Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben dit jaar begonnen met groenten-kweekbakken op mijn terras te plaatsen.

Aanvankelijk ging het prima, lekkere groentjes, leuke hobby.

? door de rare zomer met hoge temperaturen en luchtvochtigheid kregen mijn plantjes meeldauw.

Ik wil de bakken volgend jaar terug gebruiken, heb echt veel tijd en moeite geïnvesteerd in goede grond, bodemverbeteraars, compost e.a.

Moet ik de bodem/aarde ontsmetten alvorens volgend jaar weer aan de slag te staan.

Een landbouwer heeft me aangeraden ze onder de pergola te plaatsen en de aarde te laten uitdrogen.

Iemand een idee of dit de juiste manier is. Ik wil wel geen chemische producten gebruiken, ben voor puur natuur !

Geplaatst:

Enu,

Ik ga ervan uit dat het hier echte meeldauw betreft (schimmelpluis bovenop het blad, eenvoudig weg te vegen in het beginstadium van de aantasting). De echte meeldauwschimmel kan alleen overleven op levende waardplanten, de sporen echter ook op plantenresten.

2016-09-18213358941474227276.png

(Bron: Rapport Beheersing ziekten en plagen biologische sierteelt vollegrond, PPO Bloembollen, Boomkwekerij & Fruit,DLV biologische landbouw, November 2005).

Overbodig dus om de grond te ontsmetten, maar er wel voor te zorgen dat alle aangetaste plantenresten zijn verwijderd.

Volgend jaar kun je preventief 10-30% melkoplossing vernevelen over de bladeren. Melkbestanddelen maken de schimmel op het blad o.i.v. zonlicht kapot. Zoek even op internet naar verdere info hierover. Over het tijdstip van watergeven (niet 's avonds) en de manier waarop (niet op het blad) zijn ook van belang om echte meeldauw te voorkomen, en hierover is ook veel te vinden op Internet.

Geplaatst:

Beste Oscar,

Hartelijk dank voor uw uitleg, super!

Ik zal er rekening mee houden 's morgens ipv 's avond water te geven.

En wat is uw mening, moet ik de grond laten uitdrogen (onder de pergola)

of kan ik die bakken beter gewoon buiten laten staan.

Geplaatst:

Ik heb een soortgelijke vraag eigenlijk: wat te doen na phytophtora? Ik heb ze er door omstandigheden te laat uitgehaald en er zijn resten blijven liggen in de tuin. Wat nu??

Als ik buiten ga roken,

is dat meestal op eiken of beuken,

maar ook wel op appel- of kersenhout...

Geplaatst:
En wat is uw mening, moet ik de grond laten uitdrogen (onder de pergola)

of kan ik die bakken beter gewoon buiten laten staan.

Enu, je kunt die bakken gewoon buiten laten staan. Ik zou er dan wel wat violen in planten Je zult het komend seizoen natuurlijk wel moeten bemesten, bv. met koemestkorrels.

De meeldauwschimmel overleeft uitsluitend op levende waardplanten, de sporen (zgn. ascosporen, zie uitleg onder) overleven op plantenresten. Je hoeft de aarde dus niet te laten uitdrogen, want je hebt de plantenresten al verwijderd..

Meeldauwschimmels produceren in het groeiseizoen lichte sporen (conidiën), die makkelijk via de wind naar andere planten of met vocht naar andere bladeren meegevoerd kunnen worden. Dat is de reden dat je niet op het blad moet water geven; je kunt hiermee makkelijk andere bladren besmetten. Aan het eind van het groeiseizoen produceren diezelfde schimmels die-hard sporen (ascosporen) die de winter moeten kunnen doorstaan. Deze sporen zijn met een dikke sporenwand goed uitgerust tegen uitdroging.

N.B. Uitdroging van de grond betekent ook verstoring van de grond, beter van niet.

Succes!

Geplaatst:
Ik heb een soortgelijke vraag eigenlijk: wat te doen na phytophtora? Ik heb ze er door omstandigheden te laat uitgehaald en er zijn resten blijven liggen in de tuin. Wat nu??

Ralf, hebben we het hier over Phytophtora aardappelen?

De pseudoschimmel Phytophtora overleeft in de aardappel, als deze er daadwerkelijk inzit.

Over aangetast blad hoef je je geen zorgen te maken (ik haal het altijd weg en bij mij gaan zieke plantendelen simpelweg nooit op de composthoop), maar als je aangetaste knollen in het veld laat zitten, dan kun je hier volgend jaar vrijwel zeker eerder problemen verwachten. Ik zou de boel nog eens omspitten op zoek naar restanten. Of veel beter nog, vruchtwisseling toepassen.

Geplaatst:

Dan gaat het wel goed komen. Er zaten nauwelijks of geen aardappelen meer in de grond en door omstandigheden wordt het hele veld incl. moestuin omgeploegd over een paar weken.

Als ik buiten ga roken,

is dat meestal op eiken of beuken,

maar ook wel op appel- of kersenhout...

Geplaatst:

"Enu, je kunt die bakken gewoon buiten laten staan. Ik zou er dan wel wat violen in planten "......

super !!!!!!!!! want leeg zijn die bakken ook maar een triestig zicht Zie bijlage : Groentenbak82301474447907.jpg

Nogmaals, dikke merci voor de uitleg en tip

Geplaatst:

Enu, als ik zo die bak zie... Is het een idee om een stuk oude tuinslang te perforeren, over de bodem te leggen met een uiteinde naar boven in een hoekje en voortaan via die slang water te geven?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...