stadsmoestuinier Geplaatst: 12 juli 2016 Geplaatst: 12 juli 2016 Hoi allemaal, Dit jaar ben ik in de border van mijn onderbuurvrouw een klein moestuintje begonnen. Zaterdag heb ik mijn eerste en zeer kleine courgette'tje geoogst, maar deze was bitter. Ik dacht dat hij onbevrucht was, dus maakte me niet veel zorgen. Vandaag vond ik een grote courgette en proefde hem, maar weer bitter . Ik zou jullie graag een aantal vragen stellen:- Kan het zijn dat mijn plant de stof cucurbitacine aanmaakt? En zo ja:- Moet ik de plant nu in zijn geheel verwijderen of zit het slechts in bepaalde vruchten?- Zal de plant dan mijn andere courgette plant ook gaan besmetten door bestuiving / de bestuiving die ik zelf al gedaan heb?- Zal de plant mijn augurk die er vlak naast staat, besmetten? - De grond is niet besmet, neem ik aan? Alvast bedankt! Groeten,Anne Quote
RobO Geplaatst: 12 juli 2016 Geplaatst: 12 juli 2016 verkeerd plantje denk ik, hoe kwam je er aan?plant weg doen, tip: niet meer zelf bestuiven maar goede zaden kopenzit niet in de grond en gaat niet van/naar buurplanten Quote
weknow Geplaatst: 12 juli 2016 Geplaatst: 12 juli 2016 Kan het zijn dat mijn plant de stof cucurbitacine aanmaakt? En zo ja:- Moet ik de plant nu in zijn geheel verwijderen of zit het slechts in bepaalde vruchten?- Zal de plant dan mijn andere courgette plant ook gaan besmetten door bestuiving / de bestuiving die ik zelf al gedaan heb?- Zal de plant mijn augurk die er vlak naast staat, besmetten? - De grond is niet besmet, neem ik aan? Kan dat er ook iets van deze gifstof inzit, maar is alleen met laboratoriumonderzoek vast te stellen. Zou hem sowieso wegdoen. Niet lekker, is niet de moeite waard.Besmetting van andere planten kan niet, want het is genetisch bepaald. Kan wel dat het stuifmeel van deze op een andere courgette de bitterheid doorgeeft als je zaden neemt. Koop volgend jaar best nieuwe zaden en van een goed ras. Brengt me tot de vraag: Hoe kom je aan deze plant of het zaad ervan? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
stadsmoestuinier Geplaatst: 12 juli 2016 Auteur Geplaatst: 12 juli 2016 Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb beide courgette planten maar gewoon weg gedaan net .De grond is dus veilig om opnieuw te gebruiken? Het zaad was Diamant F1, merk Horti Tops. Volgens mij heb ik het bij de Welkoop gekocht, Quote
RobO Geplaatst: 12 juli 2016 Geplaatst: 12 juli 2016 ik zou even langs gaan en melden, krijg je wellicht een nieuwe en kunnen ze andere klanten helpen Quote
stadsmoestuinier Geplaatst: 12 juli 2016 Auteur Geplaatst: 12 juli 2016 Ja, kan inderdaad wel even bellen! Resten me nog twee vragen:- weet je toevallig hoe het dan kan komt dat het niet in de grond terecht komt? - en nu bedacht ik me: als ik nog eens zelf mijn planten ga bestuiven, kan ik dan ook het mannelijke stuifmeel van een andere plant pakken (zelfde soort plan uiteraard) of moet de bloem aan dezelfde plant groeien? Zou denken dat bijen hier ook geen rekening mee houden . Dankje Quote
AnnekeW Geplaatst: 12 juli 2016 Geplaatst: 12 juli 2016 Lees ik nu een spraakverwarring? Je hebt het over zelf bestuiven, maar heb je het dan over bestuiven, courgette laten groeien, zaad oogsten en daar zelf nieuwe plantjes uit kweken? Of heb je gewoon dit jaar een plantje uit zaadjes uit de winkel opgekweekt en denk je dat je nu al een kruising courgette hebt gekregen alleen door bestuiving? Quote
pippi Geplaatst: 12 juli 2016 Geplaatst: 12 juli 2016 Ik vind het ook wat onduidelijk. Een bittere courgette is opgekweekt uit fout kruisbevrucht zaad. En daar mag je zeker mee terug naar de leverancier, want het is ook nog eens levensgevaarlijk. Zelf zaad verzamelen van courgettes of andere dingen in die familie kan wel, maar is en blijft riskant. Ik zou het zelf niet aandurven, want je moet wel heel goed weten wat je doet en supergecontroleerd te werk gaan, anders kan je na een uit eigen zaad geteeld courgettesoepje zomaar met je godganse schoonfamilie naar de EHBO, en vervolgens zit je op het politiebureau. (Ik overdrijf nu heel erg hoor, maar met al die AH-moestuintjes hoor ik mensen om me heen soms vrolijk zeggen dat ze volgend jaar wel hun eigen zaadjes gaan gebruiken. ) Quote
stadsmoestuinier Geplaatst: 13 juli 2016 Auteur Geplaatst: 13 juli 2016 Hoi allemaal, Sorry voor de onduidelijkheid . Ik zal even uitleggen wat ik gedaan heb. Ik had twee courgette planten. Beiden groeiden goed. Toen had ik een vruchtbeginsel op één van de planten, die was heel bitter. Dus ik dacht: die was vast niet goed bevrucht, laat ik een paar vrouwenbloemen dan maar zelf gaan bevruchten (met het stuifmeel van de man met een kwastje). Toen vond ik gisteren een grote courgette, dat was denk ik het gevolg van mijn eigen bevruchting. Die was weer bitter. Het waren dus twee courgetteplanten met zaad uit hetzelfde zakje. Het kan zijn dat ik een kruisbestuiving tussen de twee heb gedaan, maar dat zou niet uit moeten maken toch? Het zijn beide courgetteplanten en bijen zouden hetzelfde doen denk ik? Daarbij was de vrucht al bitter voordat ik zelf bestoven had.Snappen jullie het?Ik ga trouwens mijn eigen zaad niet drogen, planten en oogsten . Groetjes,Anne Quote
loes Geplaatst: 13 juli 2016 Geplaatst: 13 juli 2016 Nee die gedachtengang klopt niet. De bestuiving heeft alleen invloed op de zaden in de courgette. Vandaar ook dat er wordt afgeraden om willekeurige zaden te oogsten van de courgette (van veel andere planten kan dat wel gewoon) De bestuiving heeft geen invloed op de smaak of giftigheid van de courgette want die wordt gevormd door de moederplant. Quote
weknow Geplaatst: 13 juli 2016 Geplaatst: 13 juli 2016 http://www.antigifcentrum.be/voeding/bittere-courgettes-en-pompoenen Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Richard74 Geplaatst: 13 juli 2016 Geplaatst: 13 juli 2016 Ik snap er geen donder meer van. Ik heb zes Courgette planten staan en drie pompoen planten. Allemaal gewoon uit gekochte zakjes zaad gekweekt. Ik laat bijtjes de bevruchting doen, zit zelf niet te klooien. Ik eet de courgettes en van de pompoenen maak ik soep. Alle planten gooi ik na afloop op de composthoop? Zit daar risico aan? Ik moet wel zeggen dat de pompoenen uit Italië komen, stel dat het per ongeluk een sier pompoen is, en die gooi ik in de soep, dan heb je wel een probleem toch? Quote
weknow Geplaatst: 13 juli 2016 Geplaatst: 13 juli 2016 Allemaal geen probleem. Paniek is niet nodig. Alleen sierpompoenen beter niet eten. Zijn bovendien ronduit vies...die soep eet je echt niet op. Kans op curcurbine is maar heel klein. Vieze van sierpompoen komt vooral ook door allerlei andere stofjes. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
loes Geplaatst: 13 juli 2016 Geplaatst: 13 juli 2016 inderdaad geen paniek. zoals bij al het eten en drinken; gebruik je zintuigen. hoe ziet het eruit? hoe ruikt het? hoe smaakt het?Het voordeel van Cucurbitacine is dat het vies bitter smaakt. Daar waarschuwt je lichaam je echt wel voor, het enige wat je dan nog moet doen is ernaar luisteren. Quote
Richard74 Geplaatst: 13 juli 2016 Geplaatst: 13 juli 2016 En wanneer is er dan wel een risico? Als je met zaden gaat werken? Quote
pippi Geplaatst: 13 juli 2016 Geplaatst: 13 juli 2016 Het risico zit inderdaad in zelfgewonnen zaad, maar ook in planten die spontaan opkomen. Ik heb dat gehad met een pompoentje (x sierkalebas), die opkwam op de plek waar (bedacht ik me later) mijn composthoop had gelegen. Ze zagen er al wat 'anders; uit, en ik heb er uiteindelijk alleen maar aan gelikt omdat ik het niet vertrouwde en heb toen alsmaar mijn mond staan spoelen. Die smaak is niet te beschrijven, maar vooral fout, heel erg fout. En wat al gezegd werd: juist dat vermindert het risico, want na 1 hap spuug je die zooi direct uit. Quote
AnnekeW Geplaatst: 14 juli 2016 Geplaatst: 14 juli 2016 Ik heb zes Courgette planten staan en drie pompoen planten. Allemaal gewoon uit gekochte zakjes zaad gekweekt. Ik moet wel zeggen dat de pompoenen uit Italië komen, stel dat het per ongeluk een sier pompoen is, en die gooi ik in de soep, dan heb je wel een probleem toch? Heb je het zakje nog? Gooi de (Latijnse) naam dan even door Google en je weet of je een eetbare variant hebt gekocht. Quote
wijo Geplaatst: 14 juli 2016 Geplaatst: 14 juli 2016 En wanneer is er dan wel een risico? Als je met zaden gaat werken? Van oorsprong bevatten courgettes de giftige stof cucurbitacine, maar telers zijn er via plantenveredeling in geslaagd het gehalte van deze stof tot praktisch nul terug te dringen. Niettemin komt het soms voor dat zelf gekweekte courgettes toch te hoge concentraties cucurbitacine bevatten. Deze stof geeft een bittere smaak, men raadt daarom af om courgettes en pompoenen die bitter smaken te eten. Uit de telegraaf:Duitser dood na eten courgette 20 AUG 2015 HEIDENHEIM - Een 79-jarige Duitser is overleden na het eten van een zelf gekweekte courgette. In de groente zat waarschijnlijk een door de plant zelf aangemaakt gif. Dat komt normaal gesproken niet meer voor, maar duikt in heel zeldzame gevallen nog eens op. De man en zijn vrouw werden na de maaltijd twee weken geleden ernstig ziek. Ze werden naar een ziekenhuis gebracht. De vrouw herstelde, maar de man ging steeds verder achteruit en stierf uiteindelijk. Boosdoener is de stof cucurbitacine. Die zat vroeger van nature in courgettes en komkommers om te voorkomen dat dieren de groente zouden opeten. Telers hebben de giftige stof de afgelopen eeuwen met kweekprogramma's weten weg te krijgen. Als mensen zelf groenten kweken, kan het toch opduiken. Als een courgette of een komkommer veel bitterder smaakt dan gebruikelijk, kan dat wijzen op cucurbitacine. Quote Met vriendelijke groet,Wim.
stadsmoestuinier Geplaatst: 18 juli 2016 Auteur Geplaatst: 18 juli 2016 Hoi allemaal, Sorry voor de onduidelijkheid die ik gezaaid heb! Ik hoop dat iedereen weer gerust is nu .Bedankt voor de reacties! Groetjes,Anne Quote
pongo Geplaatst: 20 juli 2016 Geplaatst: 20 juli 2016 Ik heb hetzelfde probleem ,maar dan met mijn komkommers.Bij AVEVE de zaden komkommer marketer gekocht. Is niet te eten,zeer bitter van smaak ,maar als ik hem schil dan is hij zeer lekker van smaak. Die bitterheid moet dan toch in de schil zitten.? Quote
loes Geplaatst: 20 juli 2016 Geplaatst: 20 juli 2016 misschien kan je op het forum even rondkijken of er een topic is over komkommers ipv je vraag te droppen in een courgette topic? bijvoorbeeld:bittere-komkommers-t18588.htmlbittere-snackkomkommer-t5835.html#p106472komkommervruchtjes-sterven-af-t5584.html#p101475 Quote
pongo Geplaatst: 21 juli 2016 Geplaatst: 21 juli 2016 Ja Loes sorry hoor.Ik heb wel de te weinig tijd om alles uit te pluizen hier. Ik maak mij ook geen zorgen als er iemand eens iets verkeerd post. Als ik naar het nieuws kijk of een krant opensla zie ik meer zaken om me zorgen te maken.(dat zijn ECHTE problemen) Vele groetjes Quote
Ann123 Geplaatst: 21 juli 2016 Geplaatst: 21 juli 2016 Pongo, ik heb ook marketers van aveve en ze smaken uitstekend. Mogelijk geef je te weinig water. Mijn vijfjarige zei bij het proeven van de eerste komkommer: die smaakt naar 'echte' komkommers Of laat je ze erg groot worden? Hier worden ze opgegeten wanneer ze een cm of 12 zijn, maatje snackkomkommer. Ik vind ze erg lekker en ga ze volgend jaar opnieuw zaaien. Quote
loes Geplaatst: 21 juli 2016 Geplaatst: 21 juli 2016 Ja Loes sorry hoor.Ik heb wel de te weinig tijd om alles uit te pluizen hier. Ik maak mij ook geen zorgen als er iemand eens iets verkeerd post. Als ik naar het nieuws kijk of een krant opensla zie ik meer zaken om me zorgen te maken.(dat zijn ECHTE problemen) Vele groetjes het heeft weinig met uitpluizen te maken maar met de forumregels om het forum leesbaar te houden. ik denk dat het je meer werk heeft gekost om dit topic op te zoeken, aan te klikken en je verhaal te typen dan wanneer je bovenin de zoekbalk "komkommer bitter" had getikt. Daarbij heb ik de linkjes gepost waarmee ik antwoord op je vraag heb gegeven dus ik snap niet waarom je mij moet aanvallen. het nieuws van de laatste tijd kan ook juist een rede zijn om extra te letten op de algemene fatsoensnormen. we hebben elkaar nodig. door mensen tegen het harnas te jagen wordt de wereld er niet beter op. Quote
pongo Geplaatst: 21 juli 2016 Geplaatst: 21 juli 2016 Dag Ann Bedankt voor uw reactie.Nu weet ik dat het aan mij ligt en niet aan het soort zaad.Ik laat ze ook niet te groot worden ,maar ga eens wat meer water geven.Mijn planten staan wel in de serre. Vriendelijke groeten Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.