yyang mei Zzoete kers, zoete passievrucht, zoetzak (suikerappel), zure kers, zuurzak (guanábana), zwarte bes (cassis), zwarte moerbei, zwarte zapote Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 30 december 2016 Auteur Geplaatst: 30 december 2016 Lijstje word nog opgeschoond Wie helpt ermee het lijstje in te vullen? Dus wanneer kun je het beste planten?Wanneer kun je het beste de plant verplaatsen?En wanneer kun je het beste snoeien? Quote
pippi Geplaatst: 30 december 2016 Geplaatst: 30 december 2016 Poeh, dat is een heel project zeg! Ik zou inderdaad wat opschonen, planten zoals de aubergine, tomaat en courgette worden volgens mij vrijwel altijd als eenjarige uit zaad geteeld, en 'bes' is overbodig naast alle gespecificeerde bessen. Ik kan niet veel bijdragen; ik weet dat je de inheemse fruitbomen en veel inheemse fruitstruiken het best kan planten tijdens de winterrust, en ik heb vorig jaar een stel passieflora's (caerulea) opgekweekt uit eigen zaad, die zijn zo begin mei uitgeplant en doen het super. Quote
simke Geplaatst: 31 december 2016 Geplaatst: 31 december 2016 Oké ik doe een poging. Aaardbei: Snoei: in juni van 1 jaars planten 1 a 2 stekken selecteren deze rond de plan draaien en vast zetten met een pin in de grond. Overige stekken blijven weg knippen. Moederplant en stekken voeden. Verplaatsen: In augustus plant je de stekken uit. En kan je verplaatsen Aardbei doordragers: planten in maart., appel, Planten: nov /janVerplaatsen nov/jan tervorberiding op het verplaatsen in sept met een spade rond steken zo dat de boom nog nieuwe haarwortels kan vormen.Snoei: bij droog weer, geen vorst, in de maand jan,feb winter snoei. Zomersnoei juni,juli. Op drie ogen terug snoeien op een naar buiten wijzend oog. D druif:Snoei: tussen kerst en nieuwjaar, op 3 ogen het gedragen vrucht hout terug snoeien. Bij droog en voorst vrij weer.Somersnoei in juni juli tot 5 ogen terug snoeien van Af de dragen tros. Planten ?Verplanten ? Fframboos herfst, snoei : november bij droog en vorst vrij weer Planten november Nnashipeer, Planten: nov /janVerplaatsen nov/jan tervorberiding op het verplaatsen in sept met een spade rond steken zo dat de boom nog nieuwe haarwortels kan vormen.Snoei: bij droog weer, geen vorst, in de maand jan,feb winter snoei. Zomersnoei juni,juli. Op drie ogen terug snoeien op een naar buiten wijzend oog.ervaring heeft weinig snoei nodig. peer, Planten: nov /janVerplaatsen nov/jan tervorberiding op het verplaatsen in sept met een spade rond steken zo dat de boom nog nieuwe haarwortels kan vormen.Snoei: bij droog weer, geen vorst, in de maand jan,feb winter snoei. Zomersnoei juni,juli. Op drie ogen terug snoeien op een naar buiten wijzend oog Quote
Yuras Geplaatst: 2 januari 2017 Geplaatst: 2 januari 2017 @angela, ik denk, deze link http://www.houtwal.be/vakartikels/fruitbomen_fruitstruiken_snoeikalender.htm wat snoeien betrften deze http://www.houtwal.be/vakartikels/vermeerdering/stekken/stekkalender_fruitsoorten.htm wat stekken betreft, kan je in je eerste bericht plaatsen, heel handig en min of meer compleet. Tuurlijk, zijn er variaties, maar richtlijn wel goed is... Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 2 januari 2017 Geplaatst: 2 januari 2017 Ik zou het niet zo ingewikkeld maken. Nu krijg je veel te veel mappen. Dan kun je net zo goed een boek erbij pakken, waar alles al in staat. Regels planten: De beste periode om winterharde kruidachtige te poten is van september-oktober. Vorstgevoelige kun je het beste rond half april planten. Dan kunnen ze zich het eerste jaar goed zetten. Deze zullen wel meer water nodig hebben gedurende het eerste groei jaar dan de planten die je in september-oktober geplant hebt. Goed winterharde houtige gewassen kun je ook het beste rond begin november-december planten. Je kunt ze uiterlijk tot half maart planten. Minder winterharde planten kun je het beste rond half april-half mei planten. Deze hebben ook weer meer water nodig het eerste jaar. Alles wat in het voorjaar geplant wordt moet het eerste jaar vaker water gegeven worden. Planten in containers kun je het hele jaar planten, maar de bovenstaande tijdstippen zijn het beste. Gedurende het groeiseizoen moet alles meer nazorg krijgen. Nieuwe aanplant moet bij droogte op zandgrond altijd na een week water krijgen. Bij echte droogte om de 2 dagen (1ste jaar). Bij kleigrond om de 4 dagen. Geen erge droogte na 2 weken (1ste jaar). Dan heb je de minste kans op uitval. Planten in container lopen het risico dat de wortels bloot komen te liggen, omdat het organisch materiaal in de grond wegrot en er geen grond meer rondom de wortels zit (2-3 keer in het jaar controleren en grond rondom de wortels aanvullen). De wortels moeten verder beschadigd worden (behalve wanneer je ze midden in de zomer plant), zodat ze nieuwe wortels in de grond vormen. Anders heb je na 2-3 jaar nog een slechte wortelontwikkeling (potjes vorm). Dit moet je niet doen bij planten die kwetsbare wortels hebben, zoals pawpaw. Regels snoeien. Kruidachtige: Het beste zodra het zaad rijp is. Vorstgevoelige rond half april-half mei. Sommige soorten snoei je expres in het voorjaar (bv. elfenbloempje) of najaar, zodat er nieuw blad gevormd wordt of de bloemen beter zichtbaar zijn. Dit hangt dan af van de bloeitijd. Dit wordt alleen bij sterke planten gedaan, want je verzwakt de plant met deze maatregel. Je mag dit hooguit 2x per jaar doen. Het beste is het wanneer je vieze bladeren gedurende het jaar langzaam vervangt. Houtige gewassen: Prunus soorten snoeien van half mei-augustus. ABC bomen en planten uit de walnootfamilie rond half oktober. Andere goede winterharde soorten rond december-januari. Ze kunnen gesnoeid worden zodra ze bladloos zijn (november) tot februari. Hagen snoei je meestal rond juli, zodat ze niet meer te veel uitlopen voor de winter. Als je een strakke haag wilt dan snoei je ze rond begin juni en eind juli. Vorstgevoelige rond eind april-half mei (bv. vijg, rozemarijn en salie). Deze mag je uiterlijk tot half juli snoeien, dan hebben ze nog genoeg tijd om zich te herstellen en om het hout om af te rijpen. Anders zijn ze vorstgevoeliger. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.