De enter Geplaatst: 17 november 2016 Share Geplaatst: 17 november 2016 Beste Zijn dit shiitakes? Ik heb ongeveer 2 jaar geleden houte 'stokjes' in een stuk hout geplaatst nu heb ik dit. Is dit ook effectief de juiste soort? Mvg Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Johmir Geplaatst: 17 november 2016 Share Geplaatst: 17 november 2016 Ik zou zeggen: ja. Kijk maar naar de gelijkenis met mijn shii takes van vorig jaarhttps://www.moestuinforum.nl/wie-kweekt-er-welke-paddestoelen-t17833-20.htmlJe moet ze overigens nu wel oogsten....niet te lang meer wachten! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Johmir Geplaatst: 17 november 2016 Share Geplaatst: 17 november 2016 Nog wel een vraag: welke houtsoort is het stammetje? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
De enter Geplaatst: 18 november 2016 Auteur Share Geplaatst: 18 november 2016 Wauw! Jou Shiitakes zijn veel groter! Maar dit is de eerste oogst en er komen er nog een paar op Waarom moet ik ze nu oogsten? Voor de vries? En het stammetje is een hazelaar! Vriendelijk bedankt voor de reactie! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Johmir Geplaatst: 18 november 2016 Share Geplaatst: 18 november 2016 Mijn eerste oogst van vorig jaar was inderdaad schitterend. Helaas is me dat dit jaar niet meer gelukt; ik heb slechts een klein handje vol met kleine paddenstoelen kunnen oogsten.Ik zei 'nu oogsten' omdat de paddenstoel zich anders helemaal openvouwt en daarna weer verteerd. Het is maar een suggestie. Ik heb ze eigenlijk nooit zo lang op de stam laten staan. Mijn stam heb ik gekocht bij 'groene takken' en het is eikenhout. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
simonvb Geplaatst: 18 november 2016 Share Geplaatst: 18 november 2016 Ik dacht dat shiitake opkwamen als het buiten boven de 20 graden is? Staan deze binnen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
De enter Geplaatst: 20 november 2016 Auteur Share Geplaatst: 20 november 2016 Deze staan gewoon buiten aan de compostbak, Ik was ze al vergeten En ineens viel deze mij nog eens op Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Johmir Geplaatst: 4 december 2016 Share Geplaatst: 4 december 2016 En? Heb je nog kunnen oogsten en waren ze lekker? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
De enter Geplaatst: 19 december 2016 Auteur Share Geplaatst: 19 december 2016 Ik heb ze nog niet geoogst. Maar ze zien er nog altijd goed uit, helaas is het nog niet zoveel dus wat ik oogst is niet genoeg voor een volledige portie :/ Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Johmir Geplaatst: 19 december 2016 Share Geplaatst: 19 december 2016 Ik denk ook niet dat er nu nog meer bijkomen met deze temperaturen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 24 november 2019 Share Geplaatst: 24 november 2019 Ik heb maanden terug 2 zakken met broed gekocht. Nadat ze ‘op’ waren, heb ik ze gewoon in de tuin gegooid. En kijk! De shii-takes zijn weer begonnen met groeien. Helaas lusten slakken ze ook graag weet ik inmiddels. De oesterzwammen worden ook compleet opgevroten. Ik had niet verwacht dat ze nu nog buiten zouden groeien na de kurkdroge zomer. Toch geinig al die groeilust. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
woldistel Geplaatst: 27 mei 2022 Share Geplaatst: 27 mei 2022 Ik had het dit jaar niet meer verwacht, want dit is inmiddels het vierde jaar na de eerste oogst. Shiitake op beukenstam. De slakken en pissebedden hebben er ook alweer van gesnoept, dus ik heb de stam maar ontdaan van hun aanwezigheid en iets hoger gelegd. 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aseel Geplaatst: 20 december 2022 Share Geplaatst: 20 december 2022 Ik had ook een vraag. Ik heb stammen gekocht die met shiitake is geënt. Maar wat ik me af vroeg..de mycelium groeit naar buiten. Is dat normaal. Zo heb ik ze op internet nooit gezien. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
woldistel Geplaatst: 21 december 2022 Share Geplaatst: 21 december 2022 Dat lijkt mij ook een andere schimmel, eentje die geen paddenstoelen geeft. Staan je stammen altijd binnen? Lijkt mij veel te droog. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aseel Geplaatst: 21 december 2022 Share Geplaatst: 21 december 2022 Ze staan wel binnen . Maar wel vochtig, dat is balen. Hoe weet ik het zeker. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
woldistel Geplaatst: 21 december 2022 Share Geplaatst: 21 december 2022 Het mycelium van shiitake is wit. Nooit groen. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aseel Geplaatst: 21 december 2022 Share Geplaatst: 21 december 2022 Dat is duidelijke.thanks..wat nu?komt het goed. Het is wel geënt met shiitake.en lijkt erop dat het alleen aan de buitenkant groeit. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
woldistel Geplaatst: 21 december 2022 Share Geplaatst: 21 december 2022 Je kunt proberen zoveel mogelijk van het groene af te schrapen met de achterkant van een mes . Zou ik wel buiten doen i.v.m. eventuele sporen. Daarna met een borstel met lauw water schoonborstelen. Als het shiitake mycelium goed door de stam is gegroeid, is dat geen probleem. Volgens mij is stammenteelt vooral bedoelt voor buiten. Een shitake stam geeft een paar keer oogst, afhankelijk van de omstandigheden en de dikte en houtsoort van de stam. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aseel Geplaatst: 21 december 2022 Share Geplaatst: 21 december 2022 Dankje..zal het proberen.en de eikenstam. Naar de brengen.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Flup Geplaatst: 22 december 2022 Share Geplaatst: 22 december 2022 Ik denk dat het vergeefse moeite is en je de stammen beter weg kunt gooien. Maar je weet nooit. Wel jammer, maar soms mislukt het ook weleens. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
woldistel Geplaatst: 22 december 2022 Share Geplaatst: 22 december 2022 Ik hoop eigenlijk dat de groene schimmel (i.i.g. resterend mycelium) het buiten te koud vind en dat het shiitake mycelium de stammetjes weer kan overnemen. Maar inderdaad, er mislukt wel eens iets 🤷 @aseel Heb je hier op het forum al eens gekeken naar het kweken van oesterzwammen op koffiedik en/of stro? Veel eenvoudiger en kan ook binnenshuis! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aseel Geplaatst: 23 december 2022 Share Geplaatst: 23 december 2022 Ik vind oesterzwammen smaakloos. Ik ga het gewoon in de moestuin gooien..kijk wat er gebeurt.misschien koningszwam.die blijkt wel lekker te zijn. Ik dacht ik doe in het huis.lekker warm..met plastic erover heen..lekker vochtig.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.