Rookie Geplaatst: 14 oktober 2024 Geplaatst: 14 oktober 2024 Hoe smaken kweeperen? Naar gewone peren? Quote
jootje Geplaatst: 14 oktober 2024 Geplaatst: 14 oktober 2024 Hmm..nee, ik vind ze niet naar gewone peren smaken. Veel aromatischer…frisser…en het ruikt zo lekker. en de rode kleur vind ik elke keer weer wonderlijk. Misschien even op de markt/ turkse winkel kijken of je ze kan vinden? als je van die grote peren hebt dan heb je aan vier algauw genoeg voor een aantal potten gelei! 2 Quote
Dahli Geplaatst: 14 oktober 2024 Geplaatst: 14 oktober 2024 4 minuten geleden, jootje zei: Veel aromatischer…frisser…en het ruikt zo lekker. Smaak en geur vind ik inderdaad ook heel lekker en apart! @Rookie ik heb helaas geen boom en koop ze rond deze tijd ook altijd bij de Turkse deli. De gelei is heerlijk. Van de schillen en klokhuizen maak ik kweeperenlikeur, ook zo verrukkelijk. Wel 3 maanden geduld hebben…. Ze zijn wel heel hard, dus let op met schillen en hakken! 2 Quote
Mellie Geplaatst: 16 oktober 2024 Geplaatst: 16 oktober 2024 Ziet er heerlijk uit @jootje!Ik ben dol op kweepeer. In mijn boom hingen er dit jaar maar een handjevol. Allemaal aangepikt door die gruwels van halsbandparkieten… er hing er 1 prachtig te glanzen en bij gebrek aan concurrentie heerlijk groot te groeien. Vandaag willen plukken. Weg kweepeer! Lag op de grond voor de helft aan geknaagd. K beesten…. Oeh, sorry voor de perongelukke klaag. Ik wilde alleen zeggen dat ik mijn eerste batch chilivlokken heb gekoffiemolend gisteravond Iets te snel de deksel opengedaan en peperdampen ingeademd. Afgezien daarvan helemaal geslaagd! 8 Quote
Rookie Geplaatst: 16 oktober 2024 Geplaatst: 16 oktober 2024 Zeven potten aardappelen ingemaakt, die begonnen te spruiten. 5 Quote
Rookie Geplaatst: 18 oktober 2024 Geplaatst: 18 oktober 2024 Gisteren heb ik 12 potten zoete aardappel ingemaakt. De aardappelen waren niet in een goede conditie om op de plank te bewaren, dus voordat ze niet meer eetbaar zouden zijn, heb ik ze ingemaakt. 5 Quote
bonnie f Geplaatst: 19 oktober 2024 Geplaatst: 19 oktober 2024 Gisteren 2 potten paprika op de wijse van Mellie en 10 kleine en grote potten tomatensoep. 4 Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Petrasmoestuin Geplaatst: 19 oktober 2024 Geplaatst: 19 oktober 2024 Op 11-10-2024 om 15:38, Jorieke123 zei: BOEL appels geschild e In augustus hebben wij 34 kg appels geplukt en 1/3 ervan appelmos gemaakt, ook zo'n 23 Tupperware bakken. Maar wij hadden wel een beetje te veel appels om de rest op te eten. Volgend jaar doen wij het in 2 keer. Sommige appels werden namelijk slecht (hoewel ze zeiden dat wij ze een tijd konden bewaren,niet dus). En wij wilden later nog de Elstar gaan halen namelijk. Maar daar is niets meer van gekomen, omdat mijn man de griep heeft. En die zijn juist zo lekker. 5 Quote
jootje Geplaatst: 19 oktober 2024 Geplaatst: 19 oktober 2024 Olijf komkommer zoetzuur! Niet eerder gedaan, dus ben benieuwd! 3 Quote
Rookie Geplaatst: 20 oktober 2024 Geplaatst: 20 oktober 2024 Zojuist 8 potten spekbonen ingemaakt. De vriezer is weer iets leger. 2 Quote
appelvrouw Geplaatst: 20 oktober 2024 Geplaatst: 20 oktober 2024 O je vriest de bonen eerst in en daarna maakt je ze in begrijp ik dat goed? Wat zal je voorraaadkast al volstaan😉 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Rookie Geplaatst: 20 oktober 2024 Geplaatst: 20 oktober 2024 Ja, alles wat in kleine beetjes tegelijk uit de tuin komt, blancheer ik eerst en dat gaat dan de vriezer in. Als ik een heleboel bij elkaar heb gespaard, haal ik het uit de vriezer en maak ik het in. Toevallig is hubby vandaag bezig geweest met het aanbrengen van extra planken in de voorraadstelling, dus alles moest er uit en staat nu heel gezellig op de tafel in de voorkamer... 6 Quote
appelvrouw Geplaatst: 20 oktober 2024 Geplaatst: 20 oktober 2024 (aangepast) Applaus dat ziet er mooi uit! Als het weer in je kast staat kan je mooi een foto zetten in het net genoemde topic. Ik heb van de gedroogde bieten bietenpoeder en van de gekookte en gedroogde kastanjes meel ( eigenlijk ook bijna poeder ) gemaakt. Mijn keuken is nu overal lichtjes bedekt met rozig stof😉😅 20 oktober 2024 aangepast door appelvrouw 5 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Petrasmoestuin Geplaatst: 20 oktober 2024 Geplaatst: 20 oktober 2024 5 uren geleden, Rookie zei: 8 potten spekbonen En dan zei je dat de opbrengst laag was hahaha. Dan ben ik benieuwd hoeveel je hebt als je een gewone oogst hebt. Heb je ook nog andere bonensoorten? 2 Quote
Rookie Geplaatst: 21 oktober 2024 Geplaatst: 21 oktober 2024 Ik heb alles door elkaar gedaan, spekbonen en stamboontjes. Het was 2,1 kilo, het leek me niet zo veel, mijn bonen deden het niet echt lekker dit jaar. Ik had me er meer van voorgesteld. 1 Quote
bonnie f Geplaatst: 21 oktober 2024 Geplaatst: 21 oktober 2024 Kweepeergelei! Met kweeappels uit Zelhem. Blijft mooi om te zien die kleur, en het ruikt en smaakt zo lekker! Heb ik laatst ook gemaakt. Toch wel mijn favoriete jam. Ook van de kwee-appels van Jorieke. 6 Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Mellie Geplaatst: 21 oktober 2024 Geplaatst: 21 oktober 2024 De shishito blijft toch mijn favoriet voor chilivlokken. Ik heb bij gebrek aan rijpe pepers ook wat rode sivri biber gebruikt. Die kleur is toch beduidend minder mooi en het aroma ook. Je ziet het helaas niet zo goed op de foto. De rechterkant is helderrood, terwijl de linkerpeper wat meer roestbruinig eruit ziet. Hier is de boel gehusseld. Ach ja. We doen het hiermee dit jaar. Er hangen er nog wat te rijpen. Het is niet genoeg ben ik bang voor een jaar. Maar dat zien we dan wel weer. Volgend jaar hopelijk meer shishito en ook weer Ethiopian Brown. Die kleur chilivlokken vind ik ook minder mooi, maar dat smaakt wel heel lekker. Aromatische peper. Vrij dikwandig en lastig drogen zonder droogoven. Gelukkig heb ik tegenwoordig een zonneboiler die in de zomermaanden gloeiend heet is. 3 Quote
Gitta Geplaatst: 22 oktober 2024 Geplaatst: 22 oktober 2024 Blad selderij geoogst, gewassen en na het opdrogen in de vriezer gedaan. In portie die ik vaak gebruik. 4 Quote
G. B. Geplaatst: 22 oktober 2024 Geplaatst: 22 oktober 2024 (aangepast) Ik maakte soepgroenten. Dacht dat ik kilo's zou hebben (6 prei, veel wortels, sjalotjes, bloemkool, bleekselderij, peterselie en krulpeterselie. Uiteindelijk nog teruggeweest voor extra wortels en beide peterselie's, en dan hou je op de kop af 300 gram over... haha 🤣 Maar de keuken ruikt nu wel lekker 😋 (Die wortels zijn inderdaad wat klein, maar de tuin moest leeg ivm verhuizing naar andere tuin en opleverdatum) 22 oktober 2024 aangepast door G. B. 7 Quote
bonnie f Geplaatst: 26 oktober 2024 Geplaatst: 26 oktober 2024 Ik heb een pan pittige sjasliek/sjaslik/sjaslick-saus gemaakt. Wel met groene paprika want ik krijg ze echt niet meer rood. Dus een klein schepje suiker was nodig. Zo in de potjes doen en voor de zekerheid half uurtje wecken. En dan bedenken waar ik dit neer kan zitten. Morgen zuurkool en spaghettisaus in bulk maken. 4 Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
bonnie f Geplaatst: 31 oktober 2024 Geplaatst: 31 oktober 2024 Afgelopen week mijn ingevroren voorraad tomaten verwerkt in 15 1-persoonsporties tomatensoep en 10 grote potten met pastasaus. Ik had al wat sjasliksaus gemaakt. Ook groente voor bouillonpoeder gedroogd in de droger. Volgende keer beter drogen want dat ging dus mis. Dus de hele boel op de houtkachel verder laten drogen. Toen kon ik het eindelijk tot poeder malen. 3 Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Moestuinpassie Geplaatst: 1 november 2024 Geplaatst: 1 november 2024 Op 1-10-2024 om 18:15, Rookie zei: Ja, een stoom canner werkt hetzelfde als een canner met water. Je verbruikt alleen veel minder water en gas of elektriciteit. Ik gebruik hem al een paar jaar, ik ben er heel tevreden over. Heb je tips voor mij? Ik overweeg ook een stoom canner aan te schaffen namelijk Quote
Arja Geplaatst: 1 november 2024 Geplaatst: 1 november 2024 7 minutes ago, Moestuinpassie said: stoom canner Gaat dit over pressure canning? Daar is inmiddels een apart topic voor: 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.