Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb voor het eerste jaar een Elstar boompje staan, met nu 6 appels. Ik heb gelezen dat je aan de kleur van de pit kunt zien wanneer ze geoogst moeten worden. Maar ik wil er eigenlijk geen enkele opofferen aan dit testje. Ik ga 12 sept op vakantie en ik ben op 15 okt terug. Wat is jullie advies, voor of na de vakantie oogsten?

aangepast door Gast
Geplaatst:

Hier hangen ze nog. Eentje geplukt: 15,1 Brix (vorig jaar rijp: 17,3 Brix). Smaakte ook nog iets te zurig, wel al bruine zaden.

Tussen nu en 12 sep zijn er nog 10 dagen, met waarschijnlijk prima afrijp-weer.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Voor mij geldt; ik pluk m'n appels wanneer ze lekker zijn en dit is zeker niet begin september!

Ze zijn voor mij pas lekker indien ze de tijd krijgen om pas ECHT goed op smaak te komen, soms is dit pas eind september/ begin oktober.

Tegen die tijd zijn de nachten kouder en krijgen de appels een nog mooiere blos, bovendien zijn ze dan pas volledig zoet en hebben een heerlijk aroma.

Dan pas proef je het ware verschil tussen een té vroeg geoogste appel uit de supermarkt of eentje uit eigen tuin...

Geplaatst:

Ik zou er toch maar eentje opeten voordat je op vakantie gaat. Er is een kans dat ze, als je terug komt van vakantie, op de grond gevallen zijn en/of opgegeten door de vogels.

Geplaatst:
Voor mij geldt; ik pluk m'n appels wanneer ze lekker zijn en dit is zeker niet begin september!

Ze zijn voor mij pas lekker indien ze de tijd krijgen om pas ECHT goed op smaak te komen, soms is dit pas eind september/ begin oktober.

Tegen die tijd zijn de nachten kouder en krijgen de appels een nog mooiere blos, bovendien zijn ze dan pas volledig zoet en hebben een heerlijk aroma.

Dan pas proef je het ware verschil tussen een té vroeg geoogste appel uit de supermarkt of eentje uit eigen tuin...

In principe ben ik het hier mee eens maar dit hangt ook erg af van het ras. Mijn Granny Smith gaan er pas in December af. Mijn ervaringen met Elstar is wel dat ze meliger worden als ze te rijp worden/te lang aan de boom hangen. Het is dus wel zaak om een fijn balans hierin te vinden.

Maar ja, als je een appel voorzichtig optil en hij komt los dan kan je hem er toch beter afhalen. Anders ligt hij morgen beschadigd en beurs op de grond

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Precies, als Elstar te lang blijft hangen worden ze nog zoeter maar ook droger en meliger. En afhankelijk van je eigen smaak moet je ze dus plukken op het tijdstip dat je zelf ze het lekkerst vind

Ik vind overigens wel dat appels uit eigen tuin altijd lekkerder smaken dan die uit de supermarkt. Met Elstar valt dat op maar met Golden Delicious is dit helemaal een wereld van verschil. In de winkel smakeloze waterbommen, terwijl ze uit eigen tuin ontzettend zoet kunnen zijn.

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst:

Rijpingstijd zal zeer afhankelijk zijn van plaatselijke omstandigheden. Hier, dicht bij zee, vaak wat later dan landinwaarts.

Kijk ik naar de kleur van de Elstars aan mijn nog kleine boompje....10 a 12 stuks....dan denk ik dat het oogstmoment nog 4 a 6 weken weg is.....andere rassen zijn al geoogst of volop in consumptie op dit moment.

Overigens is een Elstar geen "Elstar".... Ik bedoel daarmee dat er binnen dat (zeer veel commercieel aangeplante) ras diverse kweeklijnen bestaan die toch wel wat kunnen verschillen in bijv. kleur, smaak en ook rijpingstijd.

Ik zou een appeltje proeven in jouw geval, een of twee dagen voor je weg gaat....proeft het echt rijp of "bijna" dan oogsten en meenemen op vakantie. Vind je hem nog zurig en te hard....laten hangen tot half oktober. Tussenoplossing is om degene die je kat of planten verzorgt of zo te vragen om ze halverwege voorzichtig te plukken (met steel) en ze in het koelvak van de koelkast te leggen...dan heb je na 15 oktober kans om ze direct te eten of nog enkele dagen in de fruitschaal te laten beter-rijpen........

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...