pippi Geplaatst: 9 oktober 2016 Delen Geplaatst: 9 oktober 2016 In mijn achtertuintje zijn mijn twee kleine bijenhotelletjes flink bezet, en ik wil straks in de volkstuin ook graag weer iets van een insectenhotel, mag dan ook best wat groter en misschien dat ik het zelf ga maken. Ik zat te denken om achterin de tuin, achter de compostbakken, een 'wild' hoekje te maken met takken en bladeren voor padden en misschien zelfs een egelhotel, en tegen de achterkant van de compostbakken dan een insectenhotel te zetten of op te hangen. Of zou dat veel te warm worden? Die hoek ziet er zo uit: Boven is Noord, en beneden is dus de Zuidgrens van mijn tuintje. Mijn 'Zuiderburen' hebben dacht ik ook een of twee fruitbomen daar achter in de tuin staan, dus het hoekje ligt ook weer niet in de volle zon, maar wel 'beschut'. Aan de oostkant staat een heg, dan een stukje gras en dan een sloot, aan de west- en noordkant zit de rest van mijn tuin. Het lijkt mij het ideale plekje om allerlei beestjes en beesten te lokken, maar de achterkant van die compostbakken kan misschien ook 's winters wel vrij warm worden? Zou de boel daarvan in de war raken en kan ik mijn 'wilde' hoek beter elders plannen? (edit: Om een idee te krijgen: zo'n rood vierkantje voor de compostbakken is 25 x 25cm.) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
pippi Geplaatst: 11 oktober 2016 Auteur Delen Geplaatst: 11 oktober 2016 Niemand? En als ik de vraag anders formuleer? Hebben jullie een bijenhotel/insectenhotel in je volkstuin en waar hebben jullie dat staan of hangen? En wordt het goed bezocht? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
mkleinman Geplaatst: 17 oktober 2016 Delen Geplaatst: 17 oktober 2016 We hebben (nog) geen bijen/insectenhotel op de tuin maar die gaat er zeker komen als je dat bedoeld. Bestuiving is op ons complex sowieso een issue. Als we hiermee dus bijen/insecten kunnen helpen gaan we dat zeker doen. Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
balkontuinder Geplaatst: 17 oktober 2016 Delen Geplaatst: 17 oktober 2016 Leuk pippi! Hoe groot wordt dat insectenhotel? Het ziet er vrij flink uit als ik er vanuit ga dat de vierkante roze vakjes tegels zijn. De zon staat nu natuurlijk een stuk lager waardoor het misschien lastig is om in te schatten hoeveel directe zon erop komt te staan. Maar het maakt natuurlijk wel verschil of het hotel tien centimeter of dertig centimeter diep is. Ik denk dat je een goede plek gekozen hebt om je hotel te plaatsen. Zelf heb ik een plek uitgezocht met flink minder zon. Ik weet niet of die plek goed is, maar een andere plek is niet echt een optie. Bij mij komt alles direct tegen de heg aan. Het afgelopen jaar was daar ook een hommelnest. Op mijn complex zijn diverse imkers aanwezig dus voor de bestuiving hoef ik het niet te doen. Het is vooral dat ik solitaire bijen en hommels zo leuk vind. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
pippi Geplaatst: 17 oktober 2016 Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober 2016 Het gaat mij ook vooral om het helpen van wilde bijen en hommels, want ik geloof dat het met de bestuiving op de tuin wel goed zit. Balkontuinder, niet dat hele roze stuk wordt insectenhotel, het is meer van 'daar ergens zou het moeten komen'. Hoewel het wel heel gaaf is natuurlijk, een heel groot insectenhotel. Ik heb nog steeds wat twijfels of de plek niet te warm is. Eerst maar eens kijken wat ik er precies neer ga zetten, ik kan altijd nog een pallet achter de compostbakken zetten en daar het hotel tegenaan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 17 oktober 2016 Delen Geplaatst: 17 oktober 2016 Op ons moestuinstuk Zuid staat een heel groot insectenhotel.Het blijkt dat daar nu een kudde Hoornaars is neergestreken die heel steady de hele boel uitmoorden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
pippi Geplaatst: 17 oktober 2016 Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober 2016 Oh dat is wel heel akelig Erny. Het zet me ook wel aan het denken, misschien is het veel verstandiger en 'natuurlijker' om het toch bij kleine hotelletjes te houden, her en der verspreid. Want voor roofinsecten zoals in jouw geval, maar ook voor vogels, is zo'n heel flatgebouw vol vreten natuurlijk wel heel aantrekkelijk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
simonvb Geplaatst: 18 oktober 2016 Delen Geplaatst: 18 oktober 2016 Ik plaats er geen omdat er bij ons sommige mensen spuiten op het complex en vraag me af of ze dan niet te veel pesticiden binnen krijgen. Zaai wel verschillende bloemen voor de bijen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 6 januari 2017 Delen Geplaatst: 6 januari 2017 ( simonvb : spuiten op een moestuincomplex ( teelt eetbare zaken ) is al jaren en jaren gewoon bij wet verboden en strafbaar ) Je insectenhotel hangt het best op zuiden ja. met de ingang op zuid. Kán dat niet is west of oost ook een goede optie. Té warm wordt het hotel niet snel. Insecten houden best van warmte. Meestal wordt wel een afdakje aangeraden, tegen hoge zuidelijke zomer-hitte zon. En tegen invallende regen natuurlijk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
simonvb Geplaatst: 6 januari 2017 Delen Geplaatst: 6 januari 2017 Hier bij ons heb ik er toch gezien die hun paadjes met round-up bespuiten. Geen idee met wat maar sommige sproeien ook de prei, sla, aardappelen, kolen,... tegen allerlei plagen (niet de tuinders waar ik advies ga vragen ). Heb wel het idee dat de nieuwe beginners allemaal kiezen om niet te spuiten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 6 januari 2017 Delen Geplaatst: 6 januari 2017 spuiten en spuiten is 2 he ? Er zijn allerhand van 'spuit-middelen' die ook gewoon toegestaan zijn , zelfs in de biologische teelt. Spuiten an sich zegt niks. Zeer off topic trouwens ( en genoeg topics over aanwezig ), maar ik reageerde, omdat dat voor jou een reden was géén insectenhotel op te hangen. Welke ik een beetje een vreemde redenatie vond, want dat kan je in grote delen van Nederland en België dus geen insectenhotel ophangen ? Op een moestuincomplex is met gif het onkruid bestrijden inderdaad strafbaar. Ook de gewone paadjes op de tuin ja. Er geldt een minimum afstand tot teelt en oppervlakte water, staat ook op de verpakking trouwens. 6 meter dacht ik ? maar dat doe ik uit het hoofd. Op de tuin zelf ( dus ook de werkpaadjes mag het helemaal niet. Trouwens dácht ik, dat sinds 2016 er helemaal niet meer gespoten mag worden met gif tegen onkruid ? maar daar ben ik niet eens zeker. Gaat dit topic ook niet over natuurlijk en alles valt te googlen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.