Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb me suf gegoogled, zonder dat ik een goed antwoord op mijn probleem krijg. Ik hoop dat iemand me via dit forum kan helpen!

Het gaat om het volgende: ik heb bessenstruiken zonder vruchten. Geen idee hoe ik ze zo ver krijg vrucht te dragen...

Mijn eerste bessenstruik heeft ooit een verhuizing niet overleefd. Daar kon ik, van slechts 1 plant, kilo's oogsten. Met alle nieuwe struiken ben ik nooit verder gekomen dan toevallig dit jaar voor het eerst; 1 tros. Jawel; 1 tros...

Ik snoei mijn struiken, ik bemest ze, ik geef ze liefde, ik praat tegen ze en ik vloek tegen ze, maar zonder resultaat. Ik weet dat ze op ten minste eenjarig hout groeien, dat snoeien ze stimuleert. Op diverse fora heb ik gelezen dat je als je verkeerd snoeit, je het jaar erop wel weer vruchten krijgt, maar ik heb nu al 4 jaar geen vruchten. Dit jaar in maart 3 nieuwe struikjes gekocht. Op 2 daarvan heb ik uiteindelijk elk 1 trosje bessen gehad. Alle andere struiken zijn besloos. Ook mijn 2 dit jaar in maart geplante kruisbesjes hebben geen vruchten.

Wat doe ik fout? Ik wil zo graag volgend jaar dan eindelijk wél witte en rode bessen uit mijn eigen tuintje kunnen eten. Maar hoe? Iemand de gulden tip?

Geplaatst:

De struiken moeten ook tijd krijgen, vooraleer je deftige productie hebt, ben je een aantal jaren verder. Ik snoei de eerste drie jaren bijna niet aan mijn bessenstruiken. Dat de struiken van dit jaar dus niet geven, is normaal.

Geplaatst:

Ik doe helemaal niks aan mijn bessen. Mijn rode bessen (en zwarte en blauwe) staan al jaren op arme zandgrond, worden niet gesnoeid en worden ook niet bijgemest. Elk jaar geven ze flink wat bessen, dus misschien iets minder eraan doen?

Of je probeert aan stekjes te komen van rode bessenplanten die wel vrucht dragen?

Over het snoeien nog, van mijn buurvrouw heb ik geleerd dat je 3 à 4 goede scheuten / jonge takken moet laten staan van de plant. Dat ga ik dit jaar proberen. Maar wel bij oudere struiken, bij jonge struiken natuurlijk niet.

Geplaatst:

Als ik goed lees, zijn het voornamelijk juist aangeplante struiken. Dus als je binnen twee jaar nog niets hebt, zou ik pas panikeren.

Geplaatst:

Bloeien ze wel? Mijn tuin is vaak wat droog en dan laten de struiken veel besjes vallen. Als het er om te beginnen al niet veel bloemen zijn dan blijft er niks over. Als er geen bloemen aan komen kan het zijn dat je de bloemknoppen toch weggesnoeid hebt de vorige zomer. Ik heb hier vaak in mijn stekjes al trosjes bessen.

Het kan ook zijn dat er wel bloemen zijn maar dat er niet bestoven wordt. Hier vaak bij de vroeg bloeiende soorten dat bijvoorbeeld het eerste deel van de tros bloeit met mooi weer, goed bestoven, dan een koelere periode = kaal stukje aan de tros en daarna weer warm en onderste stukje van de tros weer mooi vol.

Geplaatst:

Van de 6 struiken, zijn er 3 struiken nieuw. Van die 3 nieuwe had ik aan 2 elk 1 trosje. Ze staan heerlijk in de zon, zo'n 12 u per dag bijna op dit moment.

Als ik het goed begrijp moet ik een jonge struik dus niet snoeien?? Ze hebben ook nooit bloesem gehad. Ik begrijp niet zo goed wat ik fout doe. Ik doe exact hetzelfde als met mijn overleden struik die het fantastisch deed (die is overleden vanwege een winterverhuizing, niet door mijn groene vingers )

De drie oude struiken zijn een jaar of 3 oud...? Ik weet het niet precies meer. Jaartje jonger of ouder kan ook best. Zal ik ze dan maar met rust laten dit jaar en zien wat er dan gebeurt? Mijn broer snoeit overigens nooit en heb hem een jaar of 3 geleden hem ook een bessenstruik cadeau gedaan 'omdat ze zo lekker makkelijk zijn'. Ook nog nooit een tros gezien, laat staan bloesem gehad. Was trouwens allemaal tegelijk gekocht bij dezelfde tuinwinkelnn

Geplaatst:

De eerste paar jaar moet je niet snoeien, alleen takken eruit halen die echt in de weg zitten of beschadigd zijn.

Bloeien ze wel? Dan zal het een vogel probleem zijn, bessen krijgen niet de kans te verkleuren, vogels eten ze gewoon groen.

• 10 maanden later ...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Rode en witte bessen groeien op meerjarig hout, daarom haal je bij oudere planten de nieuwe scheuten weg en laat je af en toe wat nieuwe scheuten staan om oud hout te vervangen. Bij zwarte bessen is dat anders, die groeien juist op 1 jarig hout het best.

ik heb dit jaar 3 nieuwe struiken kaal op de wortel gekocht en tot mijn verbazing zitten er nu alle meerdere trossen aan iedere plant terwijl ze net 2,5 maanden in de grond zitten. Had ik zelf niet verwacht dit jaar.

Geplaatst:

Dat had ik voorheen ook met mijn oude struiken (dat ze direct na aanschaf vrucht droegen). Ben blij dat ze het eindelijk doen. Heb tijdens de 020 moesdag ook een stek gekregen van RobO en die hangt ook lekker vol. Nu de vogels nog zien weg te krijgen en dan kan mijn bessenseizoen niet meer stuk!

• 3 years later...
Geplaatst:

Dit jaar hebben mijn zwarte en aalbessen stuiken wat last van luis.

Dit komt wel vaker voor en zelf doe ik hier niets aan behalve mijn tuin ecologisch houden.

Vogels en insecten komen dan foerageren op de luizen en een plaag wordt niet snel te erg.

Bovendien zijn de bessen nu bijna te oogsten hier en heb ik niet het idee dat de luis ten kostte  van de bessen gaat.

Geplaatst:
38 minuten geleden, Besjes zei:

Wat doe je al je struiken vooral rode en zwarte bes het blad omkrult en luis heeft

- Geen mest geven. (Dat is namelijk bijna altijd de oorzaak)

- Zorgen voor een natuurlijke omgeving, zodat allerlei vijanden de luizen snel kunnen opruimen.

- De bodem bedekken met hakselhout of herfstbladeren oid...liefst een flinke laag

- Zeker niet spuiten, ook NIET met allerlei zogenaamde huismiddeltjes, want daarmee doodt je vooral de natuurlijke vijanden van de luizen. Dat werkt dus precies tegen wat je wilt!

- De bessen lijden er niet van als je de toppen met veel aantasting wegplukt of wegknipt. 

- Accepteren dat in de natuur ook wel eens wat aantasting en minder gaaf uitzien van een plant er bij hoort. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...