Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Is dit Phytophthora dan?

En Erny...is tomatenvoeding van Ecostyle goed om te geven? Ben bang dat dat meer is bedoeld voor mooie tomaten dan voor gezond blad?

Of is bijv Pokon Goenkracht beter?:

Voor het herstel van vergeelde bladerenMet ijzer voor mooie groene bladerenUitgebalanceerde hoeveelheid sporenelementen vullen de tekorten aan.

Voor de tomaat en peper (die het overigens qua blad en groei nooit goed heeft gedaan,geeft wel veel pepers) kan ik dezelfde voeding gebruiken toch?

Gr. Sonaya

Geplaatst:

Vind de aantasting van je tomatenplanten er niet als Phytophthora uit zien en anders zouden je tomaten ook aangetast zijn.

Denk niet dat het veel zin heeft om de tomaten nog extra voeding te geven. Die zijn nu toch wel bijna klaar met hun productie.

Welke voeding voor de pepers je moet nemen kan ik je niet echt over adviseren. Ik ken al die dure producten en hun samenstelling niet.

Gebruik voor de pepers zelf een speciaal voor pepers samengestelde voeding, de A+B voeding.

De planten hebben tijdens de productie van hun vruchten liever een voeding die qua samenstelling er rekening mee houdt dat ze van bepaalde stoffen meer nodig hebben, daar kun je je zelf over inlezen. Het gaat dan over welke verhouding N+P+K er in de voeding aanwezig moet zijn naast de extra benodigde sporenelementen.

Kijk bijvoorbeeld eens op dit peperforum:

http://www.chillipeper.nl/forum/index.php?sid=e09f1d5f8ab56be2635e27c964d7c002

Maar de goedkope plantenvoeding van de Action/Aldi voldoet ook prima.

Met goede voeding geven de pepers nog meer oogst.

Geplaatst:
Maar de goedkope plantenvoeding van de Action/Aldi voldoet ook prima.

Welke bedoel je precies Erny?

Ik had - zonder leesbril - bij de Action een fles voeding gekocht waar bij thuiskomst alleen NK in bleek te zitten

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Geen idee, heb ooit zo'n fles gekocht. Niet verder bekeken en zo af en toe aan de planten gegeven in het kader van: "Iets is beter dan niets".

Geplaatst:

De moraal van dit verhaal: het maakt allemaal niet uit, tomaten doen het altijd, bril of geen bril

Maar serieus: ik heb eens een Christusdoorn goedkope mest gegeven.

Dat ding heeft een jaar of twee alleen nog maar groene bloemen gegeven

(In plaats van knalrood dus).

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

in ieder geval iets gebruiken wat voor de moestuin geschikt is.

dus niet de action voeding voor kamerplanten/siertuin maar die voor de moestuin. Pokon Groenkracht is volgens mij ook voor kamerplanten.

Geplaatst:

Ja Loes, dat lijkt me een open deur. Maar Actionvoeding voor tomaten was precies hetzelfde van samenstelling als die voor buxus, hortensia's en kamerplanten. Of zoiets, weet niet meer precies, er waren 4 verschillende toepassingen met dezelfde samenstelling.

En volgens mij stond er op die NK-fles ook dat het voor tomaten was, maar dat zou ik na moeten kijken.

Er klopt in elk geval niets van de info bij die Actionvoeding dus daar kan je sowieso beter geen plantenvoeding kopen

Geplaatst:

Maar bijna elk blad (behalve de bovenste) is lelijk en dor of raar (zie foto’s). Dan houdt ie geen blad meer over?

Jij zegt:

Wat de slakken betreft. je gooit de slakken aan de andere kant van een weg maar slakken kunnen per nacht zo'n 50 mtr afleggen en ben je niet bang dat een deel gewoon weer terug kruipt en in ieder geval leggen ze allemaal weer zo'n 600 eitjes binnen een paar weken?

Ik gooi ze aan de voorkant van het huis aan de overkant van de straat weg, dat is ver van de achtertuin. Ze zouden dan om het huizenblok door het paadje moeten lopen om weer in mijn achtertuin te kunnen komen, hh .

Het stomme is, dat ze op een dag allemaal verdwenen waren…ineens geen slak meer te zien. Toevallig heb ik vorige week 1 verdwaalde gezien, maar verder dus helemaal geen last meer gelukkig.

Al het blad afknippen is misschien overdreven maar een groot deel kan best. Dat geelbruine blad heeft de plant ook niet veel aan. Vaak loopt de plant gewoon weer opnieuw uit. Hele mooie groene planten worden het waarschijnlijk niet meer dus je moet je richten op het afrijpen van de tomaten dus eraan hangen.

Je planten lijken overigens geen phytophtora te hebben, dat ziet er anders uit. Ik denk zoals de meesten gewoon een probleem met voeding, nattigheid en koude nachten.

OVer een keuze voor mest weet ik niet heel veel. Ik start het jaar met koemestkorrels om later nog wat patentkali te brengen als de vruchten eraan komen en over het algemeen heb ik een prima opbrengst.

Wat de slakken betreft was het bij ons ook ineens een stuk minder, wellicht doordat het minder nat is geworden. Vroeg in het voorjaar verdween alles maar nu zie ik maar af en toe een slak.

Succes en hopelijk volgende jaar beter!

Geplaatst:

Voor tomaten graag een hoge K-waarde. 6-3-12 bijvoorbeeld is prima. Nu nog mesten heeft weinig zin inderdaad. Sowieso is het totaal geen schande om na de afgelopen maanden met "aftandse" planten te zitten als je je tomaten buiten kweekt. De eerste aardappelziekte stak hier 3 maanden geleden de kop al op. Het is gewoon te nat geweest, te koud en dan af en toe ineens te warm. Dat blieft een tomaat niet.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Ik heb ze nu hortensiamest gegeven (had ik al in huis): 8+5+10+2Mg0+2Fe

De planten lijken sowieso al wat op te knappen en krijgen zelfs nog bloemetjes en er zitten veel tomaten aan. Ik heb er zelfs cherrytomaten tussen zitten die bijna net zo groot zijn als gewone tomaten , zie foto.

Ik heb nog wel een vraag: als een tomaat al wel mooi rood is, maar nog te klein....moet ik hem dan nog een tijdje laten hangen?

Met de pepers heb ik nu hetzelfde...mooi rood maar ze zijn klein.

Gr. Sonaya

20160905185308resized70381473273158.jpg

Geplaatst:
als een tomaat al wel mooi rood is, maar nog te klein....moet ik hem dan nog een tijdje laten hangen?

Neen, als ze rijp is: oogsten. Tomaat zal niet meer groter worden.

Voor paprika/peper hetzelfde verhaal.

Uitleg: Als alle vruchten te klein blijven is er een probleem, waarschijnlijk te weinig voeding van de plant, (omdat er te weinig was of de plant het door droogte of te nat niet kon opnemen?) geweest tijdens de vruchtzetting en groei van de vruchten vlak erna. Pas een 3 a 6 weken daarna beginnen de vruchten rijp te worden. Ze nu nog voeding geven heeft niet veel nut.....de al gevormde vruchten groeien niet meer...het is al te laat om nog nieuwe vruchten rijp te krijgen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Neen, als ze rijp is: oogsten. Tomaat zal niet meer groter worden.

Voor paprika/peper hetzelfde verhaal.

Uitleg: Als alle vruchten te klein blijven is er een probleem, waarschijnlijk te weinig voeding van de plant, (omdat er te weinig was of de plant het door droogte of te nat niet kon opnemen?) geweest tijdens de vruchtzetting en groei van de vruchten vlak erna. Pas een 3 a 6 weken daarna beginnen de vruchten rijp te worden. Ze nu nog voeding geven heeft niet veel nut.....de al gevormde vruchten groeien niet meer...het is al te laat om nog nieuwe vruchten rijp te krijgen.

Maar al mijn gewone tomaten en cherry's zijn nog steeds aan het groeien hoor. En alle groene zijn nog steeds bezig rood te worden (worden dus steeds roder). Nu je dit weet, toch maar laten hangen ook al zijn ze al rood of....?

Geplaatst:

Even *ploink*

Je schreef eerst dit:

Als een tomaat al wel mooi rood is, maar nog te klein....moet ik hem dan nog een tijdje laten hangen?

Met de pepers heb ik nu hetzelfde...mooi rood maar ze zijn klein.

Op die informatie probeer ik je dan te adviseren.

Nu zeg je dat het helemaal anders is. Dat ze deels nog niet kleuren en nog in de vruchtvormingsfase zitten.....

Neen: die moet je natuurlijk NOG NIET plukken...die laat je groeien tot ze kleuren en dan helemaal rijp-rood worden!

En dat andere al wat rood zijn, maar nog roder kunnen worden

Die laat je dus het beste HELEMAAL rijp worden.

Ik lees een vraag over een probleem en geef dan advies. Vervolgens zeg je dat het probleem er helemaal niet is......

En eerlijk gezegd ben ik dan niet meer mee. Vandaar *ploink*, en een diepe zucht.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

ik snap de vraag ook niet meer.

bij standaard roodkleurige tomaten is het echt allemaal niet zo ingewikkeld, mooi rood = plukken. niet mooi rood en/of groen = laten hangen (in dat geval is de tomaat ook nog niet gemakkelijk te plukken)

Geplaatst:

Sorry...maar dan lees jij niet goed wat ik schrijf en vraag. No hard feelings .

Kom er nog op terug want geen pc bij de hand en typ nu onhandig op mijn telefoon.

Gr. Sonaya

Geplaatst:

ben benieuwd wat je dan wel bedoeld want want ik lees wat er staat en ik kan er echt niets anders van maken.

misschien je verhaal begeleiden met foto's voor extra duidelijkheid?

Geplaatst:

Ik geloof dat ik het wel snap, en ik geloof wel dat sommige tomaten soms nog wel iets doorgroeien ook al zijn ze al helemaal mooi op kleur. Ik zie dat nu bijvoorbeeld bij die kruisbestomaatjes die gewoonweg met teveel zijn om allemaal op tijd te kunnen plukken. De trosjes die al lang rijp zijn hebben dezelfde oranjegele kleur als de andere rijpe trossen, maar die tomaatjes zijn soms wel iets groter. Dus nog even laten hangen kan wel, maar je loopt wel het risico dat ze uiteindelijk zelf vallen. Ik vind ook niet dat ze er lekkerder van worden als ze richting overrijp gaan, dus de andere tomaten pluk ik wel zodra ze mooi op kleur zijn. En dan geeft de ene plant wat grotere tomaten dan de ander, dat kan aan allerlei factoren liggen. Maar ik zou er niet zo'n punt van maken, ik vind smaak veel belangrijker dan formaat. (Maar ik heb makkelijk praten, ik weet werkelijk niet meer wat ik met al die tomaten moet, dus ik neem nu af en toe een zak vol mee als ik met de honden ga lopen en douw die bij vage bekenden in hun handen. )

Geplaatst:

Je wilt niet dat ze nog "doorgroeien" als ze al rijp zijn. Worden ze niet lekkerder op. Rijp = oogsten, als je een goede smaak wilt. Er is ook niet zoiets als een formaat dat een tomaat aan MOET nemen, ongeacht de soort. De maat is afhankelijker van de omstandigheden dan van de genen. Dus als je een kaliumtekort hebt bijvoorbeeld kan je prima zaden hebben van een megatomaat, maar grote vruchten zal ie niet geven.

Hortensiamest zou ik trouwens voorzichtig mee zijn. Teveel ijzer kan een vergiftigend effect hebben op je tomatenplanten, die zijn daar wat gevoeliger voor.

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties.

Aangezien gesteld wordt dat ik onduidelijke verschillende vragen stel, zal ik het uitleggen;

Eerst vroeg ik:

Als EEN tomaat al wel mooi rood is, maar nog te klein....moet ik hem dan nog een tijdje laten hangen?

Dit wil niet zeggen dat mijn tomaten niet meer groeien en dat ik geen tomaten meer heb die nog in de groei zijn en nog groen of oranje!

Ik krijg advies:

…………………………….Ze nu nog voeding geven heeft niet veel nut.....de al gevormde vruchten groeien niet meer...het is al te laat om nog nieuwe vruchten rijp te krijgen.

Dus na dit advies maak ik alleen maar duidelijk:

Maar al mijn gewone tomaten en cherry's zijn nog steeds aan het groeien hoor. En alle groene zijn nog steeds bezig rood te worden (worden dus steeds roder). Nu je dit weet, toch maar laten hangen ook al zijn ze al rood of....?

Heb ik dan 2 onduidelijk verschillende vragen gesteld en zeg ik dan ineens iets anders? Niet dus.

Nogmaals, no hard feelings, ik waardeer jullie adviezen .

Ik heb weer een foto van de gewone tomaat gemaakt, dat was in het donker dus de al mooi rode tomaten lijken hier nog wat oranje, komt door de flits.

20160908210207resized52461473415602.jpg

Deze plant gaf eerst tomaten die net zo groot waren als in de winkel, maar de mooi rode die er nu aan hangen zijn veel kleiner, zie foto hieronder voor het verschil (links is tomaat uit de winkel).

20160908211245resized49641473415605.jpg

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is? Mijn vraag was heel simpel; een mooi rode maar nog kleine tomaat al plukken of nog even laten hangen?

Maar aan de reacties te zien kan ik hem dus beter al plukken, klein of niet . Ze zijn trouwens erg lekker, heel zoet en smaakvol. Echt grappig aangezien de plant echt een verschrompeld ding is die er niet uit ziet met die verrotte bladeren, ook al is hij nu ietsje opgeknapt .

Mijn cherrytomaten, die ook allemaal "verrot" blad hebben, maken ook nog steeds bloemetjes en vruchten aan en het barst van de mooi rode en ook nog veel groene tomaatjes

Maar deze week is het waarschijnlijk de laatste warme zomerweek, dus vele tomaatjes zullen niet meer rood worden

Gr. Sonaya

Geplaatst:

Yep. Gewoon plukken. Het is laat in het seizoen dus ze laten hangen geeft ook een groot risico op scheuren en schimmelen. Dat zou zonde zijn.

Geplaatst:

die oranje worden zeker nog rood met dit mooie weer.

en de groenen grotendeels ook nog wel denk ik en anders aan het einde van het seizoen nog even op de vensterbank laten narijpen.

Als EEN tomaat al wel mooi rood is, maar nog te klein....moet ik hem dan nog een tijdje laten hangen?

Dit wil niet zeggen dat mijn tomaten niet meer groeien en dat ik geen tomaten meer heb die nog in de groei zijn en nog groen of oranje!

dit klopt precies. maar dat werd in de eerdere reacties ook gezegd.

die rijpe rode tomaten gaan niet meer groter worden (kan wel maar dan barsten ze want de rode schil is niet rekbaar). de groene tomaten zullen nog groeien en afrijpen.

veel extra voeding gaan geven heeft aan het einde van het seizoen weinig zin meer, de aanleg van de vruchten is al veel eerder begonnen. dat gebeurt al bij de bloei en het is te laat in het seizoen om een bloem te laten uitgroeien tot een rijpe tomaat.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...