barb Geplaatst: 4 september 2016 Geplaatst: 4 september 2016 Goedemorgen allemaal! Ik heb heel wat rode bieten geoogst, hoe kan ik deze het beste invriezen, moet ik ze eerst blancheren of kunnen ze rauw bevroren worden? Kunnen ze in hun geheel de vriezer in of is in stukjes/plakjes snijden beter? Groet,Barb Quote
weknow Geplaatst: 4 september 2016 Geplaatst: 4 september 2016 In ieder geval kan het goed als je ze bereidt, weet ik uit ervaring: koken of stomen of stoven tot gaar of halfgaar, snijden in plakjes of blokjes en evt. zuur of zoetzuur in porties met kruiden, appel, uitje...zoals je lekker vindt. Ik doe het zo omdat ze dan minder plaats innemen en na ontdooien direct eetbaar, al of niet verwarmd. In zijn geheel invriezen vind ik niet praktisch...enorme rode knoeiboel na ontdooien. Bovendien kun je de hele bieten lang en goed bewaren (overleven enige graden vorst in de tuin), inkuilen of op een koele plek in de kelder of zo. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Johmir Geplaatst: 4 september 2016 Geplaatst: 4 september 2016 Ik heb net vanavond wat bieten ingevroren. Vanmiddag had ik daarvoor al een bak met 2 L water in de vriezer gezet om als ijswater te gebruiken.De bietjes heb ik gewassen en daarna aan de kook gebracht en 40 min. gekookt. Na het koken de bieten afgegoten en in het ijswater overgedaan. De snelle afkoeling houdt de bietjes lekker vers (althans, dat wordt beweerd) Na volledige afkoeling heb ik de bietjes ingevroren.Als ik ze weer ga gebruiken dan laat ik ze ontdooien en verwijder ik de velletjes om daarna verder te verwerken. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.