rommert Geplaatst: 9 november 2011 Share Geplaatst: 9 november 2011 wij moeten op school ook champignons kweken maar dat doen we dan met schimmel een laagje stro met schimmel erin. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 11 november 2011 Auteur Share Geplaatst: 11 november 2011 Gisteren naar de tuin geweest om eens de stammetjes Shiitake te controleren, her en der zie je witte puntjes-schimmel, zal begin zijn van de knopjes!? Vandaag oogst ik weer een kleine hoeveelheid Pleurotus Ostreatus / Blauwe Oesterzwam.Neem forotoestel mee, maak ik er een foto van, zeker de kleurschakering is anders dan op stro geteelde, zoals de smaak en consistentie. Menu voor vanavond; Dunne Lende met Oesterzwam, Gestoofd Witloof uit de kelder met gekaramiliseerde honing, gebakken petatjes van Ratte aardappeltjes, dit alles overgoten met een frisse Palm of 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 11 november 2011 Auteur Share Geplaatst: 11 november 2011 Rommert, wat bedoel je met Champignons?Is meer algemeen, graag soort-ras-latijnse naam. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 11 november 2011 Share Geplaatst: 11 november 2011 Leuk foto zie ik graag, je zou echt mazzel hebben als je shiitake al oogst geeft, je plek/verzorging is natuurlijk dan ook heel goed, ik verwacht nog geen shiitake oogst heb nog 1 tot 2 jaar tegaan.Met stam teeld heb je wel eerder kans dan substraat dat er spontaan ook een andere schimmel/paddestoel groeid.Je menu lijkt mij 4 sterren waard, klinkt heerlijk Rom kun je uitgebreid je champion kweek beschrijven, ik ben benieuwd naar het substraat of jullie die zelf makenof dat je school dat kant en klaar koopt. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 11 november 2011 Auteur Share Geplaatst: 11 november 2011 Interludium...................................... Pleurotus Ostreatus / Blauwe Oesterzwam op stammetjes. Schimmelpuntjes op de stammetjes Shiitake. De oesterzwammen geoogst, was net 300 gr, is een goede maaltijd voor 2 personen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 11 november 2011 Share Geplaatst: 11 november 2011 Prachtig mooi gezicht Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 11 november 2011 Share Geplaatst: 11 november 2011 Mooi!! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 11 november 2011 Auteur Share Geplaatst: 11 november 2011 Hans, heb met de mevrouw van Mycobois het gehad over zo een soort kooi-kast in pvc platen om de stammetjes en zakken substraat te hangen. Zij raad dat af en heeft me een beter idee gegeven.De oplopende temperatuur in de zomer zou nefast kunnen zijn voor het mycelium. Gewoon rietmatten rondom dat je een soort dichte U krijgt als ingang.Binnenin zet je ertegen je boomstammetjes.De rietmatten hebben een hoogte iets van bv 1.6 à 1.8m zodat er licht binnen kan en verluchting heeft.De palen waartegen je deze bevestigd hebben een hoogte van 2.1m.Als dak gebruik je tevens rieten matten, kan erdoor zacht regenen bij zware regen.En zo creëer je een bosomgeving.Licht komt door de U ingang en de opening boven de staande rietmatten en rietdak. Je kan aan de buitenkant helemaal rondom een waterslot maken met U pvc dakgoten zodat slakken niet aan je goud kunnen. Natuurlijk kan je eigen creatieve ideën gebruiken, een puntrietdakje bv. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 11 november 2011 Share Geplaatst: 11 november 2011 Dat is goed idee, ik zie dat wel voor me dat je mooi difuus licht krijgt,ik zal eens kijken of ik voor zoiets een mooi plekje heb, ik heb stammen overal in groepen staan maar ik merk dan ook dat sommige plekjes niet vochtig genoeg zijn en denk inderdaad dat ik meer een bos achtig gebeuren moet nabootsen.Bij mij is paddestoelen ook een blijvertje om te kweken dus ik kan best wat maken.Mooi hoog ook dat ik erin kan staan, ik zal eens denken waar ik plek heb, zelf hou ik paddestoelen voortaan thuis in de tuin, dus beetje krap in ruimte maar lukt wel al zal het niet super groot worden.Lijkt me ook wel mooi een paddestoelhuis van riet. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 11 november 2011 Auteur Share Geplaatst: 11 november 2011 Misschien is wit zand een goed idee als grondbedekking, stammetjes een 10 cm in de grond steken?Denk dat slakken hier een hekel aan hebben om over wit zand te kruipen, als ze al over een waterslot zouden geraken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 12 november 2011 Share Geplaatst: 12 november 2011 Ik dacht juist aan laag blad ivm vochtigheid, maar daartussen natuurlijk hemel voor slakken.Mischien eerst insekten gaas en dan rietmatten en hordeurtje, als ik toch bezig ga met maken maar gelijk ingewikkeld doen Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 12 november 2011 Share Geplaatst: 12 november 2011 @ Jet wil jij eens kijken naar de shiitake stammen van Bor of zo het begin is van Shiitake groei.Jij bent ervaren met Shiitake en dan weten we of dit eventueel een boomschimmel of shiitake begin is. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 12 november 2011 Share Geplaatst: 12 november 2011 Nee, ik denk vrijwel zeker boomschimmel. Shi Take begint meer als een barst in de schors..je herkent het meteen als zijnde één paddenstoel die een knop "eruitgooit"..ik ga zoeken of ik een foto heb. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 12 november 2011 Share Geplaatst: 12 november 2011 Deze heb ik even van mijn eigen blog afgehaald, ik moet mooiere foto`s hebben maar ik ben wat foto`s betreft nogal "ongeorganiseerd"..dat is zachtjes uitgedrukt. Enfin, zo komen de Shi Take`s boven de stam: een barst, dan een knopje, en dan ontvouwt zich de volledige paddenstoel.Zie vooraan tussen de al reeds opgegroeide paddenstoelen het barstje van een volgend groeipunt.De grote barsten links geven de plekken aan waar ik al heb geoogst. Bij eiken, wat Bors heeft denk ik, gaat het hetzelfde, maar de schorst is natuurlijk anders. Bij mij waren de Shi Take`s op de beuken een jaar eerder dan op het eiken..de eerste vruchten plukte ik pas na enkele jaren....een teelt van de lange adem,. maar wel geweldig als het eenmaal aan de gang gaat!! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 12 november 2011 Share Geplaatst: 12 november 2011 Bedankt Jet dat is voor mij nieuw, maar duidelijk te zien op de foto de barst.Supertof gezicht die Shiitake op de stam ! Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 12 november 2011 Auteur Share Geplaatst: 12 november 2011 Ja ik heb eik, dat is natuurlijk moeilijker te zien door de grove schors. Zal morgen ze eens nader bekijken bestuderen en een loep meenemen Volgende week kan ik mee om te helpen eiken bomen om te zagen.Dat wordt binnen een maand gaten boren............................ Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 12 november 2011 Share Geplaatst: 12 november 2011 Dat vindt ik nog het moeilijkste aan stamteeld de juiste houtsoorten vinden, die ook nog vers zijn.Lijkt me lekker dat je dan zelf de lengte van de eik stam kan bepalen. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 13 november 2011 Auteur Share Geplaatst: 13 november 2011 De verwarmde propagator met Zalmoester (Pleurotus Salmoneo-Stramineus) broed. De onverwarmde propagator met Shiitake broed. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 13 november 2011 Auteur Share Geplaatst: 13 november 2011 Appelvrouw, hoeveel stammetjes heb jij momenteel die in productie zijn-geweest, die dus geven of al gegeven hebben? En hoeveel heb je dan nog in stock al wachtende? En welke soorten heb je op stammetjes? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 13 november 2011 Share Geplaatst: 13 november 2011 Bor gebruik jij waneer er als substraat gesproken wordt van schors, een zak (dacht ik beuken snippers) uit de dieren winkel ?Ik ben nu vers schors aan het verzamelen gewoon uit park, maar waneer zo'n zak ook kan is dat wel heel handig.Opvallend dat de koude manier beter lijkt te groeien, hoewel beide vlug zijn hoor en natuurlijk ander soort.Heb je bij de shiitake geente pluggen gebruikt of was dat broed op andere manier ?Shiitake op deze manier met substraat zou ik ook wel willen, maar even wachten wat je resultaat is maar ziet er goed uit. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 13 november 2011 Share Geplaatst: 13 november 2011 Appelvrouw, hoeveel stammetjes heb jij momenteel die in productie zijn-geweest, die dus geven of al gegeven hebben?En hoeveel heb je dan nog in stock al wachtende?En welke soorten heb je op stammetjes? Bors, ik heb 12 stammetjes, waarvan 4 nieuw ge-ent dit jaar, dat zijn 4 haagbeuken ( dat is een foutje, naderhand nagevraagd bij mycobois..haagbeuk zou niet werken) de 8 oude zijn 4 eik en 4 beuk. Alles Shi Take.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 13 november 2011 Auteur Share Geplaatst: 13 november 2011 Hans, schors opgeraapt zou ik niet direct gebruiken wegens besmetting al met andere schimmel..heb gewoon een zak beuksnippers in de Aveve voor dieren gekocht, 5 kg, elke bak dus 2.5kg met toevoegingen.Is gewoon graanbroed, entpluggen denk ik worden niet gebruikt in substraat hoor. Ja merkte dat ook op dat de Shiitake alhoewel kouder beter reageert, ga wel zien wat het geeft. Appelvrouw, ik dacht dat je meer had en andere soorten, misverstaan dus.Waren die gedroogde in bokalen dus. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 13 november 2011 Share Geplaatst: 13 november 2011 Ja met die schors heb je gelijk, ik zoek daarom wel net versipperd vers boomschors maar risico is zeker hoger dat er ander schimmel meekomt.Wat zijn de toevoegingen, (je kunt wel merken dat ik ""het"" nog lezen moet ) Ik ga twee bestelde soorten enten met boompluggen maar dan op substraat, dit schijnt gewoon te kunnen, maar dat hoor je nog of dat gewoon goed werkt is voor mij ook eerste x.Mijn adres werkt niet met graanbroed geloof ik, zal ik ook even navragen, Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 13 november 2011 Auteur Share Geplaatst: 13 november 2011 Ging als een fluitje van een cent, de kap kan op de propagator blijven.Substraat voor zowel Shiitake (Lentinus Edodes) als Zalmoester (Pleurotus Salmoneo-Stramineus) is zelfde mengeling. Per opzet volgende gebruikt;2.5 kg houtsnippers beuk.250 gr gips200 gr vermiculiet4 liter water1 liter broed Eerst droog alles gemengd, met als laatste het broed, dan in de propagator en dan pas de 4 liter water voorzichtig toegevoegd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 13 november 2011 Share Geplaatst: 13 november 2011 Ajn ik wordt oud geheugen als een zeef, bedankt voor de herindering, vermiculiet heb ik in huis en gips moet niet moeilijk zijn, bedankt weer nu zal ik dat toch wel onthouden gaan Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.