greenchitect Geplaatst: 28 december 2016 Delen Geplaatst: 28 december 2016 (aangepast) De definitie die ik altijd terug vond op het internet is dat je bij elke term een x aantal uren direct zonlicht hebt. dus ongeveer bij zon 6, halfschaduw 2 - 4 en schaduw niks. De volgende foto is een deel van de tuin, mijn vraag: de locatie onder de boom is dat half schaduw, schaduw, lichte schaduw, zware schaduw? Bijkomend: onder de boom is NOOIT direct zonlicht aanwezig. Ik wil graag nieuwe planten onder de boom zetten maar ik vroeg me af of "half-schaduw" planten hier zouden overleven? Tot nu toe heb ik enkel gekeken naar "schaduw" planten. edit: (even hierbij gezet ter verduidelijking) Ik zoek niet alledaagse vaste niet-bodembedekkende winterharde bloeiers. Ze mogen niet woekeren (er zijn ook bloembollen aanwezig. Met niet alledaagse bedoel ik bijvoorbeeld schaduw planten uit china of andere niet zo normale planten, vormen, bloeiperiode, bladeren of kleuren. 28 december 2016 aangepast door Gast Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 28 december 2016 Delen Geplaatst: 28 december 2016 schaduw zou kunnen maar de boom neemt ook veel water en voeding weg dus alle plantjes die wat meer willen krijgen het moeilijk Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
oscardevos Geplaatst: 28 december 2016 Delen Geplaatst: 28 december 2016 Kun je aangeven wat je hier wilt plaatsen, bloeiende planten (+ kleur), een groenblijvende bodembedekker of iets anders. Dan komen er vast leuke suggesties. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
greenchitect Geplaatst: 28 december 2016 Auteur Delen Geplaatst: 28 december 2016 Kun je aangeven wat je hier wilt plaatsen, bloeiende planten (+ kleur), een groenblijvende bodembedekker of iets anders. Dan komen er vast leuke suggesties. Natuurlijk, dom van mij. Ik zoek niet alledaagse vaste niet-bodembedekkende winterharde bloeiers. Ze mogen niet woekeren (er zijn ook bloembollen aanwezig. Met niet alledaagse bedoel ik bijvoorbeeld schaduw planten uit china of andere niet zo normale planten, vormen, bloeiperiode, bladeren of kleuren. Alvast bedankt! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 28 december 2016 Delen Geplaatst: 28 december 2016 https://www.moestuinforum.nl/licht-lichtbehoefte-t12172.html Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
greenchitect Geplaatst: 29 december 2016 Auteur Delen Geplaatst: 29 december 2016 https://www.moestuinforum.nl/licht-lichtbehoefte-t12172.html Precies wat ik nodig had , dank je wel Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 4 januari 2017 Delen Geplaatst: 4 januari 2017 Mag ik vast nog wel iets aan toevoegen. Want het gelinkte topic is vast en zeker niet voldoende / volledig. Er is echt heel veel wél mogelijk op een dergelijke standplaats. Google er eens op : zat . Maar jouw topic-titel trok gelijk mijn aandacht.Het is vooral dat mensen de negatieve lading van de waarheid vaak liever niet willen horen, niet willen lezen, niet willen begrijpen of gewoon verneinen. Het is ook slecht voor de handel he ? Nee verkopen. Héél veel is vooral NIET mogelijk, heel veel van wat juist de gemiddelde tuinliefhebber wél wil, maar dus op een teleurstelling uitloopt.Veelal is het ook niet alléén het licht-behoefte verhaal, maar de combinatie met én natte winters, óf een zware grondsoort die lang koud blijft. óf juist een arme zandgrond met wortels van bomen, wat maakt da het allemaal moeilijk wordt / of lijkt. Er is wél veel mogelijk. Zoek het in typische bosplanten, voorjaarsbloeiers, bollen en mooie bladvormen in verschillende tinten. Leg je eisenpakket niet te hoog. Varens en mossen kunnen trouwens óók prachtig zijn, met Aronskelken en een enkele zeer speciale Helleborus. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.