LaurensB Geplaatst: 30 augustus 2016 Geplaatst: 30 augustus 2016 Circa14 jaar geleden heb ik een goudreinettenboom geplant. Hij heeft jarenlang mooie grote appels gegeven, maar vorig jaar kwamen er ineens alleen maar kleintjes aan, circa 3 tot 5 centimeter doorsnee. Dit jaar is het precies hetzelfde. Ik snoei de boom regelmatig bij, dus daar kan het niet aan liggen. Moet ik de boom er maar uit halen of heeft iemand een idee? Quote
weknow Geplaatst: 30 augustus 2016 Geplaatst: 30 augustus 2016 Als de boom verder gezond is, is wegdoen heel erg jammer. Even wat mogelijkheden op een rijtje: Mogelijkheid 1:Veel vruchten, maar die ontwikkelen zich niet tot grote appels. Oplossing: Dunnen van de vruchten in mei/juni zodat de minder vruchten die overblijven zich beter kunnen ontwikkelen. Mogelijkheid 2: Dit is het meest waarschijnlijke bij jou: de boom is doorgegroeid zonder te "sturen" en gevolg is dat ze erg groot wordt, weinig jong hout meer maakt om vruchten op te dragen en minder/kleinere vruchten krijgt. Oplossing = goede en gerichte snoei. Goede opbrengst krijg je doordat de boom een evenwicht heeft tussen (door-)groeien en bloeien/vruchtzetting. Dit regel je door wat en hoe en wanneer je snoeit. Probeer zo te snoeien dat er steeds wat oude takken en twijgen vervangen worden door ongeveer evenveel nieuwe groei. Mogelijkheid 3: Voeding. Een boom die elk jaar vruchten draagt heeft voeding en verzorging nodig om dit vol te houden. Een appel vraagt niet heel veel voeding...maar toch wel iets. Jaarlijks een portie compost strooien of evt. mest voor fruit van bijvoorbeeld DCM kan al in bijna alles voorzien, dat hiervoor nodig is. Een combinatie van gerichte snoei, aandacht voor bodem en voeding en zo nodig ook vrucht-dunning in jaren en bij rassen met veel vruchten is altijd gewenst om goede, gezonde oogsten te krijgen van fruitbomen op lange termijn. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
harms1 Geplaatst: 30 augustus 2016 Geplaatst: 30 augustus 2016 Een zeer kundig antwoord van weknow...ik kan me er alleen maar bij aansluiten...heeft de boom wel goede bestuivers? http://www.oude-fruitbomen.nl/appelbomen/goudreinet/ Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.