Borsalino Geplaatst: 29 september 2011 Auteur Share Geplaatst: 29 september 2011 Ik ga de stammetjes wel kant en klaar kopen, heb geen vers hout. Mycobois heeft er geen meer pas in juni, van http://www.havemangroen.nl/?page=webshop&cID=3 15 euro per stuk, nog geen antwoord gehad wat verzenden naar België kost. Van http://www.autarkia.nl/ kosten ze 15 per stuk, uit te kiezen, 2.5 jaar geënt.Daar kan ik zelf afhalen dat is net over de grens. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 29 september 2011 Auteur Share Geplaatst: 29 september 2011 Hans, effe de beroemde "Vliegemepper" geraadpleegt welk hout voor Shiitake.Wilg = fluweelpootje, kleine bundelzwam, elfenbankje, judasoor en div. oesterzwammen.Shiitake = eik, berk, beuk, els, esdoorn, hazelaar, kerselaar, tamme kastanje. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 29 september 2011 Auteur Share Geplaatst: 29 september 2011 Op vraag handleiding 1.0 oesterzwam op koudwater tarwestro (ook gerst-rogge) en gepasteuriseerd stro, zoals ik het doe.Stro mag niet vers zijn, 1 jaar oud is oke. Heb een draadkorf gemaakt maar het kan evengoed in plastiekzakken, best is een meer smal lang model, die ze ervoor verkopen zijn iets van 20à25 cm op 50à100 cm plat gemeten. Gehakseld stro of geknipt neemt meer water op en je kan er meer van in de korf-zak duwen, hoe meer massa hoe meer opbrengst. Je kookt water tot op 78 graden (zeker niet boven de 80° dan wordt de waslaag van het stro afgebroken) en giet dit over het gehakseld-geknipt stro.Ik gebruik daarvoor 2 emmers, in de onderste zit het stro, emmer nummer 2 heeft gaten onderin, die duw ik in de emmer met het stro, leg hierop 2 latjes en een zware steen.In de emmer kap ik het water van 78°( dit koelt dan af tot op 75° de juiste temperatuur. en begin aan de volgende kook, tegen deze bijna 78° is neem je vorige stro uit de emmer en doe ik dit in een rubberen Action mand om uit te lekken.Zo ga je verder tot je genoeg stro hebt. Bij de koudwatermethode doe je hetzelfde zonder water te koken op 78°.10 min onder water zetten met druk op het stro met steen. Als het stro is afgekoeld of het koudwaterstro na uitlekken de draadkorf of de plastiekzak laagsgewijs vullen met stro en hierop graanbroed verkruimelen of oud geënt stro (van een vorige kweek). De draadkorf omwikkelen met folie en gaatjes prikken met een naald van een 5mm.Of.De plastiekzak sluiten met een colsonbandje en gaatjes prikken.Op een plaats binnen hangen uit de wind met een temperatuur van 18-22°.Licht is niet nodig, maar mag wel.Na 3 weken als alles optimaal verloopt dan zijn de zakken wit vanbinnen.Dan is er wel daglicht nodig!Ze mogen dan buiten hangen uit de wind, uit de regen en uit de zon Dan laat je ofwel de plastiek eraan en snij je V sneetjes waar de knoppen zitten en de oesterzwammen.Of je hangt ze in een vochtige ruimte en haalt de plastiek eraf.Temperatuur optimaal 8-15°.Na 2 weken komen de oesterzwammen te voorschijn. Dagelijks het stro natnevelen, zeker als de plastiek verwijdert is. PS Hans zie je een foutje of verbetering stuur een Pm en dan pas ik de handleiding wel aan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
veuvecouderc Geplaatst: 29 september 2011 Share Geplaatst: 29 september 2011 Van http://www.autarkia.nl/ kosten ze 15 per stuk, uit te kiezen, 2.5 jaar geënt. Maar die stammen zitten al vol met mycelium! Wat is daar nou aan, hoef je alleen nog maar te wachten op de oogst al het (kweek)werk is door iemand anders gedaan Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 29 september 2011 Auteur Share Geplaatst: 29 september 2011 Beter lezen, heb geen eiken stammetjes, kan ze moeilijk toveren Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
veuvecouderc Geplaatst: 29 september 2011 Share Geplaatst: 29 september 2011 Beter zoeken http://www.helsenbrandhout.be/ http://www.bosmarkt.be/zoekertjes/13/Brandhout.html www.marktplaats.nl: *Wij verkopen Eiken&Beuken openhaardhout wat afkomstig is van ons landgoed in Wassenaar. Voor €65,- per gestorte kuub kunt u het hout komen afhalen. Bent u geintereseerd belt u dan naar: 06******* ps: Wij verkopen ook hout dat onbewerkt is!!! Dus wat nog gezaagd of alleen nog gekloofd moet worden voor de doe het zelf,ers. De prijs is dan ook een stukje lager per kuub! *Voor 60 euro per kuup prachtige eikenstammen te koop. Diverse diktes. 1 jaar oud, dus moeten nog een jaar drogen voor ze gestookt kunnen worden. Tevens stammen gemengd hout (berk, beuk peppels) te koop voor 40 euro per kuub. (wel droog en stookbaar!) Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Uniflame Geplaatst: 30 september 2011 Share Geplaatst: 30 september 2011 Bedankt Borsalino voor het schrijven van de handleiding Erg nuttig en ik begrijp het nu een stuk beter Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 30 september 2011 Auteur Share Geplaatst: 30 september 2011 Appelvrouw had in gedachten te beginnen met 4 stammetjes Shiitake. Had volgend schema in gedachten voor de dompeling.Elke stammetje met een tussenpoos van 14 dagen te dompelen.2de dompeling na 56 dagen evenals de 3de dompeling. Ziet er dan als volgt uit, is maar een voorbeeld. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 2 oktober 2011 Share Geplaatst: 2 oktober 2011 Ben vandaag tijdens een dagje "toeren" toevallig op een tentoonstelling terechtgekomen over paddestoelen. Zag ergens een bord met "foire de champignons" dus hopla rechtsomkeer en straat in. Was gescheiden in eetbare paddestoelen (die weer onderverdeeld waren in zeer goed, goed en matig qua smaak), verdachte en giftige soorten. Allen afkomstig uit de ardennen.Reuze interessant! Was wel allemaal in het frans, dus heb er maar een hoop foto's van gemaakt en dan thuis maar vertalen. Half oktober hadden ze nog een keer zo'n tentoonstelling. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
veuvecouderc Geplaatst: 2 oktober 2011 Share Geplaatst: 2 oktober 2011 Mijn stammenpaddestoelen zijn nog lang niet toe aan oogsten maar het seizoen van zoeken in het bos staat al weer voor de deur. En het leuke van dit Franse land is dat je kunt plukken wat je wilt, maakt niet uit of je er verstand van hebt, want als je je mandje vol hebt ga je naar de Apotheker en je vraagt hem om de eetbare eruit te zoeken Ik geef toe, je moet wel een behoorlijk vertrouwen hebben in je apotheker, maar verder vind ik het een geniaal concept. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 3 oktober 2011 Auteur Share Geplaatst: 3 oktober 2011 Is daar nog nooit iets misgegaan dat de apotheker zich vergist had? Ik zou het niet durven eten achteraf. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Helly Geplaatst: 3 oktober 2011 Share Geplaatst: 3 oktober 2011 Wat leuk dat je naar zo'n tentoonstelling bent geweest. Zo kan je direct zien welke paddestoelen je dus moet plukken, en welke zeker niet. Heel leerzaam, vooral als je ook paddestoelen wilt kweken. Quote Good things come in small packages Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 3 oktober 2011 Share Geplaatst: 3 oktober 2011 Er werden continue nog nieuwe paddenstoelen aangevoerd en de kenners zaten met een dik boek en soms hevige discussies over waar een bepaalde paddenstoel nu bijhoorde....er zijn eetbare en zeer giftige soorten die heeeel erg op elkaar lijken. Zelf plukken doe ik maar even niet De bordjes voorzien van blauwe stip zijn eetbaar en via de latijnse naam die erbij staat kan ik opzoeken welke nederlandse naam erbij hoort en of deze te bestellen zijn voor de eigen kweek. Ik wil graag, naast de gangbare soorten (shitake, champignons) ook wel aparte soorten proberen te gaan kweken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 3 oktober 2011 Share Geplaatst: 3 oktober 2011 Geedee hardstikke leuke tentoonstelling om wat te leren, en te bekijken. Vindt maar raar hoor Leslie om van alles te plukken en dan de apotheker te laten bekijken of het eetbaar is, dat is toch zonde van de paddestoelen die geplukt zijn en dan weggegooid worden waneer niet eetbaar.Volgens mij kun je je dan beter beperken tot 1 of 2 soortjes waarvan je zeker weet dat ze eetbaar zijnom te plukken in het wild en de rest laten staan, dat er nog paddestoelen groeien is nog wonder als zo'n systeem gebruikt wordt, bijna vandelisme Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
veuvecouderc Geplaatst: 3 oktober 2011 Share Geplaatst: 3 oktober 2011 dat er nog paddestoelen groeien is nog wonder als zo'n systeem gebruikt wordt, bijna vandelisme Stel je toch niet zo aan man Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 3 oktober 2011 Share Geplaatst: 3 oktober 2011 Ja hansm, dat vroeg ik me dus ook af gisteren....vooral toen ik een bord vol verse vliegenzwam zag liggen..( bij ons toch op de rode lijst dacht ik)....maar mn frans is niet zo goed dat ik de hele uitleg ervan snapte wat ze na die dag met die paddenstoelen gingen doen. Volgens mij blijven de mycelium draden achter op de plukplaats en verstoor je alleen het verder uitbreiden van de soort via de sporen die in het hoedje zitten. Ik kon wel zien dat ze heel voorzichtig geplukt waren in hun geheel; bij velen zat er nog schors of mos of aarde aan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dennis29 Geplaatst: 3 oktober 2011 Share Geplaatst: 3 oktober 2011 Vliegenzwam is niet giftig, alleen ga je er van hallucineren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 3 oktober 2011 Share Geplaatst: 3 oktober 2011 schreef veuvecouderc: Stel je toch niet zo aan man Voor iemand met veel kritiek kun je er zelf goed tegen Ik blijf erbij als je er niks mee kan blijf dan van paddestoelen af ! Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
veuvecouderc Geplaatst: 3 oktober 2011 Share Geplaatst: 3 oktober 2011 Het gaat me niet om kritiek, het gaat me om de loze praat die jij hier soms bezigd. Je relateert alles aan je eigen (kleine) wereldje en als het daarin niet bestaat dan sta je gelijk klaar om de boel af te branden, vaak ook niet gehinderd door enige kennis van zaken. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 3 oktober 2011 Share Geplaatst: 3 oktober 2011 Tuurijk Leslie zo is het, maar je vergeet dat je dat zelf precies zo doet daarom lachen dat je zo reageerd dat vindt ik leuk Enne van een mevrouw die een leeuwenbek niet herkend moet ik alleen maar nog harder lachen als ze dan over kennis van zaken spreekt. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 3 oktober 2011 Share Geplaatst: 3 oktober 2011 Vliegenzwam is niet giftig, alleen ga je er van hallucineren. Ja inderdaad! Ik zag dat er een rode stip bijstaat op de foto dus heb er ff wikipedia op nageslagen.Interessante tekst staat daar. http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegenzwam (moet je echt eens even doorlezen....er lag daar eigenlijk een hele kudde rendieren op dat bordje ) Er wordt wel vermeld dat een hond na het eten van zo'n paddestoel dood gaat en ook dat er vergiftigingverschijnselen optreden bij mensen.....zo kun je hallucineren natuurlijk ook noemen. maar als ik denk dat ik kan vliegen na het eten van zo'n paddenstoel, kan ik m beter niet eten denk ik zo Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 15 oktober 2011 Auteur Share Geplaatst: 15 oktober 2011 Wilde begin van de week de 1ste kweek oesterzwam weggooien daar ik dacht daar komt niks meer aan. Gisteren tot mijn verbijstering stond het vol met kleine clusters.Maar een emmer bovengehangen met water en een druppelaar. De 2de kweek in de plastiekkorven is nog niks wits te bespeuren tegen de folie. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 15 oktober 2011 Share Geplaatst: 15 oktober 2011 De kweek van je oesterzwammen gaan best lang door tot echt de stro soort van op is en ook verdwenen.Daarom hoe groter de hoeveelheid stro sommige gebruiken echt een hele baal deste langer je kunt plukken. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 15 oktober 2011 Auteur Share Geplaatst: 15 oktober 2011 Heb met iemand die ook Shiitake op stammetjes kweekt een goede deal gemaakt. Ik ga verse stammetjes enten, en we gaan wisselen. Ik krijg van hem volgend voorjaar dan stammetjes die hij al geënt heeft op dat moment iets van 2 jaar. En geef dan zelfde hoeveelheid stammetjes vers geënt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 15 oktober 2011 Auteur Share Geplaatst: 15 oktober 2011 Op het zicht is er momenteel nog geen verschil tussen de koudwater stro en gepasteuriseerd stro plastiekkorven. Maar als je eraan voelt, dan voelt de gepasteuriseerde warmer aan. Morgen eens testen met een thermometer. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.