Jorieke123 Geplaatst: 9 september 2010 Geplaatst: 9 september 2010 Ik heb elke keer weer ruzie met de courgetteplanten. Die nare rot stekels prikken me elke keer! Vorige week nog in mn duim, en ik denk dat de stekel is blijven zitten. De boel is helemaal dik en rood, als bij een splinter. Ik gooi al mn zaadjes weg (tenzij iemand van dit leuke forum ze wil hebben) en heb 'spineless' zaden besteld. Ik ben heel benieuwd, want courgettes zijn eigenlijk niet lekker genoeg om elke keer geprikt te worden. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Addie Geplaatst: 9 september 2010 Geplaatst: 9 september 2010 Wat een geweldige tip dit!!! De spineless courgette komt ook op mijn zadenlijstje te staan. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 9 september 2010 Auteur Geplaatst: 9 september 2010 ja, bij het opruimen van de plant heb ik handschoenen gebruikt. Maar om nou elke keer handschoenen aan te doen om een courgette te 'plukken' (snijden eigenlijk)... de courgettes zitten onderaan de plant, dus je moet altijd met je hand langs de lange stelen met veeeeel prikkels. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorg Geplaatst: 9 september 2010 Geplaatst: 9 september 2010 Haha inderdaad, en met courgettes moet je ook nog is bijna elke twee dagen oogsten. Ik heb me aangeleerd te tuinier met handschoenen dus ik heb niet zoveel last van de stekels Zijn de palmkool plantjes nog wat geworden jorieke? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 10 september 2010 Auteur Geplaatst: 10 september 2010 Mijn courgette planten staan een beetje achteraf, bij de boontjes en pompoenen. Dus als ik bij de boontjes ging kijken, zag ik dat er alweer 3 courgettes oogstbaar waren. Om dan weer helemaal terug te gaan voor handschoenen... Op weg naar de schuur kom ik dan altijd weer vele andere planten/dieren/regenlaarzen tegen die ook aandacht nodig hebben. Dan vergat ik de courgettes weer De palmkoolplantjes zijn nu 2 cm hoog! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
kustlijn Geplaatst: 10 september 2010 Geplaatst: 10 september 2010 Het voordeel van courgettes in een plantenbak is, dat ze niet zo uitbundig groeien als in de volle aarde.Je kan er dan ook gemakkelijker bij.Soms zelfs van onderen.Maar de opbrengst is ook een stuk minder. Ik heb mensen wel eens courgettes zien oogsten met een barbecue tang http://www.leifheit.de/proline-keuken-en-barbecue-tang-31-cm-84.jpg en een lang broodmes. Ik heb wel geleerd dat het een "fijne" plant is om katten uit de tuin te houden.Katten zijn als de dood om een splinter in hun zooltjes te krijgen. Overigens doen geen van mijn courgettes nog wat.Bloeien doen ze nog, maar enkel met mannelijke bloemen.Dus geen vruchtbeginsel meer. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Jorieke123 Geplaatst: 10 september 2010 Auteur Geplaatst: 10 september 2010 Ik heb ze er ook al allemaal uit gehaald. Ze werden ook al wat snottig met dat natte weer. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 15 juli 2013 Auteur Geplaatst: 15 juli 2013 Mijn stekel-loze courgettes staan er weer mooi bij dit jaar! Ik koop dus echt nooit meer zaden van een andere soort! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
cees7274 Geplaatst: 15 juli 2013 Geplaatst: 15 juli 2013 Waar bestel je die Jorieke? Al moet ik zeggen, dat ik de gemiddelde Brandnetel eigenlijk erger vind, en al helemaal die vuurdoorn van 3 meter hoog en 3 meter breed die ik er van de week uit moest halen Quote
Jorieke123 Geplaatst: 15 juli 2013 Auteur Geplaatst: 15 juli 2013 Ik heb ze besteld bij Vreeken. Het is de 'Diamant' F1 / 'Spineless Beauty' F1. Ze zullen hem ook wel ergens anders hebben Ik heb wel eens een stekel van de courgette in mijn duim gekregen, die ik er met geen mogelijkheid uit kreeg. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Sovreze Geplaatst: 15 juli 2013 Geplaatst: 15 juli 2013 Jammer alleen van de F1, anders had ik met je meegedaan Jorieke. Ik heb het dit jaar nog bonter gemaakt, want de komkommerkruid met prikprik blaadjes staan er pal naast (op en onder...) dus ik oogst met lange mauwen in die hoek. JA, ook met 35 graden Quote
Jorieke123 Geplaatst: 15 juli 2013 Auteur Geplaatst: 15 juli 2013 Tja, ik heb nog niet geprobeerd wat voor een planten je krijgt als je de zaden gewoon weer zaait. Zou ik kunnen proberen, als ik het niet vergeet en als ik er tijd voor heb. Daar lopen zaken nogal vaak op mis Maar dat de nakomelingen niet hetzelfde zijn, geldt ook voor alle andere courgettes, of ze nou F1 zijn of niet. Tenzij je natuurlijk heel erg je best doet om ze niet te laten kruisen met pompoenen/komkommers/etc. Ik koop gewoon lekker een nieuw zakje als ze op zijn. Met 4 planten per jaar doe je er wel even mee Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nynkef Geplaatst: 15 juli 2013 Geplaatst: 15 juli 2013 Als je de zaden van de gestekelde weg gaat gooien hou ik me aanbevolen Ik heb helemaal geen last van de stekels Quote
sammetje Geplaatst: 15 juli 2013 Geplaatst: 15 juli 2013 Ik heb me nog nooit geprikt aan een courgette, wist niet eens dat het kon Quote
Jorieke123 Geplaatst: 15 juli 2013 Auteur Geplaatst: 15 juli 2013 @Nynke: dat heb ik in 2010 al gedaan @Sammetje: het zijn de stengels en bladeren die prikken... niet de vrucht he? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.