Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Ik bedoelde eigenlijk of ze nog geregeld naar buiten vliegen om te foerageren.

Ah. ik snap je vraag

Het is me niet opgevallen dat ze nog uitvliegen om eten te zoeken. ik kom vaak wat vroeg, dus misschien nog wat koud voor de wespen.

Ik lees op een willekeurige site:

De nestkoningin, darren, larven & toekomstige koninginnen worden door de werksters gevoed. Rond september zullen de vruchtbare vrouwtjes uitvliegen om te worden bevrucht door een dar. Zij zullen elders een eigen nest bouwen en koningin worden van hun kolonie. ’s Winters sterven alle wespennesten uit door de kou. De toekomstige koninginnen zullen proberen te overwinteren en zijn de enige wespen die de kou kunnen overleven.

De darren en vruchtbare vrouwtjes zullen dus binnenkort uitvliegen en zullen wel moeten eten denk ik. Ben benieuwd, maar zal het kleine uitvlieg spektakel vast missen

Geplaatst:
Maar wat maakt nou dat een wespenkoningin alleen overwintert en dat een wilde bij hooguit in de buurt van een paar zusjes de kinders voortbrengt? Zou leven in een groep - daar waar voldoende voedsel is - niet altijd efficiënter zijn?

Gut ik wordt nu bijna filosofisch.

Hoi pippi,

Het is in het belang van het voortbestaan van de soort dat erfelijk materiaal wordt uitgewisseld. Dat bereik je niet door in je eigen groep te blijven hangen. In mijn wespennest zie ik nu darren en er zijn ook toekomstige koninginnen, die niet meer te onderscheiden zijn van de huidige koningin. Als toekomstige koninginnen en darren gaan uitvliegen, gebeurt dat simultaan met alle andere Franse wespennesten. Vergelijk de bruidsvlucht van vliegende mieren. De kans dat een toekomstige koningin wordt bevrucht door een dar van een ander nest is natuurlijk groot. Dat levert dan vernieuwing van de set genen op, wat een upgrade kan zijn maar niet per se verbetering van eigenschappen hoeft op te leveren. Op deze manier kan een soort zich in de loop van de tijd aanpassen aan veranderde omstandigheden (evolutie). Als we jouw vraag van de wilde bij afzetten tegen de wesp, betekent het dat de wilde bij minder snel kan evolueren. Maar misschien is de wilde bij wel net zo trouw als de naam doet vermoeden

Vergelijk dit met Phytophtora, waarin een ongeslachtelijke en geslachtelijke voortplanting bestaat.

Vóór 1980 was in Europa alleen type A1 aanwezig en was er alleen ongeslachtelijke voortplanting. Voor geslachtelijke voortplanting zijn er nl. 2 paringstypes noodzakelijk. In de jaren 80 kwam type A2 uit Mexico naar Europa. Daardoor werd ineens geslachtelijke voortplanting mogelijk. Door het mengen van het DNA van deze types, werd het een stuk moeilijker om Phytophtora te bestrijden.

Ziekenresistenties van aardappelen werden makkelijker doorbroken en werd de bestrijding via chemische middelen ook moeilijker door aanpassing van deze waterschimmel. Tja, voor ons is het mengen van erfelijk materiaal bij Phytophtora niet handig, maar deze soort is er een stuk sterker door geworden.

We hadden het toch over wespen?

Geplaatst:

Oscar, dank voor je uiteenzetting, maar dat bedoelde ik niet.

Het maakt voor de genendiversiteit volgens mij niet veel uit of een nageslacht voortbrengend insect in een kolonie leeft of (altijd of gedurende een bepaalde periode) solitair. Het ging mij om het leven na de bevruchting.

Bij bijvoorbeeld katachtigen zie je dat verschil ook; leeuwen en cheetah's leven in een groep, en tijgers en panters leven solitair, maar dat valt te verklaren door verschillend jachtgedrag, dat weer onder invloed staat van de omgeving en beschikbare prooi. Als tijgers op de savanne woonden en zebra's wilde vangen zouden ze wellicht ook in een groepje gaan wonen.

Maar aangezien je niet met meerdere bijen een bloem hoeft te overmeesteren, blijf ik me afvragen waarom honingbijen dan in een kolonie wonen en solitaire bijen niet.

Sorry voor heel erg off-topic gaan.

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Nieuwe nestbouw activiteit van de Franse veldwesp in mijn schuurtje vlakbij ventilatierooster.

Ik denk dat ik het nu maar ga afschermen. Niets zo vervelend als er eentje in mijn kraag valt (ventilatierooster zit precies boven de deur).

Wel hopen dat de aanhechting nu steviger is dan bij het voorgaande nest Het is toch een redelijk glad oppervlak. Maar misschien hebben ze dit jaar een zuignapje meegenomen

Ik zie nu pas in de onderste foto dat er al een mooi ovaal wit eitje in een cel is ingeplakt, of vergis ik me...

P101066793961492447142.JPGP101067062161492447153.JPGP101068428831492447164.JPG

Geplaatst:

Gòh ja, lijkt inderdaad een eitje. Mooi dat je dat allemaal zo kunt volgen

Toch wel vreemd dat er twee koninginnen aan het werk zijn.

En zie ik daar rechts nou het begin van een tweede bouwsel?

(Hier een hommelnest in een nestkastje, dus daar is weinig aan te zien).

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
Gòh ja, lijkt inderdaad een eitje. Mooi dat je dat allemaal zo kunt volgen

Toch wel vreemd dat er twee koninginnen aan het werk zijn.

En zie ik daar rechts nou het begin van een tweede bouwsel?

Speets, je had het goed gezien hoor! Er is idd een tweede bouwsel, maar de 2e koningin vind ik niet meer terug. Misschien toch te koud geweest?

Of misschien hebben ze ruzie gehad

Eitje is goed te zien!

P101069141941493299195.JPG

P101069470951493299207.JPG

Geplaatst:
Er is idd een tweede bouwsel

Haha, soms zie je op een foto meer dan in het echt (en op een PC meer dan op een gsm).

Ik vroeg me al af hoe het verder ging, want het is niet normaal dat er 2 koninginnen aan 1 nest bouwen.

Waarschijnlijk vergiste die ene zich in de plek. Of was ze soms het materiaal aan het stelen?

Op die laatste foto ziet het er kleiner en ook wat rafeliger uit dan op de eerste!

Wespen bouwen overigens elk jaar een nieuw nest.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Het nest vordert gestaag (foto van vandaag 12 mei). In elke cel een eitje, pas thuis goed te zien. Het wordt tijd dat er hulptroepen komen, maar er zit vandaag wel een veldwesp in de aanvliegroute (ventilatierooster). Ik heb al meerdere veldwespen gezien bij het nest. Dit zijn toch geen nakomelingen van deze koningin? Wie weet hoe dat werkt. Waarom zitten er "vreemde" soortgenoten bij? Of zijn ze toch niet zo vreemd?

P101072854341494600684.JPG

Geplaatst:

Welnee Frans, lees het hele verhaal maar eens. Echt heel interessant

(maar misschien moet je je even laten testen op een wespenallergie).

Prachtig Oscar

De koningin is de enige die overwintert. Zij begint in het voorjaar aan een nieuw nest te bouwen.

In het begin zorgt zij zelf voor de eitjes-larven-poppen.

De eerste larven die verpoppen worden werksters, en die gaan haar helpen met het verzorgen van het broed en het uitbouwen van het nest.

Dus 't is nu nog even flink aanpoten

Ik las dat die veldwespjes van gezelligheid houden en meerdere nesten bij elkaar bouwen. Vandaar ook dat andere nestbeginsel van vorige maand?!

Die andere wespen zijn koninginnen die even komen kijken of ze ook bij jou willen komen wonen.

En inderdaad: zou me niet verbazen als die vorige zomer in jouw schuur geboren zijn.

Spannend hoor

Geplaatst:

@Frans, deze veldwesp lijkt heel vredelievend en is nog nooit mijn richting opgevlogen als ik in de schuur was. Ik benader rustig en zorg ervoor dat ik niet met mijn schoffel tegen het nest stoot

Ik wist in het begin ook niet wat ik kon verwachten en heb meteen een gaasmasker gekocht. En 1 keertje gebruikt.

Maar ik doe deze wel op als ik zo'n nest van jouw filmpje tegenkom. Gruwel, wat een nest

@ Speets, bedankt voor je uitleg. Erg leerzaam!

Zo heeft deze jongen dus meerdere koninginnen in de schuur. Cool!

Geplaatst:

Frans, wat speets zegt, ik zou me ook echt even laten testen. Als je echt allergisch bent is een volgende steek (en die kan je niet altijd voorkomen) bepaald geen pretje, dan kan je beter een epi-pen op zak hebben.

En het is jammer dat veel mensen bij wespen (en bijen) altijd dat beeld van die agressieve limonadewesp hebben. Ik zou willen dat ik zo'n nestje Franse veldwespen had. Heel leuk en interessant topic!

Geplaatst:

Ik heb een limonadewesp die een nest aan het bouwen is in mijn gereedschapskist, aan de deksel, precies waar mijn hand vaak langs moet omdat de staander van de deksel daar een haak heeft. Dinsdagmiddag was er nog niets te zien, donderdag was de wesp al zover en druk doende met bouwen. Om er zeker van te zijn wat voor wesp het was heb ik het ruim twee uur in de gaten gehouden, daarna toch besloten het nest los te snijden in de hoop dat ze een andere plek gaat zoeken.

C_mqmdyXgAEVkVo.jpg

Wat een flink geluid maken ze trouwens, dat geknaag was echt niet om aan te horen!

Geplaatst:

Laatst was er ook een koninginnen wesp bij ons in de schuur bezig om een nest te bouwen...

Alleen heb ik hem van het plafond er afgehaald... Omdat ik ook 2 kleine kinderen heb... En geen zin heb dat ze gestoken worden door een wesp...e7c1b30c3ee57ce3e653fd3c1de604d3.jpg

Geplaatst:

Mooi plaatje Bart!

Zulke nestjes haal ik ook weg hoor: dat is de Duitse wesp.

Die bouwen veel grotere nesten dan die Franse veldwesp, ze zijn agressiever en lastiger, dus je krijgt daar flink overlast van.

Geplaatst:

Vandaag, een dikke week later dan mijn laatst geposte foto, weer even een update:

Het nest is ongeveer 15 cellen groter geworden. De poten achter het nest verraden de aanwezigheid van collega koninginnen en in de cel linksboven lijkt iets te gebeuren. Ik zie wat geels, ik denk dat het al een klein larfje is. Dan wordt het nu druk met voeden.

Als de larven groot genoeg zijn, dan wordt de cel afgesloten met zo'n mooi - door de larve gesponnen - dekseltje.

P101073661701495401477.JPG

Geplaatst:

Wat je op deze foto goed kunt zien zijn de zich ontwikkelende goudgele larven; d,w,z, dat neem ik zo maar aan. Het eerste eitje is alweer een maand geleden door de koningin gelegd en ik lees op Wikipedia dat na 7 tot 10 dagen de pootloze larven uit het eitje komen en zich na 1-2 weken groei gaan verpoppen.

P101077256221495833473.JPG

De koningin liet zich ook goed zien. Toch wel een flink formaat dame en het leek erop dat ze me in de smiezen had. Ik moest even denken aan mijn Ali Express' gaasmasker. Waar lag die ook alweer?

P101077731611495833483.JPG

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Update van het Franse veldwespennest. De ontwikkeling van de larven gaat niet zo snel als ik had verwacht.

Bijna 2,5 week na mijn laatste update had ik verwacht (o.b.v. Wikipedia info) dat de larve zouden gaan verpoppen. Blijkbaar gaat het allemaal wat langzamer.

Je kunt de larven gedrochtjes aardig zien, verschillende kleuren en grootten. De koningin lijkt waaks maar ik kan met mijn camera rustig tot op zo'n 10 cm naderen. Dichterbij voelt niet prettig. Het lijf van de koningin gaat zeker naar de 2,5 cm toe en dat is echt een flinke dame. De doorsnede van de cellen is ongeveer 5 mm.

De koningin lijkt vaak alleen, maar waarschijnlijk zijn de hulpkoninginnen op zoek naar insecten. Ik heb begrepen, dat die worden fijngekauwd en worden gevoed aan de larven.

Ik heb in het schuurtje een jampotje met water gezet en zorg dat deze volledig vol staat (tip henkg ) Ik ga ervan uit dat ze hiervoor het nest wel even verlaat, maar weet niet zeker of ze hiervan gebruik maakt.

P101083541131497179593.jpg

Locatie van het nest i.r.t. aanvliegroute/ventilatierooster:

P101078938731497177691.JPG

Geplaatst:

Mooie foto's Victor, ben helemaal jaloers op jouw huisdieren

Nu begrijp ik ook beter dat de uitgang 'om de hoek' is en ze dus nauwelijks overlast geven.

Ik hang geregeld met mijn hoofd (en camera) pal voor mijn bijenblokken, om te kijken wie er aan het werk zijn en wat ze precies doen.

Ze vliegen dan altijd braaf om mijn hoofd heen.

Wat denk ik nog niet gezegd is: koninginnen kúnnen helemaal niet steken!

Die hebben namelijk een legbuis, waar eitjes uitkomen.

Bij werksters is die omgevormd tot een angel, waar gif uit kan komen en bij darren, nou ja...

Maar dus alleen de werksters kunnen steken, dat scheelt alweer

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...