Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedenavond. Ik heb gezocht of ik het antwoord ergens anders kon vinden, maar helaas vond ik niks, dus daarom open ik dit topic.

Ik merk dat er de laatste week veel vogels op mijn plantjes gaan zitten, terwijl er nog niet eens vruchten aan zitten. Iedere keer schreeuwend naar buiten rennen word me iets te veel moeite, dus ik wil graag iets maken waar ze niet bij kunnen Toen bedacht ik me dat het ook handig zou zijn als het tegen regen kan, want het is ook veel moeite om mijn potten bij iedere bui onder de veranda te zetten, en als het droog is ze weer terug te verplaatsen naar de tuin want ze kunnen daar natuurlijk niet blijven staan.

Op internet zag ik dat het heel handig en voordelig is een afdak te maken voor tomaten en paprika plantjes, en ook om ze er in te kweken. Maar is het ook goed om de andere planten erin te zetten, of kunnen die beter in de open lucht? Naast tomaten en paprika heb ik ook komkommer, courgette, watermeloen en pompoen.

Ik heb zelf twee varianten bedacht, maar wellicht dat er iemand is die een veel beter idee heeft.

- Een houten frame waar ik een klamboe overheen span. De klamboe kan er afgehaald worden wanneer ik in de tuin zit bijvoorbeeld zodat ze nog wel 'echte' frisse lucht hebben. Ook maak ik dan iets dat ik enkele zijkanten op kan rollen.

- Een houten frame met op de bovenkant iets van golfplaat en aan de zijkanten klamboe. Ook dan kan ik de zijkanten oprollen maar is het wel waterdicht allemaal.

- Een kasje kopen, maar deze lijken mij maar gammele dingen of zijn behoorlijk prijzig.

- ??

Ik kijk uit naar jullie reacties

Geplaatst:

Om eerlijk te zijn: wij vinden vogels op de planten wel leuk, alleen als er oogst aan zit houden we ze weg met een net

een afdak voor jouw planten is prima, dat schaadt ze niet; je zou kunnen denken aan een doorzichtig afdak op palen oid

Sjef doet het simpel:

tomaten-achtertuin-afdak.jpg?w=640&h=442

Geplaatst:

In dit topic veel tips en voorbeelden en ideeën voor een afdakje.

tomatenafdak-wie-bedenkt-ontwerpt-iets-praktisch-t12218.html

Maar... paar vraagjes... wat doen die vogels dan als ze op je plantjes zitten? Zou het kunnen dat ze eventuele luizen of andere beestjes van je planten eten misschien?

Wat voor kwaad doen ze? Welke schade richten ze aan? En over welke vogels heb je het?

En waarom zou je je potten met planten elke keer uít de regen halen?

(Behalve de tomaten en wanneer het van die hevige extreme stortbuien zijn natuurlijk.)

Ze hebben toch ook water nodig, of geef je liever kraanwater?

Hebben ze geen goede afwatering? Wat kan de gemiddelde regenbui voor een kwaad?

Het lijkt mij totaal overbodig om dingen als bv courgette/pompoen onder dak te zetten...

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties Robo en Erny.

Het afdakje van Sjef is inderdaad hoe ik het ongeveer in gedachte had! Alleen zou ik dan het dak schuin laten lopen (voor het water) en aan de zijkanten een oprolbare klamboe en misschien wel doorzichtig zeil hangen. Hij gaat alleen niet zo hoog worden, ik denk ongeveer 1 meter tot 1.10 hoog.

Bedankt voor de link naar het topic Erny. Ik had al veel gezocht maar wat extra inlezen kan nooit kwaad.

Ik durf eigenlijk niet te zeggen welke vogels het zijn, ik ben niet zo'n kenner haha. Ze zijn zwart met een oranje snaveltje. Ze hebben een voorkeur voor de watermeloen en ik vermoed dat ze op zowel de grond pikken als op de bladeren zelf, ik heb er namelijk al een paar gaatjes in zitten. Ik zie eigenlijk zelf geen luizen of andere gekke dingen op mijn planten zitten, ook niet op de onderkant, maar het kan natuurlijk zijn dat ik er gewoon overheen kijk.

Ik geef mijn plantjes iedere dag kraanwater en iedere maandag voeding. Het lijkt mij dan meer kwaad dan goed doen als ik ze ook nog in de regen laat staan... Dan worden de bladeren nat en ik las dat dat meeldauw veroorzaakt als ze niet snel genoeg op kunnen drogen. En zoals u al zegt moeten de tomaten sowieso droog staan.

Het zal wellicht overbodig zijn de andere planten onder een afdakje te zetten, hoewel het mij lijkt dat ik ze daarmee beter bescherm, maar kan het ook kwaad als ik dat doe? Zullen ze er last van hebben of welke andere eventuele nadelen zijn er?

Geplaatst:

Ik denk dat die vogels inderdaad misschien beestjes van je planten eten (en insecten op/in de grond) en dat die gaatjes door iets anders veroorzaakt worden. Zwart met een geel snaveltje klinkt als een merel.

Is iedere week voeding geven niet wat veel? Ik weet het niet hoor, ik gooi alleen zo af en toe wat koemestkorrels hier en daar.

Ik snap ook niet zo goed waarom je planten niet in de regen mogen staan. Als je dat echt niet wil zal je zeker een afdak moeten bouwen, want als er eenmaal vruchten aan zitten kan je er niet meer mee gaan slepen.

Geplaatst:

In de natuur worden de plantjes ook nat. Behalve voor de tomaten kan dat echt geen kwaad. Merels eten ook niet van courgettes en pompoenen maar van de insecten die ze er tussen vinden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties, als ik het zo hoor is het eigenlijk best wel overbodig volgens mij. Ik wilde ze eigenlijk meer beschermen voor slagregen, als het wat miezert neem ik niet de moeite ze te verplaatsen (op de tomaten na), maar de potten worden behoorlijk zwaar en het slagregent toch best wel vaak hier.

Ik ga nu een ander afdak bouwen voor alleen mijn tomaten, als het klaar is zal ik hier een foto posten.

Op de verpakking staat trouwens dat ik iedere week voeding moet geven..

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...