Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Net opgemerkt dat m'n vroege aardappel Première er niet helemaal goed meer bijstaat. Bovenop nog wel, maar onderste bladeren zien er minder goed uit.

Heb ook vier tomatenplanten buiten staan. (16 in de kas) Ook hier wat plekken, heb die bladeren nu verwijderd en planten onder overdekt terras gezet, verder weg van de kas.

De grote vraag. Is dit aardappelziekte schimmel???

c8b97be692a37f5a4861251a2c800f17.jpg

3d94463b6954e99b48c683b96831a1a2.jpg

94fe2ff603c5660291387c1533252a7e.jpg

194d338646b746b4d19e3d99f7947c75.jpg

De tomaten:

fb201032a945a26040ce6b3fa7d5b89d.jpg

ec0a455b6eb6949c487b0418a49aa2d9.jpg

67f9a90d73f899cbcd737f83a45f9dfb.jpg

e96c60fe6ee4cc1c39482cbfd1c9f050.jpg

aangepast door Gast
Geplaatst:

Helaas heb ik geen goed nieuws voor je.

Blad zo snel mogelijk ruimen en afvoeren.

Ik vermoed dat de tomaten ook verloren zijn.

Het zijn wel prima voorbeeldfoto's voor anderen.

Ik hoop dat er al wat aardappels onder zitten.

Voorzichtig bij het rooien als het kan bij droog weer en ze niet beschadigen.

Geplaatst:

Heb de aardappelen vandaag ook moeten rooien, hadden ook begin van de plaag. Klein maar fijn, hoop ik. Gelukkig nog niets te zien aan de tomaten die ook gewoon buiten staan.

Geplaatst:

Je was er snel bij, en dat is het behoud van andere planten. Als je het aangetaste loof opgeruimd hebt en de boel goed in de gaten houd en je tomaten droog zet kan het zijn dat ze prima af rijpen.

Wij lopen met dit weer twee keer per dag voor de controle op ziektes.

Tot nu toe valt het mee hier aan de kust. maar toch ook al aardappels ziek.

Dit waren aardappels die heel laat gepoot zijn waardoor het pootgoed uitdroogt en terugloopt.

Waren ook achtergebleven plantjes door de droogte.

Ik vermoed dat ze daarom ontvankelijker zijn voor ziektes.

Geplaatst:

Het zijn wel prima voorbeeldfoto's voor anderen.

Graag gedaan...

Heb het loof vandaag verwijderd en verbrand. Vier planten gerooid. Helaas nog niet zo'n grote opbrengst; het loof was ook gigantisch gegroeid door de aanhoudende regen, denk ik.

Rest van de aardappels zitten nog in de grond. Oogst ze telkens als ik er nodig heb. Gerooide premiere bewaart namelijk niet erg lang, heb ik ondervonden.

Geplaatst:

We kunnen handen schudden, vandaag ook het loof verwijderd van het restant Anaïs en de Lekkerlanders.

De Triplo en Texla mogen nog even.

De Anaïs was ik al een tijdje aan het eten en de Lekkerlanders al groot genoeg, ik had ze vroeg geplant.

Ik ga ze wel rooien, ik moet weer ruimte hebben voor de na teelt. Er staan al pompoenen tussen de Anaïs.

Moet nog wat prei en andijvie kwijt en straks ook de aarbeien afleggers.

Geplaatst:

Ook hier denk ik. Ik heb ook foto's gemaakt van het blad en van de aardappeltjes van een paar planten.

Ze zijn nog heel klein. En ze zijn ook pas op 16 april gepoot want ik heb die tuin pas sinds april.

Ik heb toen een stuk gespit en die aardappels gepoot.

Eersteling, niet gehinderd door enige kennis.

Een paar dagen geleden stonden de planten er nog zo mooi bij. Nu geel blad onderin en deze vlekken.

Ook onkruid tussen de planten trouwens.

image58711466953664.jpegimage83831466953665.jpegimage23541466953667.jpegimage51661466953668.jpeg

Geplaatst:

Idem bij mij ,

Echter ze zijn maar 2 maand geleden gepoot ,en zouden nog 40 dagen moeten groeien .

Heb al gedacht het loof in te korten tot 20 cm

Zodat ze nog voort kunnen groeien

maar twijfel of het wel een goed idee is

Geplaatst:

als er phyt in zit breidt het heel erg snel uit, met dit schimmelweer zeker

sommige soorten zijn ook gevoelig voor phyt in de knol, dan moet je er zeker snel bij zijn;

kijk even hier of voor bijzondere soorten hier

aanbevolen teelt: Carolus (Agrico), Bionica (Niek Vos), Sarpo Mira (Danespo) en Vitabella (KWS)

Geplaatst:

Carina, Dit is zeer zeker phytophtora en ik zou in ieder geval de aangetaste bladeren verwijderen want als alles een keer nat regent verspreid het razendsnel over de planten en als het komende week een keer 20-25 graden wordt zijn je planten in no time weg. Beter nog is gewoon oogsten wat je hebt en alles weg halen. Phytophtora infecteert via het blad maar wordt daarna ook systemisch en zal in de hele plant aanwezig zijn, je kunt de aangetaste bladeren verwijderen maar het komt zeker terug. Maak je geen illusie dat je door het wegknippen van bladeren je planten kunt redden.

Ik heb mijn eigen Frieslanders al gerooid, redelijk opbrengst. Stonden ook pal voor mijn kas dus ik wilde ook geen risico nemen met mijn tomaten.

De Violetta aardappels staan nog en zien er nog goed uit.

Groeten Sjaak

Geplaatst:

Rob dat lijstje moet je ons nog maar eens geven in januari..als we gaan bestellen.

Hier vandaag van de meeste planten Charlotte het loof weggehaald. Enkele planten laten staan die er weinig aangetast uitzagen, maar ik weet zeker dat ik die in de aankomende dagen ook wel zal aanpakken. De Texla staat er nog goed bij, en bij de Blanche is er een hele lichte aantasting te zien..laat ik nog even gaan.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja, hier ook aardappelziekte. In de Texla, en in de onbekende aardappels die in de varkensvelden stonden. Ik was er op tijd bij en heb het loof verbrand. Ik heb nog wel 1 rij Texla laten staan, die zagen er nog goed uit en staan een stuk luchtiger en zonniger. Maar goed, ook die moeten er vast snel uit nu.

IMG488152511467798327.JPG

Geplaatst:

Zojuist het loof eraf gehaald en de aardappelen (Frieslanders) opgegraven. De laatste zien er goed uit maar het valt me op dat er witte spikkels op enkele aardappelen zitten. Is dat normaal? zie foto. Of heeft dat met die schimmel te maken?

De vlekjes kun je er wel zo afvegen.

image34531467912497.jpeg

Onze totale oogst

image14461467913774.jpg

De mooie schone rechts komen uit een aardappelgroeizak die het in eerste instantie niet had maar bij controle zojuist toch de eerste tekenen had.

Geplaatst:

ja, dat zijn lenticellen, dat kan geen kwaad maar zijn wel openingen voor schimmels etc. dus je oogst goed in de gaten houden op rot

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...